Gå till innehåll

Ricards 300-literskar


Hulteke

Rekommenderade inlägg

Jag tycker persoligen sand är snyggare är bare bottom ... Gruset heter ciklidsand eller ciklidgrus och är Kalcit.

Instämmer! Ciklidgrus, är det denna som pwss säljer?

http://www.pwss.se/product.php?productid=351&cat=3&page=1

Är sugen på att hiva ut mitt koralkross på 2-5mm...

Diskusar! Hur kan man välja sådana tråkfisar till fiskar framför revens innevånare. obegripligt för mig.

Instämmer igen! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

/.../ Sorry Ricard om jag snor din tråd för ett ögonblick.

Lugna puckar Rasmus, och tack för välkomnandet! Hade själv tänkt fråga vad vodkametoden är men nu har vi länk så jag tittar väl in på den tråden.

Tack alla, för era små bidrag i tråden. Svärd, fina bilder! Den burken ser väldigt hög ut med tanke på fiskarna, om de nu inte är juvenila.

Det där med sand verkar funka alltså. Men jag väntar med att ha i det tills mina alger kommit och gått eller skall sanden vara med om detta också? Tänker som så att om jag kör med Richards renade calcialith kanske man inte för till så mkt som kan orsaka ny algsoppa ... Eller?

HAR PROBLEM MED MIN UPPKOPPLING – därför inte så aktiv här just nu. Verkar få snålsurfa (på grannens öppna trådlösa) tills efter nyåret. Heja Glocalnet! /R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glocalnet håller inte Ricard! :)

Sitter just nu och betar mig genom tråden med vodkametoden av Svärd, mycket intressant och jag kommer absolut att börja med det. är så trött på algerna på bakrutan jag inte kommer åt och även den grön/bruna sanden.

Har dock hört att man kan köra med socker också? och att vodka metoden funkar bra ett tag men sedan om man har otur kan hela karet krasha, bara sådant som jag har hört. Men många verkar ju ha lyckats med det hela. kommer också köra på de.

Fint kar förresten, gillar det blåa ljuset :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glocalnet håller inte Ricard! :)

Sitter just nu och betar mig genom tråden med vodkametoden av Svärd, mycket intressant och jag kommer absolut att börja med det. är så trött på algerna på bakrutan jag inte kommer åt och även den grön/bruna sanden.

Har dock hört att man kan köra med socker också? och att vodka metoden funkar bra ett tag men sedan om man har otur kan hela karet krasha, bara sådant som jag har hört. Men många verkar ju ha lyckats med det hela. kommer också köra på de.

Fint kar förresten, gillar det blåa ljuset :)

Nej, jag har mailat fastighetsägaren och vi blir comhem om ett par månader ...

Tack för blåljuscred! Gillar det med. Vodkan har jag inte kunnat läsa om än. Tar sådan tid att ladda upp sidorna med grannens fes-uppkoppling ...

Ha're så länge. Snart är det fart på modemet och då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ JÖRGEN!

Du har fina bilder på ditt kar. Verkligne ngt att försöka efterlikna. Men men, ang. vodkametodstråden så läste jag de första två sidorna men tröttnade efter det 13 inlägget om aspackade fiskar och explorer/absolut. Det handlar, om jag förstod det hela rätt, om att mata med vodka så algtillväxten hämmas - är det så man skall uppfatta det hela? En annan sak också, av ren nyfikenhet - du har verkligen skrivit massor med inlägg på guiden. Har du varit med jättelänge eller hur har du lyckats! Kungligt!

:kung

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tror att man har koll på läget men i verkligheten så har man inte ett skit koll, det är bara en illusion allt sammans. Vodkametoden i en mening:

Dosera vodka för att tillföra en kolförening så ökar bakterirna som bryter ner slutprodukten nitrat som omvandlas till kvävgas som vädras ur systemet med bra cirkulation.

Jag startade upp för 3 år sedan efter några års frånvaro från hobbyn. Jag har aldrig fegat utan har vågat prova allt för att få veta hur det fungerar så man lär sig den hårda vägen, Självlärd som det mesta även mina färdigheter på gitarr är den skolan. envishet och nyfikenheten tar mig dit jag vill. Inget är omöjligt och mitt kar är inte speciellt märkvärdigt heller men jag har en tanke bakom det jag sysslar med och jag söker hela tiden metoder för att förbättra karet och mina kunskaper. ibland så tar man ett par steg bakåt men snart så har man tagit 3 steg framåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tror att man har koll på läget men i verkligheten så har man inte ett skit koll, det är bara en illusion allt sammans. Vodkametoden i en mening:

Dosera vodka för att tillföra en kolförening så ökar bakterirna som bryter ner slutprodukten nitrat som omvandlas till kvävgas som vädras ur systemet med bra cirkulation.

Jag startade upp för 3 år sedan efter några års frånvaro från hobbyn. Jag har aldrig fegat utan har vågat prova allt för att få veta hur det fungerar så man lär sig den hårda vägen, Självlärd som det mesta även mina färdigheter på gitarr är den skolan. envishet och nyfikenheten tar mig dit jag vill. Inget är omöjligt och mitt kar är inte speciellt märkvärdigt heller men jag har en tanke bakom det jag sysslar med och jag söker hela tiden metoder för att förbättra karet och mina kunskaper. ibland så tar man ett par steg bakåt men snart så har man tagit 3 steg framåt.

Tack för en kortversion Jörgen. Var allt för trött för att ta mig igenom alla offtopics på den tråden. Tack. Så du är en gambler på ett sätt då? Jag själv lyssnar gärna in andras erfarenheter i linje med budskapet i min signatur. Spelar också gitarr. Har precis lärt mig Gadd9

:grattis1

he he ... Sköjar bara. Har spelat länge men men, en annan fråga som har mer mer tråden att göra än våra musikaliska äventyr är detta med cirkulationen.

Visst är det så att man bör har bra drag för att få ner skiten till skummarn? Jag har en AC 700A som är väldigt tyst. Är faktiskt förvånad över att det som låter från min "rigg" är belysningen. Nåväl, har ju funderat mkt på Nano stream som ni säkert ser i tråden som berör dessa små rackare. Nu verkar Tunzee ha lite problem med dessa.Har ni med perspektiv varit med om det förrut, att man släpper en produkt som man sedan får justera pga ngn liten felkonstruktion? Hur lång tid tar i sådant fall en sån process? Har ni andra förlag på tysta smidiga cirkulationspumpar?

För att lösa uppstarten lånar jag av en kompis en Tunze som trycker ut 6000 statiska liter i timmen, alltså utan kontroll.

Mvh.

Ricard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul med en tråd där det verkligen är fart. Jörgen må vara gambler ,men han kan massor också. Jag skulle inte börja med vodkametoden när jag startar mitt kar utan vänta till jag har lite mer erfarenhet. Dock verkar de flesta som använder den vara mycket nöjda.

Jag är en av BB personerna här och det är främst för enkelheten. Jag tycker det är mycket snyggt med vit sant som ligger över botten men inte grå/brun/grön som ligger io små högar här och där. Om du vill ha det enklare kan du lägga småsten ellertunna LS över hela botten och du ser inte det blanka som många tycker förstör helheten. Om du startar utan sand kan du senare fylla på med sand om du känner att det var något du saknade för du måste känna vad du vill ha.

Om du bestämmer dig för sand ska du antingen ha ett mycket tunt lager eller ett tjockt för mellantinget kan lätt bli nitritgenerator vilket du inte vill.

Lycka till och låt oss se mycket bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul med en tråd där det verkligen är fart. Jörgen må vara gambler ,men han kan massor också.

Ser att det kan tolkas lite tyket, som vi Göteborgare säger, och det är absolut inte min mening att förstöra min egna tråd med att hoppa på en av de gamla rävarna i gemet. Så, hoppas det är klart. Inget påhopp, vara konstaterar att om man testar allt själv tar man en del risker. Men men, jag är också gambler, eller player - guitar player :x! Och du, kul att du skrev några rader och bidrog med fart i tråden ...

Jag skulle inte börja med vodkametoden när jag startar mitt kar utan vänta till jag har lite mer erfarenhet. Dock verkar de flesta som använder den vara mycket nöjda.

Jag kommer inte att köra med vodka. En kalkgenerator med styrning etc. är prio ett. Efter detta skall jag luta mig tillbaka och se processerna ha sin gång. Om kolförening saknas återkommer jag i frågan.

Jag är en av BB personerna här och det är främst för enkelheten. Jag tycker det är mycket snyggt med vit sant som ligger över botten men inte grå/brun/grön som ligger io små högar här och där. Om du vill ha det enklare kan du lägga småsten ellertunna LS över hela botten och du ser inte det blanka som många tycker förstör helheten. Om du startar utan sand kan du senare fylla på med sand om du känner att det var något du saknade för du måste känna vad du vill ha.

Om du bestämmer dig för sand ska du antingen ha ett mycket tunt lager eller ett

tjockt för mellantinget kan lätt bli nitritgenerator vilket du inte vill.

Kunde inte formulerat mig bättre själv! Kritvit sand är själva sinnesbilden av ett revakvarium. Brun/grön dito får mig mer att tänka på mitt SA-kars rötter - alltså inget för mig. Jag kommer att köra BB tills jag har fått det stabilt. Om jag sedan känner att jag vill äventyra denna stabilitet häller jag i ngn substrat och då rejält så det blir djupt (DSB?)

Lycka till och låt oss se mycket bilder!

Skall bli! Här kommer en på min avrinningsbox eller vad ni nu kallar det! Visst är det snyggt med sån här vit konstgjord sten/lera? Döljer fantastiskt bra och kommer med lite kalkalger att te sig mkt naturligt ... Eller vad tycks?

dsc05155wl8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kommer bli intressant. Bratt gämma det som man inte vill se. Vad har du byggt stenarna av?

Jag har försökt eftersträva att revet ska se natuligt ut och att botten är som en avsatts på revet vilket ger mer utrymme till olika koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt nice Ricard!

Känns som att jag kommer sno lite av dina tankar om hur du gjort din uppbyggnad av LS sen när jag flyttar.

Ta det lugnt med ljuset nu i början nu bara, annars kommer det bli algbalja :)

Du är självklart välkommen förbi på lite snack om du vågar och känner för't! Ang. ljus är det blått som gäller. MH har jag bara när jag behöver - exv. nu då skall ut och rengöra glasen som är skitiga på insidan.

Mvh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är självklart välkommen förbi på lite snack om du vågar och känner för't! Ang. ljus är det blått som gäller. MH har jag bara när jag behöver - exv. nu då skall ut och rengöra glasen som är skitiga på insidan.

Mvh.

Kommer gärna förbi någon dag och tjötar lite! Kollar hur det går för dig osv. :)

Jag undrar vad som är den ultimata "mh-tiden" per dygn, jag kör 6-7 timmar per dag, sen resten blåljus. Har sådana jätteproblem med bryopsis på EN sten i karet. dom börjar bli riktigt stora nu :/ vad jag har förstått så om man rycker dom för hand så växer dom tillbaka lika fort igen.

Uhm, du vet inte något djur som tuggar dom? Naso gör ju de om man har tur, hade en naso som tyvärr dog för några veckor sen, men vad jag kunde se så var han inte så intresserad av min delikata bryopsis :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tänker sig LS närmast avrinningskammaren, alltså längst till vänster på bilden över detta inlägg, så finns det en öppning in mellan LS och avrinningskammaren som jag tänkte försöka visa en antydan till. Det gör att fiskarna kan simma runt hela revet. Fiffigt, eller hur? (jag är helt oskyldig till denna tanke. kompisen har gjort hela revet!) Bild på detta kommer. Av ngn anledning kan jag inte lägga upp den just nu. Men som sagt, det kommer en edit på detta inlägg med bild. :snurrig:

Så kommer då äntligen mitt edit: bild på akvariets vänstra del och den öppning som ger fri simyta för firrarna ... Det blir ju alltid brytningsfel men jag hoppas ni ser och förstår!

dsc05276ga4.jpg

När jag ändå har farten uppe med snytsurfandet (tack kära granne för lånet av öppet nätverk!) så kör jag ngn bild till och denna är tagen från högersidan av karet. Om du tittar noga så ser du på alla bulder att jag har plexi under revet. Det är skönt att säkra mot repor som annars så lätt uppkommer. Det är inte dumt om man skulle tappa en bit sten heller ...

dsc05270az5.jpg

Och så en bild rakt framifrån. Betänk att det kommer att ligga en "list/sockel/kant" uppe på toppen av front/sidglas och den tillverkas av en möbelfirma där man fräser ner så trät går ner c:a 30mm. och täcker av vattenlinjen runt om. Tror det blir fint.

dsc05266vt3.jpg

Innan sista bilden - det är otroligt hur klart vattnet är med saltkar! Nu garvar ni säkert men det är sanslöst. Gick igång med microfiberduk till utsidan och en svamp till insidan av rutorna. Tjena vad fint det är!

Till slut en liten överblick ...

dsc05303po4.jpg

Har ni några kommentarer?

Mvh. och hopp om en skön vecka 1!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricard, jag hajjar inte hur du får det ljuset, jag kör MH 2 x 150 w 20 000K och 2 blårör och ta mig f-n har inte i närheten av det blåa ljuset som du har, eller är det ögat som luras av kameran?

Såg där hur du menade med att fiskarna kunde simma runt revet.

Står fast vid vad jag sa innan :) nice nice

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricard, jag hajjar inte hur du får det ljuset, jag kör MH 2 x 150 w 20 000K och 2 blårör och ta mig f-n har inte i närheten av det blåa ljuset som du har, eller är det ögat som luras av kameran?

Såg där hur du menade med att fiskarna kunde simma runt revet.

Står fast vid vad jag sa innan :) nice nice

Blåheten kan variera lite mellan olika märke på MH-lampor, båda är 20K men det kan ändå vara en stor skillnad :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...