Gå till innehåll

Ricards 300-literskar


Hulteke

Rekommenderade inlägg

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej alla glada vattenkemister!

Jag undrar om någon har koll på pixel.gif

TetraAqua Bactozym.

Det finns ingen inehållsförteckning varför jag mailade Tetra för en stund sedan. Får se vad de säger. Detta skall vara ett medel för att få igång biologisk aktivitet i nystartade akvarier och kan också användas, allt enligt deras utsago, i saltkar. Nåväl, ni som har varit igång ett tag och testat lite olika vägar, vad säger ni?

Mvh. och dagens bilder:

dsc05546bw2.jpg

VARFÖR är de så svåra att få skärpa på?

dsc05538xq4yu3.jpg

Men som sagt; Tetra Batcozym - det är dagens fråga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med akvariet Ricard? Har det blivit några fler alger? Vad är nästa steg för ditt projekt? Vilka fiskar kommer i burken härnäst?

Vad du är gó Richard! Du lägger verkligen upp för smash!

Algerna

Algerna växer en del men inte helt okontrollerat. Har noterat lite ökad tillväxt de senaste två dygnen. Detta har med största sannolikhet att göra med att jag kopplade in en doppvärmare för ngr dagar sedan. Den har höjt temperaturen 4°C. Under hela uppstartsfasen har temperaturen legat på 22°C vilket är lite lågt med tanke på att jag nu har räka, Harry, ett par eremiter, en turbo och ett par Clowner i. Anledningen till min tidigare låga temperatur är att jag endast kör mh 1h./dygn för att mjukstarta och vänta ut alla reaktioner.

Nu när temperaturen är högre verkar också algerna känna livet spira!

Nästa steg

Jag väntar med spänning på att min gode vän, snickaren, skall färdigställa den list som skall ligga runt hela kanten på karet. Jag hoppas att han i ”fas 2” hjälper mig göra ett skåp/bänk vid karet där jag kan ha kalkreaktor, kommande filter och styrdon för pumpar mm. Funderar mycket på ett par filter och det är Rowaphosfilter och Nitratfilter. Vi får se.

Fiskar

Jag har några tokfavoriter och om de skall listas i nämnd ordning blir det

  • Pseudochromis aldabraensis (Dotty polka neon …)
  • Svenskodlade Pterapogon kauderni (Stig, jag längtar!)
  • Pseudochromis fridmani
  • Neocirrhitus armatus
  • Oxycirrhites typus
  • Clowngobies
  • Neongobies
  • + eremtier i oräkneliga tal …

Hoppas detta var några tankar att fundera kring. Behöver all hjälp jag kan få så bomba på!

:balonger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga kirurger Ricard? :)

jag gillar dock Neocirrhitus armatus väldigt mycket. en cool liten fisk som jag har funderat på att köpa under en tid.

hur har dina djur reagerat på det "kalla" vattnet?

Hej Rasmus!

Njae, kirurgerna blir för stora för min lilla burk. En firre på 20cm. skulle totalt dominera bilden om jag hade en. De är enormt vackra men jag vet som sagt inte, de kanske förstör balansen. Å andra sidan kan sånt ändras i och med att man hamnar framför ett kar med rätt art sen är man körd … ☺

Visst är hökfiskarna sköna, och gobiesarna – gillar dem skarpt! Ang. den låga temperaturen gick det bra. De simmade på som vanligt och ja, det gick bra. Det positiva jag uppnådde var lägre algtillväxt under den kritiska tiden.

Du säger att du funderat på att skaffa själv, kan du länka till tråd om ditt kar så jag får ta mig en titt?

Mvh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EN fråga, och nu får ni ursäkta för nu kommer en stooor bild för ni skall se vad jag menar ... Om du tittar på den röda makroalgen sitter det små platta saker. De sitter inte på skivanemoner, de rör sig inte och ja, de visar inga tecken på att vara plattmask men vad tror ni? Är detta plattmask eller vad är det? För att få bästa förstoring, ta hem bilden och zoom in den i datorn ...

dsc05576cz8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hökfiskar tror jag käkar räkor med gott humör, tyckte du nämnde att du hade räkor i?

Vill du ha en kirurg så kan du alltid skaffa en av de lite mindre arterna t.ex Gul kirurg. Köp den ung så ska det inte vara några större problem.

OK. Vi får väl se. Jag skyndar långsamt med det där. Räkor, jag har en boxarräka som motade bort muränan i sitt förra kar. Nu kanske hökarna är tuffare än en muräna men vi får väl se. Spännande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack för titten, mycket intressant att få se en sump IRL.

ska bli intressant sen när den ska byggas, kommer nog försöka sno din idé med att dela karet på mitten till sumpen och ha nytt vatten där och koppla automatisk vattenpåfyllning precis som du har det.

när det blir aktuellt för bygge lär både du och Richard få 100 frågor ;)

ha dé

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla glada vattenkemister!

Jag undrar om någon har koll på pixel.gif

TetraAqua Bactozym. /.../ Men som sagt; Tetra Batcozym - det är dagens fråga!

Och här kommer svaret. SKickade frågan till Tetra GmbH och fick följande svar:

One capsule of 500mg contains:


  • Agar agar 400.0 mg
  • A mixture of enzymes* 100.0 mg

* This mixture contains: genus bacillus, genus pseudomonas, genus nodardia, genus spergillus, genus azotobacter, genus aerobacter, protease, amylase, cellulase, lipase.

Hoppas detta gör ngn gladare. Mig säger det ingenting. Karet har iaf. inte rasat! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse var tidigare med i samtalet kring Tetras Bacozym. PM:ade honom och fick lov att lägga ut hans svar här så håll till godo:

Agar agar är ett odlingssubstrat för bakterier - utvins från olika saltvattensalger från laminariasläktet.

Bakterierna är olika s.k. nedbrytningsbakterier varav minst ett av släktena är kvävefixerare (dvs även om du saknar kväve i form av nitrat så kan de växa till genom at de tar kvävgas från vattnet. en situation som brukar vara aktuell i ett nystartat akvarie). Desutom finns en del enzymer (ämnen som påskyndar, och i vissa fall är absolut nödvändiga för att bryta ner vissa ämnen. Exempelvis så går inte cellulosa att bryta ner utan tillgång till cellulase. Namnsättningen är sådan att den första delen av namnet anger ämne och ändelsen -ase att det är ett enzym. Protease behövs för nedbrytningen av proteiner, lipoase för fett osv.) Sen är frågan om tillsättning av dessa enzym gör någon nytta, troligvis gör det det under begränsad tid. /Lasse

Mvh.

Ricard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...