Gå till innehåll

Ricards 300-literskar


Hulteke

Rekommenderade inlägg

Bugar och bockar. De där KA4:orna - sådanna benämningar, är det ej beskrivna eller klassade arter eller är det fångstresor eller vad är det för typ av märkning. Jag har själv en del märkligheter hemma som är märkta efter gubbarna som fångade dem, ev. namn på byn dammen låg vid samt vilken fångstplats i ordningen på deras resa fiskarna håvades upp i ... Så, vad betyder dessa koder?

Skall surfa lite på dina artbeskrivningar av skubanemonerna. Stort tack i alla fall! Du verkar verkligen kunna din sak. Imponerad rockie tackar som sagt för hjälpen!

Mvh.

sov gott killar - och Victoria! :)

Bättre än så "KA4:orna" är en hjälp för dej att läsa mer om skivanemonen i fråga. Tex KA=Korallenriff Aquarium, 4 = volume 4, COR = order Corallomopharia, 11 = artnummer 11. Det är en Akvarielitteratur klassificering till den tyska Korallenriff. Så vill du veta mer så finns det där. Jag borde kanske nämnt det i inlägget jag ber om ursäkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Bättre än så "KA4:orna" är en hjälp för dej att läsa mer om skivanemonen i fråga. Tex KA=Korallenriff Aquarium, 4 = volume 4, COR = order Corallomopharia, 11 = artnummer 11. Det är en Akvarielitteratur klassificering till den tyska Korallenriff. Så vill du veta mer så finns det där. Jag borde kanske nämnt det i inlägget jag ber om ursäkt.

Det är en Akvarielitteratur klassificering till den tyska Korallenriff är det ett tyskt koralluppslagsverk, en tysk standard eller hur skall "den tuska Korallenriff" förstås? För väl googla lite ...

Tackar än en gång. Har du tips på litteratur? Är det den du refererar till? Om man är inte kan en fras tyska och har inte för avsikt att lära mig heller (en prioritering av fokus & energi i kombination av ointresse) - vad skall man då läsa?

Vänligen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ!

På Djurmagasinet, Ljungarum, mitt emot ÖB.

:)

.... och det är visst ingen putsare!

I see, har dom börjat få in lite saltdjur nu? dom har ju bara ett litet kar, och ärligt talat så vet jag inte om jag skulle våga köpa något där, dom hade en "grön" stjärnpolyp där för ett tag sen, den var långt ifrån grön :)

Men vad vet jag, dom är väldigt trevliga där iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I see, har dom börjat få in lite saltdjur nu? dom har ju bara ett litet kar, och ärligt talat så vet jag inte om jag skulle våga köpa något där, dom hade en "grön" stjärnpolyp där för ett tag sen, den var långt ifrån grön :)

Men vad vet jag, dom är väldigt trevliga där iaf :)

Räkan är köpt där för c:a 6 månader sedan. Den går vanligtvis i karet jag driftar. Tog hem skivanemoner och räka för att ha lite testpiloter. Elakt? Ingen aning faktiskt. Det blev så i alla fall!

Ang. DM: De har haft betydligt mer men de fegar med utrustning. Skall de ha salt får de nog ta och satsa lite mer än vad de har gjort hitentills. De borde t.ex. ha ngn riktig skummare och satsa på ett större system för stabilare värden. Salthalterna lär åka bergÅdalbana för de har mig veteligen inte haft vattenpåfyllning ... Men men, hoppas de satsar för de satsar ju på så mkt annat ... Kolla in deras Cocoon-akvarier - GRYMMA som nanokar - GRYMMA! Eller kolla in denna länk. Den här snubben kan verkligen ... Eller vad säger du och ni andra?

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=100118&st=20 (post #38)

mvh.

ps. skicka massor med inlägg idag - snälla! Sitter och skriver uppsats :x på högskolan och behöver livas upp emellanåt ... ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många böcker att rekommendera.

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=87&sort=2&cat=3&page=1

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=36&cat=3&page=1

dessa böcker är bra skrivna och skapar viljan att lära sig mer. Självklart finns massa fler böcker och massor av mer att lära men dessa är en bra start. Massor av identifierings siter finns att finna om man googlar lite. Kommer du in på siter med främmande språk så använd http://babelfish.altavista.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört med 10-20 mm korallkross i flera år ca 3-6 cm tjockt lager.

tycker detta funkar bättre än sand då alla små kräft djur å dyl som bor i levande stenen flyttar ner i botten substratet. så efter ett tag blir ju hela botten "levande".

har även provat med sand 0,5-2 mm men tycker den blir så tråkig i längden.

Vatten mässigt har jag inte märkt nån större skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört med 10-20 mm korallkross i flera år ca 3-6 cm tjockt lager.

tycker detta funkar bättre än sand då alla små kräft djur å dyl som bor i levande stenen flyttar ner i botten substratet. så efter ett tag blir ju hela botten "levande".

har även provat med sand 0,5-2 mm men tycker den blir så tråkig i längden.

Vatten mässigt har jag inte märkt nån större skillnad.

Du kör alltså med ett 3-6cm tjockt lager med sten i storlek 1-2cm. som täcker botten? Jag hade tänkt fråga om det blir problem med sand som virvral runt men det lär den knappast göra om den är minst 1cm. ... :) Då kan du fläska på ngt alldeles våldsamt gällande cirkulation? Kanon! Men, menar du att din LS inte är LS utan DS för att du har LB istället? (levande botten ;) )

Det vore väldigt intressant med :nya bilder: både på helheten och ngn närbild. Har svårt att föreställa mig hur det där ser ut. Blir fiknyken ju!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkan är köpt där för c:a 6 månader sedan. Den går vanligtvis i karet jag driftar. Tog hem skivanemoner och räka för att ha lite testpiloter. Elakt? Ingen aning faktiskt. Det blev så i alla fall!

Ang. DM: De har haft betydligt mer men de fegar med utrustning. Skall de ha salt får de nog ta och satsa lite mer än vad de har gjort hitentills. De borde t.ex. ha ngn riktig skummare och satsa på ett större system för stabilare värden. Salthalterna lär åka bergÅdalbana för de har mig veteligen inte haft vattenpåfyllning ... Men men, hoppas de satsar för de satsar ju på så mkt annat ... Kolla in deras Cocoon-akvarier - GRYMMA som nanokar - GRYMMA! Eller kolla in denna länk. Den här snubben kan verkligen ... Eller vad säger du och ni andra?

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=100118&st=20 (post #38)

mvh.

ps. skicka massor med inlägg idag - snälla! Sitter och skriver uppsats :x på högskolan och behöver livas upp emellanåt ... ds.

Jag håller med dig! tyckte nästan synd om den picasso tryckaren som dom hade :P vet inte om du såg den? Ricard, jag tänkte jag skulle glida förbi dig någon dag och kolla hur det ser ut hos dig :) om erbjudandet fortfarande kvarstår? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig! tyckte nästan synd om den picasso tryckaren som dom hade :P vet inte om du såg den? Ricard, jag tänkte jag skulle glida förbi dig någon dag och kolla hur det ser ut hos dig :) om erbjudandet fortfarande kvarstår? :)

Picasso går i karet jag driftar! :)

Det klart det kvarstår. Inte ngt direkt att se än men självklart får du komma förbi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Picasso går i karet jag driftar! :)

Det klart det kvarstår. Inte ngt direkt att se än men självklart får du komma förbi.

Oh, driftar du karet på mr. Cap?

Men det är kul att bara träffa någon som pysslar med salt som man kan tjöta med lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, driftar du karet på mr. Cap?

Men det är kul att bara träffa någon som pysslar med salt som man kan tjöta med lite :)

Nej, det gör jag inte, och jag heller inte ngn som helst avsikt att på ett publikt forum berätta var jag gör det heller. Inte för att vara otrevlig men tydlig. Du är välkommen Rasmus!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Victoria!

BB - säger du ... Ja, jag har nog landat i det med men turover (antar att det betyder vattnets cirkulation i realtion till volymen) på 100??? Det låter grymt. Det skulle innebära 30'000l/h i mitt kar, eller 6 Nano Stream/3 6100 - oj oj oj . . .

- Hur får du stenar och grejor att ligga kvar?

- Hur gör man med nyetablering av koraller mm. Flyger de inte all världens väg?

- Hur gör man vid matning, kör du Tunzees "rödamatpausknapp"? Du verkar ju ha andra pumpar så ...

- Och framför allt, hur i hela välden får du vattnet att stanna kvar i burkan? Det måste bli ett enormt drag vid glaskanterna - eller? Help me!

Hej, det var jag på frugans dator. :)

100x turnover, ja precis det är cirkulationen i relation till volymen. Ska väl förtydliga mig o säga att det framförallt gäller SPS dominerade rev som denna metod används.

Riktar man 3 Tunze 6100 rakt på en nyinsatt korall/liten sten eller upp på ytan så blir det självklart problem...

Nu har jag tex mina två streampumpar på bakglaset riktade lite snett rakt fram mot framrutan, sen har jag två maxijetar under/bakom sten för att blåsa rent på ytan under de stenarna. på så sätt blåser ingen pump direkt på nån korall utan det rör bara om vattnet precis överallt i karet, ingen 'död fläck'.

Bara o använda sunt förnuft. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricard!! den algen som du har på sista bilden, har liknande.. ser ut som rost, har hört att den kommer och går, men kommer du på något bra sätt att få bort så tjoa till, du har inte en aning om vad det är förresten? vanlig brunalg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit i Gbg idag. Så här blev det:

dsc055242qt8rq4.jpg

Det blev två:

dsc055242lk8.jpg

och en:

dsc05528vv1.jpg

ser du inte? Då kanske denna bild är bättre ...

dsc05518jw2.jpg

Hoppas detta blir ett fint startkit! Såg en toksnygg Maronclown på Herkules. Oj oj oj vad snygg! Min mentor sa: snygg är stygg. Så det fick bli annat. Vill leva upp till min signatur!

Skall bli kul att se vad som händer. Det var frestande att slå till på en Koralia 4 för 631:- och för de mindre burkarna en Koralia 1 för 280:- - det är inte jättedyrt!

Skön kväll och natt för alla suddare!

Ricard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte dom gröna ormstjärnonar som tar fiskar? nu kanske detta inte är den arten iofs..

nu har jag iofs inte läst hela tråden.. men gick det inte lite fort med fiskarna? du startade tråden för 2 veckor sedan, men du har väl haft akvariet igång längre än så får man hoppas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus!

Kul. Jag startade igång karet den 28 december. Stenen jag har är väl ingången och det ser bra ut, men vi får se. Det kanske skiter sig alltsammans! Tror också jag att detta är en fiskätande grön ormsjöstjärna men den är så liten ännu så det kommer att gå bra det med. De blir uppåt 35cm. och då är det inte lika säkert för små clowner...

Mvh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Söta clowner :)

Mmm du får hålla koll på den stjärnan. De växer fort o slutar med att de äter 'sovande' fiskar o annat som du vill ha kvar.

Mmh ... Var lite snabb med inkoppningen. Lärde mig en sak igår. Läs Live Aquaria först ang. arten du koppar in och självklart också innan man handlar den så man vet vad man stoppar i! :smiley24: Där står nämligen:

The Serpent Sea Star is very intolerant of sudden changes in oxygen levels, salinity and pH of the water, and cannot tolerate copper-based medications. The drip acclimation method is highly recommended for all Sea Stars due to their intolerability to changes in water chemistry.
It should never be exposed to air while handling
.

Det var därför med viss oro jag såg min gröning krypa upp oca sätta sig helt över vattenytan, trots att det inte verkar vara en höjdare för dem. Snacka om dåligt vatten! Men men, man lär sig så småningom, inte minst av era råd!

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Jag startade igång karet den 28 december. Stenen jag har är väl ingången och det ser bra ut, men vi får se. Det kanske skiter sig alltsammans! ...

Om stenen var "inkörd" så ska det nog inte vara någon fara, men jag skulle rekomendera dig att köra med lite bakteriekultur (om du inte gör det?) för att kicka igång allt. Observera att jag inte är någon kemikille som kan förklara saker i detalj, jag förlitar mig på personliga erfarenheter och observationer... :)

It should never be exposed to air while handling.

Samma sak med min ormstjärna.. men en liten pinsam grej.. när jag skulle koppa in min och sedan flytta över honom till akvariet så vägrade jag ta i honom med händerna, försökte ta honom med en stekpincett.. men den jäveln hade så långa armar och började tillslut tafsa på mig och jag blev så jävla rädd att jag ryckte till så stackarn fick en luftfärd ner i akvariet (jaaa jag vet att det är löjligt att vara rädd för en liten ormstjärna, men så är det.. ;)). Han lever och frodas fortfarande, verkar inte som han tog stryk av det..

Samma sak med en röd stjärna jag hade i mitt förra akvarium, den skulle man inte heller lyfta ur vattnet enligt div sajter, men det gjorde säljaren i butiken och då frågade jag om man verkligen kunde göra så.. fick svaret att det var ingen som helst fara. man blir lite förvirrad ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak med min ormstjärna.. men en liten pinsam grej.. när jag skulle koppa in min och sedan flytta över honom till akvariet så vägrade jag ta i honom med händerna, försökte ta honom med en stekpincett.. men den jäveln hade så långa armar och började tillslut tafsa på mig och jag blev så jävla rädd att jag ryckte till så stackarn fick en luftfärd ner i akvariet (jaaa jag vet att det är löjligt att vara rädd för en liten ormstjärna, men så är det.. ;)). Han lever och frodas fortfarande, verkar inte som han tog stryk av det...

hahahahaha, klockrent :) jag hade säkert gjort detsamma :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stjärnorna har hudskelett och många kan alltså inte krympa om de får dåligt med mat. Hålrummet som blir när de "går ner i vikt" fylls med vatten. Det kan ju vara så att dåligt matade stjärnor riskerar att förlora en del av detta vatten om man lyfter dem över vattenytan medan välmatade djur kanske kan klara detta bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...