Gå till innehåll

Älgen skall testa salt, 450L


Moose

Rekommenderade inlägg

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Najs killen, det var ett tag sedan, ser ju ut att rulla på bra.

Hur tycker du ZEOviten funkat för dig?

Själv har jag haft problem med något hög nitrat sedan jag flyttade karet. Är på g åt rätt håll igen, men tar en j-a tid av ngn anledning.

Ha de gött i värmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Najs killen, det var ett tag sedan, ser ju ut att rulla på bra.

Hur tycker du ZEOviten funkat för dig?

Själv har jag haft problem med något hög nitrat sedan jag flyttade karet. Är på g åt rätt håll igen, men tar en j-a tid av ngn anledning.

Ha de gött i värmen.

Tjabba!

ZEOviten rullar på fint, allt går i den riktning jag vill.

ligger oxå lite högt i nitrat och fosfat, men detta pga av all skit som funnits i stenen, håller på o lakar ut det bit för bit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hej Henrik..

Har nu läst hela din tråd och som jag skrivit här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25895

Så står jag frågandes till vilket kar jag skall välja.. Så som jag förstår så är ett Vision 450 snyggt med välvd ruta samtidigt som det sitter inbyggt 4st T5 i huven..

Vilket det inte gör i Rio 400 där är det bara 2 st T5.

Samtidigt kan jag ju använda mig av min ramp med 2 st T5 och en 150w MH som komplement till bortfallet..

Har funderat på bara karet och bygga egen bänk med sump under, samtidigt som jag funderar över att köra flowbox ( vill inte borra ) men medföljande bänk är ju snygg kanske det går att få in sumpen ändå bara att såga lite och regla upp för stabiliteten i skåpet.. Mycket frågor och svårt att ta beslut... skiljer runt 1000kr mellan dessa och 400 karet kan jag få loss för 1995kr utan bänk.. Vad hadde du gjort om du startat från noll med ett nytt kar?

Eller någon annan som kan tipsa och komma med förslag ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja visst är 450 karet snyggt, men väldigt opraktiskt om man vill ha sump under karet. Bänken medför en del problem. Alternativet köp enbart karet, bygg bänken själv, kommer bli krångligt om det skall bli snyggt med tanke på att det e välvt.

Sen kommer du få repor mkt lättare i det välvda karet. Såvida du inte har superkolla på hur du skrapar rutan.

Jag har ju själv beställt ett nytt kar. Fast nu blev det ett rektangulärt. borrat o klart.

Kommer även bygga bänken själv denna gången.

Owerflow box är ju ngt jag själv har användt nu ett tag o har igenligen inget att klaga på.

Men för enkelhetens skull hade jag kört på 400-karet, byggt en egen bänk o sen ändå kompleterat upp med mer ljus, typ en MH. Visst du hade fått 4xt5 i 450-karet, men det e ändå inte jättemkt ljus för ett så stort kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag tog bort den, den sitter bara fast med 5 eller 6 silikonkluddar. Jag tog en vass kniv o skar bort det, hur lätt som helst, tog nog inte mer än 5 minuter o fixa.

Din mandarin verkar trivas i mitt kar =)

hur går det med fraggarna du fick av mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, fraggarna växer på och verkar trivas. Dock så står jag i valet och kvalet att antingen ge bort mitt rio 240-kar till syrran, eller att konvertera det till salt. Eftersom det har gått som växtakvarie så är ljuset väl utbyggt och vore lite tråkigt att "degradera" det till sällskapsakvarie... Så årets julprojekt kan mycket väl bli att konvertera det till salt.

Hur har det gått med dina planer på nytt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... såg lite trådar där det finns alternativ för inbyggnad av sump i orginal bänk

se min andra tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25895 där finns lite länkar till andra som byggt sump i skåpet..

Lutar mer åt 400 än 450 just nu ..

Jag hade kört på 400-karet iaf. Inbyggnad av sump i orginalbänk e nog jobbigare än o bygga en ny.

Jo, fraggarna växer på och verkar trivas. Dock så står jag i valet och kvalet att antingen ge bort mitt rio 240-kar till syrran, eller att konvertera det till salt. Eftersom det har gått som växtakvarie så är ljuset väl utbyggt och vore lite tråkigt att "degradera" det till sällskapsakvarie... Så årets julprojekt kan mycket väl bli att konvertera det till salt.

Hur har det gått med dina planer på nytt kar?

Konvertera helt klart!!! =)

Jo då planerna går bra, karet är beställt o allt, bara att vänta nu innan jag kan göra ngt mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...