Övrig teknik
3 021 ämnen i detta forum
-
Jag håller på att ta fram RO-vaten med ett Prodac-filter som på pappret ska ge 120 l/dygn, men det verkar vara en fantasivolym och jag undrar om det är normalt att det ligger lägre i verkligheten är vad som anges?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla. Tänkte ev. köpa detta paket: http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&i temid=2287. Är det bra saker eller ska jag komplettera med något annat? Vore snällt om någon kunde ge mig för och nackdelar med detta. .Någon som har likadant? Mvh Johan
-
- 5 svar
- 953 visningar
-
-
Jag har problem att hitta grejer. Jag söker vanliga skruvar och muttrar i plast eller nylon eller något annat material som fungerar i saltvatten. Gärna någon typ av sortiment så man har för framtida byggen och expriment också. Syrafast rostfritt fungerar inte. eller? Jag har letat på biltema och clas olson utan framgång. Jag antar att jag inte är den första som har haft liknande krav på material. Någon som har tips på var jag kan vända mig för att hitta det jag söker?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare. Finns där någon som kan hjälpa mig med detta problem? Jag får inte tyst på ytavrinningen. Har prövat att sätta dit lite filter men det blir aldrig riktigt tyst + att där samlas mycket skit och alger där. Nej, något drastiskt, något riktigt bra. Har ni det? Mvh Butchi..
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det ok att ha uvc i sumpen eller måste man suga från botten i huvudkaret? Kan man ha ett pumphuvud på 1200 l/h till en de barry 25w. Karet är på 500l och sumpen 120l. Tacksam för svar
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vilken typ av nitratfilter tycker ni är bäst? 1. Biologiskt (Långsamt flöde, matas med någon form av näring; typ Deltec 64 http://www.deltecaquariumsolutions.com/images/nitrate_1.jpg) 2. Kemisk (Svavelkulor) // Ted
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Måste man mata AquaCares kalkmixer med osmos vatten?? Eller kan man köra medvattnet från resten av karet, eller är det kran vatten det ska vara? Lös en knut i min hjärna
-
hej på er alla saltkillar!! håller på o limmar i hop set sissta på alla rör en sak som jag funderade på är ytavriningsröret!!!!1. hur långt under vattenytan ska man kapa det.. 2. nere i sumpen ska den gå under vattenytan eller strax ovan?? röret är 50mm.... //hedan
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
HEj på er igen salt vänner.HAr precis dragirt i gågn mitt kar men efter ca 3 dagar nu så har jag fortfarande masse små bubblor och det ser väldigt disigt ut-Vattnet blri aldrig klart vad sak jag göra...?Någon som har något tipps.....
-
Hej på Er! Jag ska byta ut min krånglande kalkmixer mot en AcuaCare, är det nån av Er som har en sådan? Är Ni nöjda? Tack på förhand!
-
- 0 svar
- 877 visningar
-
-
Aquatic nature aqua standard 90s Osmos Jag blir så förbaskat osäker på om jag tar rätt slang...men jag tror det! Nån som har en sån här och kan lugna mig med att jag gör rätt? det finns 2 utgång(uppenberligen) jag använder den som sitter högre upp på den "tub" som membranet är i och den andra sitter lägre, jag tar vattnet från den som är "överst" av de 2, vet inte om alla slngar sitter lika vid leverans men den är iallafall svart och avloppet rött! jag har inte nån konduktivitetsmätare så jag kan ju inte kontrollera... och instruktionen är inte alldels glasklar... tål att nämna att den som jag tar vattnet ifrån med är den det kommer minst vatten ifrån och som en del a…
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har satt igång min kalkreaktor. AcuaCare.. Nummer 1.. Nån som kan me denna mackapären? Vet inte om jag har satt igång den rikrigt... Nån som har lust.. så finns jag på min msn.. tomas_nilsson50@hotmail.com
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Det står i bruksanvisningen att det ska strömma in 10 l/h.. in i reaktorn.. Men vad händer om det strömmar igenom för mycket? eller för lite? Svårt att ställa in ju.. . Har en AquaCare reaktor nummer 1.. och en liten ehiem pump som pumpar in vatten..
-
- 2 svar
- 881 visningar
-
-
-
-
Vad är skillnaden mellan sk industrisalt och vanligt salt? Antar att det inte har lika mycket spårämnen, men de flesta tillsätter väl ändå tillsatser?,men är det tillräckligt rent för att användas till tillverkning av saltvatten? Det är en rejäl prisskillnad så man börjar undra lite. Har sett priser på nätbutiker på 25kg 180kr. Vad tror ni?
-
- 3 svar
- 3,3k visningar
-
-
Har fått ett utrymme över i min Deltec-sump då jag tagit bort filterplattorna.Tänkte kanske köra med levande sten här men börjar fundera över ett reugium.Kan jag göra ett sådant i min befintliga sump som alltså är igång?Vad ska jag tänka på och använda?Kan DSB vara något.Tacksam för tips. Mvh Peter
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
'JAg var hos glasmästaren och skulle köpa plexiglas till en överrinningsbox och natuligtvis lim och han hade inget lim till plexi så jag undrar vad jag ska använda för lim som inte släpper eller är giftigt.
-
- 1 svar
- 841 visningar
-
-
Vad är erat bästa tips för att putsa rutorn på utsidan av akvariet. Jag har provat fönsterputs men det blir bara en hinna på rutan som ser fettig ut tror det blir så av saltet som ibland rinner ner på glaset. Har även provat vatten med ett par droppar diskmedel i funkar bätre men inte bra tar man sen en fönster skrapa så blir det ännu lite bätre men fortfarande inte bra. Nu senast provade jag med målar tvätt och det är väll det bästa jag hittat hitils hur gör ni andra för det måste väll vara fler än jag som vill ha rena rutor.
-
- 14 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag har ett nystartat akvarium där jag tänkte slänga in en uv-c men vet inte riktigt vilken typ eller styrka jag ska köra... vad händer om jag kör en för stor uv-c?
-
Har kollat lite på alla bilder som finns här på SG och har upptäckt att det är en del av oss som har gröna vanliga akvarieslangar i sina saltvattensburkar. Jag har hört att dom löser upp sig efter ett tag i saltvatten och att man ska använda dom 400ggr så dyra siliconslangarna som brukar vara transparanta. Är det någon som vet något annat eller är det bara en av alla myter som finns i hobbyn?
-
- 0 svar
- 820 visningar
-
-
Har några frågor... Var kan man få en flaska laddad med Co2, i göteborg? Vilken av gaserna är det man ska använda sig av??? Finns många.. Har en liten flaska.. på ca 2kg.. Aga säger att dom inte längre fyller sånna.. utan att man måste köpa deras på 5kg.. Dom har börjat avveckla..? Och brandservice, gör det absulut inte heller..
-
Hej! Tänkte bara påminna folk att se upp med hur de placerar grenuttag,armaturer osv efter mina turliga erfarenheter det senaste dygnet. Igår så pysslade jag med mina planktonflaskor i fönstret och råkade välta ner i 33cl flaska rakt på grenuttaget som sköter allt i karet...snacka om att få bråttom med att stänga av det! Kändes som rätt bra flyt att det inte blev någon kortslutning,hela grenuttaget var dyngblött... Idag så upptäcker jag att ena T-5 röret av okänd anledning lossnat i ena änden från armaturen och ligger i vattnet(och ja,jag hade handen i vattnet många gånger idag innan jag upptäckte det). Enda påminnelsen jag behöver för att ALLTID skaffa vattensäkra koppli…
-
- 6 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jag har tittat runt lite bland säljes på forumet på olika typer av UV-C och vet inte riktigt vad man ska ha till ett 200 liters kar? watt eller typ av UV-C De råd jag fått från en kille på en av djuraffärerna i stan är att titta på priset på lysrören mer än priset på själva UV-C:n för det kan bli dyrt i längden. Vad är det för priser på olika lysrör? har inte alla UV-C samma rör? Tack å hej /Johan