Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Hej! Tänkte höra om ni har koll på vilket det bästa Uv ljuset är,tänkte på 36-55w. I första hand Aquamedic 36-55w eller JBL AquaCristal 36w,ska ha till ca 1150 liter saltvatten. Ser man om dessa 2 är på eftersom jag läste om ett märke där man inte hade en aning om det var fungerande eftersom man inte hade nått kontrollställe. Mvh
-
- 0 svar
- 809 visningar
-
-
Eftersom jag inte vet om man kan få tag i färgad plexiglas eller liknande i sverige så återstår det bara att måla. Är det någon som vet vilken färg man kan använda till plexis och som är säkert att ha i vattnet, detta ska nämligen bli en mellanvägg mellan karet och den interna sumpen.
-
- 2 svar
- 807 visningar
-
-
Er det noen som har en Grotech algereaktor MAB220 og kan fortelle meg hva det står på power supply , volt og ampere? Trenger en ny.
-
Hej på er Har spenderat åtskilliga timmar och läst på forumet. Det som slår mig är att en hel del får problem, troligen mest pga oerfarenhet (även jag) med allt ifrån skenande vattenvärden/alg-invasion och sjukdomar. Själv slås jag med svajigt ph & magnesium värden efter en större akvarieflytt. Självklart är alla akvarium unika med sin egen biologiska värld men vissa gemensamma nämnare måste ju ändå finnas. Så nu till den egentliga frågan. Om du skulle sätta upp ett kar för både djur och koraller vad anser du är minimum i utrustningsväg. ex. Sump, returpumpsflöden, Ljus watt/liter osv. Skulle tro att fler än jag är intresserade av att få viss fingervisning av te…
-
- 3 svar
- 806 visningar
-
-
Hej Någon som vet var man kan få tag i en lämplig förlängningsslang till Tunze Osmolator? Jag vill ha en slang liknande den som följer med, fast minst 5 meter lång. Slangen som följer med är svart och lite styvare än vanlig genomskinlig vattenslang, avger ingen lukt och verkar inte förändras med tiden. Vad är det för typ av slang, och var kan man hitta den? Jag har bara hittat vanlig genomskinlig vattenslang, och den förändras med tiden (styvnar och vitnar, avger mjukgörare?) och luktar plast. Sådan slang duger inte. Dessutom är den styvare kvalitén på originalslangen bra i detta fall eftersom det gör att den inte viker sig i böjarna. Att dra rör är inget alternativ i det…
-
- 2 svar
- 806 visningar
-
-
vart hittar man en luftventil med bra precision? behöver en luftventil till min durso. använder nu gardenas lilla ventil men den e ganska svår å göra små justeringar på. skulle väl helst va någon sorts nålventil?
-
- 2 svar
- 806 visningar
-
-
Seven2Go™ Conductivity meeter Vad tror ni? Seven2Go_Conductivity_Datasheet_E_30208974.pdf
-
- 1 svar
- 804 visningar
-
-
Jag har en DD osmos och undrar hur man undviker att membrant torkar ur. Nu stänger jag bara av när jag är klar. Antar att det ligger vatten i halva membrant och då torkar det inte ur ? Hur gör ni? Hur bör man göra? Mvh Thomas
-
- 2 svar
- 804 visningar
-
-
Behöver tips eller råd om doserpumpar. Är ATI bra (läs driftsäkra)???
-
- 4 svar
- 803 visningar
-
-
Hej!Nån som har ett bra förslag på ytavrining till mitt nano. 25x25x30... Funderar på en hylla bakom karet med 2x20mm ner och en 16 upp. Öppen för förslag. Jag ska bygga en sump till karet kanske jag ska tilläga. Mvh johan
-
- 4 svar
- 801 visningar
-
-
Hej alla. Jag undrar om det är någon som har några bra tips på om det går att få tag på lite större behållare för vattenförvaring (till ro, salt och kalk) utan att behöva pröjsa hutlösa summor. Jag har tittat på https://xn--fnsterputsredskap-zzb.se/collections/vattentankar-105-250-liter?page=1 och https://tanksdirekt.de/en/150-litre-watertank-handles#tab-label-Specifications-title Dessa är ju alla svindyra och frakten kostar också multum. amzon har lite billigare men mer begränsat utbud. Någon som har något tips? Finns ju alltid vattentunnor men deras dimensioner brukar vara opraktiska. Skulle vilja ha något som är fyrkantigt…
-
- 7 svar
- 801 visningar
- 1 följare
-
-
Hallå! Har tänkt köpa en ny osmos då det blir ungefär samma värden föreoch efter... Det kvittar hur mycket den producerar för jag använder bara ca 10-20 liter i veckan. Har ni tips och ideer så skriv det här! hittade denna : http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=9416 verkar den vara nåt?? Menmen, tacksam för svar.. MVH max
-
- 0 svar
- 801 visningar
-
-
Igår var jag å köpte mig ett begagnat RedSea Max 250. Jag fick montera isär bänken för att få in den i bilen. Idag när jag skulle montera ihop den igen så märkte jag att en hel del av de "Cam lock nuts" som man drar ihop bänken med, vad skadade. 7st hade blivit böjda, och en hade gått av. Nu undrar jag om någon här varit med om samma problem, och hittat nya sådana muttrar någonstans i Sverige? Försökt kolla IKEA, som ofta använder sådana, men verkar inte vara riktigt samma dimensioner. Någon som varit med om samma problem, eller som har tips eller idéer?
-
-
- 2 svar
- 799 visningar
-
-
Hej Skulle vilja veta vad priserna ligger på AquaCare AquaCare 2 kalkreaktor = ? Aquacare 1000V skummare= ? Kanske någon som har en prislista eller länk eller vad har ni fått betala
-
- 1 svar
- 798 visningar
-
-
Har en begagnad calcium reaktor med en ph controller till. Proben till ph controller har legat torrt ett bra tag och värdet beter sig konstigt tycker jag. Jag satte den i referensvätska på ph 7 och det tog en jäkla tid innan det var stabilt så jag kunde kalibrera (typ ett dygn nästan). Har ingen mer referensvätska så jag vet inte om den mäter rätt. Om jag försöker mäta i akvariet visar den fortfarande ca 7. Har doserat en del kh buffer som också ska öka ph till ca 8.3 så tycker att den borde varit högre. KH ligger på 7,8 i senaste mätningen. Tror ni det är probbyte som gäller eller kan man få igång denna på något sätt? Ser en liten luftbubbla i proben som rör sig och det …
-
-
- 1 svar
- 797 visningar
- 1 följare
-
-
Hej. Jag har följande system. En ytavrinningsbox i mitten på akvariet. Det är 3 hål ner till sumpen. Ett utav hålen är ett helt vanligt rör som går rakt igenom och rätt ner. Det används som översvämningsskydd och är alltså inte aktivt till vardags. De bägge andra rören är igång och har vatten gående igenom sig. Bägge två har ljuddämpare upp i toppen och en böj som går ner i vattnet igen. Böjen har ett galler på sig som vattnet sugs in i. Jag har samtidigt returen gående i upp i samma box. Returen är delat med ett T-kors så jag har röret gåendes upp centralt i boxen men utblås på bägge sidor. Utblåsen är i sin tur delad…
-
- 0 svar
- 796 visningar
-
-
Har väldigt svårt med att få till ett tystare akvarium. Det bullrar massor i returdelen ned till sumpen, vänstra röret av de 2 avrinningsrören( vattnet kluckar och låter) min sambo som jobbar hemma sitter i detta varje dag och med ett Tinitus öra tycker hon det bullrar för mycket. Kan man få ned oljudet med att sänka vattennivån eller kan det finnas nått bra annat knep?
-
Vrför använder man en kalkmixer?. Får man ut ca och kh ur en mixer?.
-
- 0 svar
- 794 visningar
-
-
Blåser visst ganska friskt över brittiska öarna just nu och den blåsten är på väg hit i natt/i morgon. , ffa hallandskusten och en bit inåt landet om jag förstått det hela rätt, så kika över er strömförsörjning så vi slipper dödsfall http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17733806.ab
-
- 0 svar
- 793 visningar
-
-
Hejsan! Ngn som har erfarenhet och kan dela med sig av lite teknik för att få de att funka som de ska? Har köpt mig en aqua medic overflowbox som ja starta upp upp igår. Men märkte omgående att jag får problem med luftbubblor. Ju mer flöde desto mer luft. Så nu för att ja ska kunna våga åka till jobbet så har ja fått dragit ner på flödet ordentligt. Vilket ja inte vill egentligen då den ska klara 5000 liter i timmen vilket ja inte är i närheten av. Låg ett så kallat nät i första facket som ja fick ta ur så länge för att den gjorde oxå att de blev luftbubblor som la sig där ja inte vill ha dom. Vet att de finns en pump att köpa i USA men den på 110 volt zå de gå…
-
- 2 svar
- 791 visningar
-
-
Funderar på att skaffa Tunze 1074, men undrar hur bred kanten på akvariet kan vara? Har en en aluminiums list runt hela karet. så någon som har lust att ta ett mått? Tack på förhand:)
-
*det jag har förstått är att : det finns kabler 4-plats, den första Pumpen går till kanalen # 1 (90% )effekt, andra Pumpen gå till kanalen # 3 på lägsta, eller ? *men sen jag vet inte vad är bäst för min 200L akvarium !!! 1.PULSE (pulse, interval 1, interval 2. sequential ) ??? 2.INTERVAL (10-60 sec / 1 - 60 min , 0,2-12h) ??? 3. night mode och moon light ??? ,vilken är fotocell ! Boken är på franska,ryska ,tyska men inte engelska ! Jag kommer ha 2 pumpar ( en efter varandra tunze 6055),en pump bakom stenar och andra längst fram i höger kanten.
-
- 2 svar
- 789 visningar
-
-
har precis startat ett kol/fosfat filter.. ( hälften kol-hälften rowaphos ).. ska man köra dygnet runt? och kan man kombinera filtret så som ja gjort?? det e ett EHEIM 2013 filter ja använt..
-
- 0 svar
- 789 visningar
-
-
Är det nån som har nån info på hur en planktonreaktor fungerar och var den gör för nytta !!' Vad är det för fördel med att ha en sån här, verkar inte vara så mycket snack just om såna nämligen
-
- 0 svar
- 789 visningar
-
-