Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Behöver tips eller råd om doserpumpar. Är ATI bra (läs driftsäkra)???
-
- 4 svar
- 787 visningar
-
-
vart hittar man en luftventil med bra precision? behöver en luftventil till min durso. använder nu gardenas lilla ventil men den e ganska svår å göra små justeringar på. skulle väl helst va någon sorts nålventil?
-
- 2 svar
- 787 visningar
-
-
Hallå! Har tänkt köpa en ny osmos då det blir ungefär samma värden föreoch efter... Det kvittar hur mycket den producerar för jag använder bara ca 10-20 liter i veckan. Har ni tips och ideer så skriv det här! hittade denna : http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=9416 verkar den vara nåt?? Menmen, tacksam för svar.. MVH max
-
- 0 svar
- 786 visningar
-
-
Hej Någon som vet var man kan få tag i en lämplig förlängningsslang till Tunze Osmolator? Jag vill ha en slang liknande den som följer med, fast minst 5 meter lång. Slangen som följer med är svart och lite styvare än vanlig genomskinlig vattenslang, avger ingen lukt och verkar inte förändras med tiden. Vad är det för typ av slang, och var kan man hitta den? Jag har bara hittat vanlig genomskinlig vattenslang, och den förändras med tiden (styvnar och vitnar, avger mjukgörare?) och luktar plast. Sådan slang duger inte. Dessutom är den styvare kvalitén på originalslangen bra i detta fall eftersom det gör att den inte viker sig i böjarna. Att dra rör är inget alternativ i det…
-
- 2 svar
- 786 visningar
-
-
Hej på er Har spenderat åtskilliga timmar och läst på forumet. Det som slår mig är att en hel del får problem, troligen mest pga oerfarenhet (även jag) med allt ifrån skenande vattenvärden/alg-invasion och sjukdomar. Själv slås jag med svajigt ph & magnesium värden efter en större akvarieflytt. Självklart är alla akvarium unika med sin egen biologiska värld men vissa gemensamma nämnare måste ju ändå finnas. Så nu till den egentliga frågan. Om du skulle sätta upp ett kar för både djur och koraller vad anser du är minimum i utrustningsväg. ex. Sump, returpumpsflöden, Ljus watt/liter osv. Skulle tro att fler än jag är intresserade av att få viss fingervisning av te…
-
- 3 svar
- 785 visningar
-
-
Hej Skulle vilja veta vad priserna ligger på AquaCare AquaCare 2 kalkreaktor = ? Aquacare 1000V skummare= ? Kanske någon som har en prislista eller länk eller vad har ni fått betala
-
- 1 svar
- 785 visningar
-
-
Hej!Nån som har ett bra förslag på ytavrining till mitt nano. 25x25x30... Funderar på en hylla bakom karet med 2x20mm ner och en 16 upp. Öppen för förslag. Jag ska bygga en sump till karet kanske jag ska tilläga. Mvh johan
-
- 4 svar
- 784 visningar
-
-
Blåser visst ganska friskt över brittiska öarna just nu och den blåsten är på väg hit i natt/i morgon. , ffa hallandskusten och en bit inåt landet om jag förstått det hela rätt, så kika över er strömförsörjning så vi slipper dödsfall http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17733806.ab
-
- 0 svar
- 784 visningar
-
-
har precis startat ett kol/fosfat filter.. ( hälften kol-hälften rowaphos ).. ska man köra dygnet runt? och kan man kombinera filtret så som ja gjort?? det e ett EHEIM 2013 filter ja använt..
-
- 0 svar
- 784 visningar
-
-
Har en begagnad calcium reaktor med en ph controller till. Proben till ph controller har legat torrt ett bra tag och värdet beter sig konstigt tycker jag. Jag satte den i referensvätska på ph 7 och det tog en jäkla tid innan det var stabilt så jag kunde kalibrera (typ ett dygn nästan). Har ingen mer referensvätska så jag vet inte om den mäter rätt. Om jag försöker mäta i akvariet visar den fortfarande ca 7. Har doserat en del kh buffer som också ska öka ph till ca 8.3 så tycker att den borde varit högre. KH ligger på 7,8 i senaste mätningen. Tror ni det är probbyte som gäller eller kan man få igång denna på något sätt? Ser en liten luftbubbla i proben som rör sig och det …
-
-
- 1 svar
- 783 visningar
- 1 följare
-
-
Vet inte helt vad jag skall söka på men tidigare när jag satte samman reoler med akvarier så hade jag inte frigolit eller liggunderlag under utan fann någon speciell akvarietejp som jag satte på reolen. Den fungerade som stötunderlag på samma sätt som frigolit och andra typer och samtidigt var den väldigt underlättande för akvarierna gled på den så man kunde bara trycka dem in på plats. Någon som vet vad det är för tejp jag snackar om och var jag kan köpa den? Butiken jag köpte av förra gången har gått i konkurs så får inte svar därifrån.
-
- 4 svar
- 783 visningar
-
-
Vrför använder man en kalkmixer?. Får man ut ca och kh ur en mixer?.
-
- 0 svar
- 783 visningar
-
-
Är det nån som har nån info på hur en planktonreaktor fungerar och var den gör för nytta !!' Vad är det för fördel med att ha en sån här, verkar inte vara så mycket snack just om såna nämligen
-
- 0 svar
- 779 visningar
-
-
-
Hejsan.. Någon som vet om överrinningsboxar fungerar bra?? Har varken kunskapen eller tiden att borra mitt kar. Har läst att om häverten slutar fungera så rinner vattnet utanför akvariet . Det vill man ju inte ska hända..Men det skulle vara kul att få ha skummaren ( Deltec Mc500 ) i en sump med lite levande sten och annat. Mitt akvarium är bara på 200 liter så det ser inte bra ut att ha det som det ser ut nu. Mvh peder
-
- 0 svar
- 777 visningar
-
-
Igår var jag å köpte mig ett begagnat RedSea Max 250. Jag fick montera isär bänken för att få in den i bilen. Idag när jag skulle montera ihop den igen så märkte jag att en hel del av de "Cam lock nuts" som man drar ihop bänken med, vad skadade. 7st hade blivit böjda, och en hade gått av. Nu undrar jag om någon här varit med om samma problem, och hittat nya sådana muttrar någonstans i Sverige? Försökt kolla IKEA, som ofta använder sådana, men verkar inte vara riktigt samma dimensioner. Någon som varit med om samma problem, eller som har tips eller idéer?
-
-
- 2 svar
- 777 visningar
-
-
Funderar på att skaffa Tunze 1074, men undrar hur bred kanten på akvariet kan vara? Har en en aluminiums list runt hela karet. så någon som har lust att ta ett mått? Tack på förhand:)
-
Hejsan, Har precis inhandlat ett Begagnat IKS Styrsystem mitt mitt kar och skulle behöva hjälp med några frågor av er som kan detta styrsystem. Alla saker som jag skriver om är köpta på samma ställe och ska fungera tillsammans Jag har en Aquasunlight 8*54w ramp som är dimbar, och har en IKS Simmod som på nått sätt ska kopplas in i rampen och sedan till datorn. Frågan jag behöver ha svar på är hur denna ska kopplas in? Hittar ingen manual eller liknandde för hur det ska kopplas? Vågar inte riva i en 12000:- lysramp utan o veta vart kablarna ska in När jag väl fått igång detta måste själva datorn kopplas in till en dator för att kunna dimma ner och dimma upp ljuset? /Mick…
-
- 3 svar
- 776 visningar
-
-
*det jag har förstått är att : det finns kabler 4-plats, den första Pumpen går till kanalen # 1 (90% )effekt, andra Pumpen gå till kanalen # 3 på lägsta, eller ? *men sen jag vet inte vad är bäst för min 200L akvarium !!! 1.PULSE (pulse, interval 1, interval 2. sequential ) ??? 2.INTERVAL (10-60 sec / 1 - 60 min , 0,2-12h) ??? 3. night mode och moon light ??? ,vilken är fotocell ! Boken är på franska,ryska ,tyska men inte engelska ! Jag kommer ha 2 pumpar ( en efter varandra tunze 6055),en pump bakom stenar och andra längst fram i höger kanten.
-
- 2 svar
- 775 visningar
-
-
Sitter å funderar lite på en sak som jag läst några gånger här på SVG. Det har påståtts att man, genom att använda Nitratfilter, kan dra ner på mängden LS utan att få sämmre vattenkvalite. Är detta korrekt? Har för avsikt att (innom en nära...eller fjärran, framtid) starta ett 420L möbelkar med saltvatten. Då jag inte kommer ha sump så har jag spanat en himla massa på AquaMedics "closed system" nitratfilter, som kan stå i ett av skåpen under akvariemöbeln. Det som kallas AM 1000L (på pwss). Tanken är att karet inte skall se ut som en stenhög, utan snarare som ett grottsystem där man kan se bakgrunden mer eller mindre genom LS-formationen. Med andra ord...vill inte ha för …
-
- 0 svar
- 775 visningar
-
-
Hittade en länk som kan säkert vara till nytta då frågan kommit upp några gånger hur mycket man tappar i flöde på varje krök etc då man använder PVC-rör Advanced Aquarist Online Magazine January, 2003 Feature Article An Engineering View of Aquarium Systems Design: Pumps and Plumbing Sanjay Joshi, Nathan Paden & Shane Graber
-
- 0 svar
- 773 visningar
-
-
Snabb fråga. Vad är egentligen ventilen till för på utvattnet ? Är inte den alltid helt öppen ? skall man lämna apparaten med strömmen på när den ”vilar” och helt enkelt bara stänga ventilen på utvattnet men öppen på invattnet. Då stänger den nämligen av sig av sig självt. min producerar nästan mer på utvattnet än smutsvattnet. Men TDS är noll så den verkar göra det den ska. såg att du @MichaelE hade denna. Kan du klargöra? Med vänlig hälsning, Jonas
-
- 2 svar
- 773 visningar
-
-
Någon som vet var jag kan få tag på en ny sådan som bilden med samma kontakt? Kan inte mäta den eftersom den är kass. Ska den fungera som en brytare, av/på eller med olika motstånd? Är funktionen av/på kan jag bara sätta en flottör istället.
-
-
- 2 svar
- 772 visningar
-
-
Har 4 batteri två som lyser grönt och andra två röd försökte växla kablarna och blir samma röd på dem två , så fort jag stoppar den svarta kabel i batteri ingång blir röd har väntat i flera dagar att laddas med är röd forfarande ,vad kan det vara för fel jag kör 4 mp60 . Tacksam för svar !!!
-
- 2 svar
- 772 visningar
-
-
Har skaffat ett AM Cromis kar begagnat nu. Är det någon som vet om det är meningen att karet skall stå rakt på möbeln eller om man måste använda någotslags underlag emellan (frigolit eller liknande). Tacksam för hjälp
-
- 1 svar
- 771 visningar
-