Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. hör av er

• 0 svar
    • 752 visningar
  2. Söker efter 2 saker. 1. En matare som är styrbar via kontroller. GHL Profilux eftersom det är det jag har. Vilka matare (motordrivna) kan styras med profiluxen? 2. En norimatare. Finns det? Har sett en del hemmabyggen men jag är inte så händig och behöver i så fall hjälp eller tips på var man kan köpa något färdigt. Tacksam för hjälp.

• 0 svar
    • 388 visningar
  3. Started by martin84,

Är det någon som vet måtten på Aqua Light Nitrate filter? h och b Martin

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  4. Hej, Jag tänker köpa en Deltec - Fosfat Reactor FR509 och köra mina ultra carbL men den är för stor och dyrt. Kan jag köpa en Vertex UF-20 Universal Media reactor istället den är billigare och mindre. Jag behöver bara pump det räcker med Jet pump Justerbar fra 600 - 1700 L (NJ)1700 till min 200L akvarium. Den kopplas direkt i sump behöver inte kopllas med min skumare..,eller ? Vad är bättre att köpa ? Tack !

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by turboadde,

Hej Jag har ett par sjuka clowner går i ett litet karantänskar. Nu till min fråga: kan jag ta uvc:et från mitt clownhotell och bara lägga i karet (påslaget förståss) utan påkopplad pump? det är bra cirkulation i karet så det passerar ju vatten hela tiden. UVC:et är ju ganska öppet men de e ingen fara att det lyser upp i akvariet på natten eller jobbigt för fiskarna? MVH Andreas

• 0 svar
    • 931 visningar
  6. Started by wrang,

Electronic Calcium Monitoring http://reefkeeping.com/issues/2005-04/rhf/index.htm

• 0 svar
    • 838 visningar
  7. Started by thomas5547,

Har planer på ett 540l akvarium.. och ska borra det.. Funderar på att ha ganska långsamt flöde genom sumpen.. så att skummaren kan skumma vattnet så mycket som möjligt.. ? Eller ska man blåsa på? Kanske är detta för litet? Vill ha 32 mm rör till sumpen.. och 25 mm rör till bax till tanken..

8. Started by morphriz,

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=969713 Kolla in det här sumpbygget. En aiptasia zon och en dubbel nivå; väldigt cool ide. mvh Mattias

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Richard,

Är du rädd för strömavbrott så kanske du vill ha reservbatteri http://www.ps.nu/?page=netauction&id=6714

• 0 svar
    • 766 visningar
  10. Har köpt mig en sådan efter att ha kört med picobello osmos filter, vilket jag inte tycker har varit någon höjdare, den har inte producerat den mängd vatten jag har hoppats på! Hoppas nu att denna kommer att ändra på detta! Så är det någon som har erfarenhet av denna får gärna skriva här!

• 0 svar
    • 500 visningar
  11. Started by jojjen,

Tänkte dra igång min pelarskummare nu och är i behov av en bra luftpump som klarar en del tryck. Själva skummarkroppen är 150cm. Har en Schego WS3 som är kaputt och behöver således en ny. Vilka andra pumpar finns det på marknaden som klarar detta tryck? Eller är det en ny Schego som gäller?

• 0 svar
    • 638 visningar
  12. Started by akutmottagning,

finns det andra alternativ än lock line tycker det verkar bli svårt att fösta dessa på ett 25mm pvc rör sen ingen bra svensk sida jag hittar som har dessa hemma, vad finns det mer för alternativ att fösta på 25mm rör?

• 0 svar
    • 741 visningar
  13. Hej. Jag har följande system. En ytavrinningsbox i mitten på akvariet. Det är 3 hål ner till sumpen. Ett utav hålen är ett helt vanligt rör som går rakt igenom och rätt ner. Det används som översvämningsskydd och är alltså inte aktivt till vardags. De bägge andra rören är igång och har vatten gående igenom sig. Bägge två har ljuddämpare upp i toppen och en böj som går ner i vattnet igen. Böjen har ett galler på sig som vattnet sugs in i. Jag har samtidigt returen gående i upp i samma box. Returen är delat med ett T-kors så jag har röret gåendes upp centralt i boxen men utblås på bägge sidor. Utblåsen är i sin tur delad…

14. Started by Cathulu,

Här är något ni kan kolla upp! http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=product&menu=climatecontrolO&template=product_climatecontrol.xsl

• 0 svar
    • 809 visningar
  15. Started by Amazonus,

Hej! Undrar om någon har testat AutoAqua Smart AWC touch? Är den värd sin pengar? Hur är kvaliten på touchkontrollern? jag kommer behöva köpa en ATO och tänker då att man kan lägga lite extra pengar på att få så mycket fler funktioner. Mvh Christian

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by wrang,

Skall precis beställa lite Deltec Rowalith C + media men hittade detta Är det någon som fattar vad Deltec Rowalith W är för nått

• 0 svar
    • 897 visningar
  17. Started by Marcus-,

Funderar lite på hur mycket rörelse i vattnet man bör ha om man har LS i sumpen. Hur vet man om man har tillräkligt flöde, kan man märka det på något vis om det inte är tillräkligt?

• 0 svar
    • 572 visningar
  18. Started by vahagn,

Startade igång karet igår och satte doppvärmaren på 25grader. Imorse var temperaturen i vattnet uppe i 28,5 och doppvärmaren var fortfarande på. Läste i manualen att man ska kalibrera den efter 1-2 dagar genom att dra ut den blåa stiften högst upp, ställa gradskivan på rätt temp och trycka ner stiften igen. Men f**skapet vägrar att starta igen och tempen sjunker stadigt.... Vet nån vad som är fel?!

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by wrang,

Smart ide http://www.elv.de/shopping/ArtikelDetail.asp?SessionId=00227982670523266017&Referenz=612%2D00&Gruppe=HT%2DHS%2DTH&Stufe=3 Haustechnik- Heizungssteuerung - Tremostate

• 0 svar
    • 2,8k visningar
  20. Started by Catchio,

Hanna har kommit med en ny(?) pH-mätare. Är det någon som har erfarenhet eller åsikter om den är bra/prisvärd?

• 0 svar
    • 662 visningar
  21. Started by Dimorb,

Jag har ett ledigt pumphuvud på min doser 2.0 som jag önskar skall fördela kolkälla till 2 nitratfilter som är identiska i storlek och uppbyggnad. Istället för att köpa ytterligare en pump kan jag på något sätt klara av att få till så att jag kan dosera så att hälften av kolkällan går i filter A och andra halvan i filter B?? Tänker om det hade varit möjligt att höja dosen till det dubbla och så få delt den dosen mellan filtren med en enkel koppling eller liknande.. Någon som har sett något sådant?

• 0 svar
    • 459 visningar
  22. Started by Magnus,

Någon som läst den här artikeln? http://www.reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php Jag undrar om någon har ett svenskt recept för 35ppt saltvatten för kalibrering av refractometer. Jag kollade våra 2st refractometrar mot Fauna Marins refferensvätska och ingen stämmer. Inte ens efter ny osmosvatten kalibrering. Är det referenslösningen eller mätarna det är fel på?

• 0 svar
    • 713 visningar
  23. Started by Netice,

Hej! Är det nån som har några erfarenheter av JAD L-075 kylare som finns att köpa för drygt 4700:- Har den några nackdelar om man tex jämför den med den dyrare Aqua Medic Titan 150 som ligger på 6500:- Mvh¨ Niklas

• 0 svar
    • 2,5k visningar
  24. okok

• 0 svar
    • 944 visningar
  25. Started by Stahre,

Tjenare, fick hem ett Imazo Optiwhite 140l tänkte kolla om någon kan säkerhetsställa att det går att borra i botten? Jag har hört att många akvarium har härdat glas i botten. Jag ska ringa och höra med dem efter helgen, men tänkte om någon visste.

• 0 svar
    • 297 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.