Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Tjena, funderar på ozon men förstår att plasten i skummaren tar stryk. Har sökt information om min skummare är ozontålig men hittar inget. Har en Instant Ocean 400 - Aquarium system. Någon som har erfarenhet i frågan? Tackar
-
- 0 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hejsan! Jag fick en länk av saltvän som jag tycker är vettig för oss som är nybörjare. http://reefkeeping.com/issues/2002-05/sh/feature/index.php Mvh Nelson
-
- 0 svar
- 793 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av denna rollermat? Det är en mindre modell än Clarisea, men det ser ut som den skulle kunna få plats i hålet där filtersockan sitter på en sumpkammare till ett Reefer 250. Det hade underlättat om så är fallet, för måtten ser ganska exakta ut. Tacksam för svar, om någon vet säkert. MVH: Hasse P.S Jag hittade information här på forumet från 2017, men vill vara säker om det går till ovannämnda sump ?
-
- 0 svar
- 475 visningar
-
-
Står på lådan att den må kopplas till profilux via PAB eller till en doser 2.1 stand alone. Är kopplingen mellan stand alone och slave densamma - alltså med PAB? Finner inte ut av det och dum som jag var beställde jag inte PAB kabel till dosern då jag trodde de ingick sladd för tillkoppling. Aaaaarh...
-
- 0 svar
- 633 visningar
-
-
Hejsan! Det är så att jag har bestämt mig för att ha ytavrinning till mitt kar. De färdiga produkterna är för breda, mitt kar har nämligen för lite utrymme mellan täckglaslisten och sidorutan. (har bara 13cm där) ?? Finns det någon ytavrinning som kan monteras där täckglaslisten sitter, det är ju 5cm brett där eller finns det någon annan lösning till mitt problem? Hls Nelson
-
- 0 svar
- 710 visningar
-
-
-
Hei! Er det noen her inne som har bygget sump til sin Aqua Medic Chromis?
-
- 0 svar
- 834 visningar
-
-
Någon som vet om man kan få tag i den i sverige eller måste jag beställa den ifrån trop tronic direkt
-
Hej. Jag har problem med att "bubbelröret" i min kalkreaktor kläggar igen. Jag menar röret där slangen från koldioxidtuben är ansluten. Jag har en Grotech HCR 150. Jag tror det är små partiklar, från mediat (korallkross), som åker ner och lägger sig i bubbelröret. Någon som har tips på eller vet varför det blir så? Och vad kan jag göra åt det? Med vänliga hälsningar Per
-
- 0 svar
- 488 visningar
-
-
Ytterligare en ny akvariedator http://www.limulus.it/downloads/brochure_ita.pdf http://www.limulus.it/index.php?newlang=english
-
- 0 svar
- 3,3k visningar
-
-
Har en standard picobello, antar 190 L / dygn. Har nyss bytt kol, partikel samt silikatmedia. Nu vill jag byta den stora tuben i mitten, vilket är mebranet om jag minns rätt. Är då detta rätt till bilden ovan ? http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/membran-190-l-dag.html
-
- 0 svar
- 409 visningar
-
-
Skaffade nyligen ett begagnat kar på 120 x 60 x 40 cm i 12mm optiwhite. Skall vara tillverkat av Majornas Glas för ca 2,5 år sedan och stått tomt tills nu. Två dagar efter fyllning ser jag små ränder i silikonet, på insidan av karet. Det är synligt på en av långsidorna, ca 10 cm långt, mellan frontglaset och. Silikonet har också mörka fläckar i närheten av området. Jag har dålig koll på vad som anses acceptabelt vad gäller silikonskador och ber om råd. Är detta normalt och kan jag låta det vara? Karet står på en aluminiumställning med bänkskiva och akvarieunderlag mellan kar och bänk. Karet står i våg, från alla kanter och på diagonale…
-
- 0 svar
- 808 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av Tunzes kalciumreaktor 3174/3? Själva reaktorn är ju ganska billig, men räcker det med bara bubbelräknare eller måste man ha ph-styrning (vet att kalciumkonsumtionen varierar men det borde väl gå att få en hyfsad inställning)?
-
Ny pryl till nya pumpar från RE video http://www.korallenriff.de/Filme/re_1.wmv
-
- 0 svar
- 2,3k visningar
-
-
Är det någon som har ett AM Blenny alt. Yasha som använder en Tunze osmolator 3155 och hur har ni löst det? Säkerhetsnivån = normalnivå till nivån som flottören stänger av pumpen på är 25mm (om IR-mätningen fallerar) och om man har en vettig nivå (för skummarens funktion) i visningsdelen (mindre än 25mm upp till kanten) så uteblir ju funktionen av flottören.
-
- 0 svar
- 513 visningar
-
-
-
Vet inte om det är en ny produkt, men jag har inte sett den förut. Man måste beundra jänkarnas förmåga att hitta på nya produkter... Verkar ha fått bra kritik av dom som prövat den. http://www.therme-at.com/
-
- 0 svar
- 792 visningar
-
-
Hej !! Efter att ha haft mitt kar igång i snart 3 år så är jag trött på att alltid ha dåliga kalkvärden. De ligger runt 200 och jag köper någon dyr vätska eller pulver som jag häller i och resultatet blir nästan alltid 0. Så nu får det bli en kalkreaktor. Min plan är att ta investeringen i 2 steg. Först reaktorn som får gå manuellt i början och sedan PH styrningen när jag får råd. Vilken reaktor tycker ni att man skall köpa? Det behövs ju en tub och lite annat som inte verkar följa med reaktorn. Var köper man sådant? Tacksam för hjälp. Anders P.S. Mitt kar är på ca 400 liter
-
har precis startat ett kol/fosfat filter.. ( hälften kol-hälften rowaphos ).. ska man köra dygnet runt? och kan man kombinera filtret så som ja gjort?? det e ett EHEIM 2013 filter ja använt..
-
- 0 svar
- 738 visningar
-
-
Någon som vet var man kan köpa ett nytt uvc rör till Aquael 9watt uvc och de 2 o-ring packningarna som sitter i den? Gärna billigt och med SNABB frakt.
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Vart får man tag på sådana på nätet? letat länge men hittar inget..alltså som man sätter på utröret på sumpen.utröret är 2 cm
-
- 0 svar
- 919 visningar
-
-
Startar en egen tråd ang. kalkreaktor för nybörjare. Har en en burk Aquamedic 1000, alla tillbehör saknas min plan är: Att köpa doserpump c:a 4l/h som skall pumpa dygnet runt med vatten från sumpen och returen till skummaren Att köpa magnetventil Att via timer & magnetventil styra tillförseln av CO2 i intervaller till rätt CA-nivå i huvudkar. Tex. 10min varje timme under natten, eller annat bättre intervall tex 5min per timme dygnet runt, eller vad som nu kan vara bäst? Rätt eller fel? //Iksero
-
- 0 svar
- 646 visningar
-
-
Är någon som kör samma märke som jag vattenkylare HC150A Hailea Chiller ?, jag skulle behöva lite hjälp för att ställa in temp.
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Någon som har erfarenhet av deltecs Eco-kylare, eller en bra artikel eller åsikt. Sitter och har ångest över vilken kylare jag ska välja.
-
- 0 svar
- 682 visningar
-