Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
- 

Tänkte dra igång min pelarskummare nu och är i behov av en bra luftpump som klarar en del tryck. Själva skummarkroppen är 150cm. Har en Schego WS3 som är kaputt och behöver således en ny. Vilka andra pumpar finns det på marknaden som klarar detta tryck? Eller är det en ny Schego som gäller?
- 

- 0 svar
 - 637 visningar

- 

- 

Hej. Jag har följande system. En ytavrinningsbox i mitten på akvariet. Det är 3 hål ner till sumpen. Ett utav hålen är ett helt vanligt rör som går rakt igenom och rätt ner. Det används som översvämningsskydd och är alltså inte aktivt till vardags. De bägge andra rören är igång och har vatten gående igenom sig. Bägge två har ljuddämpare upp i toppen och en böj som går ner i vattnet igen. Böjen har ett galler på sig som vattnet sugs in i. Jag har samtidigt returen gående i upp i samma box. Returen är delat med ett T-kors så jag har röret gåendes upp centralt i boxen men utblås på bägge sidor. Utblåsen är i sin tur delad…
 - 

Hej jag har ett akvarium på 180 l och på sidan har jag ett 30 liters akvarium och det lilla akvariet ska bli en sump hade jag tänkt mig men jag fattar inte hur jag ska få vattnet att sugas upp och ner men har ni några tips hur jag ska Göra skriv gärna då och var jag kan köpa den där saken som ska suga upp och ner var kan jag få tag i en son och om ni kan förklara på ett lätt sät Tacksam för svar Med vänlig hälsning, oliwer
- 

- 1 svar
 - 637 visningar

- 

- 

Tjenare! Går i tankarna på att starta mitt första saltkar men jag har lite funderingar som behöver svar.... 1. Vart köper man bra PVC rör, kopplingar och kranar?? 2. Tänkte borra i botten på akvariet men är lite nervös över detta, vill ju inte gärna att det ska spricka. några bra tips på hur man gör, har varit i kontakt med några glasmästare men dom vill inte? 3. När jag väl har fått hål i karet hur tätar jag lämpligast runt hålet?? Tacksam för alla svar!
- 

- 2 svar
 - 634 visningar

- 

- 

Har problem med min led rör (GHL profiluxsimu-L ) och undrar om någon kan hjälpa mig med inkopplingen igen. Alla trådar har släppt från enheten tyvärr. Dessa kabelfärger finns Orange Gul Grön Svart Brun Kopparfärgad Röd Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
- 

- 3 svar
 - 632 visningar

- 

- 

Hej Har köpt en schuran jetstream kalkreaktor av en saltvattens vän har på guiden, tyvärr saknades manualer till den... Detta har vållat lite huvudbry...har hittat på tyska, men vad hjälper det ;0) Så någon som har en instruktion / installations manual till en schuran Jetstream 1 liggande? Gärna i pdf och kan skicka till conny@publicsound.se skulle det rädda dagen, veckan.. osv Mvh Conny
- 

- 0 svar
 - 631 visningar

- 

- 

jag har en sump som innehåller ett fack på ca. 40 liter för färskvatten och en del med måtten 830x325x400 utan fack och jag vill ha lite tips och ideér på utformning och fack, elelr ska jag köra utan? det ska vara en AC 1000V Skummare, uv-c, nitratfilter, och Fosfatfilter i sumpen. vinnande förslag belönas med en folköl .
- 

- 0 svar
 - 630 visningar

- 

- 

Någon som kört en theiling rollermat utan locket? Har en ståendes och ska installera sump på vårat lido 200, men får inte in den utan att ta bort locket.
 - 

Om någon är värt att göra så är det värt att göra väl brukar det heta. Om man är som jag så innebär det att saker blir överdimensionerade och överkonstruerade. I denna anda så valde jag att hantera alla sladdar som legat vid akvariet även känd som min stora brandfara. Detta kändes som prioriterat då min Z. Desjardinii och G. Melanospilos har börjat jaga mat vid ytan och sedan skvätta vatten när mina Eheim autofeeders inte snurrar lika ofta som de tycker att de borde. Planen blev därför att montera mina nätaggregat och pump controllers på en aluminiumplatta. Jag valde att köpa en 4mm platta som var 55x100cm stor via Amazon för att säkerställa att den hade tillr…
- 

- 

- 3 svar
 - 629 visningar

- 

- 

Satt precis och tittade på deras saker och blev lite sugen på deras roterande munstycken.... (REVOLUTIONS)
- 

- 0 svar
 - 629 visningar

- 

- 

Jag har förstått att den är sjukt bra att ta bort partiklar från vattnet och att den tom. ska ta bort vita prick.... men tar den inte bort massa gött också?
- 

- 

- 1 svar
 - 628 visningar

- 

- 

Hej! Jag har precis köpt fiskar som jag har hållt på att koppa i. Och jag har har en Deltec MCE500 skummare, sen efter koppningen så börjar den skumma jätte mkt. För mycket.. Och jag har strypt luft slangen för att minska den, det står ungefär klockan 2. Vad gör jag?? Uppskattar all hjälp!! Mvh Emil
- 

- 4 svar
 - 627 visningar

- 

- 

Hej alla, någon som har svaret på vad som kan vara tokigt när min osmolator lever om så mycket? Tycker mig minnas att jag för ett tag sedan läste att det kan vara att man kopplat strömmen fel, hittar dock inte den tråden längre. Mvh Jens
- 

- 3 svar
 - 627 visningar

- 

- 

Har beställt 12v osmolatorn med tre sensorer från Fish Street. Skulle det funka att byta ut 12v pumpen mot en magnetventil tro, var kan man hitta en sån? Tänkte koppla på den direkt på osmosen så man slipper momentet med påfyllning av osmostunnan. Jag räknar med en avdunstning på uppemot 5 liter/dag då räcker ju inte en 25 liters dunk särskilt länge. Har ifs ett 50 liters fat stående som kan användas (blir lite småtrångt i sumprummet), men då vill jag ha den på automatisk påfyllning, vi vet ju hur lätt det är att glömma stänga av påfyllningen till tunnan med blött golv som resultat. Räcker ju om man kan fylla den någon gång i veckan eller så, en digital veckotimer på en m…
- 

- 3 svar
 - 627 visningar

- 

- 

Hej Jag har ett problem med min IKS Aquastar dator som låser. Jag kopplar in den, gör precis som det står när man ska reseta. Men det slutar med att den hamnar på MAIN MENU TIME FUNCTIONS och där är den låst. Hjälper inte att trycka på nåt.... Någon som har råkat ut för detta?
- 

- 0 svar
 - 626 visningar

- 

- 

har ett WTW instrument men Ph elektroden är kass.<BR><BR>problemet är at WTW använder en "egen" kontakt typ större RCA kontakt .standard är vanligtvis med en BNC kontakt.<BR>vart kan man finna en ersättning till den ?eller möjligtvis en adapter till <BR>BNC.<BR>är inte så sugen på att köpa en svindyr orginal.
- 

- 3 svar
 - 625 visningar

- 

- 

Vilken metod använder ni för att mata era regenererande reaktorer med vatten?
- 

- 

- 4 svar
 - 625 visningar

- 

- 

Någon som vet var jag kan få tag på en ny sådan som bilden med samma kontakt? Kan inte mäta den eftersom den är kass. Ska den fungera som en brytare, av/på eller med olika motstånd? Är funktionen av/på kan jag bara sätta en flottör istället.
- 

- 

- 2 svar
 - 623 visningar

- 

- 

Någon som har erfarenhet av denna ATS, eller kan länka till andra som testat? Är främst nyfiken på byggkvalitet och handhavande.
- 

- 0 svar
 - 620 visningar

- 

- 

Har 4 batteri två som lyser grönt och andra två röd försökte växla kablarna och blir samma röd på dem två , så fort jag stoppar den svarta kabel i batteri ingång blir röd har väntat i flera dagar att laddas med är röd forfarande ,vad kan det vara för fel jag kör 4 mp60 . Tacksam för svar !!!
- 

- 2 svar
 - 620 visningar

- 

- 

Er det noen som har en Grotech algereaktor MAB220 og kan fortelle meg hva det står på power supply , volt og ampere? Trenger en ny.
 - 

- 

- 

Tjenixen! Hadde tydligen vid ett tillfälle nämnt för mor min att jag önskade mig en refractometer så en sådan fick jag som födelsedagspresent idag Någon som använd följande instrument? PORTABLE REFRACTOMETER FOR SIMPLE AND ACCURATE MEASUREMENT OF SALINITY WITH AUTOMATIC TEMPERATURE COMPENSATION FUNCTION Complete with hard case, leatherette pouch, screwdriver and pipette dropper Finns för övrigt på http://www.deltecaquariumsolutions.com/documents/Sept06PricelistWEBVERSION.pdf /Henke
- 

- 0 svar
 - 617 visningar

- 

- 

Hej. Undrar om detta är något som användas av akvariefantaster. Kan ju hålla ingång pumpar och doppvärmare ett tag vid strömbortfall. Mvh Johnny