Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Någon som kört en theiling rollermat utan locket? Har en ståendes och ska installera sump på vårat lido 200, men får inte in den utan att ta bort locket.
-
Måste filtren ha samma märke som själva RO enheten eller har filtren standardmått? MVH Johan
-
- 2 svar
- 733 visningar
-
-
Fick bara en fundering. Borde man inte byta ut filterkuddarna som sitter i silikatbehållare etc? Dessa samlar väl på sig ämne som förs vidare med det rena vattnet? Jag har en aqualight osmos. Mvh Kim
-
- 4 svar
- 731 visningar
-
-
Jag har då fått offert på litet teknik som kan vara av intresse för de med litet mer i plånboken är bara slit och släng... Bild ett tilltalar mig speciellt mycket!
-
- 2 svar
- 729 visningar
-
-
Mitt kar är på 150 liter. Har ett nitratfilter som heter nollnitrat är eg. för mycket större kar. Törs jag dela på det lägga och det i en strumpa i skummaren där jag också borde kunna ha fosfat filtret,eller hur.Hela nitratfiltret får inte plats. Detta för att nitrat filtret ser ut som en stor ful stenkorv som ligger i akvariet under pumpen. Eller tänker jag helt fel. Nitratfiltret borde väl vara en homogen massa stenar. Eller ska jag kanske blanda rowaphos och nitratstenarna i en strumpa. MVH BA
-
- 0 svar
- 729 visningar
-
-
Jag har ju ett nästan nytt ytterfilter (eheim 2222) som jag använder idag. Tänker bygga liten sump, o då undrar man ju om man kan använda ett ytterfilter som returpump, det borde väl gå? Kanske den inte orkar trycka på så hårt med flöde eftersom den inte har invattnets hävert-tryck, men ändå, gör det nåt om den bara trycker runt 100-200l/h på ett 45L kar?
-
- 0 svar
- 729 visningar
-
-
Hej har nu läst en del böcker,snurat på nätet om uppsatart av saltvattensakvarium.Man kan ju inte lära sig allt genom att läsa. Den uppfattning jag har fått är att det är riktigt svårt att få igång ett fungerande kar. Är det värt att försöka ändå?
-
Hej! Jag håller på att köpa in lite grejer till mitt första saltvattensakvarium. Jag har bestämt mig för att köra med osmosvatten, men jag är osäker på om jag ska komplettera med ett silicatfilter också. Vad rekommenderar ni? Jag vill gärna göra rätt från början och försöka minimera riskerna, så jag lutar åt att köpa ett filter för att vara på den säkra sidan. Men jag tänkte kolla med er mer erfarna för lite råd. Mvh Daniel
-
- 3 svar
- 724 visningar
-
-
-
Ni som har blandnings stationer hemma, en tank för osmosvatten och en tank för saltvatten, var köper ni kärlen? Lägger med en bild för uppmärksamhet.
-
-
-
Jag har förstått att den är sjukt bra att ta bort partiklar från vattnet och att den tom. ska ta bort vita prick.... men tar den inte bort massa gött också?
-
-
- 1 svar
- 720 visningar
-
-
Jag har nu bytt upp min picobelloosmos mot en annan som ger mer vatten, 380 liter.. På den sitter en flödesbegränsare/spolventil. Visst är det väl så att den spolar ren membranet och att den vid tillverkning av osmosvatten skall vara strypt samt att den ska sitta på skitvattenslangen?
-
- 2 svar
- 719 visningar
-
-
Står på lådan att den må kopplas till profilux via PAB eller till en doser 2.1 stand alone. Är kopplingen mellan stand alone och slave densamma - alltså med PAB? Finner inte ut av det och dum som jag var beställde jag inte PAB kabel till dosern då jag trodde de ingick sladd för tillkoppling. Aaaaarh...
-
- 0 svar
- 717 visningar
-
-
Passade min kompis akvarium, nu när han är på semester.. Skulle hem till han och kolla till det.. SÅ såg jag att en anemon satt fast i pumpen.. insuget.. Det ska ju sitta en muff där.. men men.. Och två dagar innan så hade jag varit där och, kollat och så.. Och jag tror att detta ligger bakom:::!!???? JAg rengjorde koppen till skummaren, samt en liten slang till den, och en liten burk, där skummet och skiten rinner ned. Jag använde diskborsten till det.. DISKMEDEL på den? Och när jag kom dit i dag, så fick jag se anemonen, död. Jag fick se att det skummade ALDELES! för mycket i sumpen och i röret/utavriningen... Och alla fiskar döda..... Men räkorna och den andra ane…
-
Hej Jag har ett problem med min IKS Aquastar dator som låser. Jag kopplar in den, gör precis som det står när man ska reseta. Men det slutar med att den hamnar på MAIN MENU TIME FUNCTIONS och där är den låst. Hjälper inte att trycka på nåt.... Någon som har råkat ut för detta?
-
- 0 svar
- 715 visningar
-
-
Nån som har efarenhet om plankton reaktor som vill infomera mig lite.. Alltså om den funkar bra, krånglig, rengöring osv Hadde tängt mig en PhytoBreeder 2 - The Plankton reactor av GroTech.. Har nån använt den eller vet om den är OK Mvh Thomas
-
- 0 svar
- 714 visningar
-
-
Är det någon som har nån erfarenhet av H2Overflow från customAquariums? https://www.customaquariums.com/information/h2overflow.html
-
- 0 svar
- 713 visningar
-
-
Hej alla, någon som har svaret på vad som kan vara tokigt när min osmolator lever om så mycket? Tycker mig minnas att jag för ett tag sedan läste att det kan vara att man kopplat strömmen fel, hittar dock inte den tråden längre. Mvh Jens
-
- 3 svar
- 713 visningar
-
-
Hej skulle behöva ett foto på kretskortet på den modell med svarta kontakter. Nån som kan hjälpa??
-
- 2 svar
- 713 visningar
-
-
Har ni förslag på något material eller något färdigt som jag kan använda för att höja min skummare i min sump.Den behöver komma upp ca 2-4 cm från botten där den står. Just nu står den nere i sumpen. Men hade jag bara haft något som hade höjt den men kan inte komma på vad. Vill att den skall stå stabilt så vill inte lägga sten eller så utan bra om det kunde vara platt och stabil yta.Vad kan man ha för material?Plast - vad bör man tänka på?Kan man ha porslin om man hittar typ en talrik eller så eller vad kan man välja där.....
-
- 5 svar
- 713 visningar
-
-
Hittade denna makapär. Vad är det för nått och är det någon som vet hur den funkar?? Durchlaufkühler PVC Kühlschlange Maße:600x400x460mm Steuerung : Digital Einlauf 20/Auslauf 25mm Watt 890 Kühlleistung: 1200 Watt Aquarien bis 1500 Liter För 2,737.00 EUR så måste det vara en grym kylare
-
- 1 svar
- 711 visningar
-
-
Hej, tänkte ge mej på och bygga en överrinningsbox till mitt 216 literskub. Man måste försöka iallafall. Sett på Martins artikel samt de som säljs. Men vad kan vara en lagom storlek till mitt akvarium. Det säger inte mej så mycket om den klarar 2000lit/h eller 5000lit/h. Hoppas på svar Mvh/Bosse
-
- 1 svar
- 710 visningar
-
-
Hejsan! Jag undrar hur många liter man normalt kan rena med ett 90liters osmozfilter innan man måste byta membran osv. Förmodar att det är olika mellan 90 och 260 liters? Hls Nelson
-
- 0 svar
- 710 visningar
-