Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Tänkte att om det kommer någon uppifrån sverige som ska semestra i skåne så håller jag gärna dörrarna öppna för er att komma och titta på mitt akvarie och prata skit över en fika Anmälan på pm till mig . Hade varit trevligt om någon annan också ställer upp på att visa sina kar för semestrande saltisar
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är ingen flitig användare av Facebook men kollade runt lite idag och hittade en grupp för saltvattenakvarister som heter saltvatten i blodet, kunde ju vara kul om ni som är aktiva på Facebook kanske kollar in där och livar upp lite.
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Ber om ursäkt på förhand ifall tråden hamnat i fel avdelning i forumet! Ska starta mitt första saltvattensakvarium i höst och är naturligtvis nyfiken på om det finns någon i Enköping med omnejd som man kan samspråka med angående denna för mig nya hobby? Kanske man kan bjuda in sig själv på en fika med lite fisk-span? /Jens
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Söndagen den 27e januari går Malmö Akvarieförenings årliga Hempristävlan av stapeln. En Hempristävlan är helt enkelt en tävling i vem som har det vackraste och för fiskarna och andra invånare bäst anpassade akvariet. I år är det än så länge fyra saltvattensakvarium anmälda, varav två från akvarister som är aktiva här på forumet. Det vore kul om det blev ännu fler! Det hela går till så att en jury bestående av tre erfarna akvarister åker runt och bedömer de anmälda akvarierna. Bedömningen sker efter många olika kriterier; estetiskt helhetsintryck av akvariet, fiskarnas, lägre djurs, korallers, svampars, makroalgers etc kondition och storlek, hur väl akvariet är anpassat ti…
-
- 1 svar
- 2,3k visningar
-
-
Det är möjligtvis inte någon i stockholmsområdet som känner sig manad att hålla en träff? Jag skulle möjligtvis kunna hålla en, det finns dock inte mycket att titta på hos mig. Mvh/ Oscar
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag startar denna tråd för att se om det går att få ihop ett samåkningsgäng från Sthlm den 26:e sept till Kenta: Jag kan ställa upp med rymlig bil (= minibuss Renault Espace). Vi kan ju diskutera om vi vill köra tillbaka på natten eller anta det generösa erbjudandet att ligga över. Mycket körning att åka fram och tillbaka samma dag, men kan vara skönt att vakna i egen säng också.
-
- 1 svar
- 996 visningar
-
-
Fragg afton den 22 Okt i Hässleholm. Vi äter gott och snackar salt och om man har tur kör vi kanske igång utomhus badet Skicka pm via Facebook (Dan Steimer) om ni ska komma så blir det lättare o planera..
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej saltvänner! Eftersom ni som engagerade och seriösa akvarister i regionen säkert stödjer föreningslivet och därför redan är medlemmar i Malmö Akvarieförening så har ni så klart redan läst i vårt medlemsblad att Lasse Forsberg från Universeum kommer till oss i kväll tors 12 januari för att hålla ett saltvattensföredrag. Om inte så vet ni det nu. Mötet och föredraget i kväll är som alla våra möten öppna för alla akvarieintresserade. Det går bra att komma även om man inte är medlem. Mötet börjar kl 19.00. Branteviksgatan 40, ingång på gaveln. Fri entré. Förutom Lasses föredrag blir det som alltid på våra möten akvaristisk frågesport, lotteri, fika och naturligtvis trev…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena!:)undrar om det finns någon saltvattens förening i sthlm området och om någon kan länka till deras sida eller nått liknande vore oerhört uppskattat. Mvh Fredde
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Vi har bestämt en träff nu: hemma hos pwin kl 16:00, nu på lördag den 19 januari. Anmäl er till honom via PM, han har begränsat med plats. Först till kvarn. Väl mött! Jonas Roman
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
saltvattenskurs på zoogiganten den 24/11 kl 18:30. se deras hemsida för mer info. jag ska förmodligen dit! http://www.zoogiganten.se/39-kurser.htm
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Det här verkar intressant: Östersjöns levande skatter Föreläsning och bildvisning med Inge Lennmark Uppsala Akvarieförening och Uppsala Fotografiska Sällskap inbjuder till föredrag och bildvisning om det fantastiska livet i vårt närmsta hav! Den legendariske undervattensfotografen Inge Lennmark visar otroliga bilder från sitt projekt om Östersjön och lär ut tips och trix för hur han gör för att ta så otroliga bilder. Fika till försäljning, UAF har auktion på hemodlade fiskar och växter, UFS bjuder på bildvisning med temat "Vatten", m.m. Tid: Onsdagen den 16e november klockan 19:00 Plats: Sverkerskolan på Sysslomansg. 34, Uppsala. Entré: Medlemmar i UAF gratis, övriga 50 k…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har suttit här hemma och börjar undra hur många vi är som håller på med salt nu. Har förstått att det har ploppat upp ett flertal på senare tid, sprang på tre i går när det var fiskleverans på butiken. Sen så hade jag även en tanke på träffar och (i framtiden) fraggbyte, om det är nått som skulle vara intressant? Roligt att se att hobbyn växer även i den här stan då kanske man kan få butikerna att börja ta hem bra märken och mer fisk
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vi är några stycken på forumet som inte bara är akvarister utan har gått över till den kalla sidan. Några gånger om året brukar vi träffas antingen ute på sjön i Lysekils skärgård guppandes omkring i min båt eller ordna ett studiebesök på något av våra offentliga akvarier. Vi har hittills gästat Sjöfartsmuseet och Havets Hus. Dit kan man gärna återkomma, men ett besök på nån forskningsstation hade varit toppen. Ett förslag är att ta kontakt med Tjärnö utanför Strömstad (Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, http://loven.gu.se/). Det går nog inte att få till nått innan nyår, men Bygert kollar du upp med din kontakt? Alla som känner sig intresserade är mer än välkomn…
-
- 1 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej alla saltisar! Lördagen den 25 februari 11-16 tänker vi från föreningen hålla i ännu en butiksträff. Denna gång blir det hos Företagsakvarium som inviger sin nya butik denna helg (25e-26e februari). Medlemmar från föreningen kommer finnas på plats på lördagen. Välkomna in på en fika och saltsnack med likasinnade. På lördagen kl12.00 har vi dessutom äran att ha Jonas Roman hos. Han ska föreläsa om "Saltvattenskemi för den ointresserade". Varmt välkomna Plats: Företagsakvarium, ,Blomstergatan 4, 434 43 Kungsbacka Tid: kl. 11:00 - 16.00 Hålltid för Jonas Roman: ca 12:00 på lördagen
-
Jag funderar på att åka till utställningen i Malmö på Lördag eller Söndag. Är det någon från dessa trakter (Jönköping, Värnamo) eller på vägen neråt som skulle vara intresserad av att hänga på? Om intresse skulle finnas kunde vi ju försöka komma åt någon saltbutik i trakterna sammtidigt.
-
- 0 svar
- 837 visningar
-
-
är det någon här som ska på tropikmässan i malmö den 30/7 på slagthuset? det är en mässa som inriktar sig på reptiler men det finns även en del akvarieprylar. såg att korallcenter ska vara med så dom har väl lite saltprylar där.
-
- 0 svar
- 823 visningar
-
-
Hej! Jag tänker hålla två salt-föredrag under Akvariehelgen i Växjö. Båda tillfällena hänger lite ihop. På lördagen blir det focus på korallernas fantastiska värld. En del blir lite biologi en del blir lite förklarande kemi, detta för att det ska bli lite enklare att förstå de tips och knep som som finns att ta till när man ska få koraller/ lägre djur/ fiskar att frodas i ett saltvattens akvarium. Naturligt vis kommer det även lite tips som kanske kan hjälpa just Dig om du skulle ha planer på salt. På söndagen kommer det att bli prat om konvertering från sött till salt. Jag har konverterat ett 500 liters och ett 2400 liters. Det kommer att bli en del tips på uppstart sam…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte tipsa om Fishbase-symposiet i Stockholm den 20:e oktober: FishBase Symposium 2014: Fiskarnas gener Den 20 oktober är det dags för årets FishBase Symposium på Naturhistoriska riksmuseet —Fiskarnas gener. Genetiska metoder blir allt viktigare för studiet av fiskar och används till allt från att framställa genmodifierade självlysande fiskar till att övervaka hotade fiskarter. FishBase Sverige har bjudit in sju framstående forskare för att belysa olika aspekter på fiskarnas genetik. Det handlar om forskning och tillämpningar som berör oss på många sätt. Francesc Piferrer, Institute of Marine Sciences, Spanien Genetic and environmental components of fish sex de…
-
- 0 svar
- 1,9k visningar
-
-
Guardians of Catfish har en ny styrelse, revisor och redaktion! På årsmötet i Linköping 22 maj valdes en ny styrelse på 5 man och 1 ny revisor. Kvarstår från förra styrelsen gör Kristian Adolfsson (nu ordförande), Mattias Fernström (medlemsansvarig), Kurt Dahlberg (sponsor- och mötesansvarig), ny Kassör är Mattias Johansson och ledamot Wilhelm Lubkowitz. Vi har nu också en redaktion på 3 man som ska se till att få fram Malbiten igen. Den består av Wilhelm Lubkowitz, Cristoffer Forssander och Ola Johanneson. Vi kommer ge ut ett nummer i god tid innan höstmötet och 2 nummer innan varje möte under 2012. Vi siktar på att under 2013 kunna ge ut 3-4 nummer och …
-
- 0 svar
- 863 visningar
-
-
E lite sugen på å dra dit. undrar om det e fler från Stockholms området som skulle vilja hänga på dit. Lite tråkigt att åka själv. Hör av er så kanske vi kan åka flera
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej, jag undrar om det finns några saltvattenakvarister i norrtäljeoimrådet?? vi kanske skulle kunna ha en saltträff isofall.
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla salta akvarister! Här kommer lite info om Malmö Akvarieförenings aktiviteter de kommande månaderna. MAF är en förening för alla akvarister, oavsett intresseinriktning så alla aktiviteter har inte direkt saltvattensanknytning. För den med ett öppet akvaristiskt sinne finns det nog en hel del intressant och nya infallsvinklar att ta till sig även i de mer sötvattensinriktade aktiviteterna. Saltvattensintresset i MAF har ökat markant på senare år. Flera medlemmar har på senare år vidgat sitt intresse att innefatta även saltvattensakvaristik, och det har också tillkommit en del nya medlemmar med saltvattensakvarium. Till detta kommer naturligtvis föreningens gamla …
-
- 0 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej ! Jag funderar på att ha en träff hos mig någon dag bor utanför Norrköping men jag vet inte datum nu men det får jag åter komma om. Men jag vill bara kolla hur många som har lust att komma =) Med vänlig hälsning, oliwer
-
- 0 svar
- 895 visningar
-
-
Ni har väl inte missat att Reefbuilders i sammarbete med Bulk reef supply filmat och håller på ett lägga upp alla föredragen si vi kan titta på dem! 6 st uppe nu! http://reefbuilders.com/?s=Macna+video+bulk+reef+supply