Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by Rickard,

Vad sysslar min electric blue eremit med? Släppte i några turbos och en eremit för 2 v sedan i ett nystartat kar. Första dagarna var eremiten rejält närgången på snäckorna, men sedan jag på prov satt i en liten hammarkorall för 1 v sedan har den bytt sexuell läggning, tror jag. ...... Hittar den nu varje morgon hårt slingrad kring den stackars korallen, och blir omgående tvångsflyttad till skamvrån på andra sidan karet. Är dock tillbaka senare på dagen. Den lilla korallen mår f ö gott, men blir visst lite störd av uppmärksamheten (drar ihop sig). F ö sköter eremiten sig kanon, rena slåttern bland de gröna alger jag hade, så jag vill gärna behålla den. Har inte sett några …

• 1 svar
    • 1k visningar
  2. Started by LasseH,

En fråga vad är det för sjöstjärna som har bara fyra armar och är små,färjen är blå har har många i akvariet

• 3 svar
    • 995 visningar
  3. Started by Joru,

Vad har hänt med min ena turbo snigel? Kom hem imorse efter jobbet och såg nåt konstigt sitta på glaset. En utav mina turbosniglar har tappat skalet! Hur kan det hända och bör jag ta bort den nu?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by nemo,

Möblerade om lite i karet häromdan. Hittade en hel del sådana här ormsjöstjärne liknande stjärnor ,under stenen. Bra eller dåliga, Jag gissar på att dom inte gör någon skada. Men vill gärna höra ett expertutlåtande, eller 2. Edit: storlek ca 2-3 cm.

• 3 svar
    • 1k visningar
  5. Started by Arne,

Vet någon om en "blå sjöstjärna" fem armad (den är blå-lila till färgen) äter upp fisk ?? Jag blir nämligen av med fiskar dom bara försvinner! I dag hade den största Hepatusen blivit ganska tilltuffsad med den del sår på huvud mm Jag hittade den med en kjesare som inte hade varit riktigt kry djup omslingrad och den var "svår att få lös. Gärna råd då det börjar bli dyrt när fisken bara försvinner. MVH ARNE

• 18 svar
    • 5,1k visningar
  6. Started by Joru,

Det är så att min ena putsarräka är full med rom. Finns det någon chans att det blir något av det? Är det någon av er som har lyckats avla fram räkor? Kan tänka mig att mandarin fiskarna jag har ser fram emot en god middag.

• 3 svar
    • 2,6k visningar
  7. Started by Bliaze,

JA? Hur förklarar man vad en korall är? Det är inget djur? heller ingen växt? Vad är det?

• 1 svar
    • 2,4k visningar
  8. Started by houssami,

Hej på er allihoppa Nu har det gått 48 timmar sedan jag stoppade i en eldräka i karet. Räkan försvann bland stenarna direkt och sedan dess är den försvunnen. Den var stor men verkade må jätte bra. Vad tycker ni som har haft sådana räkor? Är det vanligt att de gömmer sig så länge i början? Det enda jag har i akvariet är en fröken fisk och ett par clowner samt 6 olika koraller, alla mår bra. All hjälp uppskattas mycket

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by joaslim,

Hej! Är det någon som vet om förlorade lemmar växer ut igen på räkor? Mvh joa

• 2 svar
    • 925 visningar
  10. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Tjenare, idag gjorde jag ordning akvariet och rörde runt i sanden. Då kom detta djur upp. Är det någon som vet va det är? http://www.festa.mera.nu/bilder/strange01.jpg http://www.festa.mera.nu/bilder/strange02.jpg MVH, Andreas

11. Started by hobbe_88,

Satt och kollade i karet när jag fick se något som såg ut som en snigel utan skal. Så jag hämtade ficklampan för att se lite bättre "sniglen" var grå svart ca 2cm och hade 2st antenner fram men det som såg så konstigt ut var att den hade en liten utbuktning där bak som en liten svans som den kunde fälla in. Är detta en sjöhare kommer den att bli större? Försökte ta ett kort på en men batterierna var slut. och nu har den krypit under en sten.

12. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! När jag putsade rutorna såg jag massor av små djur på ca: 1-2mm krypandes på min bakruta. Jag har svårt att beskriva dom men kanske som små vattenloppor. Det va ganska många så givetvis undrar jag om detta är normalt och om dom kan vara skadliga när eller om dom växer. Är det någon som har någon aning om vad det kan vara. Sorry om min beskrivning inte är den bästa men hoppas ändå någon som man ge mig lite info. MVH, Andreas

• 8 svar
    • 1,9k visningar
  13. Started by vahagn,

Hej! Är det nån som kan hjälpa med latinska namnet på den här? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det nån sorts mask med flurocerande topp, men jag har inte kunnat hitta nån referens på nätet om den. Den ligger inuti ett läderartat rör precis som andra maskar och de som ni ser bakom är en större individ som har huvudet indraget för tillfället.

• 2 svar
    • 879 visningar
  14. Started by jojjen,

Vad är det mina eremiter håller på med? Igår kväll låg de likadant på ett annat stället i karet och nu har de legat på detta vis i flera timmar. Den undre ligger på rygg, vänd åt höger och den övre ligger rättvänd, vänd åt vänster. Äter den ena upp den andra eller är det en parningsakt man beskådar?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by .:Hansson:.,

hej i morse när jag kom ner och tände mitt kar så såg jah två räckor fast jah bara har en så jag trodde jah såg suddigt först så jag kallade på min bror och bad han kolla och där var två stycken fast den ena var bara ett skal. men ville visa den för mina föräldrar så jah tog inte upp det och nu har räckan dragit in skalet under en sten i sin grotta. undrar om dem kanske ömsar skin precis som ödlor och ormar. var bara en tanke!är väldigt nyfiken på vad den gör!? ha de

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by Lejonkungen,

Trodde inte "håriga" krabbor var så farliga som deras rykte. Men i natt hittade jag orsaken till varför en Acropora dött och två stycken eventuellt också kommer att dö (tar gärna emot råd hur man kan rädda dem). Krabban var välkamoflerad och svår att se, troligen bara nattaktiv också. Men nu (efter fotografering) är den förpassad till toalettstolen.

17. Started by crille,

satt precis och tittade på animal planet,mantisen är verkligen grym,dom hadde satt en vanlig krabba i ett upp och nervänt glas,sen fick man se hur mantisen krossade glaset,för att komma åt krabban,den har samma kraft som en 22 mm pistolkula,grymt

18. Started by houssami,

Hej... Det är 2 saker som jag behöver hjälp med, igen 1- För några veckor sedan fiskade jag upp en mantisräka från den ny inköpta stenen. Ändå så hörs det ibland knacknigar från karet. Men jag ser ingent som kryper runt som jag gjorde med första mantisen. Vad kan det vara? 2- Vad är det ni ser på bilden? Den har några spagetti liknande " armar ", ganka tunna. Den kan försvinna helt i stenen för att komma ut igen, alltid samma ställe. Tack på förhand

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by Lejonkungen,

Ser att en av mina Wurdemanniräkor har rom. Finns det chans att det kommer att överleva småräkor? Skall man tillföra något speciellt foder?

• 1 svar
    • 886 visningar
  20. Started by Mazi,

Har nu ca 10 eremiter och bara 4 astreasnäckor kvar. Tänkte lägga en av arterna i sumpen i det nya sen, då dom har slagit ihjäl snart 10 snäckor. Vilken gör mest nytta i akvariet och vilka välter mest småstenar, för jag börjar bli trött på att rota fram fraggar bakom stenen. Fördelar/nackdelar jag tycker Eremiter+ Dom är roliga att kolla på Eremiter- Dom sitter på koraller så dom drar ihop dig Eremiter- Dom behöver skal som ligger överallt Eremiter- Dom dödar snäckor Astrea+ Behöver inga skal nånstans Astrea- Bara ett fult skal som åker över stenen Så vilka tycker ni jag ska skippa ? MVH Max

• 17 svar
    • 1,8k visningar
  21. Guest Butchi
    Started by Guest Butchi,

Tjenare. Finns där någon ute i landet som vet vad jag ska göra med alla dessa sniglar? Finns där tex andra djur som man kan lägga i karen som käkar upp dom eller något? Mvh Butchi

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Andreas K,

Hittade två krabater när jag gjorde ren stenen. Någon som vet om jag törs släppa i dom i akvariet? Krabban som är i höger till bild är c.a 1cm och masken är c.a 6cm. Tacksam för svar. MVH/Andreas

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Jocke,

Tjenare! Jag har ett tunt lager sand\grus och jag undrar vilka djur man kan ha som håller rent i sanden?. Tillhör den här dom djuren Blå linkia?. MVH Jocke

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by houssami,

Hittade denna kräfta (tror jag) och är tacksam om ni kan råda mig ifall jag ska lägga tillbaka den i burken eller inte. tack för hjälpen

25. Started by crille,

tänkte skaffa eremiter,men vad använder man för skal när dom växer ur det gamla?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.