Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by kvalle,

ska jag vara orolig?? min blåa erimit krabba går och puttar på anemonen så han kommer åt dess slem i underkant.. hade även en mjukkorall mins inte namn som han gjorde samma sak på...

• 0 svar
    • 482 visningar
  2. Started by libben,

Moderator's upplysning: 10.1 Privatpersoner annonserar i marknaden -"Köp och Sälj" erbjuder privatpersoner en möjlighet att under köpes, säljes och bytes gratis annonsera produkter tillhörande de områden som Saltvattensguiden behandlar och som i övrigt följer våra regler. I och med detta så tillåter vi inte annonsering eller länkar till annonser i forumet, signaturen, avataren eller galleriet. Läs gärna igenom alla regler för att hålla er uppdaterade om vad som gäller! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=191312

• 0 svar
    • 719 visningar
  3. Started by hagbard,

Såg att en smaskade på en del av en stor eurythoemask.... huvud + 4 cm..har den jagat den aktivt eller är det as som lockar? Någon som sett detta? köpte dem för glasrosjakt ju! hehe..verkar de inte förtjusta i förövrigt

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by teggner,

dålig bild men det liknar någonslags nudibranch, den är vit och typ taggig på ryggen med två tentakler i fram och två uppe på "huvudet", lite smått orangefärgad på översidan. någon som vet vad det är för sort? är den skadlig?

• 0 svar
    • 1k visningar
  5. Started by Von Märt,

hejsan. någon som har erfarenheter av denna rörmask? jag skulle flytta på den och kom åt kronan och det kändes som om jag brände mig på den, någon som har något att berätta om denna vackra rörmask?

• 0 svar
    • 783 visningar
  6. Started by Yodelking,

Vad kan detta vara för en mask? Rör sig som en daggmask, verkar inte ha "ben", såg ut att äta från stenen (alger?) ca 0,5cm tjock, såg ungefär 1dm av masken, men den kan ju vara hur lång som helst... Jag får se om Tapatalk lyckades att få med bilderna, annars kommer de imorgon...

• 0 svar
    • 644 visningar
  7. Started by Robban_fbg,

Jag såg en av mina sniglar hasa omkring med en hög med vad som såg ut som en miniatyr hårtuss. la inte märke till färgen men jag har hittat den nu fastjämrad under en sten. jag undrar om det är ungar eller bara "skräp".

• 0 svar
    • 717 visningar
  8. Started by bo1000,

Någon som har erfarenhet av denna snäcka eller har någon länk med information?

• 0 svar
    • 706 visningar
  9. Started by Larsson,

Har en Diadema sjöborre, såg precis nu att den har som en bubbla som typ är vinröd färgen som den sköt ut?!

• 0 svar
    • 848 visningar
  10. Started by StatusQ,

Jag bytte plats på min sinularia och såg då att ena sidan som var vänd mot levande stenen var skadad. Det kan inte vara stenen eftersom det var en 4-5 centimeters mellanrum mellan den och korallen. När jag lyfte på en liten sten som stod precis vid sinularian såg jag också att det var byggt som ett rör med slem, sten och makroalgrester, ca 0.5 cm i diameter. Kan det vara någon sorts mask? Det här är bilder på sinularian efter flytt och den står nu ca 30 cm från föregående plats.

• 0 svar
    • 755 visningar
  11. Started by Hella42,

Hej Jag tog och köpte en puffer mot bättre vetande. Den åt upp mina sniglar Nu stödmatar jag den med räkor sniglar ja det som finns på affären. Här nu köpt nya sniglar som jag hoppas är lite större köpte även en sjöborre och en krabba . Hur stor är oddsen att dom dom får leva ? Behöver en levande städpatrull!

• 0 svar
    • 641 visningar
  12. Started by Ted,

Någon som har en sjöhare i Stockholmsområdet? Jag vill få bort de sista algerna..... Om någon har en sjöhare - eller ett alternativ - hör av er. Med vänlig hälsning, Ted

• 0 svar
    • 560 visningar
  13. Id på den här någon?

• 0 svar
    • 872 visningar
  14. Started by hans,

hur ljust. mat? flöde. har en som ej värkar trivas. när jag dök på malta såg jag många blå & röda svampar i grottor på ca 15 m djup så dom ska stå med litte ljus men vad mer

• 0 svar
    • 2,9k visningar
  15. Started by djzimon,

Hejsan! Vi undrar vad detta är för sort? Fick syn på den igår när jag rensade xenia, då satt den fast på den stenen under xenian. Platsen var skuggig och mörk. Den har varit sluten sedan vi hittat den. Tack för svar! Har letat på Reeflex men är svårt att art bestämma den. Mvh Simon & Annika

• 0 svar
    • 747 visningar
  16. Started by Henrik.Å,

Hittade en länk om hur man kan bygga en fälla för isopoder och tips på fångstteknik www.reefkeeping.com/issues/2006-02/bp/index.php

• 0 svar
    • 722 visningar
  17. Started by <<JOHAN>>,

Har nu haft levande sten i akvariet ca 1 månad! Har suttit varje kväll och sett alla möjliga djur som jag inte har en aning om vad det är för något. Men så idag då jag kom hem, och satt den obligatoriska kvarten inan maten så såg jag en klo sticka fram då och då från ett hål på levande stenen men själva krabban visade sig aldrig. Men den hadde en vit prick på klon! Någon som vet vad det kan vara för art?

18. Started by Snirrevirre,

Vill skaffa en sjöborre som äter kalkalger. Kan nån ge tips på sort. Vill ha nån med korta piggar. Och helst med mycket färg. Sen undar jag om man kan ha olika sorter i samma kar? Vad tror ni?

19. Started by Cpt Phreak,

Har en calustrea Som av någon anledning börjat tyna bort! När jag tittade lite närmre så såg jag en hårig liten krabba sitta inne i korallen!? nu undrar jag ifall det kanske är krabban som tar dö på min calustrea?

• 0 svar
    • 651 visningar
  20. Started by jontebgood22,

Vet ngn vad detta kan vara? Lite fin är den eller hur..

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by Tony Ryd,

Vad för typ av alg, röd och sätter sig på gröna alger ! Har även flera hundra små minidjur 3mm stora och som ser ut som små naken sniglar och samlas över alger P.S bilden är uppförstorad X100 är mer rödgröna än bilden

• 0 svar
    • 797 visningar
  22. Started by robert,

är det någon som vet om det går att blanda eremiter , typ 5 blåbenade med 2st orange benade eller slår dom ihjäl varandra??????? Tacksam för svar om ni har erfarenheter. Mvh Robert

• 0 svar
    • 926 visningar
  23. Started by Trollsvans,

Att koraller och anemoner fluorescerar vet jag. Däremot rörmaskar, kan dom fluorescera? Jag har några små lysande plymer i karet nämligen, funderade på om det är små anemoner, eller om dom är rörmaskar. Dom sitter i hålor i stenarna, så dom har inga synbara kalkrör.

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  24. Sitter något på skalet till turbosnigeln, ser ut som någon limpetsnigel? Nåt långt svart som sticker ut och äter på stenen. Är det ok att ha, har ett par st såna på snäcka och eremitkräfta. Ser häftigt ut iaf

25. Started by Aqualung,

Quid est? 5-6mm lite ovala

• 0 svar
    • 792 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.