Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by Krillo,

Någon som känner till den här masken? Den rör sig som en daggmask, kontraktion/extraktion och reagerar intensivt vid beröring. Hitade den krypandes på min Sarcopython imorse.

• 0 svar
    • 801 visningar
  2. Started by Bekolsyra,

Hej därute.. Har en fråga till er. Min ena putsarräka ser lite brun och hängig ut, den hänger mest på baksidan av min stora sten. Dess spröt ser dessutom krokiga ut. Jag hittar inget skal som skulle tyda på ömsning. Köpte putsarräkan i veckan och har en sedan tidigare, men de verkar komma överens väl. Vad kan det vara? -Oskar

• 0 svar
    • 820 visningar
  3. Started by Svante,

Kort och snabb fråga, äter eremiter trådalger? Har en slags trådalg som växer som mossa på en sten som jag vill ha bort, men är osäker på om mina eremiter ätit av det ...

• 0 svar
    • 773 visningar
  4. Started by Saltabiten,

Köpte två små mandariner, en hane och en hona, förra veckan. Till en början verkade det funka bra, lite blyga men de svävade runt och verkade knipa smådjur från stenen. Efter ett par dagar märkte jag att den ena, som bosatt sig i samma område som min pistolräka bor i, var borta och igår hittade jag resterna av den andra. Kan det vara så att pistolräkan haft ihjäl dem? Hittade resterna av den andra precis utanför hålan som pistolräkan bor i. Trodde nog att den kunde klippa andra räkor, men att den tar fiskar? Räkan är av denna sort: http://se.reeflex.net/tiere/806_Alpheus_soror.htm /// Viktor

• 0 svar
    • 951 visningar
  5. Started by MarinaS,

Min mobil samarbetar inte med mig så bilder får vänta. Men jag upptäckte en liten vit nakensnigel i mitt kar nyss, den har två små brun/svarta horn och på kroppen har den småsmå(!!) brunsvarta prickar. Den är smal och avlång och ca en cm just. Den är sjukt gullig och är definitivt en keeper men den kommer hamna i nanot som allt annat konstigt jag hittar hehe.. Men Har ni någon vild gissning kanske? Ja jag vet att de är omöjligt att säga art utan bild, jag hatar själv när folk gör såna här inlägg med ingen bild att kunna se men har ni kanske någon sida med nakensniglar som man kan identifiera den själv? Den är väldigt lik denna krabat http://se.reeflex.net/tiere/1282_Der…

• 0 svar
    • 704 visningar
  6. Started by junros,

Hittade denna lilla länk för ett tag sen, och tänkte dela med den till er =D Häftigt iaf =P http://green.yahoo.com/blog/guest_bloggers/26/the-world-s-only-immortal-animal.html

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  7. Undrar om någon har koll på var man kan köpa turbosniglar billigt kring Malmö? Köpte sist i Köpenhamn 15 danska per styck. Lite jobbigt att åka dit borde ju säljas här hemma med billigt. Arken skulle ha ca 45 kr / st o det e ju lite häftigt. Så om ni vet någon stanns där dom är billiga så skriv gärna....

• 0 svar
    • 509 visningar
  8. Started by milk,

har en fin maxima hemma i akvariet, märker att den ibland drar ihop sig lite då och då, är det ett vanligt beteende eller är det något som irriterar den? har inga fiskar i akvariet nu så är den del smådjur som är framme. men manteln är stor och fin annars.

• 0 svar
    • 755 visningar
  9. Started by jizeta,

Hittat två nya fripassagerare i karet. Det första är nån sorts snigel? Den rör sig ganska fort och är ca. 2 cm lång. "Skalet" skimmrar lite kopparliknande när man belyser det. Nummer två ser ut som nån sorts mussla. Det som syns är "ryggen". Har sett ett par såna inne i håligheter i stenarna innan men trott att det bara vart resterna av nåt. Ser nästen ut som en skelettbit. Blev snopen när det låg en sån högst upp på en sten helt plötsligt. Jag la ner den i sanden och då sträckte den ut en vit "arm" och hasade sig iväg...

• 0 svar
    • 891 visningar
  10. Started by Jeppe83,

Så, blev en runda till zoogiganten i Lomma idag. Kom hem med fler snäckor. Behövdes. Lite större:-)

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by herrGreen,

Xanthidae? Cyclodius? mvh / Leon

• 0 svar
    • 626 visningar
  12. Started by mrmugg,

Har "haft" en bobbit i mitt kar som jag kapade huvudet på men som slet in sin kropp igen i min ls. har inte lagt märke till den på 2 veckor men nu i morse när jag matade så kom det upp en likadan bobbit ur en annan sten. mycekt märkligt tycker jag. så till min fundering. Kan en bobbit utveckla ett nytt "huvud med mun" då det var den delen som avlägsnades. verkar konstigt men som man vet e ju inget omöjligt. Nu blir det ny jakt i kväll efter jobbet. mvh albert

• 0 svar
    • 634 visningar
  13. Started by Vandal,

Hittade de här odjuren i min Lobophyllia inatt... gissar på gallkrabbor, men vidare vet jag inte... Antar att det är dessa som fått korallen att må dåligt...

• 0 svar
    • 546 visningar
  14. Started by Henrik.Å,

Har för mig att jag läst någonstans att sjöstjärnor är uppbyggda med typ rör och när de ska förflytta sig så suger de in eller stöter ut vattnet igenom dessa rör och får en rörelse... som pneumatik ungefär, vet inte om detta stämmer men det skulle också förklara varför de är känsliga om de hela tiden pumpar in och ut vatten i kroppen för att förflytta sig och om de då skulle få in luft i dessa rör så kan man ju förstå att det skadar dem. men jag är inte säker på om det är så ska tilläggas, därför undrar jag om någon har info på hur det ligger till och kanske kan förklara varför de är så känsliga? Några idéer eller länkar någon?

• 0 svar
    • 964 visningar
  15. Started by PeterGG,

Hej Jag är generellt livrädd för krabbor i mina kar, men ändå, så i mitt första kar, som fortfarande går har jag släppt i en mithrax (röd) för att ta mina valonior, samtliga är borta. Dessutom bor det en hårig vitrosa krabba i en sten, som aldrig lämnar sin sten. Vilka krabbor ska man vara rädd för? Jag startade ett nytt kar, och där har jag efter 2 månader sett fyra krabbor, varav en är riktigt stor, kolsvart, och har exceptionellt håriga ben (men kal kropp) Han är rent ut sagt skitstor, skitful, och ser allmänt ut som att han ska äta upp allt och alla. Men, på det faktum att han ser ut att vara farlig, det känns inte rätt att slänga ut honom för det. Han är kanske jät…

• 0 svar
    • 781 visningar
  16. Started by StatusQ,

Har en krabbusling som jag från början hade två utav, de hängde med ls som "bonus". Har inte brytt mig om dessa efter som jag bara sett dom äta alger. Den ena dog och det är den som kan beskådas på bilden. Den andra lever och är exakt samma sort. Men en putsarräka försvann och spröten stack ut ur hålan som krabban bor i (den är alltid vid öppningen i den hålan). Först trodde jag att den bara ömsat skal och krabban satt och petade på det men den har nu varit försvunnen i en vecka och jag börjar misstänka att det kanske rör sig om mord. Så vad är det för krabba och är dess partner skyldig till mordet?

• 0 svar
    • 972 visningar
  17. Started by Steffut,

Detta är en fripassagerare med min levnade sten, har endast sett den 2 gånger under 5 veckors tid. Någon som har koll på vad det kan vara?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by runstenen,

Såg en rörmask på 2-3 cm omkrets av fjädern. Sitter gömd så gick inte att fota. Väldigt lik denna men bara en fjäder tänk den yttre på bilden. Ngn som vet vad det kan vara.

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by goradl,

Film om pistolräka Ganska cool film från BBC om hur pistolräkan jagar http://www.break.com/index/oceans-number-one-bad-ass.html

• 0 svar
    • 838 visningar
  20. Started by Alex,

Tjenare! Jag fick med denna djuret när jag köpte hem LS till akvariet. Den sitter vid samma ställe och rör sig hele tiden så den lever men jag vet inte vilklen djur det är? Och vilket skötsel den behöver? Tack för alla svar

• 0 svar
    • 846 visningar
  21. Started by Gnarkill,

Är det någon som möjligen har någon snigel eller annat lägre i djur väg som ni helst vill bli av med?? I så fall är jag intresserad av det mesta i bytes eller köpes väg eller om någon är jätte snäll och kan tänkas skänka något! Håller just nu på att starta upp ett 180liters kar som jag ska enbart ha lägre djur i av olika slag för studier och för försök till upp odling av olika sorters räkor mm. Tänkte att det kunde vara kul att slå sig på något som ingen annan gör och för att se hur olika djur beter sig och lever!

• 0 svar
    • 636 visningar
  22. Started by jupiter,

hej. det är så att jag har en sjöhare sedan några dagar sedan och idag hittade jag den stenhårt fastklamrad mellan taggarna på min sjöborre Phyllacanthus imperialis. är det så att dom tar levanade djur med? vet inte om sjöharen är död då den inte på något sätt är missfärgad eller skrumpen bara att den inte rört på sig nu "ca 5 minuter sedan" mvh peter

• 0 svar
    • 723 visningar
  23. Started by Mexa,

Någon som vet vad detta är ? Man kan se fina trådar i ändarna på den, växer som tusan, har nog växt en cm idag!!!!

• 0 svar
    • 840 visningar
  24. Started by jizeta,

Satt och lyste med ficklampa i karet härom kvällen och upptäckte då ett par tre stycken små gröna djur på stenen. Avlånga och max 2mm långa. Ser ut som små larver eller jättesmå mantisar, är snabba och har ben. Huvudet är dessutom ljust. Såg även nån enstaka som var helt vit. Omöjliga att få på bild. Tippar på nån sorts kräftdjur men vet inte vad. Nån som har en aning

• 0 svar
    • 687 visningar
  25. Guest Motor_666
    Started by Guest Motor_666,

Är räkor kannibaler? Det känns inte helt rätt att mata räkor med räkor. Ok en boxar räka kanske inte är jättenära släkt med våra mat räkor, vad nu dom arterna kan tänkas heta. Men är det normalt? Kan dom inte få "galna räksjukan" eller nåt?

• 0 svar
    • 922 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.