Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Started by wrang,

Tips på dimmbara leddrivers Skall testa å styra 2st 3watts actanic Hemma bygge eller köpe är lika aktuellt Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by Laggeman,

Hej. Vad tror ni om att köra 3W leds passivt kylda om man har en fläns på ca 210x70x30mm? Beror väl på antal leds så klart, men säg 9-12st jämt utspridda, drivna på 700mA. Har en driver över sen tidigare och funderar på att sätta ihop en nanobelysning med en fläns och ett gäng leds med linser, driva allt på en och samma lina med endast en driver, on/off. Följdfråga; Om jag hade satt en enkel brytera på kabeln mellan drivern och dioderna är drivern fortfarande belastad om det inte finns någon last på utgångarna? Bättre då att sätta brytaren innan drivern antar jag?

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  3. Finns det någon "färdig lösning" ifall man har 4x50W chip som man vill kunna mata med en kontrollenhet/drivdon av något slag som även simulerar solupp- och nergång? Jannes kort är jag familjär med, men är mer ute efter en "all-in-one" lösning där man helt enkelt har en stickkontakt i ena änden, och anslutningar för chip i den andra, men det behöver inte vara 4x40W, det var mest ifall man hade dessa redan. Rapidled hade ju en driver med knappar där man satte igång ljusets upp- och nergång, men är osäker på ifall dessa finns eller ifall de funkar till annat än en bunke 3W'are.

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  4. Started by moggis,

Hej jag har tänkt bygga en liten led ramp med 5 x 20watt. skall använda http://www.ebay.com/itm/20W-445nm-Royal-Blue-LED-Panel-for-Aquarium-/270736625368?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f09290ed8 behöver man lins? kan man inte sätta stänk skydd av typ plexiglas, hur varma tror ni själva led´sen blir? //Morgan

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by pkarl,

Vet just nu inte om jag skall skita i allt vad akvarium heter och ägna mig åt båten istället. Är så grymt besviken och ledsen just nu så det inte är klokt. Det som har hänt är att nätagget jag köpte har slutat att fungera och nu är det helt mörkt i akvariet. Detta hände idag när jag kom hem från jobbet. Nätagget var väldigt varmt och jag antar att det är någon säkring eller liknande som har gått. Det roliga är att jag hade fått hem min nya arduino idag eftersom den andra jag hade blev kortsluten. Jag tänkte precis börja programmer denna när detta hände. Skit också... Nättagget har ju visserligen gått för fullt nu i ca 1 vecka och jag trodde faktiskt att den skulle klara d…

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  6. Started by daniel_i_malmö,

Hej Vad tror ni om dessa kylflänsar till 3w Cree. Duger de för passiv kylning utan fläkt? http://www.ebay.com/itm/10-pcs-Aluminium-Heatsink-for-1w-3w-High-Power-LED-Heatsink-/170870330198?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c8aa5356#ht_2405wt_1143

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by EmilPersson1983,

Vart kan man köpa heatsinks i storlek 30x40x5 cm. Har letat överallt men hittar inget 😕

• 6 svar
    • 2k visningar
  8. Started by jacs,

Hej, Köpte lite 60grd linser för montage över mina små 20W dioder men verkar som att man skall skära bort en hel del för att få linserna att sitta mot aluminiumen, är det rätt väg? //Jonas

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by kohaku123,

Hej! Nu har jag skaffat alu och skruv för att montera fast ledsen, men det krävs ju brickor för att inte kortsluta dem. Vart hitar jag tunna pyttesmå icke ledande brickor? vill inte limma ledsen då jag skall ha kylpasta under dem. Mvh// Nicklas

• 5 svar
    • 1k visningar
  10. Started by resville,

Hej tänkte göra en lite bygg tråd nu när de mesta av alla komponenter börjar dyka upp i brevlådan. Historia När jag starta upp karet för lite över ett år sen så byggde jag en hybrid Fixtur som täcker en yta på 2500*900 som består av 8st 54w T5 och 8st Aurora puckar från Rapid Led där jag har led puckar i mitten och två rader med rör på sidorna. T5. Styrs med två smart pluggs från gelia Ghoma och puckarna kör jag via Apex controller. Motivering av Ombyggnad. Den har fungerat väldigt bra hittills och är super nöjd med puckarna men nu när fraggar har börjat bli värda att kalla kolonier så upplever jag att dom skuggar sig själva och ja…

11. Started by patrikk,

Tänkte ta mitt bygge i två steg och undrar om man kan använda mina befitliga https://store-f61b0.mybigcommerce.com/mean-well-eln-60-48p-dimmable-driver/ ( som driver min ledramp idag har 4 st) tillsammans med LDD-700 och ldd-1000. tänkte köra på dem tillsdess att jag köper ett annan nät agg för alla slingor. Jag börjar få tillbaka sporren att fortsätta på mitt bygge nu som har varit lite på is den senaste tiden.

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by nijos001,

Hur ska jag göra?? Har ett hörnakvarium på 200l. som behöver mera ljus. Har idag bara några T5-rör och jag märker att korall och anemoner vill ha mer. Det är svårt att hitta något med bra ljus för hörn, därför skissar jag på eget bygge. Försökt följa en del trådar här på forumet men jag hänger inte med i alla förkortningar och detaljer... Har tänkt och skissat med behöver hjälp... På en alu-skiva eller liknande skruvar jag 2 x 39w blå T5-rör. Tre grupper med LED-chip - vita blå och rgb. Alla är på 10w, 9-11V: 4 st. 10W 9xIntegrate 700LM 10000K Cool White Light LED Chip (DC 9-11V) 3 st. 10W 500lm RGB LED Emitter Metal Plate (9-11V) 3 st. DIY 10W 150-200LM Blue Light 4…

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  13. Started by Casio,

God kväll, Jag har inte sett någon som väljer att byta ut LED ar i befintliga armaturer. Låt oss säga att man köper en befintlig LED lampa och byter ut dess LED ar mot ex CREE. Är inte det fördelaktigt? Eric

• Tack
    • 5 svar
    • 951 visningar
  14. har nu borrat och gängat hål till förbannelse. ny är frågan vad ja ska ha mellan mina leds och flänsen vill ju inte limma dom när ja skruvar fast dom. kan ja använda sån kylpasta som man har mellan prossecorn och kylflänsen i datorn? finns på typ kjell eller måste ja beställa en typ från usa eller liknande? tack på förhand

• 5 svar
    • 929 visningar
  15. Started by toompa,

Håller ju på att bygga en ledramp och tänkte höra hur ni gör med elektroniken eftersom salt är ju inte så snällt mot lödningar, koppar mm. Har ni på någon skyddslack över lödningar o allt eller kör ni mer eller mindre öppet och det funkar? Kan man ha plexiglas som stänkskydd eller pallar inte det värmen?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by mikoto,

Jag läste nyss i Gurras tråd om att Lasse bränt sitt ena drömchip, det verkar som fler haft problem med detta och det är samma kanaler som bränner, de med de lägre våglängderna. Det verkar även som andra märken av dioder har problem med dessa dioder på lägre våglängder. Freddi här på guiden har väl bränt sina actinic dioder från aquastyleonline med? Det verkar heller inte vara ovanligt. Varför brinner just de här dioderna så lätt, eller är det bara ett tråkigt sammanträffande? Eller är det något speciellt med actinic dioderna som skiljer de från andra dioder. Royal blue dioder till exempel verkar inte ha något liknande problem med att folk bränner de, inte under normalt a…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Nelli,

Hej, jag har en liten led ramp, som jag var riktigt nöjd med, tills igår. Alla dioder fungerar men något fel med kontroll panelen. Har öppnat rampen... men det är alldeles för mycket kablar:) Så om det finns nån kunnige i STHM trakten, som skulle kunnat hjälpa med reparationen, vore tacksam! mot betalning, förstås:)

18. Started by Andreas84,

Funderar på att bygga en stödbelysning till min mh-lampa på 14000k. Tanken är att få lite mer blåljus och försöka belysa skuggpartier. Har tittat på http://www.electrokit.com/led-bla-5mm-3500mcd-klar-25gr.41596 där är våglängden på ljuset 470 är det för blått? Tänkte ha 10 st på varje sida med mh i miten. Duger dom eller blir det för svagt / felaktigt ljus osv? Kom med tips

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by krejsi,

Tjo, ska bygga nytt efter min första haverade(oklar orsak) ska ha 10w med ldd-h och styra med arduino, men är lite kluven vad jag behöver för arduino saker, funderar på mega 2560(mest för ha mer pwm portar) vill ha wifi möjlighet, vad behöver jag

20. Started by Dykarn,

Vad sägs om detta multichip: 10W Square Cool White 10000K+Royal Blue 450nm-455nm[h=1]http://viewitem.eim.ebay.se/10W-Square-Cool-White-10000KRoyal-Blue-450nm455nm-High-Power-LED-Light-F-Bulb/110939435378/item[/h]Tänkte bygga en ramp med endast dessa multichip. Eller är det bättre att blanda olika chip med högre kelvin på de vita? Tänker mig 50-50% Royal blue och 15000K eller 20000K? Rampen ska belysa ett 150x50x50cm. Tacksam för svar /Dykarn

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by lexwin,

Tjena! Jag håller på med ett LED-bygge från RapidLed. När jag beställde så missade jag informationen om att man bara kan köra 14 leddar på varje kanal och beställde 16 blå. Nu har jag två alterantiv att köra på den vita kanalen. A. 11 Cool White med 1250 mA B. 11 Cool White 2 Royal Blue med 850 mA Solderless CREE XT-E Royal Blue LED Solderless CREE XP-G Cool White LED Mean Well ELN-60-48P dimmable driver Har svårt att bestämma mig. Kanske vill man aldrig köra de vita med så mycket ström ändå? På köpet har jag blivit ganska intresserad av elektronik från att inte ha kunnat ett jota om det. Hade vart kul om någon kunde visa ett räkneexempel hur jag räknar ut skillnaden i …

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  22. Jag är på jakt efter en switchad spänningsmatare/transformator, som tranformerar nätspänning ned till 12V. Jag har idag en batterieliminator, men skulle vilja ha en som bara har två sladdar in, två sladdar ut.. så man slipper ett inbyggt jack... alla batterieliminatorer jag sett har ett inbyggt hus, med switch och kontakt.. jag vill ha separat. Vidare.. vart kan man köpa timers? klocktimers.. inte sådana på klas ohlson, utan något som går att bygga in i en box... Tack Peter

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by wrang,

tips om små kylflänsar för 3watts leds, utan fläktar. skulle dessa kunna funka? Multikylfläns TO220/TO66/TO3 7,7ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/multikylflans-to220-to66-to3-p90350 Kylfläns TO220 20ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-to220-p90363 Kylfläns TO220 31ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-to220-p90351 vill gärna ha dom små och singel utförande

• 4 svar
    • 3,8k visningar
  24. Started by jensa,

Någon som har erfarenhet av att bygga egna ledlampor?Vart kan man köpa egna komponenter och hur bygger man själv?Tips och idéer tas tacksamt emot. MvH Jens

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by wrang,

Någon som testat denna led puck http://www.rapidled.com/aurora-puck/

• 4 svar
    • 2,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.