Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Är en stor saltvattensfantast som har hållt på med hobbyn tidigare! Detta var ca 6 år sedan, var tvungen att lägga ner pga platsbrist. Har nyligen flyttat och har nya planer på att dra igång ett projekt igen. Är väl påläst, men antar att det har hänt en hel del inom utveckling av teknik och hjälpmedel för att lyckas att hålla ett saltvattensakvarium. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde berätta lite om hur det ser ut idag på den fronten? Hade framför allt varit kul att få veta hur algerna hålls i schack nu för tiden. Jag vet att min fråga omfattar ett stort område, men jag behöver bolla lite idéer och tankar. Bara skriv på! /Atoll
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
har haft ett saltvatten kar förut o haft lite levandesten på min uteplats, har nu lagt den i vatten för att återanvända den o räknade med att den skulle lukta pyton. legat i vatten 4 dagar nu och luktar inget. betyder det att stenen är okej? har förut köpt död levande sten o det luktade inte hallonsaft när man blötlagde den. Med vänlig hälsning Stefan
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
jag har fått lite gröna alger inte tråd utan dom är hårda om man säger och sitter fast på rutan och kommit lite smått på stenen och sanden idag det började för 2 dagar sen antar det är för jag haft belysningen på tok för länge typ 10-12 timmar men kan man bara ha blå ljuset tänt nu ett par dagar så städ patrullen tar bort dom eller ska man släcka helt vad tycker ni ??
-
- 6 svar
- 869 visningar
-
-
Hej jag är helt ny här. Jag köpte en korall från affären och på den var det mycket ljuslila/babylila på stenen inte cyano. röd/kila kalkalg eller dino.. tyvärr har jag skiten i akvariumet sen tidigare. Nybörjare så gör mitt bästa för att fixa det. Men detta ljuslila vad är det?..
-
-
- 6 svar
- 994 visningar
-
-
vet inte om det finns här innan men hittar inget när jag söker,endast hittat lite när jag sökt på olika problem ... tänkte här kan vi skriva vilka djur som man kan ha nytta till vad typ bara att ta citera och fylla på listan tills vi har en lång fin lista som hjälper oss nybörjare här pepparmintsräka - äter glasrosor
-
- 6 svar
- 915 visningar
-
-
Efter många år med sötvattensakvarium så köpte jag ett begagnat 80l guppyhotell saltvatten. Det var igång med några kilo levandesten och en överdimensionerad skummare. En clownfisk och en eremitkräfta var de enda invånarna. Belysningen bestod av 2 st T5 lysrör på 8w. Jag tog med allt vatten i dunkar från den tidigare ägaren och allting verkade trivas. Efter en vecka köpte jag lite mer levande sten och en korall, en Grön Stjärnpolyp. De första dagarna var korallen jättefin och tentaklerna var ute. Det ena lysröret lade av att fungera, och jag har ännu inte fått tag på något nytt. Korallen verkade inte vantrivas för det. Häromdagen, ca 2 veckor efter inköp av korallen så f…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej, Har två stycken (som jag har sett) av dessa små anemonliknande "sakerna". Vad är det för något? Är de ok att ha kvar? Skulle gissa max 3-6 mm. Har en liten video, men den är för stor för att ladda upp. 🤷🏻♀️
-
-
Hej, jag är ny inom saltvatten och har en undring om hur man bör starta upp ett clownhotell. Funkar detta?: 1. Köpa sand, akvarium, tester, salt, osmos m.m. Ingen LS eller djur än. 2. Hälla i sand i karet. 3. Blanda saltvatten i en hink eller liknande (är det sen bara att hälla i vattnet i karet direkt på sanden?). 4. Fylla hela karet och starta pump, skummare. 5. Vänta några dar, köpa LS. 1-4 är alltså första dagen så mina frågor är egentligen: Hur får man vatten från hink till karet? Bör jag fylla karet helt dag 1 och köra igång skummare och pump?
-
- 6 svar
- 942 visningar
-
-
Hej, Jag har hört olika sätt att start akvariumen på, kasta in en räka, en damsel, eller varför inte kissa i det? Seriöst, finns det ett par olika förslag. Jag tittade på följande från Saltwater tank tv http://www.youtube.com/user/mrsaltwatertank#p/u/29/kPxExG-FbvI Och det verkar som om man tillsätter "nitrifying bacteria" vilket gör att man inte får någon nitrit spik utan man kan efter ett par dagar sätta in första fisken. Innan vi alla kastar oss på "lugn lugn" tänkte jag bara fråga vad ni tycker. KorallenZucht har ju också en 14 dagars uppstart, men vet inte om man kan använda den ifall man vill..
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
-Jo, efter 4veckors "dötidsdrift" fick 2st clowner och en räcka flytta in (endast 40l) med 7kg LS. Efter c:a 4dgr såg jag en död räka, men vid närmare titt så var det bara skalet, den har alltså ömsat? Skulle plocka bort skalet, men glömde.Nu c:a 36h senare är det helt borta, därav rubrik.Bryts ett skal ned så fort i ett så litet akvarium?. Kollade faktiskt under stenar ochså,skalet ärputs väck. Och vid lyft på 1st sten såg jag åtminsånde över 10maskar typ tusingfotingar(10 -20mm långa) & nu mitt i natten med ficklampa otroligt vad som finns och kryper på dessa stenar btw detta är mitt "träningsakvarium" går det bra så åker Maliwisarna ut. Lite grönare & brunare …
-
- 6 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har fått en mantis (bönsyrseräka) med stenen, har misstänkt det i ett par dagar pga av knäppningar och nu när jag skaffat lite turbosar tänkte väll den mat och kom fram till och med såg den mitt på dagen. Vill nu få ut den så inte en massa andra djur behöver dö (några små krabbskal har jag hittat följde också med stenen), jag har en petflaskefälla men det är ju inte så många som lyckas med den har jag förstått, så jag tänkte testa med kolsyrat vatten men jag har ganska många knappar och rörmaskar dessutom svampar och jag vill ju inte skada dem så min fråga är om kolsyrat vatten är säkert? Btw Ironin i min historia är att jag faktiskt har lite fobi för mantisar Jag vill …
-
- 6 svar
- 966 visningar
-
-
Nu har mitt kar snart varit igång i 5 månader. Min LS i sumpen ser lite grisig ut. Ska man rengöra, eller ska man låta den vara och se glad ut?
-
Hej! tänkte höra om man kan ta ett sötvatten akvarium och göra det till salt ? Eller är det ett ämne som gör så att det inte går ? Eller funkar alla akvarium till allt, fogen är inte anpassad till salt m.m Vad funkar och inte funkar ? Med vänlig hälsning, Z:nöjd:
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan. Är en gammal sötvatten akvarist som nu äntligen fått tummen ur och gått över till salt. För er som inte vill läsa är frågan varför och vad är det som är grumligt i mitt nya system? (Nästan uteslutit bubblor) För er som vill läsa så ser min setup ut såhär. Är den ok? 2 100liters med gemensam sump på 50liter. Returpump eheim 1000 liter. belysning LED 120w per akvarie.. En ai hydra 52 och en oceangarden. en 4000liter cirk pump i varje. Wp10. skummare är bubbel magus C5 15kg levandesten. En påse redsea levande sand. alla vatten värden är ok och inom rekommendation. Det har nu gått 2 dagar sedan jag satte i sand och sten men det är lite grumligt. Små partiklar som …
-
- 6 svar
- 991 visningar
-
-
Hej! Min BTA ser väldigt ledsen ut just nu, vet ej varför. Imorse var den som vanligt men nu när jag kollade akvariet så har clownfisken inte varit i anemonen nånting och anemonen ser väldigt liten ut. Vad ska jag göra? Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 704 visningar
-
-
Jag har bara en liten fundering här. Åska, badass och livsfarligt på samma gång. Hur gör ni här på forumet med karen när åskan kommer? Sliter ni ut väggutaget då eller kör ni på som vanligt? Spontant känner jag för att dra ut sladden, men en del här får väl säkert lite jobbiga problem med sumparna och ytavrinningen. Då det blir som ett strömavbrott. Så hur gör ni egentligen? Vore intresant att veta. Det är ju ändå stora pengar i apparaterna som kan ryka och de stackars djuren i karet kan det ju fara riktiga illa åt i extremfall.
-
- 6 svar
- 893 visningar
-
-
Hejsan! Jag sitter och funderar på vilken kulör man bör ha i sitt överskåp men kommer inte fram till något vettigt. Jag förmodar att färgen kommer att avspegla sig i karet eller? Har ni några förslag så kom gärna med dem. Målar hls Nelson
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjaba, Nybörjare här när det gäller saltkar. Har ganska bra erfarenhet av sötvatten men tjejen tjatar på att hon vill ha saltvatten också. Har ett par frågor som jag inte kan hitta information om. Tänkte skaffa ett kopmplett kar från Red Sea mest för att det är bra och vill ha "plug and play" så det blir Red Sea Max-s 650liter som jag förstår så är det komplett med allt. Frågor: 1. Hur i helvete startar man skiten.... Som jag sa vill ha så smidigt som möjligt.... OSMOS anläggning? Måste man ha det eller går det bra med kran vatten? Fyller ni 650liter osmos vatten eller kran vatten. 2. Del vatten byte görs detta med osmos då …
-
-
- 6 svar
- 981 visningar
-
-
Hej, vad jag har läst så är det inte många som pratar eller frågar om vad man ska ha på botten förutom LS. Jag vill gärna börja enkelt med LS och fiskar (inga koraller, svampar till att börja med). Men jag vill också ha sand eller småsten på botten och kanske lite snäckskal jag har hittat när jag dykt utomlands. Men så hörde jag att detta inte var att rekomendera, sand/småsten eller snäckskal alltså! Stämmer det? Är det svårt att hålla koll på och förstör detta vattenkvalitén och blir det mycket svårare att hålla rent i akvariet? Jag har t ex massa finkornig sand jag använde till sötvattensakvarium för länge sedan. //Patrik
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan, Inresset för saltvatten kom faktiskt förra veckan när jag var på ett stort Aquarium på Mallorca och tittade på saltvattensakvarium, vore roligt med den utmaningen nu Har inte hunnit läsa så mycket, och har bara skummat igenom här på forumet än sålänge.. Just nu är allt bara en stor djungel Så har ni någon bra nybörjarguide (finns kanske här på forumet, bara jag som är så dålig på att hitta än sålänge) eller några bra länkar med nyttig information (som jag förstår att det finns hur mycket som helst av i princip). Jag har ett 200 liters akvarium som nu till hösten kommer bli tomt då mina Diskusar ska få större, undrar om det fungerar att göra det till ett saltva…
-
- 6 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tjena allihopa! Är ny på sidan och vill ha lite hjälp. Har tittat lite smått någon gång då och då på saltvattensakvarium och tänkt, häftigt ju. Men nu har jag kommit till det stadiet där jag vill HA ett Det blir bara mer och mer intressant varje gång jag kollar på era inlägg och på alla bilder. Så jag skulle vilja ha lite tips om allt som kommer behövas. Jag har redan ett 110 akvarie hemma som jag tycker hade varit i perfekt stolek för ens första. Har som sagt läst lite redan och känner till lite. Det jag skulle vilja veta är det nödvändigaste för att få en så bra start som möjligt till ett så billigt pris som möjligt. Jag bryr mig inte vad priset på fiskarna och koral…
-
- 6 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
hej alla! Claes heter jag och är ny! nu till min lilla fråga mollyhotell 80liters...exakt VAD behöver moddas för att köra det med koraller o tex clownfiskar och anemoner..har läst lite här men blir inte RIKTIGt klok på vad som ska bytas ut o så... lyset tex..räcker det med att sätta dit starkare lampa? eller ska det i en TILL armatur? vad mer är det som ska ändras? och kanske förbättras? eller är det bara att köra igång det igenteligen som det är detta mollyhotellet? och...mollyhotellet är ju "komplett"..för ca 1000:- finns det något likande..fast lite större? till rimliga pezos?
-
- 6 svar
- 2,1k visningar
-
-
Min aquamedic t5 armatur strular..finns 2 rör i den, den ena lampan lyser svagt efter en stund! Jag har provat att byta röret men det blev tyvärr inte bättre.. någon som vet vad det kan vara?
-
- 6 svar
- 813 visningar
-