Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jocke_ahl,

Hej.. Har nu haft burken igång i 2 veckor och allt ser stabilt och fint ut.. Nu vill jag äntligen stoppa i lite levande och då tänkte jag börja med en liten städpatrull.. Jag har ett 250L kar med en sump på 112L.. Vad ska jag införskaffa för att det ska bli så bra som möjligt? Har i dagsläget en röd och en blå sjöstjärna bara..

2. Started by Quirkz,

Är väldigt nöjd med den här ATI powercone 250 i

• 6 svar
    • 930 visningar
  3. Started by Dellan1980,

Har bestämt mig för att behålla min burk så jag postar lite bilder på karet så får ni säga vad ni tycker dock så dog min vulpina 4 dagar efter jag kasta lite fröken fiskar i tanken så den är tyvärr inte kvar ;(

4. Started by mac_artur,

Hej! Undrar om man ska köra aktivt kol under igångkörningsfasen? Är det en fördel att köra forsfat remover under uppstart? (svaren finns antagligen i någon tråd men jag hittar inte det) Mvh Mattias

5. Started by lynxen,

Har tröttnat på sunkigt sötvatten och tänkte konvertera till saltvatten. Fråga ett: har ett 500L sötvatten med aluram kan jag använda detta och i såfall borra detta för ytavrinning till en ca 300L sump eller måste det vara halglaskar? Två: Räcker det med 5000L pumpkapacitet till detta eller jag skall gå upp till 8000L? Tre: skall skummaren klara både sump och karet? Räcker det med en som klarar 800L eller skall välja en som klarar mer? Fyra: Har 4X100L kar i en ramp 2 i bredd och 2 i höjd med aluram vad kan jag ha dessa till? Går det att koppla dessa till övriga systemet för att få mer volym eller jag skall ha dessa till osmosvatten för vatten byten? Alla era svar mottag…

• 69 svar
    • 7,4k visningar
  6. Jag funderar på att skaffa ett 250 liters kar. Jag är nybörjare och vad jag har förstått så är planering A och O... Så jag undrar vad ni har för fiskar i eran 250 liters kar? Det hade varit väldigt snällt om ni hade kunnat skriva vad ni har för fiskar, hur många av varje och hur de fungerar tillsammans. Ni får gärna skicka med bilder på eran fiskar och kar! Det hade hjälpt mig väldigt mycket då jag är i planerings fasen med mitt akvarium. Tack på förhand!

• 14 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Dellan1980,

När vattnet dunstar i salt akvariet är det även saltet eller är det bara vattnet ? hade fått sjukt höga salt halter efter flytten så jag undrar om man kanske bara i normala fall fyller på med rent vatten ?

• 4 svar
    • 962 visningar
  8. Started by gurra600,

Jag undrar om det är någon annan som har använt Excital för att ta bort Cyano och om det har biverkningar på mjuka koraller ? jag har provat det och det var mycket som hände trots att det inte skulle det enl tilv. Alla mina mjuka koraller ser eländiga ut .. Sarcophyton, Euphyllia, Xenia, olika kanappar och min BTA anemon ingen av dessa öppnar sig och en Calustrea har tappat nästan alla färg. Vatten värden salt halt 1.025 kh 9 ph 8.15 ca 420 mg 1320 nitrit 0.2 nitrat 0-0.1 phos 0-o.1 vad är fel ? kenny

• 13 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by berggren666,

hej är helt färsk på detta med nano kar å sltvatten har kört co2 trycksatt sötvatten ett tag haft diskus kar å ja de mesta men tänkte ge mig in i saltvattensvärden. Så lite info om karet: Aquael Nano Reef 30l 3x11W belysning (blått ljus, 10k ljus och 6400k ljus. Original påhängsfilter. Doppvärmare Levande sten Korlallsand Jag har haft de igång i två dagar nu och saltnivån börja gå ner till rimlig nivå nu. Men vilken tid ska man börja stoppa in djur å mjuka koraller samt annat roligt som man kan ha i? Någon som har några fina koraller till salu i närheten av alvesta som passar bra till clowner:) men kom gärna med lite tips å trix kommer köra utan skummare på detta. kanske…

• 58 svar
    • 8,5k visningar
  10. Started by Anne,

Har ett par Chromisar som leker lite då och då, senast i förgår, och hör o häpna, det mesta av rommen finns kvar, finns det någon chans att de kan överleva om de kläcks??? har förgäves letat efter någon tråd om det här på guiden. Tack på förhand

• 2 svar
    • 795 visningar
  11. Started by Awa86,

Har fått en mantis (bönsyrseräka) med stenen, har misstänkt det i ett par dagar pga av knäppningar och nu när jag skaffat lite turbosar tänkte väll den mat och kom fram till och med såg den mitt på dagen. Vill nu få ut den så inte en massa andra djur behöver dö (några små krabbskal har jag hittat följde också med stenen), jag har en petflaskefälla men det är ju inte så många som lyckas med den har jag förstått, så jag tänkte testa med kolsyrat vatten men jag har ganska många knappar och rörmaskar dessutom svampar och jag vill ju inte skada dem så min fråga är om kolsyrat vatten är säkert? Btw Ironin i min historia är att jag faktiskt har lite fobi för mantisar Jag vill …

• 6 svar
    • 950 visningar
  12. Started by Hedlurd,

Hej jag har fått mycke svarta fläckar i sanden, jag har läst på och förstår att detta är syrefattiga zoner där bakterierna har dött. I sin tur bildat svavelväte. Svavelväte låter inte precis som något man vill ha i burken. frågan är bara, vad gör man åt det? bör jag skopa ur sanden och hoppas på att inte rubba det svarta allt för mycket? ska jag röra runt det och låta det ventileras ur med circulation? tar skummaren hand om resterna då? svavel består väl till vis del av fosfat? räcker det dåmed att öka dosen kol efter runtrörning? skall jag byta enorma mängder vatten? tack på förhand

• 4 svar
    • 707 visningar
  13. Started by uffe80,

Hej! Köpt ett nytt kar på 2meter.. Det följer med en originalbenställning av aluminium, vågar man använda denna med tanke på vikten i ett saltkar?? Eller bör man mura upp en bänk!Mvh uffe

• 7 svar
    • 784 visningar
  14. Started by mac_artur,

Håller på att starta upp, ett RSM 130. Blandade i salt i karet igår och undrar hur länge jag ska vänta innan jag kan lägga i stenen? Mvh Mattias

• 2 svar
    • 709 visningar
  15. Started by Redneck,

Hej! Har en fråga någon kanske kan svara på! Starta upp för två veckor sedan och igår satte levande sten och sand! Jag fick tag på 38 kg sten som har varit i drift i ett år! Nu till frågan! Ska jag ha karet släckt nu i börgan eller tänt? Stenen e full av små djur,borstmaskar,massor av olika alger och några små anemoner. Tack på förhand.

16. Started by jocke_ahl,

Hej.. För en tid sen så drog jag i gång ett ekipage på 250+100L alla värden har varit bra.. Tills idag salten är nere på 1019.. Vart har saltet tagit vägen? Hur kan nivån sjunka på typ 3 dagar? Nu till det stora problemet! Jag har inget salt kvar... Har beställt men det har inte hunnit komma... Därför undrar jag om det finns någon i Nyköping-Södertälje området som kan avvara 1kg? Hur ska jag annars bära mig åt? Tacksam för svar!

• 3 svar
    • 601 visningar
  17. Started by mikael_pecov,

Är i planeringsfasen för hur jag ska inreda mitt akvarium som är igång. Måste man ha en kalkreaktor om man har mjukkoraller eller är det viktigare om man har stenkoraller? /Mikael

18. Started by Borg,

Hej på er och tack för en riktig bra sida Är helt ny på detta med saltvatten, men har just börjat dra igång mitt första kar efter många år med harvande med ciklidkar, så nu var det dags för en stor dröm att uppgradera mig till salt. Efter ha köpt ett beg 400l kar och byggt om mitt gamla akvariumskåp och fixa till lite teknik och sump, samt fått i lite Ls och väntar på att det ska komma hem mer ca 15 kg till. Så står äntligen karet med vatten i tekniken som finns nu Deltec skummare apf 600, 2st tunze 6045, eheim returpump, doppvärmare och T5 ramp med 6x59w. Närmast nu är det att fylla på med Ls och grus. och bygga en svart ram runt belysningen så allt blir enhetligt. Ri…

19. Started by Quirkz,

Hej jag håller ju på med min burk och är ny på det här. Är U-vc en sak som man bör ha eller ?

• 10 svar
    • 793 visningar
  20. Started by ruwster,

hej! Ska starta ett 60L projekt och undrar vilka fiskar som rekomenderas? Är som många andra sugen på clownfiskar med anenomer, men min pojkvänn vill ha en drakfisk... skulle man kunna ha de tre tillsammans i ett 60l? Eller dödar drakfisken mina clowner? Har ni några andra tips på lättskötta och vackra fiskar som får plats i mitt akvarium? jätte sugen på att ha små fiskar simmandes nu

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by Quirkz,

Hej hopp min första fisk är i nu en clown. Hade först tänk att skita i korallsand men kanske ska lägga i det ändå kommer man få en nitrit topp igen då om man sköljer sanden noga?

• 4 svar
    • 602 visningar
  22. Är på gång att byta ut orginalskummaren på mitt RSM 130 och hade tänkt köpa en Tunze 9002. Men har nu upptäckt att det också finns en skummare som heter Hydor Slim Skim Nano som enligt Drakfisken ska passa i RSM. Är det någon som har testat denna skummare? Passar den såfall utan media bracket? Finns det möjligtvis någon alternativ skummare jag kan köpa som passar bra i RSM? Hälsningar Mikael

23. Hej Jag har läst att många rekommenderar en automatisk vattenpåfyllare till RSM när man kör med en Tunze 9002 skummare. Varför behövs detta? Går det inte att fylla på manuellt när det finns behov? Är det någon som vet hur mycket vatten som avdunstar varje dag med orginalbelysning? Hur fungerar en automatisk vattenpåfyllare? Hälsningar Mikael

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  24. Started by Mrbw,

Jag kör med stängd ramp / kåpa som det är idag, men jag vill skaffa en öppen ramp istället. Men då vi har redan hög luftfuktighet i huset som det är idag, plus att jag är astmatiker, vill min far inte skaffa en hängandes ramp. Då undrar jag, hur mycket mer skulle ett 350L med öppen ramp avdunsta jämfört med stängd ramp? Och vad är för-nackdelarna med de olika två alternativen? Det är snyggare, lättare att komma åt i akvariet etc, men det hjälper även med att hålla stabilare kh om jag inte är helt ute och cyklar? Vad finns det mer för för-nackdelar?

• 0 svar
    • 518 visningar
  25. Started by jocke_ahl,

Hej.. Jag har precis bestämt mig för att gå över från sötvatten till saltvatten. Jag har under en längre tid läst mycket info på olika webbplatser (svenska & utländska men den mesta infon kommer här från SG!!) och har efter det äntligen fått tummen ur och har tänkt komma till skott.. Men nu till den stora frågan.. Sump eller inte? Karet som jag har tänkt att använda är ett 250L ram-kar med måtten 100*50*50.. Behöver så mkt hjälp som möjligt!! Hur mkt LS ska man ha? (tycker ni då) Hur ska man göra för att lyckas på bästa sätt? kanske är lite dumma frågor men jag har inte kunskapen som jag önskar att jag hade.. Så med eran hjälp så kanske det här kan gå vägen..

• 19 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.