Gå till innehåll

Nytt saltvattens kar i Mjölby


Borg

Rekommenderade inlägg

Hej på er och tack för en riktig bra sida

Är helt ny på detta med saltvatten, men har just börjat dra igång mitt första kar efter många år med harvande med ciklidkar, så nu var det dags för en stor dröm att uppgradera mig till salt.

Efter ha köpt ett beg 400l kar och byggt om mitt gamla akvariumskåp och fixa till lite teknik och sump, samt fått i lite Ls och väntar på att det ska komma hem mer ca 15 kg till. Så står äntligen

karet med vatten i :smiley20: tekniken som finns nu Deltec skummare apf 600, 2st tunze 6045, eheim returpump, doppvärmare och T5 ramp med 6x59w.

Närmast nu är det att fylla på med Ls och grus. och bygga en svart ram runt belysningen så allt blir enhetligt.

Risken är överhängande att jag kommer ställa en massa dumma frågor via denna tråd :smiley9:

karet i dagsläget: ber om ursäkt för kvaliten på bilderna

dsc0500qe9.th.jpg

dsc0523vm1.th.jpg

dsc0986jb3.th.jpg

dsc1791tk9.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar oskar det är sådana tips som är guld för min del, har en liten annan fundering

blir ju en del partiklar i vattnet nu i uppstarten, kan man köra med ett vanligt intern innerfilter

som tar bort småpartiklarna eller låter man skummaren ta allt eller hur gör ni ?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:W: Till guiden, Det här ser ju riktigt fint ut nu är det bara att vänta och ta det lugnt innan du släpper i några djur

Hälsningar:

Bengt.

Ja man får götta sig med det livet som finns i karet just nu, en massa små räkor, sjöstjärnor, nakensnäckor mm skit kul att kolla in allt, och lite knoppande liv på stenarna.

liviu9.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering från karet i Mjölby, har i ca 50 kg ls i som är inkört redan från

början bla från ett kar som har gått i över ett år, all cirkulation funkar som det

som det ska samt skummare mm, nu står det bara och tuffar och går. Verkar som det

inte kommer någon Nitrit topp pga inkörda Ls eller kan det komma mycket senare ?

har följande värden nu.

Salt 1.022

PH 8

KH 8

Nitrite 0

Nitrat mindre än 4

Har en hel del djur liv i karet typ nakensnäckor, småräkor och worms mm

Så här ser karet ut nu ska bara fixa till ramen ovan på karet.

karet0813qf2.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Henrik

Får kolla detta ang Xenia vet inte än va det ska i karet, är det inte dom som sprider sig en massa eller har jag fel ? annars är jag jätte intresserad.

Har faktiskt en liten inneboende i karet nu, det är en liten hummer (klart en som dyker massor på v-kusten måste ha en hummer:) den mår prima och är skit vacker att kolla in. (kommer foton senare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo dom sprider sig ganska duktigt men det kan man ju ansa av efter hand!

Riktigt fint när dom pumpar tycker jag!

Mvh,Henrik

Okej tar gärna emot sånt, gillar verkligen sådan som rör sig och är levande, frågan är när man kan börja smyga i sådant ?

Jag kommer börja fram över om allt forsätter att vara stabilt med städpatrullen och sandvändare lite försiktigt allt har ju sin tid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än liten undrar märkte idag att mitt Ca har gått ner massor,

är det bästa att göra ett skapligt vatten byte direkt för att få

upp värdena, eller satsa direkt på kalreaktor eller någon av blandningarna

som är med i guiden salltvattenskemi för dummis. kan tillägga att karet

har vart igång snart i en månad.

Övriga värden

Temp 26,1

Salt 1022

Nitrit 0

Nitrat mindre än 2

KH 9

Ca 360

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att byta vatten för att höja ca är ingen bra lösning. Många blandningar ligger dessutom inte så högt på ca, så det blir till att byta mycket vatten isf.

Jag skulle tillsatt lite ca-klorid, vilket går att köpa i en välsorterad akvarieaffär.

Vad ligger magnesiumet på förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att byta vatten för att höja ca är ingen bra lösning. Många blandningar ligger dessutom inte så högt på ca, så det blir till att byta mycket vatten isf.

Jag skulle tillsatt lite ca-klorid, vilket går att köpa i en välsorterad akvarieaffär.

Vad ligger magnesiumet på förresten?

Okej tack för ditt svar, kollade magnesiumet och det

ligger på 1050 så både Ca och Magnesiumet ligger lågt :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det, 22 är ju ganska lågt. Testa det först och se vad det ger. Det kan också vara värt att kolla din saltmätare mot en refraktometer, om det inte är det du har.

Blir mistänksam på min saltmätare och beställde en refraktometer förra veckan, kommer att höja mitt saltvärde försiktigt upp mot 1024-1025, vilka kan följderna bli om salthalten är för låg ? har räkor turbos och hummer i karet dom mår prima.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...