Gå till innehåll

Konvertering från Discus till saltvatten


lynxen

Rekommenderade inlägg

Vad kan jag köra med för kapacitet på returpumpen med 2*32mm rör?

Lyfthöjden kommer bara ett bli ca 0.5m. Kommer ha en t-koppling med kran om det blir för bra skjuts i pumpen så det är bättre att ligga i överkant med kapaciteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad kan jag köra med för kapacitet på returpumpen med 2*32mm rör?

Lyfthöjden kommer bara ett bli ca 0.5m. Kommer ha en t-koppling med kran om det blir för bra skjuts i pumpen så det är bättre att ligga i överkant med kapaciteten.

jag testade 4500L pump med ett 25rör ner.. tog allt flöde gallant.. så du kan ha en rejäl pump om du nu vill , men varför ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok funderade på en som ger 7000l/tim.

Vill ju ha lite cirkulation mellan sump o display och jag kan ju dämpa trycket om jag vill med kranen.

då ger jag ett förslag som helt går emot dina funderingar.. men det är min tanke och åsikt..

anledningen till sumpen , skummaren , ev teknik osv, med flöde från en avrinning så du får det "fetaste" vattnet i sumpen.. till skummaren , som helst ska "skumma" allt vatten som färdas genom sumpen, för bästa effekt.

då är mitt tips att matcha returflödet med skummarpumpens flöde..

flödet i karet fixar du med streamers.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt tycke är något i klass med 3000L/h o sen lite hjöd som motverkar flödet lite.. så landar du på 2000-2500L/h..

eheim 1262 är det flera som kör med tex, något i överkant men då kan du driva ett separat filter av något slag med samma pump tex.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Riktigt förbannat irriterande.....

Akvarierummet är klart med tätskikt, klinkers,väv, våtrumsfärg, ny el och belysning i rummet. Endast att bygga ställningen som är kvar.

Karet är limmat köpte hem 9 moduler BTN idag o putsade till frontglaset och hittar en 1.5cm lång flock med repor mitt i glaset ca 15cm från ovankant........

Nu till frågan, skall jag beställa nytt glas (optiwhite) skära loss fronten och limma dit det nya eller skita i det och hoppas på att jag inte irriterar mig för mycket??

post-2324-14468922750495_thumb.jpg

post-2324-14468922750321_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara lite matt kan man fylla med en bra möbelpolish. Kanske Johnsons Pledge. Men det måste man göra om efter rengöringsmedel på rutan.

Det finns också UVhärdande lim som man använder till att laga bilrutor.

Om du får kontakt med Linnex här på forumet vet han hur man polerar ned skuggrepor på rutorna till truckar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limning av 4:a moduler. 6 kvar.... Va tvungen att tynga ner för de var så krokiga.[ATTACH=CONFIG]62002[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62003[/ATTACH]

Dessa brytare är fan helt underbara. Slippa dra kontakter när man skall stanna returpumpar,skummare mm.

Bryter dom både fas och nolla? Så man inte hamnar i en falsk trygghet när man jobbar i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bryter dom både fas och nolla? Så man inte hamnar i en falsk trygghet när man jobbar i karet!

Det tror jag knappt att den gör, kan mäta det när jag kommer hem. Vill mest ha dem för att smidigt kunna bryta strömmen vid vattenbyte och rengöring av skummare mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara lite matt kan man fylla med en bra möbelpolish. Kanske Johnsons Pledge. Men det måste man göra om efter rengöringsmedel på rutan.

Det finns också UVhärdande lim som man använder till att laga bilrutor.

Om du får kontakt med Linnex här på forumet vet han hur man polerar ned skuggrepor på rutorna till truckar.

Min tanke var just det med uv-härdande lim på bilrutor.

Ta med karet till Carglass eller någon liknande och be dem laga ditt stenskott. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var just det med uv-härdande lim på bilrutor.

Ta med karet till Carglass eller någon liknande och be dem laga ditt stenskott. :)

Tror inte jag kommer flytta det, tungt som satan..... Blir nog till att antingen gilla läget eller hyra hem någon med utrustningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...