Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by san_miguel,

Hur ofta håller man på med att ta olika prover i akvariet när man väl fått igång de med fisk och koraller och allt? Och vad kostar de olika proverna och tillsatserna man behöver?

• 1 svar
    • 592 visningar
  2. Started by seb1989,

hur lätt eller krångligt är det att byta till ett bra ljus i ett guppy hotell 45L

• 0 svar
    • 710 visningar
  3. Started by balsac,

Tjena har en nybörjar fråga när det kommer till streamers .. jag kikat runt mycket här på svg å sett en del jäkligt schyssta kar allt från stora till de små .. men frågan då .. kan man ha för mycket streamers ?? då jag sett det finns det som har 2-3 st i mindre kar ,förstått att det beror lite på va man har i karet /Håkan

• 1 svar
    • 725 visningar
  4. Started by sway307,

Hejsan jag har under flera år hållt ett flertal olika sötvattens akvarium, och har nu i dagarna kännt mig otroligt sugen på ett saltvattensakvarium. Jag har många funderingar som jag hoppas att någon av er har svar på! 1. Jag har hört både att saltvattensakvarium är i princip självgående när dem väl är igång, samt att dem tar otroligt mycket tid, vilket är rätt och om det senaste hur mycket tid`? 2. Jag har en strikt budget om endast ca 5000 kr idag jag undrar kan man få tag i något vettigt komplett för det eller skall man börja köpa pryar allt eftersom? man vill ju aldrig vänta Jag har funderat och tycker att ytavrinnings sump verkar intressant, även om jag inte rikti…

• Gilla
    • 27 svar
    • 3,8k visningar
  5. Started by seb1989,

Hej! Har nu som många andra fastnat för intresset att skaffa ett saltvattensakvarium. Har läst på en del och förstått vad det handlar om och ser verkligen fram emot att skaffa ett lite mindre kar med LS, lite koraller kanske en och annan liten clown fisk. Men eftersom detta är mitt första saltkar så vill jag också till en början hålla ner priset lite för att då se om denna hobby verkligen är något för mig. Även om jag då vet att det är "bättre" och lättare att ha ett större akvarium och speciellt för nybörjare så är tanken bara att känna på lite hur det funkar. Har då inte lust att lägga ut flera tusentals kronor på något som jag vill "prova". så till saken.... Att jag fu…

• 8 svar
    • 2,5k visningar
  6. Started by Linisgirl,

Hejsan! Jag ska börja med mitt första saltvattenakvarium nu framöver här! det är ett akvarium på 45l Ska bifoga en bild får ni se jag har tänkt föda upp putsarräkor och sjöhästar om dom går att få tag i ska bli spännande att göra det här något nytt för mej då jag hållit på med sötvatten i ungefär 10 år! MvH/Lina

• 2 svar
    • 857 visningar
  7. Started by Lill-Burt,

Jag skulle mäta nitrathalten i mitt vatten ikväll, och då ska man ju skölja ur 2 burkar några gånger och sen ta upp vatten ur karet i båda. Jag kollade tyvärr lite för slarvigt så jag doppade i misstag ned burken med reagenspulver + en tom burk i mitt kar. Märkte dock mitt misstag ganska snabbt, så jag tror inte att det hann komma i så mycket pulver i karet eftersom innehållet i burken fortfarande är torrt. Vet någon hur jävla farligt det är att få i några korn av reagenspulvret i karet? det handlar kanske om en knivsudd med pulver, max! Testet som jag använder är ett JBL test och mitt akvarium är 105 liter. Tacksam för snabbt svar! /Lill-burt

• 17 svar
    • 1,8k visningar
  8. Started by uffe80,

hej! har som sagt tidigare precis tagit över ett kar med inredning av en kille som inte hade tid med det längre... min fråga är om anemonen äter den födan som jag ger fiskarna (artremia)?? eller ska jag mata den speciellt?? bifogar bild!!

• 12 svar
    • 5,4k visningar
  9. Started by jessicajournali,

Hej Det här är kanske en liten konstig fråga men jag skulle vilja hitta ett litet saltvattenakvarium att ha på skrivbordet. Är det någon som kan tipsa på följande; 1. Vad är det minst akvarium man kan ha (antal liter) 2. Vilka fiskar är bäst om man har ett litet akvarium Tacksam för svar.

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by sway307,

Hör mig för om det finns någon som bor i närheten av Ovanåker, med lite lite LITE tur så kanske det finns någon som man kan jhälsa på och se hur dem har ställt upp sitt kar med alla prylar osv.

• 0 svar
    • 719 visningar
  11. Started by mattiasg1234,

tja ny här funderat på att försöka mej på ett budget akvarium till att börja med så lite tips vore kanon har ett juwel möbel akvarium på 150l har några powerheads som ligger m.m försökt läsa lite här men som sagt är ju helt ny på detta kan man använda orginal rampen och vad ska man köra med för rör till det ? och räcker det med en skummare och 2 kraftiga pumpar till att börja med + all kemi då som salt m.m ? tck för svar och idiot förklara mej inte =) så vore bra fall någon runt kalmar län pysslar med detta så man kan komma och kolla lite och ev köpa någon fisk m.m oskarshamn kalmar hultsfred åseda

12. Started by Utstrand,

Hej! Jag har en plan på att göra ett eget akvarium. Alltså limma (silikona) ihop det så att de blir måttanpassat till en Ikea hylla som jag har som en skiljevägg i mitt rum. Akvariet kommer bli på ca 380x300x250mm 28,5l inte stort alls. Jag tänkte bygga det så att jag kan använda det som ett nanokar, dock vet jag inte om jag kommer använda det till salt eller sötvatten i början. Är student med rätt taskig ekonomi så. Men hoppas ni vill hjälpa till ändå. Första problemet är att det står att hyllplanen bara håller för 13kg (akvariet 28l blir väl ca 30kg). Funderat på om man kan fästa några vinkeljärn eller trälister under. Någon med en fin idé på hur man kan göra? Andra fun…

13. Started by Gnarkill,

är ättika farligt om det råkas komma lite i vattnet?

• 13 svar
    • 2,4k visningar
  14. Started by ballsam,

får ta över ett akvarie med mått som passar mej (L170xD75xH70). grejjen är att det stått tomt i ett antal år, och är byggt i 10 eller 12mm glas. vågar man dra igång det utan att silikona om det? isåfall.. skall man skära ner det å göra om det helt? som det är nu är det ett ramakvarium, och ser välbyggt ut. silikonet känns "som vanligt".. hur skulle du ha gjort? /Samuel

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by nissemos,

Hej Startar upp ett 1000l saltvatten akvarium och har lite önskemål på fisk förslag. Vill ha ett stim fiskar på 10-20 individer, små fiskar gärna i neontetra storleken. Jag har letat men inte hittat något bra alternativ. Kommer att satsa mest på lägre djur så måste vara revsäkra

• 14 svar
    • 2,5k visningar
  16. Started by hepp,

Hej min burk läcker. Det är där nere där glaset möter listen. Det är ett clownhotellliknande kar. Går det att täta med silkon? Eller är det skadligt för livet i akvariet. Skall man använda något specialmedel. Är det någon sopm har varit med om detta med en ny burk? Om det har förstört möbler/parkett kan man då gå på affären? Jag utgår ifrån att nya kar skall vara kvalitetstestade, just detta kar är ett nanoextreme. Är inte så sugen på att tömma burken och börja om på nytt så jag hoppas kunna täta skiten.

• 16 svar
    • 2,7k visningar
  17. Started by Ignörd,

Tjena! Har en kanske väldigt enkelsvarad fråga, men har ett RSM 130d och är sugen på att skaffa en Hepatus, då jag läst väldigt mycket att det i princip kräver att man har en UVC för att slippa prick på fisken undrar jag om det krävs en sump man har UVCn i eller om någon vet om den får plats i den integrerade sump delen i RSMet?

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  18. Started by Zatox,

Om 2 veckor anlander antligen mitt RSM 130D. Har aven bestallt 25kg LS. Har dromt om saltvatten manga ar o nu e d dags. Haft sotvatten innan bara. Har last en hel del pa forum o Daniel Knop Saltvattenakvariet. Kommer uppdatera allt eftersom o jag hoppas ni kan sta ut med mina dumma fragor langre fram Tankte med hora nar jag lagger i LS kan jag satta i turbo sniglar da med eller man ska vanta med det med tills varderna e bra ? Samt hur lange ska belysningen vara pa med bara LS? Jag ska ivag 7 dagar ca 1-2 veckor efter att jag lagt i LS, e det lungt eller? Kanske dumma fragor men e en riktig nyborjare pa salt Tacksam for svar

• 28 svar
    • 3,7k visningar
  19. Started by hepp,

Hej jag har haft ett kar på 60l igång i 3-4 dagar. Det har dykt upp några frågor som jag ej har hittat svar på än. Jag har haft i levande sten och levande sand. Dom första djuren hängde med stenen. det är ett gäng små snäckor (ca 5mm) med rödvita skal och några kräft/räkliknande djur av samma storlek. Behöver jag mata dessa med något? Planerade inte att ha i några fiskar inom ett par veckor så karet får stå och puttra, men ser gärna att dom klarar sig under tiden. Likaså vill jag gärna att eventuella rörmaskar, etc klarar sig Jag har bytt vatten en gång (10%). Hur ofta bör man göra detta i början? Kan man göra det 2-3ggr i veckan? Blandar kranvatten/salt i början eft…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by ninan,

Hej, vi startade vårt RSM 250 nyår och det är verkligen spännande att följa utvecklingen. Vi satte igång med 38 kg levande sten och även levande sand från start och vi har bara haft i fosfatremover tillsammans med aktivt kol i en strumpa i sumpen. Med den levande stenen följde naturligtvis en hel del intressanta saker som rörmaskar, illrosa svampar, alger, maskar och pyttesmå anemoner som nu vandrat upp till ljuset. Nu undrar jag över en ny invånare som jag varit och petat på med håven tidigare då jag tyckt att det sett konstigt ut. Jag försöker surfa runt på Reeflex och andra identifikationssidor men det är inte lätt när man inte ens vet vilken grupp sakerna man hittar …

• 5 svar
    • 982 visningar
  21. Started by djzimon,

Hejsan! Jag är en nybörjare som har frågor angående en sak. Jag har haft igång mitt kar i 12 dagar & har ls från början. för 2 dar sedan (10 dagar igång med bra värden) köpte jag sand & levande 5st astrea & en stenopus hispidus som jobbar på bra i karet & äter fint! väntar på nitrat toppen & skall göra allt för att ta ner den när den kommer! men frågan är småa vita "snöflingor" på glaset i karet? vad är det? , ca 1mm i diameter typ 5 armar har ganska mycket av dom. tar bort med magneten & räkan åt lite av dem när jag la i honom "shore" heter han. skall byta vatten imorgon kväll 10l & se om d blir förändring. tack för svar! / nybörjare inom den…

• 2 svar
    • 669 visningar
  22. Started by steven,

Hej är det någon som vet vart man kan få tag på nya filter till en osmos på nätet. Antarctica heter den och kommer från Aquatic natuer

• 1 svar
    • 588 visningar
  23. Started by uffe80,

hej! fick hem karet för 1vecka sen, köpte, det beggat.. tog allt han hade, LS, fiskar, sand samt allt vatten(375l).. efter några dagar började botten bli brun och nu syns även ytterst lite brunt på rutan.. är det kisel? försvinner det av sej själv eller ska jag göra nåt?? kollat lite värden idag, salt 1,023, magnesium 1050(lågt va??) fosfat & nitrat visar sig knappt inte (salifiert)... väldigt svårt att tyda, har även en strumpa med rowaphos.. Bytte även ca 10% vatten igår!! Mvh Uffe

• 22 svar
    • 3,9k visningar
  24. Started by Piggelin,

Jag har en fråga. Kan man köpa ett akvarium som man har på väggen och använda det till saltvatten? Karet liknar en platt tv ni vet säkert vad jag menar. Karet är inte gjort för salt vatten med pumpar osv så frågan är om man kan ha dem utanför osv. Jag är extrem nybörjare på detta ville mest kolla för det är just ett vägghängt som jag vill ha. Var inne på Arken på svågertorp och de hade ett start kitt som dom sålde nu men det var en golv modell. Vist var det riktigt fint men vill kolla först med er som kan om man kan ha vägg i stället.

• 22 svar
    • 5,6k visningar
  25. Started by balofix,

Tänkte börja lite med vodka metoden!! just för att få lite färg på mina sps... är det ungefär som zeovit då eller?

• 20 svar
    • 6,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.