Gå till innehåll

Uppstart, Dag för dag, punkt för punkt...


liljeros

Rekommenderade inlägg

Ah bara en sån sak. vet ju inte vad jag skall ha för något i karet. ah får la bli ett färdigt litet "kitt" akvarium tills man lärt sig vad som behöver vad osv.

Angående belysning så brukar det väl rekommenderas ca. 1w/liter, men det är ett luddigt begrepp. Skulle väl själv säga 1-2w/liter beroende på vad man vill hålla för djur. :)

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu finns det sten här till salu oxå för ett rimligt pris.

Du verkar ju ha någon form av lyse hemma som räcker så länge, så nu är det kört för dig finns inga ursäkter!.....förutom sambon då.

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=8364&cat=all

Edit: Och här är en bra bok tydligen, har inte läst den själv dock.

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=8363&cat=all

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah men gosse! Det karet är ju 20minuters bilresa bort.. 50kr kg för sten, man kanske ska slå en signal... ah handen på hjärtat, innan februari är slut har jag också ett salt-kar....

Och nu finns det sten här till salu oxå för ett rimligt pris.

Du verkar ju ha någon form av lyse hemma som räcker så länge, så nu är det kört för dig finns inga ursäkter!.....förutom sambon då.

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=8364&cat=all

Edit: Och här är en bra bok tydligen, har inte läst den själv dock.

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=8363&cat=all

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite nytt folk igen, Välkommen.

Mängden sten bör väl vara minst 1kg/10 liter vatten, oftast blir det mer då den mängden brukar se fjuttigt ut. Sen beror det ju på hur man bygger upp stenen och vad man själv tycker att är estetiskt tilltalande.

Lite vika djur man tänkt sig, en mandarinfisk tex kräver egentligen 50kg sten.

Belysningen finns ett riktmärke på 1w/liter, men det är väl minimum egentligen. Det beror lite på om man ska ha stenkoraller, och andra med ljuskrävande djur.

MH i all ära, men jag tycker det känns som man eldar lite åt kråkorna, värmeutvecklingen i dom är ganska hög. Glittret är grymt snyggt.

Jag kör med 6x54W T5 med måsvingereflektorer över mitt 375 liters, det fungerar fint, ibland känns det som man vill ha ett par rör till dock. Måsvingarna gör att jag får säkert ner lika mycket ljus i karet som med en ramp med 8 kanske 10 rör med "vanliga" reflektorer.

Detta med lyse är hel djungel.

Ett tips är att kolla upp någon/några i dina hemtrakter som du kan åka hem till och kolla på deras kar. Det finns säkert lika många olika varianter på lösningar som det finns akvarister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oh kul att få vara med ;)

så 1kg sten på 10liter som regel. låter bra.

Jo, som sagt belysning är ju en djungel.. spenderat många timmar med att läsa om det till mitt sötvatten, då ja sysslar/sysslade mest med växter.

I morgon, måndag så kommer en lirare och ska kika på mitt akvarium, en eventuell köpare, vill han ha det sticker jag ner och handlar ett RSM130 på momangen, tänker nog börja med det, tills man lärt sig grunderna.

Må tacka alla glada här för all information.

Kul med lite nytt folk igen, Välkommen.

Mängden sten bör väl vara minst 1kg/10 liter vatten, oftast blir det mer då den mängden brukar se fjuttigt ut. Sen beror det ju på hur man bygger upp stenen och vad man själv tycker att är estetiskt tilltalande.

Lite vika djur man tänkt sig, en mandarinfisk tex kräver egentligen 50kg sten.

Belysningen finns ett riktmärke på 1w/liter, men det är väl minimum egentligen. Det beror lite på om man ska ha stenkoraller, och andra med ljuskrävande djur.

MH i all ära, men jag tycker det känns som man eldar lite åt kråkorna, värmeutvecklingen i dom är ganska hög. Glittret är grymt snyggt.

Jag kör med 6x54W T5 med måsvingereflektorer över mitt 375 liters, det fungerar fint, ibland känns det som man vill ha ett par rör till dock. Måsvingarna gör att jag får säkert ner lika mycket ljus i karet som med en ramp med 8 kanske 10 rör med "vanliga" reflektorer.

Detta med lyse är hel djungel.

Ett tips är att kolla upp någon/några i dina hemtrakter som du kan åka hem till och kolla på deras kar. Det finns säkert lika många olika varianter på lösningar som det finns akvarister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

halluu, klurade på en sak, alla guider osv man läser ang LS, så står det att man ska skrubba och ta bort det "döda" från LS innan man slänger ner det i karet, jag handlade 15kg LS från affären igår, den har ju gått i han akvarium flera flera månader, och hade en transportsträcka på 5minuter i fuktig frigolitlåda hem, så säg, 10minuter från affären tills den låg i karet, (kände inte att jag behövde kolla stenen så noga... rena och fina kar i affären)

då till min fråga, Gjorde jag rätt!?

det här med saltvatten känns lite som första dagen på jobbet, man vet inte riktigt hur man ska göra, men det brukar ge sig med tiden. skillnaden är att här är det jag som betalar för misstagen, inte chefen,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

halluu, klurade på en sak, alla guider osv man läser ang LS, så står det att man ska skrubba och ta bort det "döda" från LS innan man slänger ner det i karet, jag handlade 15kg LS från affären igår, den har ju gått i han akvarium flera flera månader, och hade en transportsträcka på 5minuter i fuktig frigolitlåda hem, så säg, 10minuter från affären tills den låg i karet, (kände inte att jag behövde kolla stenen så noga... rena och fina kar i affären)

då till min fråga, Gjorde jag rätt!?

det här med saltvatten känns lite som första dagen på jobbet, man vet inte riktigt hur man ska göra, men det brukar ge sig med tiden. skillnaden är att här är det jag som betalar för misstagen, inte chefen,

Jag anser att du gjorde rätt iallafall och skulle bli förvånad om någon tycker annorlunda.

Vet inte om det kommit nya rön men förr sas det att svampar dog om dom kom ovan ytan, så det skulle vara någon sån liten rackare som strukit med isåfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du frågade vad/hur mycket ljus du behöver till ett t.ex. 400L kar.

Dom två största frågorna som behöver svaras på för att veta det är vad som skall vara i. Och hur högt är karet? ju högre desto mer behövs för att ljuset skall nå botten... Om man inte tänkt sig ljus krävande högst upp o mindre ljuskrävande på botten.

Jag själv har en burk med måtten 80x80x65 och kör med 400w Mh och 4x 39w T-5.

/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du frågade vad/hur mycket ljus du behöver till ett t.ex. 400L kar.

Dom två största frågorna som behöver svaras på för att veta det är vad som skall vara i. Och hur högt är karet? ju högre desto mer behövs för att ljuset skall nå botten... Om man inte tänkt sig ljus krävande högst upp o mindre ljuskrävande på botten.

Jag själv har en burk med måtten 80x80x65 och kör med 400w Mh och 4x 39w T-5.

/joel

Oj oj ;-) det är ju fanimej mer än 0,5kw.. blir några spänn om dagen i driftkostnad.

men mjo jag förstår vad du menar, med djup osv, nu har jag handlat ett sånt Red Sea Max. kommer nog köra standard lyset till en början iaf, tills jag vet vad jag ska ha i karet.

ah förresten, det slog mig, har du någon gång tagit "tempen" på din MH amaratur, på utsidan/plåten... satt och funderade på om man kanske kunde lämna bort på motivlack, dom är ju oftast fruktansvärt fula,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...