Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest
    Started by Guest,

Hej allihopa! Jag har precis startat ett nytt nano kar 60L. Nästan alla grejer köpte jag via nätet. Frågan är: finns nån akvarie butik i stockholm? Jag har hittat bara Triton och akvarielagret?

• 3 svar
    • 1k visningar
  2. Started by ohorn,

Hej alla, Är i uppstarten av mitt fösta saltkar som är på 330 liter med måtten 100Lx60Bx55H vilket nu är fyllt med vatten och LS sedan nästan 2 veckor. Jag ser nu över belysningen då jag inte kommer använda den jag har idag. Jag är ute efter en snygg ramp som går att hänga ovanför akvariet med konsoler i väggen, alltså så att kanterna är "fria". Vill ha en komplett ramp som ljusmässigt mer än väl räcker till för mitt kar och som ger både det vita och blå ljuset. Den ska heller inte begränsa mig framöver om jag snöar in ordentligt på olika koraller som är ljuskrävande. Självklart vill jag också hitta ett så billigt alternativ som möjligt men detta i så fall utan att tumma…

3. Started by Zippy,

Hej! Jag är ny här på forumet så här kommer en kort presentation. Har haft många olika sötvattensakvarium genom åren (mer än 40 år) men känner att nu är det dags att hälla i salt. Tänkte börja i liten skala med mitt 70 liters akvarium, (45x45x35), för att kunna använda det som jag redan har, och att få praktisk erfarenhet. Akvariet har ett filterhörn (22x10x35) av BTN-slimline, som jag byggt om till en liten sump med hjälp av tre glasskivor så jag får en yt-avrinning till en filterkammare och en returpumpskammare. I filterkammaren tänker jag ha filtervadd/svamp överst, sen Cheatoalger. I returen min gamla EHEIM-Compact 1000, en 100 W Jägerdoppvärmare och…

• 4 svar
    • 1k visningar
  4. Started by mikael_pecov,

Jag har precis installerat min nya skummare Turboflotor blue 500 med min mediabasket till RSM. Skummaren funkar kanon! MEN. Jag har fått mikrobubblor som flödar ut från pumparna, vad beror detta på? Jag har funderat på att byta ut cirkulationspumparna till 2x New-jet 800 Kan detta hjälpa eller ska jag göra något annat? /Micke

• 4 svar
    • 1k visningar
  5. Started by ghost,

hej jag undrar villket märke på tester är bäst? med tester menar jag för att testa nitrit ca kh med mera.

• 2 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Ted,

Ska modifiera sumpen - kommer därför att behöva använda silikon för att fästa nya glasskivor. vilket silikon använder ni? Jag vill ha ett som är för akvarier och som härdar fortast möjligt!!! Tacksam för svar Ted

• Gilla
    • 9 svar
    • 1k visningar
  7. Started by Nille83,

Det fattades bara detta efter mina nitrat-"problem". Troligtvis har min sjöborre möblerat om karet inatt, kontentan blev att en av mina koraller lyckades landa rakt ner på en annan. Som tur var så skadades bara den som jag visar bild på. Kommer det växa ut nya polyper här? Eller ska jag klippa av de döda bitarna?

• 3 svar
    • 1k visningar
  8. Started by pepe,

när är det dags att lägga i räkor, snäckor, stjärnor? hur många av varje borde man ha i ett 450-liters? .

9. Started by SaltKellan,

Hej! Jag är purfärsk i hobbyn så hoppas få bjuda på ett gott skratt här. Har en burk med 5 mjuka koraller.. zoa, bubbelkorall, dragon soul favia. Man ska mäta vattnet och värdena ska ligga inom ett intervall som man med lätthet kan googla sig till.. frågan är vad man ska tänkas göra när det sticker åt nått håll. Är det vattenbyten som är den heliga graalen eller är det helt självklart att man ska börja dosera en massa grejer för att hålla mg, ca och alk uppe och nitrat och fosfat nere? Korallerna verkar ta del av mineralerna för det går ner mellan vattenbytena men snabbare än jag lyckas kompensera på ett vattenbyte i veckan tycker jag. 2 fiskar varav båda dragit på sig vo…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Nelli,

Hej, jag 2 typ av BTA och den gröna trivs bra och brukar dela sig en gång om året, medan dom röda "entacmaea quadricolor" blir mindre och mindre under åren... Om någon kan tipsa om orsaken skulle vara väldigt tacksam!

11. Started by cowlord,

Hej! Köpte 15 kg levande sten idag som just nu förvaras i en låda. Märker nu att det kommer ta längre tid att fylla mitt akvarium med vatten än jag trodde. Ska jag fylla en 25 liters-hink med saltvatten, dra ner en pump och en doppvärmare där i och förvara stenen? Eller ska jag bara låta den ligga i sin frigolit låda? MVH Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Hiper,

Beslutet är taget, och idag började shoppandet. Ett Aquel ReefMax 60 är beställt, och kommer nästa vecka. När jag ändå var i butiken så passade jag på att köpa lite salt, sand och en saltmätare för att slippa bära så mycket när jag hämtar mitt reefmax. Jag handlade på Bioted Marin, vilket är den trevligaste butik alla kategorier jag någonsin varit i. Jag skall i denna tråd försöka att föra bok över projektet hade jag tänkt. Med och motgångar, samt åtgärder. Och kanske om man har tur, så får man lite feedback. Bild på mina inköp, föga intressant. Men jag ville prova om det funkade

• 9 svar
    • 1k visningar
  13. Started by OskarW,

Hej! Nu har jag redan borrat för detta, men tänkte bara dubbelkolla hur medlemmarna här tror detta skulle fungera. Tänkte mest på att jag kanske ska skippa sista 90 graders böjen på Siphonen, för att denna ska sätta igång ordentligt? tänker att luften i "vattenlåset" av 90 graders inte kommer kunna tryckas bort alls, då utloppet kommer vara under vattennivån i sumpen. Kanske köra en 45 graders ned på Siphon och ett 45 graders upp på supportdrain? alternativt borra ett litet hål i överdelen av sista 90gradersvinkeln på main siphon, för att släppa ut luft. där kommer ju vara täckt av vatten ändå, så den kommer inte dra in någon luft.

14. Started by Reefchallenge,

hej på er har en del problem med filtrationen och partiklar i vattnet. uppskattar tips om hur man löser problemet. akvariet : aquamedic percula 120 med fyra fack på baksidan fack 1 : ytavrinning tom för närvarande , ok jag har en strumpa med rowaphos ca 200 ml däri grovmaskigt filter mellan fack 1 och 2 fack 2: nitrokulor samt skumare EMC 500 FACK 3: nitrokulor aquabee på 2000l/t ,finmaskigt filter,utströmning till karet med myning mitten av karet rakt ut fack 4 : fyra stycken pumpar med finmaskigt filter på 2000,2000,2000,3000 l/t,med både insug och utströmning på höger sidan av karet, ena 2000 är riktad åt vänster och uppåt från botten och 3000l är riktad snett åt vänst…

15. Started by sundvall,

Hej Kom hem efter jobbet idag och trodde jag hade lite vatten i sumpen då det såg ut som syre bubblor på rutorna, När jag tittar närmare så är det nån slags djur, men vad?? Nyttiga eller bör jag vara orolig,det är hur många som helst och små vita varelser

16. Started by saltatrox,

Kan nån infomera mig om backterie tillskott är bra eller ej. Har köpt Special Blend / microbe-life av Leffe på Triton och ha sa att det är bra. Vill ha lite info, allmänt om produkten Mvh Thomas

• 2 svar
    • 1k visningar
  17. Started by imre,

Hej, går i tankarna att beställa en custom scape.. idag har jag runt 15-20kg riktig levande sten och runt 10kg marco rocks som har varit i karet runt 7 månader och är också levande kan man säga.. har tänkt lägga i sumpen 2 bio blocks från maxspect som borde klara av 2,850liter enligt tillverkare: Mitt kar är 345l inkl sump. hur länge borde dom ligga i sumpen tills man får börja plocka bort allt sten? kanske nån har gjort likadant eller kan ge tips

18. Started by chippen,

Hej har funderingar kring en balja med fisk utan dessa vackra lägre varelser. Vad skiljer i utrustning, förutom ljuset som kan vara lite lägre? Har lite sötgrjejer hemma, där minsta baljan är på 800lit, damm på 950 lit samt en balja på 1400lit. Skulle även vilja prova på salt men man vill naturligtvis inte gå ner i storlek. Manlig stolthet kanske. Tänkte ha fisk only i början för att ev. bygga upp systemet. Undrar då vad man kan dra ner på, i utrustningväg. Om det är möjligt. Mvh/Bosse

• 2 svar
    • 1k visningar
  19. Started by Jpson67,

Tänkte bara fråga om placeringen av akvariet, bör man ställa det så man kommer åt det runt om eller kan man ställa det mot en väg med långsidan, så man kommer åt kortsidor samt fronten.

• 6 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Kn0tan,

Nu är det på dagen en månad sedan jag stoppade ned LS i min lilla kub men allt har inte varit frid och fröjd under månadens gång. Hade en liten olycka i mitt 540L kar då min kulfisk (fahaka) körde en kamikaze mot framrutan och lyckades faktiskt göra ett till synes ordentligt stenskott (näbbskott) mitt i rutan så det var bara att skrota det karet och fixa nytt . Åter till det salta, vilket faktiskt har än så länge varit en dröm att ställa i ordning och bygga ihop och vart inte så farligt dyrt som jag trodde, utan jag har kommit undan relativt billigt vilket varit tur angående olyckan ovan. Har funnit en hel del liv i baljan som har ploppat ut ur Ls en efter en. 2st mindre …

• 5 svar
    • 1k visningar
  21. Started by Bliaze,

Jag undrar om man ska göra några vattenbyten den första månaden innan man lägger i några djur eller ska man bara låta det vara och bara fylla på med nytt vatten vart efter det dunstar?

22. Started by JohanWS,

Hej jag undrar om man ska köra med bakterie kultur vid uppstart eller om man ska vänta med det tills man har kört vattnet i en månad??? MVH Johan

23. Started by spelin,

Har en eyphyllia och den har tappat sin ena "krona" den skvalpar runt på botten och ser i övrigt fin ut. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra? Tacksam för svar snart!

• 3 svar
    • 1k visningar
  24. Started by Nille83,

Har haft min kaninfisk i tre dagar nu och den vägrar äta. Hen blir rent till sig när jag slänger i mat och börjar åka rundor, men sen händer inte mer. Har testat med diverse torrfoder, artemia, mysis, lobstereggs, norri och ocean nutriton formula two super color. Några tips? Det brukar väl vara ett bra tecken att fisken blir "galen" när man slänger i mat?

• 5 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Nille83,

Kom på att jag inte lagt upp några bilder från mitt kar. All hjälp jag fått från alla här så förtjänar ni en bild

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.