Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
La i salt för fyra dagar sen och mitt vatten är fortfarande grumligt. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det? Hade tänkt köpa levande sten imorrn, kommer detta sätta hinder för det?
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte plåga er med lite mer noob-frågor. Jag har fått snöigt/dammigt akvarium, finkorniga ljusa partiklar som fastnar överallt och lägger sig som mörkt damm på sanden. Karet är ett 20liters nano-reef där jag endast kör med filtret som den levererades med. Funderar om det är saltet (Tetra) som är boven, och att det är utfällningar jag lider av. Vattenvärden har jag inte kollat men kör med täta vattenbyten och rengör filtret ofta då jag inte fått igång karet på riktigt ännu, väntar på städpatrull så bara LS och dess fripassagerare i karet. En annan faktor som kanske betyder något är att 10K belysningen var trasig så har bara kört 20K röret som enda belysning sen start. Hu…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej har ett nystartat kar sen 6v tillbaka. När kan jag börja köps sjöborre samt sjöstjärna sandvändare?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har en skummare som drivs av en luftpump. Skummaren har en syresten av trä (den lilla sorten). Nu till mitt lilla problem,syrestenen behöver bytas väldigt ofta för att skumma rejält. Någon som har testat köra med vanlig syresten ? Några andra förslag ? Om man måste köra med syresten i trä, var köper man dom ? (skall fungera bra) Har köpt på ciklidhuset och dom har fungerat väldigt bra. Problemet är att det är 20 mil bort och fram.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vilken doseringspumpa skulle ni rekommendera !? Finns någon speciell pumpa som är Värd att köpa tycker ni? Tack på förhand Tas Sent from my iPhone using Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hittade två st sånna här saker i mitt kar imorse vad är det, ser lite äckliga ut faktiskt, å säg inte att det är något skadligt det med för då brytrer ja ihop. Det räcker med majon anemoner glasrosor och skivanemoner i mitt kar. Vad är detta:
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Fått nedgradera till ett rsm (iaf för nu) efter hemflytten till Sverige. Har flyttat till Tjörn på Västkusten. Vet någon vart man kan köpa vatten häromkring (gbg är ok om det inte finns något närmare)? Skall skaffa "maskineri" senare men vill fylla upp det asap eftersom saltabsinensen börjar bli svår Mvh Ted
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
E det någon som kan förklara på ett bra sätt hur mitt system ska se ut för mitt 540l kar?Ska jag ha en skummare som sitter i karet eller ha en stående brevid?Behöver jag ha ett ytterfilter och vad ska jag ha för filtermatrial?Behöver jag tvunget ha sump?Är tacksamm för skisser på hur mitt system kan se ut!!Har köpt två pumphuvud som pumpar 3500l/st. TACKAR PÅ FÖRHAND!!
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jippiii!!! Nu har jag köpt en Deltec MCE 600 och den sitter som en smäck men ett par frågor. 1. Den pumpar ut vatten med luftbubblor in i akvariet är det bara i början när det är väldigt mycket äggviteämnen i akvariet? 2. Skummarkoppen fylldes upp på 5 min är det av samma anledning och är det bara att tömma järnet tills vattnet blivit renare?
-
Detta är gjort med teststickor och är säkert inte 100%. Ska köpa ordentliga tester imorgon. Har inte KH och GH något samband med varandra? Och kan 21 i GH verkligen stämma? Karet har varit igång i 1,5 veckor nu. Hällde i salt för 2 dagar sedan och idag slängde jag i sand och levande sand. Det är ganska "rökigt" i vattnet fortfarande. Jag körde dessa stickorna någon timme efter jag hällt i saltet och då visade GH inte alls så högt.
-
Borrade 2 st hål i akvariet och det första blev bra men på det andra så lossnade en glasflisa på 2-3mm precis bredvid hålet. Kommer det hålla tätt eller måste jag åtgärda på nåt sätt?
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag är ny här på forument och går i saltvanttensfunderingar. Har börjat med att läsa på så gått det går tex. Knops nybörjarbok samt sett en del youtube klipp. Men det är förståss ändå mycket funderingar man har. Till slut kanske det bara är att prova. En fundering är tex hur mycket karen med skummar och pumpar låter, lite svårt att läsa sig till :-) Tänkte höra om det är någon annan nybörjare som är intresserad av att dema sitt kar och berätta lite (och som bor i Stockholm)? Funderar själv på ett mindre kar att börja med även om jag vet att det i princip är lättare ju mer vatten man kör, men för att kolla om man har tålamodet och intresset... Det är väldigt inspire…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad är det som växer ser ut som en liten anemon är det någo som har en ide. Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har jag faktiskt en fråga inför budgeteringen som jag inte hittat svar på i böcker - hur mycket el ska man räkna med förbrukas? Jag förstår ju att detta beror på hur stor/mycket utrustning man har, men om nån har koll på ungefärligen ett RSMs förbrukning så vore jag tacksam. Jag inser också att troligen ingen sitter och räknar exakta siffror här, men på en höft vore det trevligt att få nån input om huruvida man ska räkna med att detta påverkar ens elräkning (som singel i en etta är den rätt låg just nu) märkbart.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag ska börja med att presentera mig själv Daniel heter jag och jag bor i en liten stad som heter Sollefteå Jag har suttit och läst och läst ett tag nu och tänker införskaffa mig ett saltvattens akvarium närmare bestämt ett Clownhotell (?). Då jag bor ganska kärvt till närmare bestämt mitt ute i ingenstans i den norra delen av Sverige så skulle det enklaste vara att kunna köpa ett online å dom skickar men har inte hittat någon sån sida. Mitt nästa alternativ är att jag åker till nån utav dom två stora städer jag har nära dvs Sundsvall eller Örnsköldsvik (10 mil åt båda för mig). Har även lite funderingar kring vilken storlek jag ska välja på mitt akvarium jag hade t…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Behöver lite råd ång en doserings pump. Just nu dosersr jag med sprutor dagligen men känner att en pump skulle underlätta betydligt. Så en pump på 4 kanaler har jag tänkt mig. Så vilka är bra och vilket pris är rimligt? Tack på förhand. Johan B
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad är skillnaden mellan dessa två cirkulation pumpar? Vilken är enligen bäst för mig? Mitt akvarie är 62×62×62 cm
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag tänkte köra lite fosfatadsorber i en reaktor och undrar om man borde köra kol in annan reaktor också? Frågan är kanske om man vinner såpass mycket i effekt genom att köra med reaktor? Om det endast är en minimal förbättring så kan man istället massera. Vad tycker ni? Det blir ju även en extra pump, och el, värme etc.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allihopa! Jag har precis startat ett nytt nano kar 60L. Nästan alla grejer köpte jag via nätet. Frågan är: finns nån akvarie butik i stockholm? Jag har hittat bara Triton och akvarielagret?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Jag har hållit på med sötvatten i några år, och har nu fem stycken akvarium varav det största på 720 liter. Men inte för så länge sedan gick jag i en affär som hade båda delarna, och jag blev såld direkt. Det ser fruktansvärt snyggt ut med ett saltvattensakvarium. Saken är den att jag kan inget om detta ämne, och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig iheller. Går man till affären så känns det som om dom blåser en på massa pengar när man egentligen kan göra mycket själv av vad jag förstått. Mitt mål med ett saltvattens akvarium är att ha ett fint litet korallrev, några clowner och andra smådjur. Det ska inte alls vara stort och vräkigt, mest så att man kan få…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Vilken mat är bäst att mata grön mandarin med? Gillar den fryst artemia eller pellets? Och vad gillar sixline wrasse att äta?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag startade för ca 6 veckor sedan upp ett saltvattenkar för första gången i mitt liv, det är ett Red Sea Reefer 450. Jag har redan verkligen fastnat för denna underbara hobby och försöker suga i mig all information jag bara kan (har läst 4 böcker nu). Detta forum är en veritabel guldgruva för mig som nybörjare, men jag är inte så van med forum så om jag gör något fel får ni gärna tala om det för mig. Nu har jag haft 10kg levande sten i karet ca 4 veckor och väntar tålmodigt på att Triton skall få hem mina resterande 30kg. Min plan är att det skall få stå tills slutet av oktober så att jag slipper försöka få någon att göra annat än att fylla på …
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur många här har fått djuren att föröka sig i sina kar? Själv har man ju massa små räkor sjöstjärna o alla små nytt djur som bara ökar i antal. Sen har ju putsarräkorna och pepparmintsräkorna rom lite nu och då. Men det krävs ju lite mera för att få fler av dom.
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag har fått pricksjukan i min kar nu, nästan alla mina fiskar är döda, bara två clownfiskar är kvar :( Min fråga dödar den bara fiskar, om jag tar ut fiskarna under några veckor kommer parasiten att dö till slut när den hittar en värddjur, kan de leva på sniglar anemoner och andra lägredjur?