Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hej allihopa! Jag har precis startat ett nytt nano kar 60L. Nästan alla grejer köpte jag via nätet. Frågan är: finns nån akvarie butik i stockholm? Jag har hittat bara Triton och akvarielagret?
-
- 3 svar
- 996 visningar
-
-
Min pump till nano reef aquael går igång men det kommer inga bubblor. Vad är fel?
-
- 7 svar
- 996 visningar
-
-
har en sån där termometer med blykulor eller vad det nu är i botten på den! nu föll den i botten på karet ochalla dom for ut! finns det nån risk att allt dör nu eller! vad gör jag???
-
- 8 svar
- 995 visningar
-
-
ett problem kommer sällan ensam:-) har ägt akvariet i tre dagar och redan bytt ut saker för 2000kr sammanlagt!! hursomhelst så har mitt ena lysrör börjat flimmra! det står i locket "replace with 55w t5 blir lite förvirrad för när jag skgooglar på t5 så ser dessa rör inte alls lika ut! mina rör är så att säga dubbla glasrör med en kontakt i ena änden. sen ser jag att det fins något som heter faunamarin AS duo på 80w på tritonär det nåt som kan passa?? Mvh
-
- 6 svar
- 994 visningar
-
-
Idag är min burk 3 månader ung, jag går fortfarande och väntar på alger, åtminstone uppstarts algerna. Jag har lagt i macroalger vid två olika tillfällen, som har försvunnit inom loppet av några dagar. la i ett par fraggstenar som var täckta av trådalger för två dagar sen, dom är helt rena idag. Det ända jag tillsätter är som rubriken tyder red seas lördagsgodis. vad gör jag för fel?
-
- 9 svar
- 994 visningar
-
-
Går i tankar att beställa nytt kar ifrån diamant aquarium i tyskland. Är dom något att ha och hur är byggena ? Funderar på ett som är 180*70*60, men när man väljer optiwhite, är det alla 3 sidor då eller är det bara framsidan ? Är man dum om man beställer ett mindre akvarie 130*50*50 som sump när man endå handlar av dom ? Frakten är inget att orda om, jag har en kollega som hämtar upp det med lastbil. Har ni andra tankar och ider så hojta gärna till.
-
- 3 svar
- 994 visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny både här och inom akvariehobbyn, så ska kanske berätta lite om mig själv. Jag heter Martin och är 21 år gammal, jag lever i södra Sverige. Jag har länge fascinerats av akvarium, framför allt saltvattensakvarium. Och just nu har jag väldigt mycket tid över, så det fick bli att börja på ett litet projekt inom akvarievärlden. Tanken var att starta ett saltvattenskar utan tidigare erfarenhet av salt- eller sötvattensakvarium. Jag är nog inte heller den första människan som har tänkt på det, så jag tänkte att jag kunde dela detta med dom som är intresserade av att följa min resa genom akvarievärlden. Och om ni vill får ni hemskt gärna komma med tips och…
-
- 8 svar
- 994 visningar
-
-
Hej mitt akvarie ser inte bra utt det är jätte mycket alger både på glaset o på sanden i botten ,Hur städar jag detta . Är mitt första akvarie .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 2 svar
- 993 visningar
-
-
Har haft min kaninfisk i tre dagar nu och den vägrar äta. Hen blir rent till sig när jag slänger i mat och börjar åka rundor, men sen händer inte mer. Har testat med diverse torrfoder, artemia, mysis, lobstereggs, norri och ocean nutriton formula two super color. Några tips? Det brukar väl vara ett bra tecken att fisken blir "galen" när man slänger i mat?
-
- 5 svar
- 993 visningar
-
-
Hei er det noen som kan si meg hvordan denne skummeren virker og hvordan jeg bruker den. Tenker på om det er noe jeg skal passe på og slik Nybegynner jo og trenger hjelp. Fulgte ikke med noe info på den
-
- 3 svar
- 993 visningar
-
-
Tjena, Tänkte bara kolla, hur mycket fyller ni på med OSMOS vatten varje dag? jag märker att nivån i min sump sjunker med ett par cm över natten (del av tanken på ca 35liter). Är det så kraftig avdunstning i akvariumen?
-
- 8 svar
- 993 visningar
-
-
vet nån någon bra sida som säljer akvarier på nätet!? gärna allt i ett akvarier så som rms 130 mfl mvh
-
- 2 svar
- 993 visningar
-
-
Hej nu är vi med i matchen. Vi har haft vårt akvarium i ca 1,5 år. Ärvde ett gammalt (15-20 år) från en kompis som inte hade någon plats över och som fått annat att tänka på. Akvariet är på drygt 1000 l med ca 300 kg gammal levande sten. Ett välmående akvarium men med högt nitrat. I övrigt ligger alla värden som det skall. För ca en månad sedan kändes det som att allt kraschade. UV-lampan la av, skummaren fungerar inte som den skall. Det byggde på med alger (röda slem- och trådalger). Korallerna "dog" (både sten och mjuka). Vi har nu införskaffat nytt UV-ljus och bytt några pumpar. Skummaren däremot har vi inte hittat någon ännu. Har funderingar på en Bubbel Magus. Är det…
-
Jag köpte häromdagen en lite större torr "levande sten", den har legat på hylla i ett bra tag, troligtvis minst ett år. Så den var snustorr. Jag köpte även lite torr LS från tyskland för ett tag sedan med, båda ligger i vatten när jag inte spolar ur de lite för att få bort det värsta gojset. Tyskestenen luktade väldigt salt och havsaktigt när jag fick den, sedan när den legat i blöt börja den lukta lite lätt förruttnelse från lite svamprester och så på den. Det kändes normalt. Butikstenen har legat i vatten och spolats igenom hårt, men den luktar samma nu som den lukta när jag köpte den, likaså tar vattnet den ligger i samma doft... Den luktar cement, är det så det ska va…
-
- 3 svar
- 992 visningar
-
-
Hej jag undrar om man ska köra med bakterie kultur vid uppstart eller om man ska vänta med det tills man har kört vattnet i en månad??? MVH Johan
-
Hej! När ska man fylla på den levande sanden vid en uppstart? Har läst att man ska fylla på en viss mängd vatten innan eller är det bara att lägga i den först och börja påfyllningen av vattnet? Mv: Patrik
-
- 4 svar
- 991 visningar
-
-
Tjoho..nu har drömmen slagit in har startat mitt saltvatten..=)) har ett kar på 300 liter som jag fyllt upp och har rätt salt mängd som mätaren visar..har bara krus i nu..när får jag slänga i min levande sten? MvH Johan
-
- 2 svar
- 990 visningar
-
-
Hej Står i valet och kvalet om jag ska köpa ett nytt clownhotell eller ett beggat JBJ nano 106l. Det senare är ju lite större men inte så väldigt mycket dyrare. Min fråga dock handlar om värme. Vårt trähus kan bli runt 25 grader varmt på sommaren. I JBJ-karet sitter en mh-lampa. Dock finns det nyare med led-teknik. Kan man byta till det senare när man har bättre ställt med pengar? Eller ska man skippa saltvatten helt? Kommer det att vara möjligt att hålla tempen på bra nivåer i 25 graders inomhustemp. Någon som har en refelektering i ämnet. Frun har förresten precis ratat ett RSM 130 pga att hon tyckte bänken var för ful....
-
- 1 svar
- 990 visningar
-
-
Hej! mitt första saltvattensakvarium på gång och tänkte starta upp ett på 720l, och allt är just nu lite rörigt men räcker det med en 100l sump?, vad ska man använda för överrinningsbox? tänkte mest på vilket flöde man ska ha och vad för pump som ska användas till att pumpa vattnet tillbaka? vad behöver jag för ljusarmatur? T5 antar jag? vilken styrka? mvh
-
- 3 svar
- 990 visningar
-
-
Hur tjockt lager korallgrus/sand rekommenderas att ha i Akvariet?
-
- 7 svar
- 990 visningar
-
-
I min skummare prizm skimmer så finns det en behållare med aktiv kol. Kan man fylla halva med aktivt kol och den andra halvan med någon sorts fosfatbindande medel och fungerar det då som en kommersiell fosfatbindare?
-
- 1 svar
- 989 visningar
-
-
Hur ofta brukar pepparmintsräkor ömsa, är det olika, eller är det en gång i månaden? Min ömsade för inte alls länge sedan 1 / 2 veckor sedan och nu idag hittade jag att den ömsat igen.
-
- 2 svar
- 989 visningar
-
-
Tjenare, Nu har mitt akvarie varit igång i över 2 månader och jag har ett par frågor. 1. Tänkte köpa mig en Armatur till akvariet som heter: AquaMedic Aquasunlight NG, 2x250+2x54wT5. 120cm + Moonlight Är det någon som har erfarenhet om denna eller hört något negativt. Eller är det någon som kan rekommendera någon annan armatur för ett 400l akvarie som har måtten 150x50x55(lxbxh). Här är en länk till AquaMedic: http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=205〈=en&cat_id=14 2. Hur länge bör man vänta tills man kan lägga i korallsand? Hade tänkt mig nån cm vid framkanten bara för att inte orsaka onödigt mycket bakteriger. ps. Har laddat upp lite nya bil…
-
Har en eyphyllia och den har tappat sin ena "krona" den skvalpar runt på botten och ser i övrigt fin ut. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra? Tacksam för svar snart!
-
- 3 svar
- 989 visningar
-
-
Beslutet är taget, och idag började shoppandet. Ett Aquel ReefMax 60 är beställt, och kommer nästa vecka. När jag ändå var i butiken så passade jag på att köpa lite salt, sand och en saltmätare för att slippa bära så mycket när jag hämtar mitt reefmax. Jag handlade på Bioted Marin, vilket är den trevligaste butik alla kategorier jag någonsin varit i. Jag skall i denna tråd försöka att föra bok över projektet hade jag tänkt. Med och motgångar, samt åtgärder. Och kanske om man har tur, så får man lite feedback. Bild på mina inköp, föga intressant. Men jag ville prova om det funkade
-
- 9 svar
- 989 visningar
-