Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by C.Salvini,

Hej! Håller på att starta upp ett 63 liters för att prova på det här med saltvatten. Beställde 10 kg ls som skulle levereras med bussgods. Efter ett par veckors väntan kom idag ett sms från bussgods att paketet kunde hämtas. Glad i hågen hämtar jag paketet,när jag packar upp slår jag ett öga på fraktsedeln och får se att paketet är inlämnat den 29/1 alltså har stenen skvalpat runt med bussgods i en vecka. Stenen var packad i en stor hink med lock på inslagen i fuktigt papper. Har stenen tagit någon skada av den här hanteringen? Mvh Viktor

2. Started by Tomacee83,

När jag är borta så ställer jag fram en stor dunk med en automatisk påfyllningspump. Men eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte plats att ha någon sådan när jag är hemma så istället för att det fylls på en liten skvätt då och då när jag är borta så fyller jag på 10 liter åt gången när det dunstat bort. Frågan är om det stör djurlivet?, Jag fyller på i sumpen men man ser ju att det blir grumligt av blandningen. Hur gör ni som inte kan ha nån automatisk påfyllning?

• 4 svar
    • 959 visningar
  3. Started by Jack Wo Maki,

Håller på att sätta upp mitt andra kar på 120L (75X40X40) och tänker skala av 20x40 i kortsidan för en inbyggd sump. 1. Har en bit överrinningskam över sen förra bygget på drygt 16cm och en returpump på 1000l/h. Täcker kammens längd flödet? 2. Jag ska dela sumpen mitt av B20xL20xH32, ca 13 liter returkammare i sista kammaren, kan jag skala ner storleken på returkammaren för att kunna hushålla refugium i större storlek i den första kammaren?

• 2 svar
    • 959 visningar
  4. Started by Prayerman,

Jag går i allvarliga funderingar på att låta mitt 344 liters kar bli ett saltvattenkar. Det är 125*55*50, där mitten siffran är djupet. Jag är en rätt erfaren akvarist som sysslat med malawi, tanganyika till stor del, men även sydamerika och västafrika. Men helt grön på saltvatten. Med tanke på mina barn så skulle de älska clownfiskar, så varför inte börja med det. Dom är ju coola tycker även jag. Vad behöver jag göra inför en start? PH här i Enköping är 7,6 och vattnet är hårt. Jag har en pump som drar runt 1500 l/h och givetvis en doppvärmare. Har en ramp med två lysrör på 2*36w. Skulle gärna vilja ha tips om vad som krävs, det som är ett absolut måste inför en uppstart…

• 9 svar
    • 959 visningar
  5. Started by Catchio,

Jag har byggt en led-ramp med delar från Oceanakvarium, 13 vita och 13 blå med dimbara drivare. Nu kommer den fråga som jag skulle ställt mig från början - hur använder jag dom dvs. vad avgör hur mycket blått resp. vitt jag skall köra?

6. hej tänkte dra igång ett kar inom kort men behöver lite kött på benen först! har lite funderingar angående pumpning till akvariet, ska man ha olika strömar kors o tvärs altså? Sen det här med alla filtter hur rören ska gå osv man har ju bara set bilderna o vet inget om reningen eller vad man ska kalla det,,,, finns säkert någon annan bra länk här men har inte hittat ngn! Samt om man ska ha stenkoraller eller mjukkoraller! var kan ja läsa mer om detta, vilken fisk kan man blanda med vad samt vilket e vanligast!

• 1 svar
    • 958 visningar
  7. Started by ralle1424,

Vad är det för skillnad på t5 ljus och t8 ljus?

• 2 svar
    • 958 visningar
  8. Started by Hiper,

Beslutet är taget, och idag började shoppandet. Ett Aquel ReefMax 60 är beställt, och kommer nästa vecka. När jag ändå var i butiken så passade jag på att köpa lite salt, sand och en saltmätare för att slippa bära så mycket när jag hämtar mitt reefmax. Jag handlade på Bioted Marin, vilket är den trevligaste butik alla kategorier jag någonsin varit i. Jag skall i denna tråd försöka att föra bok över projektet hade jag tänkt. Med och motgångar, samt åtgärder. Och kanske om man har tur, så får man lite feedback. Bild på mina inköp, föga intressant. Men jag ville prova om det funkade

• 9 svar
    • 958 visningar
  9. Started by Neostar,

Hittade två st sånna här saker i mitt kar imorse vad är det, ser lite äckliga ut faktiskt, å säg inte att det är något skadligt det med för då brytrer ja ihop. Det räcker med majon anemoner glasrosor och skivanemoner i mitt kar. Vad är detta:

• 6 svar
    • 957 visningar
  10. Started by Nicke7,

Idag är min burk 3 månader ung, jag går fortfarande och väntar på alger, åtminstone uppstarts algerna. Jag har lagt i macroalger vid två olika tillfällen, som har försvunnit inom loppet av några dagar. la i ett par fraggstenar som var täckta av trådalger för två dagar sen, dom är helt rena idag. Det ända jag tillsätter är som rubriken tyder red seas lördagsgodis. vad gör jag för fel?

• 9 svar
    • 957 visningar
  11. Precis fyllt karet med vatten och självklart ser det ut som gröt i det (korallsanden och levandesanden som gjort det). Men tänkte att jag skulle prova skummaren, men den skummar över hela tiden kvittar hur jag ställer in den. Jag minns knappt hur det var sist jag startade ett kar, men är det normalt att skummaren skummar över hela tiden precis när man startat ett kar?

• Gilla
    • 3 svar
    • 956 visningar
  12. Started by JohanWS,

Hej jag undrar om man ska köra med bakterie kultur vid uppstart eller om man ska vänta med det tills man har kört vattnet i en månad??? MVH Johan

13. Started by ubjs,

Såg att det finns ett kit från JBL med olika vattentester för 1000:-. Kanske prisvärt om testerna är ok? Mvh Urban

• 2 svar
    • 956 visningar
  14. Started by Vidofner,

La i salt för fyra dagar sen och mitt vatten är fortfarande grumligt. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det? Hade tänkt köpa levande sten imorrn, kommer detta sätta hinder för det?

• 8 svar
    • 955 visningar
  15. Started by Neostar,

Någon som vet vad det är om clownerna får svarta prickar på sig.

• 7 svar
    • 955 visningar
  16. Started by statte,

Hejsan, Jag har 2 sötvattensakvarie ett med fiskar och ett med sköldpadda och fisk, jag har ett 6kantig akvarie på 48L, undrar om det ä möjligt att starta upp saltvatten i det? har blivit intresserad av det på sistone, jag är itne så jätte intresserad av så mycket koraller och sånt, men visst är väl alla saltvattensfiskar så coola, har oxå hört att om man inte har så mycket koraller och sånt så är det ganska lättskött? Om jag skulle starta upp det vad skule jag i så fall behöva till det?? jag kan typ inget om saltvatten så all hjälp är verkligen tacksamt välkommen . /statte

17. Jag har köpt marine care test kit. Så vill ha hjälp med att förstå vilka värden som är bra utifrån färgskalan på varge kort. Även det kortet som det står titration på för det står start end/over dose. Jag har sökt på flera ställen och även här men inte hittat något. Jag kan heller inte så mycket engelska. Har även en funktionsnedsättning vilket gör att det blir problem med mycket siffror. Skriver det så ni kan förstå mig bättre och kanske göra det mer förståligt.

• Gilla
    • 8 svar
    • 954 visningar
  18. Started by joelkorn,

Hej. jag undrar om någon kan tipsa om en bra sida som har lite mer info(det ja söker är mest hur stora koraller och anemoner blir, står inget sånt i den saltvatten bok ja har av Knopp, eller på denna sida.) om alla invånare i ett saltvatten rev (inte alla, men dom som lämpar sig för akvarium) Om nån skulle kunna tipsa om fina koraller och skivanemoner som inte blir så stora vore de oxå kanon. Tack på förhand.

• 4 svar
    • 954 visningar
  19. Started by Gnarkill,

Vem var det som hade det cylindriska karet uppe här på forumet tidigare idag??

• 1 svar
    • 954 visningar
  20. Started by Halogen,

Hej, Dum fråga kanske? Men hur regleras vattennivån, när man använder sump? / Hälsningar Pär

• 4 svar
    • 954 visningar
  21. Hej! Jag är helt ny både här och inom akvariehobbyn, så ska kanske berätta lite om mig själv. Jag heter Martin och är 21 år gammal, jag lever i södra Sverige. Jag har länge fascinerats av akvarium, framför allt saltvattensakvarium. Och just nu har jag väldigt mycket tid över, så det fick bli att börja på ett litet projekt inom akvarievärlden. Tanken var att starta ett saltvattenskar utan tidigare erfarenhet av salt- eller sötvattensakvarium. Jag är nog inte heller den första människan som har tänkt på det, så jag tänkte att jag kunde dela detta med dom som är intresserade av att följa min resa genom akvarievärlden. Och om ni vill får ni hemskt gärna komma med tips och…

• 8 svar
    • 954 visningar
  22. Started by sloman,

Hejsan! Jap postade samma inlägg under teknikforumet men det kanske passar bättre här. Jag har förstått vad osmos är men inte riktigt hur det fungerar. Kopplar man den till kranen och låter vattnet rinna ner i nån behållare eller är det något som sitter i karet och renar vattnet som redan finns där? Mvh slö

• 2 svar
    • 953 visningar
  23. Started by j-i-m-m-y,

hej! är rätt ny inom saltkar, och undrade då jag ska lägga några döda koraller i en 26/l låda med kranvatten som får stå ett bra tag, med en streamer och bakterier + salt länkade en bild på saltet, som är lämpligt för kranvatten, MEN hittar ingenstanns om lämpliga doseringar eller doseringstabeller eller liknande, någon som kan hjälpa mvh

• 1 svar
    • 953 visningar
  24. Started by Anna93,

Hej e helt grön på detta med saltkar. Men ska skaffa ett 130-200L kar till saltvatten. Har hört att det e nått hål i dom så man saltvatenskaren som e till sumpen. Men kan men inte borra ett sådant hål sj i ett vanligt kar? Vad skulle kostnaderna bli tror ni? på ett 130-200L kar? tro det kommer bli 130L eller 150L Vill ha koraller och fiskar ska ha clowner å lite mer men inte så extremt mycket. Har ni tips på sidor där man kan köpa tillbehör till saltvattenskar? Kan även tänka mig att köpa begagnat. Var kan man läsa fakta om saltkar? Tack för svar Anna.

• 7 svar
    • 953 visningar
  25. Started by Mikael Stolt,

Hej, Jag har vart medlem här ett tag och började med denna trevliga hobby i februari i år. Började med ett Juwel akvarium som salt, sålde det ganska snabbt och köpte mig ett Red Sea Max 260. Sen hade jag det i nästan 6 månader innan jag sålde det vidare och köpte mig ett likadant men 170-modellen och tanken var att även beställa ett mått anpassat efter mina egna önskemål, allting var väl så gott som klart med själva karet, dom som skulle tillverka det stängde igen för semester o väl åter från semestern så var allting väldigt mycket dyrare än vi avtalat. Har nu kört mitt lilla Red Sea 170 men går och drömmer om ett större, det är här mina problem börjar och jag…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.