Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Galdrin,

Hej, För ett litet tag sedan fick en av mina mjukisar lite alger på sig vilket ledde till att min eremit gick lite hårt åt den. Sedan dess har jag försökt hålla eremiten på botten genom att ge den lite algtabletter och se till så den är nöjd och idag såg jag att min mjukis sakta har börjat expandera igen och "huden" med algerna på ser ut att sitta löst på många ställen. Frågan är nu om jag skall hjälpa den ömsa genom att blåsa lite på den med pumpen eller om jag bara skall låta den vara?

• 0 svar
    • 410 visningar
  2. Started by Puttegusten,

Hello. Vad ska man ha för filtermedia till denna? Får med 3 st runda filtermattsbitar när man köper den från pwss.se, men ska man ha nått mer i eller räcker det med dom och "krama" ur dom ibland? Mvh: Patrik

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by Puttegusten,

Hej! Har funderingar att byta ut mitt 150 liters kar mot ett 220 liters. Hur ska jag göra med flytten, har 3 st clowner, 14 kg levande sten och 2 räkor. Under själva flytten kan man ju förvara fisken i en hink med cirkulation kanske? Tänkte även på vattnet, ska jag ta hälften av det gamla vattnet och resten nytt? Alla tips och trix är välkomna.. Mvh: Patrik

• 7 svar
    • 1k visningar
  4. Started by milk,

Hej! Startade upp ett kub akvarium i början på året efter att ha hållt på med sötvatten så länge jag kan minnas. Mått beställde akvariet från triton akvarium med sump samt ställning sen byggde jag i mdf en konsol runt ställningen samt ovanpå för att täcka lampan. Har precis börjat sätta i fraggar från stenkoraller så just nu kan det se rätt glest ut men jag hoppas på att det tar sig :-) Lite Om Akvariet: Akvarium: 65x65x65 Sump: ca 80l Ljus: Lumen arc 400w MH Skummare: Deltec MC 500 Pump: AquaBee

• 37 svar
    • 4,2k visningar
  5. Started by svedalaciklid,

fick en del flaskor och burkar med när jag köpte karet vad används dem till och hur? strontium aqua pur magnesium pro rowa kalk phytoplan ph buffer kh+ marine snow iode kh+ph buffer

6. Started by svedalaciklid,

då mitt kar e på 600 liter så funderar jag ju på köpa ls lite i taget då det annars ruinerar plånboken gur funkar detta med uppstarten tro blir det flera spikar i värdena eller bara man tar lite i taget så blir det inga spikar?

• 14 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Micke.T,

Hej alla nya o gammla salt nissar. efter en längre tids uppehåll o jag inte haft nån balja alls, ska jag nu dra igång ett saltkar igen.Det är så länge sen tycker jag att jag är Nybörjare på nytt:) Då många gillar när man visar sina projekt tänkte även jag dela med mig lite. det tar ju lite tid att starta up så tåden ä nog inte klar idag:))))))) hoppas ni gillar det. HOPPAS BARA JAG KAN LÄGGA UPP BILDERNA OXÅ.

• 22 svar
    • 2,5k visningar
  8. Started by Somrig Ostsås,

Hej, jag är ny inom saltvatten och har en undring om hur man bör starta upp ett clownhotell. Funkar detta?: 1. Köpa sand, akvarium, tester, salt, osmos m.m. Ingen LS eller djur än. 2. Hälla i sand i karet. 3. Blanda saltvatten i en hink eller liknande (är det sen bara att hälla i vattnet i karet direkt på sanden?). 4. Fylla hela karet och starta pump, skummare. 5. Vänta några dar, köpa LS. 1-4 är alltså första dagen så mina frågor är egentligen: Hur får man vatten från hink till karet? Bör jag fylla karet helt dag 1 och köra igång skummare och pump?

9. Started by svedalaciklid,

vet inte om det finns här innan men hittar inget när jag söker,endast hittat lite när jag sökt på olika problem ... tänkte här kan vi skriva vilka djur som man kan ha nytta till vad typ bara att ta citera och fylla på listan tills vi har en lång fin lista som hjälper oss nybörjare här pepparmintsräka - äter glasrosor

• 6 svar
    • 901 visningar
  10. Started by Micke.T,

Jag har ju startat upp ett nytt kar med saltvatten. idag är där grus o färdig blandat vatten. imorgon ska jag får hem all min sten som är inkörd i en annans balja. hur snart kan jag börja stoppa i lite roliga grejor. 1mån...eller 3månader hur länge ska jag vänta. tacksam för svar. vill inte det ska bli fel.

11. ska man hälla i sanden innan man fyller på vatten och ls gjorde det i förra gången, bäst va?

• 15 svar
    • 1,9k visningar
  12. Started by Galdrin,

Hej, Igår skaffade jag en Eld räka till mitt akvarium och idag när ljuset tändes i akvariet såg jag att någon har mumsat på en av mina läderkoraller, en Sarcophyton tror jag det är. Inget sådant har skett innan räkan kom så den är huvudmisstänkt. Någon annan som har varit med om att räka käkar upp läderkoraller? Korallen vägrade blåsa upp sig i morse som den gör varje morgon annars så den är uppenbarligen irriterad, och det är kanske ½ kvadratcentimeter som antingen saknas eller har blivit av med huden.

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Yodelking,

Nu kommer en fråga som är ganska svår att svara på då alla har olika pumpar, osv... men ändå.. Kommer man att störas av akvariumet om man har sovrum på andra sidan väggen? Jag har fått mitt percula 120 idag, och har idag tänkte om var jag ska placera det. Den nya placeringen kommer bli snyggare, men min dotter på 1.5år sover på andra sidan väggen. Givetvis är det svårt att svara på då ingen vet hur bra väggarna är ljudisolerade samt att olika pumpar låter olika mycket. Men vad har ni andra för erfarenhet av detta?

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by balofix,

Funderar på vad som kan vara nästa grej o fixa med! Min Teknik följer! 1st skummare 1 st uvc 20w. 4st t5 54w och 2st mh 150w. kalkreaktor. 1 st fosfatfillter! saknar auto påfyllning men det kommer vid tillfälle, snart jul ju Vad är nästa grej för bra värden o tillväxt i karet! några speciella spår ämnen eller dyligt?

• 31 svar
    • 2,9k visningar
  15. Started by svedalaciklid,

har lite funderingar på att bygga till ett kar som jag vill ha det jag tänkt är ett hörnkar runt 300 liter detta borrat i bakändan med uppbyggd kammare så vattnet rinner ner till sumpen som jag tänker bygga in i ett hemmagjort skåp under där vill jag även ha all teknik ovanför karet bygger jag också ett skåp där mh ska hänga och några fläktar för att få ut värmen ovanför detta kommer även ett litet skåp vara där jag kommer ha en dunk med osmosvatten som fyller på i karet när det avdunstar nån som har tid över o e duktig på cad som har lust att bidra med lite bilder hur det skulle kunna se ut e jag tacksam för hjälp även ideer för att förbättra och vad utrustning som kun…

• 37 svar
    • 2,2k visningar
  16. Started by maltemus,

Tänkte be er om lite råd. Jag har idag mitt nanokar i en hall i huset, hallen är ganska smal. Hur som helst, större kar ska skaffas och min fru har inställningen "köp så stort du vill bara det står i hallen". Hallen ser ut ungefär så här: 25cm vägg, dörrhål, 44 vägg. Nu har jag hittat ett kar som är 50cm brett, vilket betyder att det skulle sticka ut 6cm. (120 långt) Tror ni karet fortfarande kommer till sin fulla rätt att betrakta på denna lite tajta yta? Eller bör jag försöka hitta ett kar med mindre djup.

• 8 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by Alis,

Hej på er !! Jag har mer eller mindre haft sötvattensakvarier under hela min livstid .. Men nu har sambon börjar bli mer o mer sugen på salt, så även jag... Har lånat böcker på bibblan, o lusläser det mesta jag kan komma över.. Men min fråga till er är : Jag har ett Juwel Rio 240 liters , kan jag använda detta samt dess tillhörande pump/material samt värmare till salt? Har även ett sprillans nytt ytterfilter som bara står och skräpar, kan detta användas t.ex för att få fart på vattnet ?? Hur funkar det med ljusrampen, kan jag använda den tillhörande o byta ut rören? Vad behöver jag mer till mitt Juwel om jag vill starta saltvatten i detta? Inga supertekniska dyra saker nu…

• 6 svar
    • 904 visningar
  18. Started by maltemus,

Undrar lite över ovan förkortningar, vad betyder vad?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by zeup,

eftersom man beställt ett större kar o bara går omkring o läser böcker o forum osv....så orkade jag inte vänta längre o satte igång ett litet clownhotell så länge,,med förhoppningen att man lär sig mer om vattenvärden och allt som hör till på ett litet stadium,,,, iaf idag har jag satt till vatten,salt lite ls o levande sand(?) hoppas att grumligheten lägger sig på ett par dagar,,,, vilka steg bör man nu följa..när bör man fixa en liten städpatrull,,,när kan man släppa i clowner osv,,,,tacksam för alla tips o synpunkter,, målet med det lilla karet är och komma igång och se det praktiska med denna hobbyn. när de små liven förhoppningsvis blir för stora för hotellet,så skal…

• 4 svar
    • 847 visningar
  20. Started by blackizzz,

Kan man göra om ett söt till salt och i såfall vad behöver ändras? karet är på 90 l och har dopp, pump, mm

• 1 svar
    • 583 visningar
  21. Started by Yodelking,

Idag ringde de och sa att mitt akvarium hade kommit, tyvärr är jag i Stockholm med jobbet till torsdag kväll. Jag har två frågor: 1. När man fått balans i sitt kar och har ex. 20kg levande sten, lite fisk och koraller. Störs balansen om man plötsligt stoppar i ex. 10kg levande sten till? DVS är det bättre att få dit all sten direkt? 2. Man har UV-filtrering för att ta död på bakterier och därmed klarare vatten? Tar de inte död på de bakterier som man vill ha, som kommer från den levande stenen? Tack på förhand!

• 4 svar
    • 858 visningar
  22. Started by Linkan,

Hejsan Jag har varigt sugen på ett saltvattenskar väldigt länge och nu tycker jag det är dags så jag har några frågor: Vilken sorts belysning ska man ha? Vad ska man inreda med? Vilket bottenmatrial ska man ha? i vilken ände börjar man (det första man gör när man ska sätta igång)? Ska ha ett ca 100l kar. funkar det? kan man ha ett aluram akvarium? räcker det med skummare, cirkulationspump och luftpump?

• 18 svar
    • 2,7k visningar
  23. Started by kalix,

Hejsan! jag är ny här på forumet och detta blir min första post. jag har suttit och läst runt på detta och andra forum ett antal dagar och har fastnat för ett clown hotell. Detta blir mitt första salt och jag tänkte skriva om hur jag gör i denna tråd. hoppas även på tips och ideér. Egentligen skulle jag vilja ha synpunkter på sättet jag har tänkt gå till väga när jag startar. *stor osäkerhet råder* Har hittat en hotell för 2100kr i en butik här i Göteborg, bänken kostar 550kr.(vet inte om jag skall ha den bänken ännu) är det ett rimligt pris att ge?. Tänker skriva hur jag startar i olika steg, vilket känns lättast för mig så jag gör allt i rätt ordning eller i alla fall …

24. Started by Don J,

Hej, Det ser ut som jag ar bananflugor i karet, vad kan detta vara? J

• 1 svar
    • 926 visningar
  25. Started by Rolle85,

Hej, Jag hade tänkt husera några stycken tångräkor från västkustens hav i ett mindre akvarie på 50 liter ca samt ett par stenar och lite sandbotten. Min fråga är om det är möjligt att tillverka eget saltvatten genom att blanda sötvatten med en havssaltspulver? Vad mer måste jag ha för att detta ska fungera?

• 1 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.