Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by nikas68,

Har fått någon form av svamp som växer som träd. Karet har varit igång ca 2 år och är på 2000liter. Svampen växer just nu ganska fort och jag undrar om det är någon som vet vad det rör sig om för svamp och fördelar och nackdelar.

• 3 svar
    • 719 visningar
  2. Hej allihoppa! Trevligt att vara här. Jag har haft genom åren ganska många akvarier, men det här är mitt första med saltvatten. Och för att göra det hela mer komplicerat, bestämde jag mig att köra ett pico sådant - nämligen ett IQ3 som är bara 7 L! Jag ska endast ha några mjuk koraler och ev en snigel eller / och en räka. Nu är mina värden under kontroll och jag fick idag min första korall. Enligt säljaren ska den vara tålig och ganska lätt. Men vad är den för något? Vad heter den? Tack för hjälpen! mvh Ioannis

• 3 svar
    • 820 visningar
  3. Started by Mr Hazzel,

Hej! Ni som är erfarna, har hålla på ett tag.... Vad säger Ni - duger det med Göteborgs kranvatten till att köra ett saltkar eller bör jag köra vattnet via ett osmos-filter? /Ari

• 3 svar
    • 678 visningar
  4. Started by Nille83,

Har hällt i red slime remover och precis som alla skriver så blir skummaren helt galen. Men jag hittar egentligen inga instruktioner om skummaren ska vara på eller inte i början av behandlingen? Känns som det som körs upp i koppen just nu är bara vatten + Red slime remover. Hur har ni andra gjort när ni kört med detta medel? Är det bara låta skummaren skumma över och skita i att tömmen koppen de närmaste dagarna?

5. Started by Saltgörka_,

Hej. Är det viktigt att även ha en doppvärmare i sumpen? Jag har ett Red Sea Reef 250 där jag endast har en doppvärmare - på 25 grader - monterad bredvid utloppsrören. Har läst att många brukar "gömma" värmaren där. Duger det eller är det bra att ha en i sumpen för att få en jämn värme?

• Gilla
    • 3 svar
    • 299 visningar
  6. Started by bjuren,

Hej allesammans! Jag går och funderar pa att skaffa mig ett saltvattensakvarium modell lite större. Just nu har jag bara tva sötvatttenskar med malawi...men juh mer man lär sig och sätter sig in i akvaristiken så blir jag mer och mer sugen på att vidga mina vyer, och vad kan egentligen vara bättre än ett saltvattenskar? Det som hindrade mig när jag började med allt var att svårighetsgraden med att sköta ett saltvattenskar är betydligt högre än ett sötvatten... Jag har varit inne och läst en del här på sidan, och det känns inte lättare nu...men jag är fast besluten att ta tjuren vid hornen och verkligen göra slag i saken! Är först och främst på jakt efter ett akvarium på 6…

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  7. Started by Boboooo,

Hej o hå Det är så att mina gula kirurg fått något vitt luddigt på sig, ser ut som mjäll eller "nysnö". VEt någon vad det kan vara?? Palle

• 3 svar
    • 945 visningar
  8. Started by Ragman,

Hej jag en fråga angående mitt nyinköpta akvarium (det andra började läcka) jag kom över ett billigt deltec akvarium från simontorp. men nu verkar det som vissa saker fattas. bla har jag läst om en påse till nitrat filtret som jag inte har, fick dock med vätskan. frågan är hur detta filter fungerar och vad som ska fyllas på i de olika facken i ett sådant filter. det sitter 1 skummare och sen kommer nog nitrat filtret med någon droppliknande kran anordning och det är där som jag undrar hur detta ska installeras, det sitter 2 lösa filter hållare sen en kammare som är tom där kranen med droppverkan sitter. fågan är också var man kan köpa dom delar som ev fattas. mvh jimmy

• 3 svar
    • 762 visningar
  9. Started by accsel,

Är ännu inte så van vid saltvatten och har problem iom att jag har ett kar på endast 31 L, jag byter något oftare vatten än /7 dagar men en del vatten hinner ju dunsta bort och salthalten mkt svår att hålla på en jämn nivå. När jag har en hink färdigblandat är det mkt lägre salthalt i det nya vattnet. Hur pass stora skiftningar i salthalt är skadligt för biologin i akvariet? Dunstningen sker ju även om glaset sitter på ovan. kass.

• 3 svar
    • 895 visningar
  10. Started by magnus1982,

hej hej! jag har ett 58 liters clown hotell kar som är i uppstartsfasen, ska snart lägga i någon fin korall, har inte bestämt mig ännu för vilken bara men finns juh en hel del alternativ . tänkte bara höra med er angående vattenbyte, jag vill göra vattenbyte med 10 procent en gång i veckan ungefär för att hålla det nice. (förhoppningsvis) tänkte då höra om det är okej om man använder en spann eller kanske ett annat akvarie som man då har fyllt med vatten och mätt upp salthalten som är likvärdig den som är i mitt "riktiga" akvarium då. och där lagt i en pump som runt det. och har det stående i något rum eller så. ¨det borde juh underlätta när man bytar så lite vatten så …

• 3 svar
    • 1k visningar
  11. Started by Hirez,

Hejsan, Mina clowner kände sig lite risiga, men börjar få lite mindre prick.. MEN istället har jag fått någon slag explosion av små små små vita prickar, som har satt sig på rutorna, men jag TROR att de även snurrar runt i karet.. Om man går nära ser man att de låångsamt rör på sig!! Hitta inte detta i någon av mina böcker och undrar lite vad jag skall göra? skrapa bort allt och låta det gå in i sumpen->filtrera? Skaffa UVC? Kör redan med fosfatadsorber, mindre belysning och aktivt kol.. det verkar som det hela brakade loss efter min storstädning av alger. Alla råd är välkomna

• 3 svar
    • 931 visningar
  12. Started by Midde,

Hej. Relativt ny inom saltvatten å jag undrar hur många liter ska stream puparna vara på när man kör ett 375 liters kar? Mvh Richard

• 3 svar
    • 973 visningar
  13. Started by Catfish,

Hej! Jag håller på att starta upp ett 58 liters akvarium. Jag har i ca 5 kg sten, varav 1 kg av den är från ett akvarium som är igång. Jag har också levande sand, samt en död korall med massa gröna trådiga alger på i. Jag har sett rörmaskar på ena stenen och någonstans här i finns en snäcka och en sjöstjärna. Men hur blir det med uppstarten om man redan har sten med allt nyttigt på? Har kört med lyset på ca 3-5 timmar de senaste dagarna (haft igång en vecka), första dagarna max två timmar. Ska jag stoppa in någon uppstartskit (typ Reef Mature Pro kit) eller köpa makroalger eller strunta i det? När kan jag stoppa in någon algätare/fisk/korall? Fått så många olika bud frå…

• 3 svar
    • 803 visningar
  14. Started by aeon,

Har haft min levande sand i ett år nu. Den är väldigt skiten, är det smart att byta eller är det dumt!?

• 3 svar
    • 580 visningar
  15. Started by Julian,

Hej, Har under ett halvårs tid funderat på att skaffa akvarium och efter att ha tittat på ett par saltvattensakvarium har jag fastnat för ett sådant. Har läst en del här på forumet men har ändå en del frågor: 1. Finns det någon i närheten av Ludvika som har ett saltvattensakvarium som skulle kunna bjuda på en visning och prata lite salt? 2. Kan tänka mig att lägga ut mellan 10 000 - 30 000 någonstans i uppstartskostnad. Har förstått att man kan få en del valuta för pengarna speciellt om man väljer begagnat. Säg att man köper ett begagnat kar komplett med allt levande (från någon som bor ca 10 mil bort), hur löser man en sån sak med frakt och transport eller får man förvän…

• 3 svar
    • 756 visningar
  16. Started by skatan,

Har tankar om att starta upp ett akvarium i storleken 80-200 l men tänkte vänta tills efter semestern vid årsskiftet. Jag postar inlägget här eftersom jag funderar på olika lösningar och är intresserad av att ta hjälp av någon som vet vad de gör. Antingen genom att skaffa begagnade produkter eller också köpa helt nytt. Min förhoppning var att att hitta någon engagerad själ som kan tänka sig att rådgöra (förklara vad jag skall göra och varför) och hjälpa till i hela processen till och med att livet existerar innanför glaset och att det hela rullar på. Tänker att det gör att jag själv kan vara med på processen, lära mig samtidigt som att de hela inte riskerar att gå åt sko…

• 3 svar
    • 866 visningar
  17. Started by Twik,

Hej! Jag ska starta upp mitt första saltvattensakvarium de närmsta veckorna och försöker förbereda mig med kunskap och teknik. Tänkte försöka köra på Lasses metod så gott det går men har några frågor och små förvirringar. 1. Jag lägger alltså i levande sten och sand, fyller på med vatten och blandar sedan i salt och värmer? Eller blandar man saltvatten och värmer utanför och sen häller i det? 2. En del av den levande stenen jag har köpt har några mjukkoraller och eremitkräftor på sig från den tidigare ägaren och ligger i ett litet kar med cirkulation och hans saltvatten. Lägger jag i dessa också direkt eller väntar och tillför de till scape…

• Tack
    • 3 svar
    • 453 visningar
  18. Started by Randomkille,

Detta kan låta dumt men det jag undrar är att när jag ska fylla på med vatten, är det osmosvatten utan salt jag ska hälla i eller är det vatten med salt jag ska hälla i? Jag tänker att det borde vara osmosvatten utan salt eftersom att saltet inte avdunstar som vattnet gör, har jag rätt?

19. Started by anneli,

Hej på er! Jag har startat upp ett kar på ca 170 liter, sedan ett halvår tillbaks. Gör ofta besök på forumet för att lära mej! Nu kommer jag till min fråga. Hur många koraller kan jag ha i mitt kar? Vad jag förstått är det inte bra att ha för många anemoner (har en) så därför tänkte jag satsa lite mer på koraller. Just nu har jag tre små koraller bla en "svamp-korall".

• 3 svar
    • 896 visningar
  20. Started by Mr_Pear,

Hej alla. Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo. Karet är igång med vatten o sand o sten. Fråga 1. Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ? Fråga 2. Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?

• 3 svar
    • 815 visningar
  21. Started by Oliver,

Hej, jag är ny här och detta är mitt första inlägg Köpte nyligen ett begagnat RSM 130D med endast koraller, levande sten och eremitkräftor Därefter köpte jag en levande sten till där även en krabba hade gömt sig Efter några nätter med krabban lös i akvariet har jag sett hur rörmaskar som innan legat fria i sanden nu ligger i bitar Tror ni att det är krabban som är boven ?????? Kan det annars vara eremitkräftorna, eller att rörmaskar kanske kan gå isönder av annat skäl Om det är krabban, kan jag på något sätt rädda resterande rörmaskar? kanske gömma dom i stenarnas hål?

• 3 svar
    • 773 visningar
  22. Started by Ripzone,

Hej! Jag undrar hur jag räknar ut hur mycket mitt kar dunstar vatten och hur mycket salt jag ska tillsätta under vattenbytena jag kommer byta ca 20% vetten varannan vecka och vet att den mängden salt jag tar ut måste jag tillsätta exakt samma mängd hur räknar jag ut det på lättaste sett. Min tanka är att köra efter balling metoden med doseringspumpar, men jag vet inte hur jag gör uträkningen för att dosera rätt mängd av Ma,Ca mm, Mitt kar är på 140L med sump under, Hoppas ni förstår min fråga. Tack för all hjälp. Mvh

• 3 svar
    • 637 visningar
  23. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Jag är helt ny med saltvatten men jag har haft akvarie i 20 år. Tänkte det va på tiden att gå över till riktiga grejer Efter en 3 veckors semester i Vietnam har jag nu kommit hem till mitt saltvattensakvarium. Det har stått i över en månad nu och alla värden ser bra ut. Nu återstår bara att sätta fast min invändiga Deltec (type 35) skummare + filter ordentligt samt sätta stenarna där dom skall vara, som jag bara har slängt i för att dom skall få så mycket ljus på sig som möjligt. Där efter skall jag köpa mig en ny ramp med MH samt lysrör. Har tagit lite kort under uppstarten om det är någon som är intresserad: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_photos.a…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  24. Hej. Har ett Red Sea Reed på 250l och tänkte att kanske i framtiden skaffa ett UV-filter till detta. Vilken typ skulle ni rekommendera? (Helst ett som inte kostar skjortan) Skulle denna på 11W passa? https://fyndiq.se/produkt/220-240v-11w-uv-latt-vattensterilisator-ultraviolett-desinfektionslampa-for-akvarietammen-perfet-a3c801c8b46d4aa6/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADtyq8ckGDVtgao9WxjYvNRoAgkXF&gclid=Cj0KCQjwt8zABhDKARIsAHXuD7bBDvPlQGl1Lr543SJKv5sb5IEhiiaGuAPwZXal0eUmx1Wg_q2d3CoaAtcNEALw_wcB

• 3 svar
    • 210 visningar
  25. Started by jensnordfalt,

Har precis flyttat över djur från mitt nanoakvarium (som var mitt första) till ett större akvarium. Har dock två djur kvar i det lilla akvariet eftersom jag inte vet hur jag ska hantera dem. Det första är en mask som krupit ur sitt rör och sugit fast sig på en sten. Det andra är en liten avknoppning av en anemon som bara är någon centimeter stor. Vad gäller masken funderar jag på om det går att flytta över den till ett akvarium där det bl a finns putsarräkor och eldräkor. Kommer inte de käka upp den då? Vad gäller anemonen funderar jag på om den skulle klara en flytt eftersom den är så liten. Tacksam för kommentarer

• 3 svar
    • 840 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.