Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej är det möjligtvis någon som har rotifer och phytonplankton att sälja eller vet nåt ställe man beställa har försökt få tag på Pär på mikromarine men telefonen verkar strula vet inte om han har det hemma mvh
-
- 0 svar
- 340 visningar
-
-
Jag har fått nån röd sörja i mitt 180 l som inte vill försvinna. Hur mycket jag än städar och rensar så kommer det tillbaka. Jag har för tillfället 7 fiskar i det karet. Är det någon som vet vad detta är och vet hur man får bort detta? Hjälp!
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej allihopa Tänkte dra i lite kolkälla men blir inte klok på informationen på burken om dosering och vad länge det kan vara i 350 liters red Sea Mvh Henrik Dahlström
-
- 5 svar
- 794 visningar
- 1 följare
-
-
-
-
Hej. Jag är mitt i en uppgradering och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har haft problem med höga halter av fosfater i mitt alvarium och vill hålla dom i schack när det nya akvariumet kommer. Vad är Fördelarna och nackdelarna med dom olika varianterna. Om jag förstår det rätt så är det bra att köra en kolkälla samtidigt som man använder rowaphos, men att det inte behövs om man använder biopellets. Med vänlig hälsning, Jonas
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har haft mitt Red Sea 130D ungefär ett halvår nu och tycker det har fungerat bra. Men på senare tid har det blivit allt svårare att hålla nivån på vattnet enl RS optimala nivå. Finns en nivågivare på höger sida av akvariet. Har fyllt på o nästan överfyllt bara för att testa men nivån enl nivåmarkeringen vill ändå inte gå till optimal nivå. Sen ett par dar sedan har även pumpen börjat dra luft ser det ut som men det är trots att pumpen är under vattnet. Har testat att rengöra filter och pumpar etc men inget hjälper. Någon som har en idé?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag hade problem med rött slemm ett tag sen och använde red slime remover och det hjälpte men efter vattenbytet så börjar slimet dyka upp igen lite här o var och jag undrar om det är för jag inte använder osmosvatten eller kan det vara nåt annat och isåfall vilka sätt finns det of örbereda vattnet på för påfilning? Är tacksam för alla svar MVH J
-
- 0 svar
- 544 visningar
-
-
Jag har precis installerat min nya skummare Turboflotor blue 500 med min mediabasket till RSM. Skummaren funkar kanon! MEN. Jag har fått mikrobubblor som flödar ut från pumparna, vad beror detta på? Jag har funderat på att byta ut cirkulationspumparna till 2x New-jet 800 Kan detta hjälpa eller ska jag göra något annat? /Micke
-
- 4 svar
- 952 visningar
-
-
Har nu fått nys på en tank som kan vara intressant! komplett. men ett "powerhead" strular vad är ett powerhead?? han hade beställt nytt sådant. en till fråga! hur beter man sig när man köper ett komplett saltvattens akvarium med fiskar Ls och div djur? man måste ta med vatten och allting antar jag? eller räcker det men en viss del vatten? //Fredrik
-
- 2 svar
- 722 visningar
-
-
Hej! Har tittat lite efter vad jag ska köpa när jag vuxit ur mitt nanokar. DÅ jag inte har mycket plats så har ögonen fallit på RSM 130 eller Aquael reef 60. Båda på 105 liter. Vad jag kan se så är dessa relativt lika. Priser skiljer ju endel men frågan är varför då de verkar jämbördiga. Nu finns det säkert många som har erfarenheter av båda dessa kar. Och jag skulle vilja veta lite för och emot. Tack på förhand!
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tja är det någon som vet hur man kommer åt fläktarna i Rsm locket? dom låter illa å behöver bytas/rengöras
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
är väldigt nära att slå till på mitt första salvattens nu! del blir ett RSM 130 men vissa säger att fläktarna väsnas i det och att det är svårt att hålla bra temp i det under sommaren främst! någon som har erfarenhet att dela med sig av!? har också hört att det fins andra fläktar att byta till som är tystare!? Mvh:Fredde
-
- 15 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny vad saltvattensakvarier beträffar, men tog steget för en månad sedan -- jag köpte ett Red Sea Max 130. Först körde jag i RO-vatten som fick stå någon dag, varefter jag hade i D&D H2Ocean-salt. Temperaturen låg efter ett tag på 25 grader och salinitet på 1.024. Så, i med ca 10 kg levande sand och ca 16 kg levande sten. Nu har karet stått i exakt tre veckor. Jag har kollat NO2, NO3 samt NH4, men alla värden är noll. Ska jag förvänta mig en NO2-peak? Eller inträffar den ibland inte? I vilket skede kan jag köra i lite sniglar? Tacksam för svar! Mats
-
- 57 svar
- 5,1k visningar
-
-
Hallå! nu har jag äntligen fått hämta mitt RSM 130! jätteroligt att fixa i ordning! invånare som följde med: *en litem eremit *två clowner *en tomatclown *en blå och gul fisk? *två svart och vitrandiga? *en snäcka Men glädjen blev inte långvarig! efter en bilresa på 2 timmar enkel och en städning på 5 timmar så var det dags att starta! SKUMMAREN LÅTER FÖRJ______ rent ut sagt! totalt omöjligt att ha den igång hörs i hela huset!! tar jag luftsalngen under vatten ytan blir den tyst men då gör den ju in get skumm?? kylfläktarna låter också fan. snälla nån som har ett RSM 130 som kan hjälpa mig! eller nån som vet vad göra! vart fins reservdelar att köpa?? Mvh
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej tänkte köpa något av dessa, skiljer inte mkt i pris, men vilket är bäst? någon som vet ,tips? aqua medic info : The aquarium is a 55 cm cube with a water height of 47 cm and a volume of c. 140l (c. 35 gal). The overall height including the stand but excluding the lighting is 127 cm. Chromis comes complete with: - cabinet: in laminated board for self assembly. - filtration: Biostar Flotor compact external filter system with biorotor and power protein skimmer. - mechanical filter: PF 1000 Power Filter for water movement and additional mechanical filtration - lighting: Ocean Light 150 luminaire complete with one 150 W aqualine 10000 13000°K metal halide lamp RSM är det…
-
- 4 svar
- 903 visningar
-
-
Hej! Jag har kollat runt på det här med saltvattenskar en tid nu och kommit fram till att jag nog vill ha ett Red Sea Max 130liter (till att börja med;)) Men har läst mig till att det bara har två T5 ljusrör i rampen, är detta verkligen tillräckligt om man vill kunna hålla olika slags koraller och anemoner etc? Vill ju kunna bygga ett gediget rev med alla olika slags invånare som alla ska trivas. Finns det någon slags "extra-belysning" som man kan sätta in i karet om det nu är för lite med de som sitter i från början? Tycker ju att ett komplett saltkar bör vara komplett? Tacksam för all hjälp! MVH Amanda
-
-
Hej! Har införskaffat mig ett RSM 130 som är inkört och har nyligen skaffat mig första korallen, hade enbart en städräka i innan men korallen verkar klara sig bra så hitills verkar allt fungera som det ska! Problemet som jag har är att ena munstycket blåser ur sig små luftbubblor som samlas här o där i akvariet, till en början var jag tvungen att köra utan den vita duken som skulle ligga längst upp i filterhållaren för med den på plats vart det massvis med luftbubblor men utan den vart det avsevärt mycket bättre men inte helt bra! Jag tog några bilder, inte så bra bilder men det blir såpass mycket luftbubblor som smiter in så att vattnet ser grumligt ut, det syns även om…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan jag har ett RSM 130 har vel varit igong i en vecka eller tvo, graderna gor inte under 27 och 28 med lyset i gong, doppvermarn er inte igong... hur ska jag fo ner det?
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Köpte i helgen ett beggat RSM 130 tillsammans med sambon. Karet var igång så inkörd sand, sten och allt vatten plus lite levande följde med. I karet går 2 Clowner, en turbosnigel, lite Xenia, någon sorts läderkorall och ganska mycket Caluerta-alger. Mer och mer levande kryper fram hela tiden:ler: Jag som är van vid sötvattenskar, tycker ju dock att en del saker är konstiga. Varför är det så himla mycket skit som far runt i vattnet? Det är original RSM allting, så jag har förstått att cirkulationspumparna kanske inte räcker till. Ska man komplettera med streamers? Vilka, hur många och vart ska de sitta? Ny doppvärmare satte jag i, den gamla hade lagt av, karet håller nu 26…
-
- 21 svar
- 2,7k visningar
-
-
Nu har jag införskaffat ett RSM 130D , jag är helt grön på saltvatten men har haft det mesta inom sötvatten innan. Jag har skurit ner på antal akvarier så just nu har jag endast ett 540l malawi kar och RSM igång. Idag var jag och köpte de första invånarna, helt otroligt kul detta med LS och alla spännande fiskarter som finns! Innehåll i burken just nu är 15kg LS 5 eremiter 4 turbosnäckor 2 st Crysiptera cyanea
-
- 3 svar
- 825 visningar
-
-
Hej. har idag införskaffat mig ett begagnat 130d. ojoj vad skummaren låter. har läst här på forumet om att den kan låta. Men min låter Mycket. har läst lite olika tips hur man kan göra så den låter mindre. hjälp mig dock gärna med tips. mvh christoffer
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har siktat in mig på att det ska bli ett RSM 130D som första kar. Men jag har aldrig sett ett "live" eller rättare sagt hört, de påstås ju vara väldigt ljudligt. Hur mycket är väldigt ljudligt, som en dieseltruck, mobiltelefon som vibrerar på ett bord? Försvinner det mesta om man byter ut skummaren? Kan annars bli lite väl störande att ha den i vardagsrummet. MVH Jocke
-
Hej! Är helt ny på det här med saltvatten, sysslat med sötvatten(aquascaping) i flera år och har väl alltid velat dra igång ett saltvattenskar. Skulle vilja höra om det är någon som har erfarenhet av dessa två kar. För o nackdelar, hur bra tekniken? Är båda lika "kompletta"? Tacksam för svar Mvh Marcus
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-