Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Jag var tvungen att göra mig av med min anemon för den flyttade runt i hela karet och brände mina koraller. Verkade dock inte som mina clowner var förtjusta i detta och nu har de börjat gräva som f*n i karet. Kan knappt se in i det pga dimman som uppstår. Det har gått 5 dagar sedan jag gjorde av med anemonen och de sista 2 har de grävt som tokar. Det är Svart och vit clown med orange nos. Jag tycker jag har gott om koraller de kan gå in istället för att gräva. Några mjuk, några LPS, några SPS m.m En stor Euphyllia borde fungera för dem enligt mig Någon som har några tips vad man kan göra? Eller erfarenhet av samma fenomen.

• 2 svar
    • 956 visningar
  2. Started by Leoparden,

Har ett akvarium på 300 liter som varit igång i 3 månader. Har ca 30 kg levande sten och 20 kg levande sand. Stenen är köpt av en kille som la ner sitt kar, väl ingångna och inte behandlade med något. Jag märkte direkt i början hur stenarna kryllade med små djur och så har det forsatt. Idag var vi nere på zoogiganten och köpte 10 påsar med codepods för att öka upp beståndet och förbereda för en mandarin. Men när vet man att karet är tillräckligt moget för att där ska finnas tillräckligt med mat om den inte tar fryst? Hur ofta (om ni behöver) fyller ni på med nya pods? Samt, vad rekommenderas; en mandarin eller ett par bestående av hona och hane?

• 3 svar
    • 956 visningar
  3. Started by Gnarkill,

Är det någon som har fått modda om sitt Clown hotell på någe sätt här på guiden? Jag upplever lite problem med ytavrinningen och sumpen i karet /Tom

• 5 svar
    • 956 visningar
  4. Started by jarecki68,

Krabba bra eller dåligt? behålla eller bli av med den??????

• Gilla
    • 4 svar
    • 956 visningar
  5. Started by Pear,

Ser att det börjar bli så smått grönfärgat mitt grus på botten i karet, är detta någon som kommer bli bättre eller gäller flera städare för att hålla efter detta. Har bra fosfat värden 0 på testet. Sedan kommer det som jag skrev i annan tråd några bruna trådliknande alger, och dessa bara på en sten, algerna har en genomskinlig blåsa på toppen. Hur hålla efter alger som är fula?

• 1 svar
    • 956 visningar
  6. Started by jetstar,

fins det något hjälpmedel för att tex mata direkt på en anemon,krabba mm jag tänker mig någon form av gripklo ellet tång med långt skaft så man slipper ta ner hela armen varje gång! även att man kan använda den för att flytta mindre saker i akvariet! fins det? var kan man köpa? vad kallas den? Mvh

• 3 svar
    • 955 visningar
  7. Hur mycket sten kan man ha i ett 32 liters nano kar? och hur mycket tycker ni man ska ha?=) Här är mitt kar, tycker ni det är för mycket/lite med sten?=)

• 7 svar
    • 955 visningar
  8. så VAR VI äntligen på gång igen. Minna djupaste ursäkter för min frånvaro denna tid. men det kändes inte rätt att tjata vidare då jag var tvungen att lägga allt salt åt sidan & jag har också haft det lite besvärligt i livet i almenhet MEN som sagt då var vi igång igen SAMMA burk Samma lev. osv (beräknad lev på grund av värme ) Maj -Jun 40-50 kg (lite öppet för närvarande MEN det lutar mot 50 ) Levande sten Salt MYCKET bra STOR Skummare ( som kommer vara i akvariet ) ytavsug (som jag kommer koppla till en fluval 202 utefilter med Korralgrus som bio filter ) cirkulationspumpar (10 % av burken ) samt kommer äv…

• 4 svar
    • 955 visningar
  9. hejsan! har suttit och läst vad ni skriver och blir skapligt imponerad över hur duktiga de flesta här verkar vara så tänkte att jag söker mig hit för att ta hjälp ifrån er då jag är på ingång att starta igång ett saltkar. Har kört sötvatten ett bra tag nu och intresset för salt har alltid funnits där. men inte riktigt vågat men så tänkte jag.. Nu jävlar ska jag allt ta mig i kragen och starta igång ett. har införskaffat mig ett 660 liters akvarium som jag tänkte starta igång till ett saltvattenskar. men det har gått sötvatten i hos tidigare ägare så finns ju inte borrat för sump. Men tänkte iaf dra igång det till en början så får jag skaffa mi…

• Gilla
    • 6 svar
    • 954 visningar
  10. Started by ExCeed,

Hejsan. köpte i lördags en fin bubbbelkorall på Akvarieleasing och den har inte visat några problem. Men nu när jag kom hem från jobbet, är den helt ihopdragen, vilket den normalt bara är på natten! Hur är det med min lilla korall? Vad är fel?! alla värden ser bra ut osv

11. Guest HK_Akvarie
    Started by Guest HK_Akvarie,

hej.. min första invånare verkar trivar mycket bra i akvariet hittils.. hade ingen blackmolly att testa med så det fick bli en av mina amanoräkor, den har simmat runt sedan i måndags o jag trodde att den hade dött eftersom jag inte har sett skymten av den förrän nu, o den verkar trivas, vet också att dom e ganska så känsliga med nitriten, har haft ett par som dött i mina sötkar. men iallafall nu så funderar jag på vad jag ska skaffa för djur till karet.. hade tänkt börja med sniglar, eremiter, o kanske nån blennid eller dyligt. har hörtatt det finns små "städ-team" man kan köpa från saltbutiker ibland men vet inte vart. någon som har tips på butiker som e hyfsat billiga e…

• 1 svar
    • 954 visningar
  12. Started by ralle1424,

Hej! Ifall man har ett saltvattensakvarium på 300 l hur många timmar per vecka måste man då lägga ner?

• 4 svar
    • 954 visningar
  13. Started by Reefchallenge,

Hej på er Kan någon förklara skillnaden mella de här två? Funderar på att köpa in men är lite velig och välja mellan. mvh reza

• 3 svar
    • 954 visningar
  14. Started by Anna Weiler,

Har ett Red Sea 130 l sedan 6-7 år. För två år sedan drogs kontakten ur av misstag och alla fiskar dog utom en ursprunglig tomatclown. Hon (?) lever i enskilt majestät sedan ett par år förutom några turbosniglar. Är det värt att sätta till nya invånare, i så fall vad, hur många (av varje)? Invänta hennes död? verkar ju dröja. Ge till katten?....

• 2 svar
    • 953 visningar
  15. Started by yRaz,

hejsan behöver tips på änklaste settet o fixa nåt lyse så att mjuk koraller o fiskar klarar leva tills jag byter amatur helt? idag har jag 2*t5 39W och 2*t8 20w

• 3 svar
    • 953 visningar
  16. Started by Verkenius,

Hej, Jag har ett skaffat mig ett Reefer 525XL. Jag har fastnat mycket för kirurger och undrar lite hur många man vågar stoppa I. Jag vet ju att dem normalt sett inte riktigt tycker om varandra.. Iaf inte om de är liknande varandra. Min tanke är att stoppa ner alla kiruger som ska vara I vid samma tillfälle och de ska vara så små som möjligt. dvs växa upp tillsammans i karet. Jag hoppas att detta kan göra att dem kan skapa en balans i gruppen under sin uppväxt. Men som sagt. Jag har i dagsläget tänkt mig: 1 st Zebrasoma Flavescens 1 st Zebrasoma Xanthurum 1 st Acanthurus Nigricans Men jag är ev sugen på en ti…

• Gilla
    • 2 svar
    • 953 visningar
  17. Started by ChristofferHYL,

En liten fråga har ett 10 liters kar ifrån aquael..med ett bottenfilter och pump ifrån åled..skulle detta funka att ha saltvatten i ? tänkte inte ha fisk utan någon fin korall och någon räka? mvh

• 6 svar
    • 953 visningar
  18. Started by Skinner,

Tjohej! Jag tänkte bara slänga upp en fråga och höra hur ni har löst det med karantän? Jag såg just ett förslag på att man avskärmar en del av sumpen till karantän - antar att det är ett slutet fack utan kontakt med övriga akvariet... . Hur som helst. Jag har ännu ingen praktisk erfarenhet av saltvatten, utan är sedan ett halvår tillbaka i studeringsfasen. Räknar med att ha förutsättningarna att gå igång på riktigt om ca. 3 månader. Hur ser era karantäner ut? Vilken teknik har ni? Vilken inredning? Hur stora? Bilder? Tack på förhand/ Johan

• 1 svar
    • 953 visningar
  19. Started by Trollsvans,

Om jag har ca 1200-1400 l/h i retur (UP 2000/1 @ ca 130 cm), och 30-50 cm överrinningskam, hur mycket kan jag räkna med att detta höjer ytan över själva avrinningen? Så om jag har t ex 55 cm högt akvarie (innermått), och vill att ytan ska hamna på 52 cm, hur högt bör jag göra själva avrinningshörnet? (mått på glaset mao). Jag räknar på att limma fästet för kammen kant i kant med glaset.

20. Started by wizz,

Vad tror ni om det skulle det fungera? och var är dom billigast att beställa ??? eller köpa i Göteborg med omnejd ?

• 1 svar
    • 952 visningar
  21. Started by dimaz,

Jag tänkte fråga om någon kan ge mig förslag på någon fredlig fisk som jag kan utöka med i mitt kar. Dessa fiskar har jag idag i mitt kar, en N. Magnifica & tre A. Ocellaris. Magnifican är ganska skygg och därför vill jag ha någon lugn fisk. Tänkte köpa en Mandarin också så småningom. Tar tacksamt emot lite förslag.

• 5 svar
    • 952 visningar
  22. Started by zeup,

eftersom man beställt ett större kar o bara går omkring o läser böcker o forum osv....så orkade jag inte vänta längre o satte igång ett litet clownhotell så länge,,med förhoppningen att man lär sig mer om vattenvärden och allt som hör till på ett litet stadium,,,, iaf idag har jag satt till vatten,salt lite ls o levande sand(?) hoppas att grumligheten lägger sig på ett par dagar,,,, vilka steg bör man nu följa..när bör man fixa en liten städpatrull,,,när kan man släppa i clowner osv,,,,tacksam för alla tips o synpunkter,, målet med det lilla karet är och komma igång och se det praktiska med denna hobbyn. när de små liven förhoppningsvis blir för stora för hotellet,så skal…

• 4 svar
    • 951 visningar
  23. Started by Flöne,

Du är beslutet taget, jag lägger ner mitt Clownhotell i förmån för mitt 200l sötvatten. vad gör man bäst? blandar nytt vatten i med LS över med fiskarna.....? eller använder man sitt gammla inkörda vatten 60L + blandar resten nytt? Tacksam för tips Tekniken? jo det finns oxå, skummare deltec mc500 inne i karet. 4000l i cirkulation,ytterfilter med biobollar och skumfilter kopplat till en ytrenare, uv filter 11W, MH250W+2x36W T5

• 7 svar
    • 951 visningar
  24. Started by MotorShip,

Hej Håller på med mitt första salta i planering och byggar fas. Håller just nu på med sumpen(refugium). Har skurit till alla glasen men funderar på hur jag skall lösa sista facket. Kan man ha flera tunna skivor som avgränsar mot returpumpen? Långsmala från sida till sida med 5mm mellanrum. Har iofs inte den största sumpen så det kan ju ändå bli ett bekymmer. Ser inte framför mig att göra alla dessa småhål i glaset(som är rekomenderat i artikeln på startsidan) utan att det spricker. Eller har ni ngt annat bra förslag?

• 1 svar
    • 951 visningar
  25. Started by Fredrika77,

Igår när jag var på väg att gå å sova hör jag hur det plaskar till rejält i akvariet. Jag lyser med telefonen och får se en av clownerna kika ut igenom pump gallret hur f..... gick det till . Eftersom clownen nu inte är så liten längre så är det ganska fascinerande hur han kommit in igenom hålet i locket. Är det vanligt att plocka ut fisk från filterboxen undrar jag.

• 4 svar
    • 951 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.