Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Martin1981,

Hej! Jag skulle vilja be er om era åsikter på vad som orsakar mitt problem där jag kan se hur korallers vävnad börjar dra sig tillbaka. Jag har haft lite dippar på salthalten pga att filtersockorna har blivit lite mer täppta vilket resulterat i att det pumpats i mer vatten från ATO’n och salthalten har därmed sjunkit. För övrigt doserar jag calcium då den brukar ligga aningen lågt. Nitratvärdet när jag testar skiljer rejält mellan red seas test (ca 30) och Aquaforest (ca 5). Har fått tillbaka lite lågt nitrit som jag inte riktigt vet vad det beror på men jag byter vatten mer ofta. Mina värden i helgen var pH 8,2 Nitrit 0…

2. Started by bo1000,

Hej. Har startat upp ett Percula 90 och har problem med skummaren och vattennivån. Finns det någon med ett Percula som kan förklara hur hög vattennivå det skall vara i akvariet och hur man reglerar vattennivån vid skummaren. /Bosse

• 1 svar
    • 856 visningar
  3. Started by Gnarkill,

Var till Luleå igår och stannade till hos akvarie handlaren bara för att titta=) men som vanligt så hitta jag en snygg korall som jag fick med mig hem. Är det någon som vet namn på den kanske? sen så följde det med någon annan konstig korall eller liknande under den stora, samt 1 naken snigel och något konstigt djur som har en stor håla mitt uppe på korallen vet dock ej vad det är för djur ännu Det ser nästan ut som att det är en eremit kräfta som har hålet på korallen men ändå inte.. Jag ska avvakta och se om djuret kommer ut från hålet

• 2 svar
    • 856 visningar
  4. Started by irocz,

Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig…

• 2 svar
    • 856 visningar
  5. Started by Andreas84,

Hej Har precis startat upp ett an evolution1 saltkar. Det har ståt sen i söndags med saltat vatten och grus sen i måndags. Ja har lagt märke till att ja har en dammig yta om ja tittar upp mot juset. Vet inte om de kan vara skadligt? Har testat lite att ändra om filterna har just nu makaroner och biobollar i fack ett och filtersvamp i fack 3, har även sänkt vatten nivån så att ytan ligger ca 1 cm under inrinningsgallret, men de hjälper inte. Några förslag på hur jag får bort dammet. Ska ja sätta i alla filter som hängde med? Mvh Andreas

• 4 svar
    • 856 visningar
  6. Started by DennisL,

Hej, Noterade tyvärr att jag hade aefw på mina två acropora kolonier. Jag bestämde mig för att göra mig av med dem eftersom jag bara hade två och detta verkar vara väldigt svårt att bli av med. Jag har två acropora fraggar kvar som står på en fragghylla. Nu vill jag köpa nya acropora för att ersätta de gamla. Hur länge behöver jag vänta för att vara säker på att aefw är borta och att fraggarna ej är infesterade? Mvh Dennis

• 7 svar
    • 856 visningar
  7. Started by barbosa,

Vad är för & nackdelar med två hål i karet (ytavrinning & retur från sumpen)? Håller karet för det om man har bådda hålen i ytavrinningsboxen? Det är ju snyggare att ha allt i karet.

8. Started by DistantHoller,

Hej! Har ett fungerande akvarium på 55L med två clowner i. Har bestämt mig för att de ska få ett nytt och lite bättre hem. Har införskaffat ett 120L (Juwel Lido) som de ska få bo i istället. Har blandat vatten, haft i ny sand och c:a 6 kilo ny LS och 6-7 kilo LS från det gamla akvariet. Jag har också hällt i 20 ml Nitrivec Biostarter och även c:a 10L vatten från det gamla akvariet. Så har det stått i två dagar nu. Nu till frågan... När kan clownerna flytta över? Kommer jag att få en spik när jag har flyttat över gammal LS, använt Nitrivec och lite gammalt akvarievatten? Hur har ni gjort när ni har flyttat mellan akvarier? Mvh Stefan p.s. Sen ska det i turbo, räkor och kr…

9. Started by Kjellbin,

Hej jag har precis inskaffat ett juwel lido 120l och väntar just nu på leverans av mina marine och blue ledrör. Min fråga är, skulle jag kunna starta akvariet med salt, levande sand och levande sten utan dessa ledrör ( alltså köra igång med orginal ledrören som är för sötvatten så länge)?

• Tack
    • 4 svar
    • 855 visningar
  10. Started by Marcus-,

En liten fråga. Kan det bli fel om man gör vattenbyten för ofta och för stora? Varför och vad kan bli fel? tänkte om man har ett litet kar typ 50 liter, då är det ju ganska lätt att göra vattenbyten.

• 5 svar
    • 855 visningar
  11. Started by Larsson,

Hej! Jag har precis startat upp mitt kar och undrar nu över vattenbyte. Bör man avvakta ett tag med vattenbyte tills det blivit stabilt eller är det bara Att köra på med ett vattenbyte/vecka? Mvh Cissi

• 2 svar
    • 855 visningar
  12. ett likadant akvarium som jag har, Juwel Rekord 800. Jag tänkte att det kunde vara en lagom storlek att börja med. Jag kommer fortsätta kolla på vad som behövs inhandlas och hur man ska gå tillväga.* Akvariet är ca 3 mån gammalt sedan nyköp men jag undrar om det går att använda efter att jag använt både pmdd (växtnäring) och medicin mot fenröta 1 gång i akvariet? Går det att rengöra eller något sådant så man inte behöver köpa nytt.*

• 5 svar
    • 854 visningar
  13. Started by kallepe,

Halloj. Jag är helt ny och helt såld på detta med saltvatten. Mitt namn har nog redan framgått utav användarnamnet. jag bor i katrineholm och är 21 år. tidigare har jag sysslat med sötvatten sen jag var 14 år. hobbyn började med att jag hade en kompis vars mamma pysslade med akvarium. hon hade ett akvarium runt 400 liter om jag minns rätt medans min kompis fick ta det lilla akvariet på 115liter. kompisen tröttnade och jag var snabb med att slänga ut mitt skrivbord i rummet för att få plats med akvariet. Efter 2 år tröttnade jag och sålde mitt 115 liters för att ge plats åt ett 300 liters,det var dock nån klåpare som snickrat ihop skiten så det läckte. arg som ett bi st…

• 4 svar
    • 854 visningar
  14. Started by AndreasL,

Hej, Det har börjat komma lite röda ringar i karet, vet inte riktigt vad det är för något och tänkte kolla om ni vet? Tacksam för hjälp om detta är vanligt, farligt, ofarligt eller var de kommer ifrån?

• 2 svar
    • 854 visningar
  15. Hej! Här är en riktig dum fråga kanske men jag tycker mig inte fatta riktigt. Köpte för ett tag sedan Aquaforest KH buffer (flingor man blandar med vatten). Såg senare att det även finns en flytande variant vid namn KH Plus. Som jag förstår det så har bägge samma funktion, att höja KH. Men vad skiljer dem åt? Vad gör en ”buffer”? Är det mer långsiktig höjning? Tack på förhand! God jul!

16. Started by Johnny Tveit,

Hej på er. Undrar om någon kan berätta för mig vad dessa är för något? Mvh Johnny

17. Started by hippo,

bidrar en uv-c till ett stabilare ph värde?(om man har den på 24h/dygn)

• 2 svar
    • 854 visningar
  18. Started by slarvid,

Tja! Funderar på att starta mitt första salt. Ska ha det i hallen. Lösningen blir nog att limma själv eller beställa ett. Djupet får inte va över 35cm. gärna någen cm mindre. För att kompensera tänkte jag skaffa ett högre. Hur funkar typ ett kar som är närmare en meter högt? ljus och så.

• 6 svar
    • 854 visningar
  19. Started by röris,

hej har inget saltkar idag men letar då är frågan vad skall man ha e sugen på något från 100 till 250 sen rasar nog golvet :-) hittade ett nytt bouyd....tror jag de heter nytt till bra pris men är det ett ok kar ? eller vad skall man köpa tittat på rms samt pergula tror jag de heter hade vart glad om man fick några tips för detta är en djungel med allt man skall tänka på

• 8 svar
    • 853 visningar
  20. Started by zombie,

Nu har jag införskaffat ett RSM 130D , jag är helt grön på saltvatten men har haft det mesta inom sötvatten innan. Jag har skurit ner på antal akvarier så just nu har jag endast ett 540l malawi kar och RSM igång. Idag var jag och köpte de första invånarna, helt otroligt kul detta med LS och alla spännande fiskarter som finns! Innehåll i burken just nu är 15kg LS 5 eremiter 4 turbosnäckor 2 st Crysiptera cyanea

• 3 svar
    • 853 visningar
  21. Ja precis som rubriken lyder så undrar jag om koraller belastar karet lika mycket som fiskar gör? MVH Joel

• 4 svar
    • 853 visningar
  22. Hej Jag är ny på detta jag har fått något rött på sanden är det någon som vet vad det är???

• 5 svar
    • 853 visningar
  23. Started by Tobbe77s,

Karet (200 liters juwel lido) har snurrat nån vecka nu, då det inte finns nå saltvattens butiker i gävle, och jag vill gärna se fiskarna som jag ska köpa så lär jag åka till stockholm om ca 5-6 veckor, hur mycket fisk ska man köpa? sett några som skriver att köp alla man vill ha direkt, medans vissa säger att man ska dela upp det i 2-4 omgångar, första svängen skulle jag iaf vilja köpa minst 2 clowner och 1-2 räkor, sedan 1-2 koraller hade varit trevligt. Hade inte tänkt ha för mycket fiskar, men runt 5st samt 2-3 räkor skulle jag vilja ha iaf. Kan man ha 2 eldräkor i karet eller blir det bråk då?

• 0 svar
    • 852 visningar
  24. Started by petnym,

Funderar på hur stor del av returpumpens energitillförsel (i form av värme) man kan bespara akvarievattnet genom att ha returpumpen stående torrt istället för vått. Man har ju sett en hel del amerikanska akvarium där returpumpen sitter utanför sumpen. Kan det vara någon mening att göra detta för att bespara akvariet lite värme, eller är det alltid av andra skäl de har pumpen utanför?

• 4 svar
    • 852 visningar
  25. Started by ralle1424,

Är det svårt att installera all teknik ifall man har ett sump?

• 3 svar
    • 852 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.