Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
på inrådan av en handlar köpte ja bara en glödlampa till min 250w Mh armatur o väntar me lysrör tills koraller o andra djur ska i. e de bra? eller snare duger de tillsvidare? hur många timmar om dan ska lampan stå på? så akvariet mår bra men inte algerna=)
-
- 5 svar
- 977 visningar
-
-
Vet att jag sett hemsidor både för beräkning av längd på kam och dimention av rör, någon som har länkarna till dessa här? Eller någon som kan ge mig ett sätt att beräkna det på? Kommer ha en Sunsun 2000L/H pump, den kommer pumpa vattnet ungefär 1,2m. Tacksam för hjälp snarast, har bara detta kvar innan jag kan beställa rör och allt krimskrams
-
- 5 svar
- 977 visningar
-
-
Hej, Jag har ett skaffat mig ett Reefer 525XL. Jag har fastnat mycket för kirurger och undrar lite hur många man vågar stoppa I. Jag vet ju att dem normalt sett inte riktigt tycker om varandra.. Iaf inte om de är liknande varandra. Min tanke är att stoppa ner alla kiruger som ska vara I vid samma tillfälle och de ska vara så små som möjligt. dvs växa upp tillsammans i karet. Jag hoppas att detta kan göra att dem kan skapa en balans i gruppen under sin uppväxt. Men som sagt. Jag har i dagsläget tänkt mig: 1 st Zebrasoma Flavescens 1 st Zebrasoma Xanthurum 1 st Acanthurus Nigricans Men jag är ev sugen på en ti…
-
-
- 2 svar
- 976 visningar
-
-
Hej, Jag har ett clownhotell som var mitt första. Efter att jag flyttande en hel del valde jag att stänga ner detta för att ställa iordning det när jag är fast på ett ställe:) Jag har nu en liten fråga som jag gått och funderat lite på. Syreslangen som matar in syre för skummaren kunde ibland ''säcka'' igen. Dvs. att man vanligtvis hör hur pumpen jobbar och det kommer "bubblande" ljud från slangen som är ca. 0,3cm tjock. Och då skummar det på utav bara h-vete. Men sedan så efter ett tag så slutade bubblandet ljuda och skummaren gav inte ifrån sig något skum. Vet någon vad detta kan bero på? Har det med saltet att göra? Minns att jag blåste i syreslangen o så var det iblan…
-
- 3 svar
- 976 visningar
-
-
En liten fråga. Kan det bli fel om man gör vattenbyten för ofta och för stora? Varför och vad kan bli fel? tänkte om man har ett litet kar typ 50 liter, då är det ju ganska lätt att göra vattenbyten.
-
- 5 svar
- 976 visningar
-
-
hej. jag funderar på att köpa ett saltvatten akvarie mellan 150-300Liter. måste man ha en sump eller är det för att slippa ha alla prylar i akvariet, finns det nån annan anledning att ha en sump?
-
- 2 svar
- 976 visningar
-
-
har lite funderingar hur mycket sten jag skall ha i akvariet vet att man helst skall ha 10% av strl på akvariet så i mitt fall blir det 16kg men hur blir det om man bara har i typ 12 kg blir det väldigt mycket extra jobb....... jag har både skummare och osmos om detta är till någon hjälp....
-
- 3 svar
- 976 visningar
-
-
Är det någon som har fått modda om sitt Clown hotell på någe sätt här på guiden? Jag upplever lite problem med ytavrinningen och sumpen i karet /Tom
-
- 5 svar
- 975 visningar
-
-
Någon som vet hur man får bra bilder när man ska fota korallerna? Har en Canon 450d jag ska fota med men får inte in rätt inställning blir antingen brunt med blixt eller ljusblått och grumligt..
-
- 7 svar
- 975 visningar
-
-
Är medveten om att denna fråga är en stående fråga och finns många av. Men jag har ett kar på 100 liter med ca 10 kg levande sten. Ligger stabilt och bra med mina värden med. Så vilka fiskar ska man satsa på och som går ihop med clownfiskar ? Jag föredrar heller att ha lite större fisk och ha mindre antal än flera olika mindre. Jag gillar drakfisk och muräna men dom kräver mer plats det vet jag. Men menar att jag gillar mer fisk som är lite annorlunda än fisk som bara ska vara färgglad och fin att se på. Tack på förhand.
-
- 2 svar
- 975 visningar
-
-
Hej Mitt 200 liters kar har varit igång nu i två månader (imorgon 3/5 -18), startades med ingången sten och levandesand. Har haft låga nitratvärden hela tiden (0-5), ingen mätbar nitrit (slutade med det testet efter en månad). Har i dagsläget sju små fiskar, några räkor och en hel del städpatruller (eremiter, turbosar, mm). Jag har två små montiporor, en liten "äng" gorgonia och en BTA (lite dino i sanden också). Utökade mitt testbibliotek i helgen och lade till tester för KH, Mg och Ca (nitrat, phosfat, pH sedan innan). Alla tester är Salifert. Gjorde en mätserie igår. Näringsvärdena hade bra värden: nitrat ca 2, phosfat ca 0,03. Dock så var pH li…
-
- 2 svar
- 974 visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan. Jag skulle behöva lite tips på passande fiskar till mitt 450 l kar. Jag har haft igång detta ca 9 månader och det fungerar ganska bra. Jag har följande fiskar nu. 2 st Clowner, 2 Gramma Loretto, 1 st gul kirurg, 1 st palett kirurg,1 st Koron kejsare , 1 st dvärgkejsare Bispinosa samt en Mandarin Splendidus. Några olika räkor. Dessutom städpatrull. Vill även ha tips på icke passande fiskar. Har några olika koraller. Bla Stylopora vilka får vara ifred idag. Tack för alla tips och förslag
-
- 0 svar
- 974 visningar
-
-
Sitter och planerar inför mitt 112 liter. Till detta hör 2 st "vanliga" lysrör (18W st?). Misstänker att detta inte räcker till särskilt mycket, och undrar om någon kan rekommendera nåt annat? Funderar på lysrörs-LED, skulle det vara tillräckligt? http://fish.aquaristic.net/Aquatlantis-Easy-LED-marine.html Någon som vet om de är bra? Om de eller liknande finns att få tag på nånstans? Annat förslag på vad som skulle kunna funka? Vet inte exakt vad jag kommer ha i, utan vill prova på salt lite försiktigt. Mvh Helena
-
Funderar på hur stor del av returpumpens energitillförsel (i form av värme) man kan bespara akvarievattnet genom att ha returpumpen stående torrt istället för vått. Man har ju sett en hel del amerikanska akvarium där returpumpen sitter utanför sumpen. Kan det vara någon mening att göra detta för att bespara akvariet lite värme, eller är det alltid av andra skäl de har pumpen utanför?
-
- 4 svar
- 973 visningar
-
-
Fler frågor,,, ska ju köpa ett 80 liters akvarium som nu körs redan med koraller, sten och 4 fiskar, om jag själv vill ha lite fler "hålor" eller gömställen, hur gör man då? koraller och sten som finns är ihop immade redan vad jag förstår men är det stenen man bygger till gömställen och hålor eller är det sten plus korall eller hur gör man? och jag vill ju så gärna ha en liten puff fisk i mitt akvarium, och har sett och hört andra som har en ihop med clownfiskar och kardinaler tex, så det ska väl inte vara någon fara eller kommer puff fisken till slut bli för stor för 80 liter?
-
-
- 5 svar
- 973 visningar
-
-
Tja! Efter att ha kommit på plats i min nya lght är jag naturligtvis sugen på att dra igång ett nytt kar. Problemet är att fastigheten är ett sekelskifteshus och golvet sviktar ganska rejält när man går på det. Hade gärna dratt igång ett 600l, men tror inte jag vågar. Vad tror ni? Går det att stärka upp golvet utan att riva hela jäkla fiskbensparketten? Mvh
-
- 2 svar
- 972 visningar
-
-
Har ett Red Sea 130 l sedan 6-7 år. För två år sedan drogs kontakten ur av misstag och alla fiskar dog utom en ursprunglig tomatclown. Hon (?) lever i enskilt majestät sedan ett par år förutom några turbosniglar. Är det värt att sätta till nya invånare, i så fall vad, hur många (av varje)? Invänta hennes död? verkar ju dröja. Ge till katten?....
-
- 2 svar
- 972 visningar
-
-
Behöver svar på hur många kompakt lysrör det finns i ett 80 l Molly Hotell... Sitter det bara en "lampa" på 11W eller sitter det 2 st i orginalet??? Jag vet att i USA så säljs det med 4 st 36W i som orginal.. Kolla länken http://www.nanotuners.com/product_info.php?cPath=23_56&products_id=90 Dessa kanske inte säljs i Sverige, det vet jag inte.. Men man skulle slippa en massa moddande /Robban
-
- 2 svar
- 972 visningar
-
-
Hej på er Kan någon förklara skillnaden mella de här två? Funderar på att köpa in men är lite velig och välja mellan. mvh reza
-
- 3 svar
- 972 visningar
-
-
Jag var tvungen att göra mig av med min anemon för den flyttade runt i hela karet och brände mina koraller. Verkade dock inte som mina clowner var förtjusta i detta och nu har de börjat gräva som f*n i karet. Kan knappt se in i det pga dimman som uppstår. Det har gått 5 dagar sedan jag gjorde av med anemonen och de sista 2 har de grävt som tokar. Det är Svart och vit clown med orange nos. Jag tycker jag har gott om koraller de kan gå in istället för att gräva. Några mjuk, några LPS, några SPS m.m En stor Euphyllia borde fungera för dem enligt mig Någon som har några tips vad man kan göra? Eller erfarenhet av samma fenomen.
-
- 2 svar
- 971 visningar
-
-
Hej, Var idag o köpte två clowner som vart i akvariet i snart 5h, dom simmar enbart framme vid glaset o vägrar att utforska resterande av akvariet. Den ena är i hörnet mellan främre glaset o sido glaset o simmar enbart upp o ned. Dom är inte yngel men väldigt små (bäbisar). Vad kan det bero på? Stress? För högt flöde från cirkulationspumpar? Eller något helt annat? Någon som vet? // Micke
-
- 3 svar
- 971 visningar
-
-
Som rubriken lyder, vad är lämpliga innevånare till ett sådant för någon som skall lära sig saltvatten? Min tanke var clowner, palettkirurger och kanske några räkor men jag vet inte om det är en vettig startuppsättning och om mitt akvarie är stort nog då det jag läst om dem tyder på at de blir lite stora för 130 liter, några åsikter / tips? Inte dags att stoppa i något ännu men jag planerar för framtiden och tar tid på mig för att försöka göra rätt.
-
- 5 svar
- 970 visningar
-
-
hej allihopa! tänkte bara höra en sak med er. har haft mitt akvarium igpng i lite mer än en vecka nu. nu börjar det komma bruna fläckar på korallsanden. någon som kan säga om det är brunalger måhända och var som är bästa sättet att få bort sådant. är det sniglar osv? tack på förhand / magnus
-
- 4 svar
- 970 visningar
-
-
Har ja helt fel eller är inte dessa pelare gjorda av LS ? http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll.html?p=2
-
- 5 svar
- 970 visningar
-
-
fins det något hjälpmedel för att tex mata direkt på en anemon,krabba mm jag tänker mig någon form av gripklo ellet tång med långt skaft så man slipper ta ner hela armen varje gång! även att man kan använda den för att flytta mindre saker i akvariet! fins det? var kan man köpa? vad kallas den? Mvh
-
- 3 svar
- 969 visningar
-