Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

Hur många saltvattensakvarier affärer finns det i Stockholm, förutom triton, akvarielagret (inte mycket salt) och Bromma zoo? Som har bra priser och har bra variation av fiskar och koraller.

• 9 svar
    • 3,2k visningar
  2. Started by Punjoo,

Hej har en lite fråga angående clownerna jag köpte för 3 dar sen.... har två st anemoner atb men clownerna håller sig till bakre delarna av akvariet trodde de skulle simma runt i anemonerna gör de det senare eller kan de också vara fri simmande.... har läst att de inte alls behöver anemon för att trivas men e liten fröjd för ögat att se de simma runt bland tentacklerna *LER* tack för alla svar mvh patrik

• 2 svar
    • 581 visningar
  3. Started by sunkmupp,

Hej svg! är ny här på forumet och känner mig varmt välkommen Har införskaffat ett 54 liters akvarium och idag har jag blandat salt+vatten och fyllt karet samt hällt i korallsand. Jag har tänkt att ha lite blandat med koraller, anemoner och småfisk. ska nu i helgen köpa 10 kg begagnad LS. jag vet att jag bara behöver ca 6 kg, då är min första fråga; kan det ske nåt negativt med värden eller nåt annat om man har "för mycket" LS? min andra fråga är om 2 st 8W T5 lysrör från drakfisken.se kommer räcka till mitt kar? eller behöver jag mer belysning? tacksam för svar! /sm

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Virse,

Nu, äntligen är akvariet uppstartat och först nu inser jag hur lite jag kan om det här, trots ett halvårs läsande på forumet. Som ni ser på bilderna har jag byggt två grottor med stenen, som är delvis begagnad och delvis ny. Vad är det jag ska oroa mig för? Glasrosor? Jag har läst ett gäng trådar om dessa men vet fortfarande inte hur de ser ut. Trådalger jag har lite på den begagnade stenen och ska köra fosfatremover nu och sen låta en städpatrull gå på när inkörningen är klar. Något annat man bör tänka på? Självklart är belysningen släckt, låt inte bilderna lura er. Någon som vet vad det är för snäcka på sista bilden i mitten? Kunde tyvärr inte få en bättre bild. De är …

• 31 svar
    • 4,3k visningar
  5. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,4k visningar
  6. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 267 visningar
  7. Started by Pekko,

Hej. Har kört mitt 200 liters ett litet tag fast märker att jag fortfarande är väldigt novis inom området. Har tittat runt lite efter ny teknik och nya möjligheter att göra saker och ting bättre. Då fick jag en idé och måste bolla den med folk som kan detta bättre. Är det möjligt att sammankoppla en ytavrinningslåda (flowbox) till ett ytterfilter? Har läst någonstans att det finns ytlådor med inbyggda skummare, hade det funkat att leda vattnet via ett ytterfilter därefter? Mvh Pekko

• 2 svar
    • 688 visningar
  8. Kan ej lägga in bild vet någon hur man gör

9. Started by Patrik.,

Hej. Har ett par frågetecken kring balling har precis startat upp med fauna marins balling light det har gått en vecka o med hjälp av Aqua calculater så ligger mina värden där jag vill. Mg1335 . Ca 450. KH 8.5. Denna veckan som gått har jag doserat 35ml mg, 6.2 ml ca och 1,9ml kh för att komma upp till mina nuvarande värden. Så nu till frågan som jag får olika svar på beroende på vem jag frågar eller vilken video jag ser på. Ska man dosera lika delar ca som KH. Mvh Patrik Bör tilläggas att jag har bara ett tiotal små stenkoraller

• 2 svar
    • 635 visningar
  10. Started by DennisL,

Hej, Har noterat att min calcium lösning som jag blandat blivit brun med tiden. Tog upp dunken och skakade den och då blev den ännu mer brun. Använder fauna marin. Är detta något att oroa sig över? Tacksam för svar.

• 6 svar
    • 578 visningar
  11. Started by Margareta,

Kan man ha flera olika sorter blenny och gobi i samma kar?

• Gilla
    • 24 svar
    • 2,6k visningar
  12. Started by Jeppe83,

De röda är väl röda kalkalger? Men va är de lila? Går att dra bort som en plastfilm.

• Gilla
    • 26 svar
    • 4k visningar
  13. Started by Akvaristen,

Efter mycket funderande så kommer jag att riva ner mitt sötvatten och istället köra saltvatten. Efter att ha haft mitt lilla 128 liters saltvatten i drygt en månad känner jag att det är dags för en uppgradering. Eftersom pengar tyvärr inte växer på träd så försöker jag att komma undan billigt. Hittade 300w kinaled som jag beställt en av på test, funkar den bra så blir det en till för att täcka hela karet. En gammal bekant som lagt ner sitt salt och gått över till sött blir det bytesaffär med. Får runt 20kg sten och en Aqua medic innerskummare av modell äldre då jag kommer köra sumplöst. Den får gå så länge den går eller tills jag känner att jag behöver en större. …

14. Started by Kimozabe,

Ställer frågorna här då jag vet att det inte är lönt att ställa dom i min tråd 1. Om mätvärden från triton är ok, behöver man då byta vatten? Jag har ganska lågt fosfat (ska mäta imorgon men troligtvis runt 0,03) och nitrat (1 med Salifert) och måste kanske börja dosera detta om jag ska börja byta vatten. Har börjat köra med filterstrumpa och ända sedan dess har fosfat/nitrat hållit sig väldigt lågt. Kan inte minnas att jag gjort vattenbyte senaste 3-5 veckorna. Mitt jod är lågt men det var mitt KH oxå när jag kollade det så efter extra doseringar och höjd standard dosering så hoppas jag att KH kommer hålla sig på 8 och att jod är upp lite sen senaste …

15. Started by bub,

Hej! Köpt ett begagnat RSM250 där sten och ett par koraller ingick i köpet. En av dem ser helt grotesk ut nu, ska det verkligen vara så här? ?

16. Started by Henrik dahlström,

Har köpt erimit snäckor i 2 omgångar Och första gången dog 1 av 2 Och andra gången dog 2 av 6 Är det vanligt att det kan bli så eller är något galet??? Fiskarna 2 fröken och 2 nemo som introduserades med första omgången erimiter lever och verkar trivas

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by Christian J,

Jag vill höja salthalten lite i mitt akvarium. Kan man tillsätta saltvatten (med normal salthalt) i ATO-behållaren utan att det skadar doseringspumpen (Tunze Osmolator) eller bildar saltavlagringar i slangen?

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by pkjell,

jag är ny inom saltvattensakvariehobbyn och undrar om det finns någon nybörjarguide eller liknande för jag har så mycket fråger att det skulle ta en timme eller två att skriva alla ...tips på nätsider eller böcker vad som hälst...mvh Kjell

• 7 svar
    • 1,9k visningar
  19. Hej, Jag går med planer att göra om mitt LIDO200 sötvattenkar till ett saltvattenkar. Kommer att vilja ha enklare mjuka koraller, LPS och någon clownfisk för att känna lite på hobbyn. Har sedan ugn ålder blivit tillsagd att det är så komplext med saltvatten och att det är mänger med teknik och kemi som krävs. Under det senaste året har jag fått upp ögonen för att det kanske inte behöver vara så komplext i ett mindre enkelt kar. Har pratat en hel del med Thomas här på forumet, tack för all info! 💙, men tänkte jag också skulle ta in lite info från forumet, intressant att höra tips från olika personer med olika infallsvinklar så man kan börja att bygga sin egen k…

20. Guest Raven
    Started by Guest Raven,

hej Det är en sak jag nyligen har upptäct i mitt akvarie som har gett mig lite huvudbry. Det är nämligen så att tentakeltopparna på en del av mina pestanemoner tenderar bligrå/vita. hopppas att någon kan förklara denna reaktion för mig mvh Reza

• 1 svar
    • 789 visningar
  21. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Nu när jag installerade min nya MH och fick bättre ljus ser jag att det åker omkring massa små luftbubblor i vattnet. Jag kan inte se vart dom kommer ifrån men det är väldigt många. Sökte lite i forumet men kunde inte riktigt hitta någon bra förklaring hur man får bort dom. Saken är den att jag har ju en intern Deltec skummare med filter och ytavrinning och enligt min mening fungerar den på samma sätt som om jag hade en sump. Hoppas att det är någon som har en ide hur jag skall bli av med dom för det är lite störande måste jag erkänna nu när allt annat funkar så bra ;-) Tacksam för svar MVH, Andreas

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  22. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Tjenare, Jag har ju ett Juwel akvarium på 400l och ett Deltec Innefilter typ 35 med ytavrinning och skummare. Nu skall jag flytta in i ett nytt hus i april och tänkte då bygga in en ny sump i ett av skåpen under akvariet. Skåpet mäter 67x44x36 och är runt 100l. Kan nog inte använda mig av hela höjden på 67cm utan får nog räkna med runt 50cm. Vad tror ni av detta utrymme det är ganska smalt och högt. Det hade ju varit guld att kunna använda utrymmet i skåpet utan att behöva bygga en ny bänk för akvariet. Det kan även vara så att akvariet kan stå vägg i vägg med grovköket, då kanske man kan ha sumpen i grovköket. Är det någon som har haft erfarenheter av att ha sumpen i e…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by fiend,

Hej och hallå. Har en plan på att tänkt sätta upp plexiskivor på sidorna utanför min ytavrinningsbox istället för att fästa stenen direkt i boxen. Har läst lite på en del forum nu att det är problem att få siliconet att fästa på plexiskivorna? Ska man buntbanda istället? Eller finns det något som fäster min LS bra på plexiskivorna? Mvh Fredrik

24. Hej allihopa håller precis på att starta upp. nu har jag kört karet i en vecka och jag ser inga levande organismer på min levandesten förutom brunalg och lite av en röd alg. Inga små rörmaskar eller kräftdjur och inget som rör sig . Stenen har gått i en affär ett längre tag och gick med skummare med låg cirkulation och utan ljus. De flesta andra man hört om på forumet som startat har sett massa roliga levande saker på sina stenar inom en vecka. Det kanske är så att stenen är cyklad, frisk och mår bra men jag tycker att jag borde ha någonting levande i stenen förutom bakterier. har tyvärr inga tester för fosfat eller amonium änn (kändes lite onödigt då jag inte har någon…

• 8 svar
    • 2,1k visningar
  25. Started by ungsgard,

Hur gamla kan clownfiskar bli? Har fatt ett par som är 2.5 ar och den ena ser minst sagt skruttig ut. Vet inte om det kankse ar aldern. Ngn som vet detta?

• 1 svar
    • 658 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.