Gå till innehåll

2 nybörjarfrågor!


sunkmupp

Rekommenderade inlägg

Hej svg! är ny här på forumet och känner mig varmt välkommen :ler: Har införskaffat ett 54 liters akvarium och idag har jag blandat salt+vatten och fyllt karet samt hällt i korallsand. Jag har tänkt att ha lite blandat med koraller, anemoner och småfisk.

ska nu i helgen köpa 10 kg begagnad LS. jag vet att jag bara behöver ca 6 kg, då är min första fråga; kan det ske nåt negativt med värden eller nåt annat om man har "för mycket" LS?

min andra fråga är om 2 st 8W T5 lysrör från drakfisken.se kommer räcka till mitt kar? eller behöver jag mer belysning? :snurrig:

tacksam för svar!

/sm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första frågan kan jag besvara, svaret är nej!

Förutom att mer sten tar mer plats så finns det inga direkta nackdelar med att ha mer än 10% av vattenvolymen i sten, bara fördelar, 10% brukar mer räknas som ett riktvärde, att man inte bör ha mindre än det.

Vad gäller belysning så är jag ingen klippa, jag har själv uppe en tråd med ljusfrågor men får inga svar! Får väl ställa den i ljusforumet istället för här under "mitt första"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första frågan kan jag besvara, svaret är nej!

Förutom att mer sten tar mer plats så finns det inga direkta nackdelar med att ha mer än 10% av vattenvolymen i sten, bara fördelar, 10% brukar mer räknas som ett riktvärde, att man inte bör ha mindre än det.

Vad gäller belysning så är jag ingen klippa, jag har själv uppe en tråd med ljusfrågor men får inga svar! Får väl ställa den i ljusforumet istället för här under "mitt första"...

tack för svaret på första frågan iaf! uppskattas :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Felix!

Jag tänker börja innan första fråga med att säga att jag hoppas att det är skivanemoner du menar när du skriver anemoner. Riktiga anemoner är inte det första man ska ha och jag tror inte det finns någon som funkar i ett kar med din storlek.

Börja med 6 kg sten ungefär. Det kommer antagliugen räcka bra. Det viktigaste är att stenen inte har varit i ett kar som har medecinerats med något som kan finnas kvar i stenen, exempelvis koppatbaserade medeciner. Du ska dessutom se till så stenen inte luktar illa.

Vad det gäller ljuset så borde det räcka till det du beskriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inga problem med att få i 10 kg sten. Jag hade 7 kg i mitt 32 liters nano. En och en annan sten kanske du får dela för att de skall passa bra ihop. Tänk bara på att de nedersta stenarna skall vila direkt på bottenglaset. Annars kan något grävande djur välta hela inredningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Har införskaffat ett 54 liters akvarium "

"Jag har tänkt att ha lite blandat med koraller, anemoner och småfisk."

"min andra fråga är om 2 st 8W T5 lysrör från drakfisken.se kommer räcka till mitt kar? eller behöver jag mer belysning? :snurrig:"

Nu är ju inte jag nån expert eller "fingerpekare" men om önskemålen på innevånare ser ut som det gör, är inte 16W lite väl lite? då jag fått för mig att "riktlinjen" påpekats som "1W per L"?

Jag kan ju ha fel,

MVH Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt riktvärde är ett bra riktvärde men nu står det inte att det är stenkoraller som är de ljuskrävande. Jag själv har kört med 480 W ljus till ett 720 l kar och har haft bra tillväxt på stenkoraller.

Nu tror jag att detta är ett kar med lite skivanemoner, mjukkoraller och fisk. Jag tror att karet kommer fungera bra med denna belysningen till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det har du ju rätt i, om jag inte minns fel så läste jag nånstans att skivanemoner klarade sig fint under en vanlig T8;a, men som sagt,, jag kan ju ha blandat ihop det med nåt annat då jag själv är väldigt "grön" på detta med saltvatten.

MVH Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...