Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Vad rekomenderar ni igentligen för clean-up crew till 54 liter? (eller större också för den delen) Vill ha ett gäng med astreor, men efter vad jag läste att clownen skrev, att de inte är anpassade för revakvarium och defenitivt kommer välta lite då och då vill jag nog inte ha dem. Mina djur är inga slit och släng-produkter... Vilka sniglar ska man ha? Turbosniglar blir ju rätt stora så jag kan ju inte gärna ha 10-15 turbosniglar. Kom med förslag är ni snälla
-
- 2 svar
- 938 visningar
-
-
Hej! Jag ska dra igång mitt första saltvattenskar på måndag är planen. Nu har jag massa nybörjarfrågor, som jag hoppas på att jag får besvarade av någon kunnig : ) Jag ska starta ett juwel lido 120.. Funderingarna lyder: Fått tag i beg LS för väldigt bra pris, hämtar den redan på lördag men har inte möjlighet att få igång saltvattenskaret före måndag då vi får tillgång till vår nya lägenhet då. Hur förvarar jag stenen bäst fram till måndag? Jag har förstått att jag ska vänta med att sätta i ls till saltet har löst upp sig, hur lång tid brukar det ta? Ser man det tydligt? Hur länge ska jag vänta med att sätta i första fisken? Hur många fiskar ska jag börja med? Mina planer…
-
- 2 svar
- 682 visningar
-
-
Tja, Jag har nyss köpt 3 kg levande sten, och man har ju läst att det kan komma lite oönskade djur från dessa stenar osv. Nu har jag fått ett konstigt djur och en växt, som jag misstänker är helt ofarliga, men vill ändå ha det bekräftat. Det första är snigeln - som jag tror är en Stomatella - kan det stämma? Den är väl ofarlig? Den andra bilden är troligtvis en rörmask, stämmer det? Också ofarliga? Eftersom man är totalt nybörjare och det börjar komma lite konstiga saker så är det alltid bättre att dubbelkolla. Tacksam för lite hjälp.
-
-
- 2 svar
- 567 visningar
-
-
Upptäckte den igår, och den verkar röra på sig.
-
I tisdags såg min Sarcophyton (är det väl?) ut som bild 1. Sedan började den slokna och idag ser den ut som bild 2. Är det någon som vet vad som händer? Jag har precis gjort det näst sista av de 15 vattenbyten jag blivit tipsad om att göra för att få ner nitratnivån. Jag kollade nitratnivån i torsdags och får det till att jag nu ligger på 10 (bild 3) om nu testet fungerar. Jag har inte kollat nitratnivån idag, tänkte göra det imorgon. Är det något jag behöver göra för min korall eller går den bara genom en fas? Mvh Peter Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
- 2 svar
- 464 visningar
-
-
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att lösa ett stort problem för mig!! jag vet inte hur jag ska dra rör från karet till sumpen och tillbaka?? Och vilket avstånd ska jag ha från kanterna i hörnet där glasmästaren ska borra hålet till ytavrinningen??? nån som har nå ritningar eller JÄTTE bra bilder på hur man ska göra?? det vore kanon bra för det står VÄLDIGT still just nu Mvh/Tom
-
- 2 svar
- 850 visningar
-
-
Idag när jag kollade på en av eremiterna såg jag nånting som bor i min eremits skal, det är som en svart snabel i mitten med två vita snablar på sidorna... Ibland drar den in ”snablarna” och ibland ut, Hade gärna uppskattat hjälp med att identifiera vad det kan vara mvh Nils
-
- 2 svar
- 499 visningar
-
-
Har två frågor.. Har nu införskaffat lite olika sorters koraller till mitt ganska nystartade akvarium. Mina värden i karet är bra och koraller och djur verkar trivas och växer. Har läst att många koraller vill ha strontium och andra tillsatser. Kan någon rekommendera någon produkt jag kan hälla i karet? Vill inte ha balling med massa olika flaskor. Undrar också varför min Xenia inte drar ihop topparna så som jag sett andra göra... finns det olika sorter?
-
- 2 svar
- 988 visningar
-
-
någon som vet vad det är för skillnad på tunzes 9002 summare och tunze 3110?
-
- 2 svar
- 665 visningar
-
-
Tjenare saltisar, nu har jag satt igång min 125 liters kub här i lysekil :-) hur många av hemma salt killar/tjejer finns det i kring lysekil/Uddevalla? Har träffat en hittills
-
- 2 svar
- 887 visningar
-
-
Hej, Det har börjat komma lite röda ringar i karet, vet inte riktigt vad det är för något och tänkte kolla om ni vet? Tacksam för hjälp om detta är vanligt, farligt, ofarligt eller var de kommer ifrån?
-
- 2 svar
- 836 visningar
-
-
Jag såg två av våra Chromisar "pussas" nu på kvällen. Är det någon som vet vad de gjorde? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 444 visningar
-
-
VArt kan man köpa fragg pluggar av olika modeller och sånt?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej startade mitt 60l akvarium för ca 1,5 månader sen. Har levande sand och stenar. (Stenarna har varit i pappas kar i mer än 10år och alltid fungerat bra) För några dagar sen flyttade två clownfiskar in, en anemon och två räkor. Har även en mjukkorall jag inte vet namnet på. (Nån som kanske vet?) Nu undrar vad jag mer kan stoppa i det? Tanken är att köpa några sniglar och eremiter. (Svårt att få tag på i Västmanland) Tacksam för svar: Viktor P
-
- 2 svar
- 628 visningar
-
-
Hej jag undrar om det blir farligt för någonting i karet när man syresätter vattnet via 2 streamer. det bli ganska mycket bubblor ! Har i 2 kuren med Red slime remover .. kenny
-
- 2 svar
- 520 visningar
-
-
-
Har suttit och läst på detta mycket bra forum en bra tid och småläser lite i boken saltvattensakvariet eftersom vi har funderat på att dra igång ett saltvattensakvarium hemma. En avgörande fråga är om man kan vara borta en tvåveckorsperiod eller inte. Går det att skaffa skummare mm som klarar sig så länge? Visst finns det vänner och bekanta som säkert kan ställa upp men det skulle vara bra att veta om man med smarta val av utrusting och automatisering kan få akvariet att klara sig två veckor. Kan inte akvariet klara sig två veckor utan mänsklig tillsyn så är det nog tveksamt om vi vågar satsa på denna hobby. MVH samsung12
-
- 2 svar
- 873 visningar
-
-
Hej! Statade upp mitt kar för ca 2 veckor sen.Allt har sett jättebra ut med vattenvärden och osv. Stoppade ner sand, erimiter,sniglar och en liten skivannemon i lördags efter rekomendationer. Nu imorse såg jag att mina levande stenar som fått rosa kalkalger på sig var vita. Antagligen döda. Det har också blivit gröna "kalkalger" på vissa ställen.Vad gjorde jag för fel och hur undviker jag det igen? Hade ljuset på ca 3h per dag men har sakta ökat upp det till 6.Ska jag dra ner på lystiden igen? Snälla någon av er experter som vet? Tack på förhand. Hälsningar Jenn
-
- 2 svar
- 649 visningar
-
-
Tjenare och hej, Tänkte bara kort Presentera mig Anton var namnet. Är Helt ny inom det här med saltvattens akvarium, har varit inne på detta forum och andra hemsidor, sprungit runt på akvarie butiker i Stockholm och köpt nån bok om ämnet Men nu har min sambo och jag tänkt att börja med det hela, Planen är: Vi har ett ca:400L akvarium 120L*50B*65H En sump på 100L Belysning, 1 st T5 armatur kommer ej ihåg men tror de e runt 4x21w (armaturern är ca: 1 m lång, 4 st lysrör) känner mig du jobbar som elektriker borde kunna de där med lysrör;) 1 st MH Kommer ej ihåg Watt antal på den. Pumpar, 1 st Aquabee UP3000 3000 l/h Tryckhöjd 2,4 m 45 Watt Retur från sump 1 st seio´…
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
Startade mitt blenny i helgen och längtar förstås efter att få pytsa in mina första fiskar. Men först vill jag ha i nått som håller rent! hur länge skall man vänta innan man skaffar sniglar och eremiter? eller finns det andra städare som rekommenderas?
-
- 2 svar
- 722 visningar
-
-
Hejsan! Jag har hållit på med sötvatten i några år, och har nu fem stycken akvarium varav det största på 720 liter. Men inte för så länge sedan gick jag i en affär som hade båda delarna, och jag blev såld direkt. Det ser fruktansvärt snyggt ut med ett saltvattensakvarium. Saken är den att jag kan inget om detta ämne, och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig iheller. Går man till affären så känns det som om dom blåser en på massa pengar när man egentligen kan göra mycket själv av vad jag förstått. Mitt mål med ett saltvattens akvarium är att ha ett fint litet korallrev, några clowner och andra smådjur. Det ska inte alls vara stort och vräkigt, mest så att man kan få…
-
- 2 svar
- 988 visningar
-
-
hej alla .Är helt ny inom saltakvarium.kan inte så mycket men vilja finns.min fråga är äger en mollys fiskhotell på 80l,som jag vill göra om till salt,I finns en pump som kör 1100l/t,bio bollar finns och ljuset är kanske inget vidare,Undrar om ni kan hjälpa mig,vilken sort av skummare och filter skulle ni köra med,till en sån akvarium,Mycket tacksam
-
- 2 svar
- 677 visningar
-
-
Jag sitter och läser och planerar och håller på...för mitt första akvarium. Om man vill pussla ihop sina delar själv - alltså inte köpa ett kar med all teknik monterad - hur tänker man när det gäller själva karet? Säg att jag vill ha ett 300 liters. Kan jag inte köpa vilket 300 liters som helst då? Är det någon skillnad på söt och saltvattenskaren. Alltså bara själva akvariet? Finns det nåt speciellt märke som är bra, eller hur väljer man?
-
- 2 svar
- 920 visningar
-
-
-
Hej Hej. Jag har fåt upp ögonen på salvatten akvarier, jag är ren nöbörjare även när det gäller söttvatten, har enbart haft ett akvarium på 25L med super änkla fiskar + en räka. Jag tänkte köpa ett begangnat saltvatten akvarium på ca 50-100L. Jag skulle vilja ha räkor, krabbor, sniglar med och utan skal, fiskar, anemoner och andra korall likande varelser. Men jag vet inte vilka jag ska välja eller vilka som passar och inte passar med varandre. Jag vill ha mycket färger så skulle tycka att det är roligt med starka färger och olika färger. Hällsningar Elin
-
- 2 svar
- 556 visningar
-