Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hur viktigt är det att tillsätta bakterier varje vecka i akvariet även efter uppstart ? Som jag har förstått det så dom som kör zeolit doserar zeobak varje vecka ?
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Det står inte uttryckligen på flaskan att den funkar i saltvatten.Finns det ngn med kunskap om Happy Start bakterier? Vågar jag använda detta i min salltvattentank under uppstarten?.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Startade upp mitt kar 4 dar sedan, nu undrar jag om man ska mata de djur som kommit med levande stenen, eller bara låta naturen fixa till sig själv. Jag har som sagt inga djur/fisk/koraller i förutom det som kommit in med levande stenen. Jag lägger upp lite bilder senare Fick ett litet tips igår om att jag hade glasrosor. Tipset var att jag skulle koka upp vatten och suga upp det i en spruta, som sedan skulle sprutas på glas rosen.. det fungerade smärtfritt och snabbt.. men nu undrar jag om den kan sprida sig eller är det ingen risk längre..för det enda jag såg var en glasros som jag blev av med igår.. /Elvir
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! ny här på sidan o tänkte konvertera om ett kar till salt. Karet har måtten 160*30*30 (144l) belysning T5 120 cm 2*54 watt sylvania aquastar..."mörka" hörn på 20cm. bakgrund juwels svarta plattor. Funkar det? Tänkte inreda med levande sten(10-15 kilo) o lämpligt bottensubstrat(förslag?) Har en massa kolsten på lager..kan jag använda det som fundament/bas till den levande? eller ska det få ligga kvar i förrådet? På lagret finns också 2 st powerhead 802 (1500l st) är det användbart? På inköpslistan finns skummare och osmos har tittat på tunze 9002..innermåttet på karet är 29 cm..och en olidlig täckglaslist på 4 cm..har förstått att skummarkoppen ska upp över ytan och sa…
-
- 5 svar
- 778 visningar
-
-
-
Så har det rivstartat. Jag har köpt ett Guppyhotell av Peter (Dez3d här på guiden). Det hela kom väldigt hastigt, då jag inte hade tänkt starta upp förns i höst, men det hela ska förhoppningsvis gå bra. Hämtade Nanot hos Peter igår söndag. Flytten gick snabbt och från avfärd tills allting var igång igen tog det 30min. Har tyvärr inte riktigt fått ordning på stendispositionen ännu, men jag tyckte att det var viktigare att starta upp det hela innan det hunnit kylas ned osv... Det levande som medföljde var några fraggar Xenia av någon art. Vet du vilken Peter??? De verkar ha klarat flytten fint så här långt och pumpar så smått, en fick dock en liten törn och ligger lite snet…
-
- 41 svar
- 4,2k visningar
-
-
Hejsan, Vill försöka bygga ett litet snyggt rev till mig nya kar och undrar lite om era erfarenheter av torkad levande sten? Eftersom jag vill sätta ihop det rejält så det inte brakar ihop. Förstår ju att den torkade stenen inte är lika snabb igång som vanliga eftersom allt är dött. Men i längden är den lika bra? mvh Pierre
-
-
- 26 svar
- 2,1k visningar
-
-
-
Har minne som en guld fisk Hur mycket sten bör man ha prosentuellt per volym vatten??? Och vad är minimum med levande sten tänkte nämligen blanda död och levande
-
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har en ganska stor sten med fula zoa. Skulle jag kunna vända dem nedåt och lägga sand längs kanterna och på så sätt "ta död på" dem eller finns det något annat sätt?
-
Detta kom in 4 ggr??? Kan inte få bort det? Hejsan, har stött på mindre problem! Jag har köpt en beg revpelare, byggd på levande sten från början som stått utan vatten en tid och nu även på altan i höstvädret. Hur ska jag göra för att få den i skick så jag kan använda den i akvariet med levande sten? Tackar för råd och tips. /Jonas
-
- 2 svar
- 543 visningar
-
-
Skall i veckan fylla mitt 540L akvarium för första gång. Eftersom jag inte hållt på med saltvatten innan tänkte jag börja med ett fish only utan levande sten (till att börja med i alla fall) 1. Om jag inte skall ha levande sten (dyr och inte alltid så vacker) vad kan man ha då för sten? Helst skall den vara lätt att frakta (ingen konstgjord av av målad frigolit). 2. Kollade på något amerikanskt forum och de gav inte mycket för mekaniska nitratfilter. Har inte tänkt att ha någon sandbädd. Skall jag vänta med nitratfilter? Tittade fö på Schuran nitratfilter 100. Måste jag tillsätta kalk om jag bara skall ha fiskar till att börja med? Akvariet är fö 540 helglas 80 sump Top …
-
hej! har tänkt att starta upp mitt fösrta saltvattens akvarium. har bara haft sötvatten tidigare. så nu håller jag på att kolla runt efter olika stenar. jag är inne på att köpa torr levande sten. har hittat en variant som heter reef saver om värkar riktigt trevlig men hittar ingen stans i svergie att köpa denna. sen undrar jag om det är jätte stor skillnad att köpa levande sten eller torr sten för akvariumets skull ? mvh/nichlas
-
- 6 svar
- 720 visningar
-
-
Nu har det hänt något i mitt kar, alla stenarna har blivit bruna typ och så har det kommit mossa på dem. Vad har hänt ? Vad ska ja göra ? Köpa ny eller ?Är redan på väg att ge upp för nu ser det förjävligt ut *SNYYYYFT*
-
- 3 svar
- 847 visningar
-
-
Hej nu är vi med i matchen. Vi har haft vårt akvarium i ca 1,5 år. Ärvde ett gammalt (15-20 år) från en kompis som inte hade någon plats över och som fått annat att tänka på. Akvariet är på drygt 1000 l med ca 300 kg gammal levande sten. Ett välmående akvarium men med högt nitrat. I övrigt ligger alla värden som det skall. För ca en månad sedan kändes det som att allt kraschade. UV-lampan la av, skummaren fungerar inte som den skall. Det byggde på med alger (röda slem- och trådalger). Korallerna "dog" (både sten och mjuka). Vi har nu införskaffat nytt UV-ljus och bytt några pumpar. Skummaren däremot har vi inte hittat någon ännu. Har funderingar på en Bubbel Magus. Är det…
-
Hej! Jag har en stenkorall som jag haft 1-2 veckor, och polyperna är ute när ljuset är på, så den verkar trivas. För två dagar sedan började "skinnet" att gå av, och området har blivit större. Har sett att två fiskar är där och nafsar, men det har de inte gjort när korallen mådde bra. För att försöka rädda korallen, ska man kapa bort den döda delen, eller har det ingen betydelse? Ska man kapa en bit upp i den friska delen? Tack på förhand
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Då har man nästan kört i 6 månader och det roliga börjar Köpte lite mjukisar och flera stenkoraller bland annat acropora och stylophora. Jag kör med fosfat adsorber 2 dl i 250 l akvarie, och aktivt kol i 1,5 dl. Sump, skummare och hela 3 streamers i karet. Jag doserar med Fauna marins balling salter, och tillsätter Organics och Ultramin S, och lite jod då och då. Flesta koraller klarar sig himla fint! MEN mina stenkoraller brukar alla bli brunare, blekna lite från botten, och tappa lite färg. Stylophoran tappade ALL färg och blev likblek. Den är inte död, men alla färg är som sagt borta. Mina värden är annars bra Mg 1250, Ca 550 och inget mätbart fosfat, och väldigt…
-
- 15 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag var i veckan och köpte några stenkoralls fraggar (10 st) "på köpet" fick jag några väldigt små och dom satte jag på en egen sten tillsammans men nu börjar jag att fundera.... vet ju att dom avsöndrar nässelgift och man måste sätta dom en bit ifrån varandra och jag tror inte dom små var av samma sort, nu på kvällen såg jag att en av fraggarna hade släppt ifrån sig en liten "tråd" som satt sig fast på några av dom andra småttingarna... vad tror ni ska jag lossa dom ( dom sitter i en bit Fauna Marin korallim som jag satt fast på stenen) och sätta dom separat, eller?? Han som jag köpte dom av hade haft lite problem med ljuset på senaste tiden så därför var alla samma fär…
-
- 3 svar
- 885 visningar
-
-
Hej, nu är mitt första akvarium igång sedan en tid och jag håller äntligen på att fylla på med levande varelser:-) jag ahr för tillfället 2 st turbosnäckor, en sjöborre och an mjukkorall. nu har jag precis skaffat en Stichodactylidae anemon som är himla läcker. hur ska jag göra för att den ska vara på det ställe jag vill och hur ofta ska den matas. Är den svår att hålla vid liv och var i burken (högt upp vid ytan eller djupt nere. den verkar mest skiträdd, men har dock bara haft den i 5 timmar. En sista sak, hur ser man att en anemon är på väg att dö eller är död. Mvh Paul
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
håller på med ett saltvaten akvarium har rullat med fisk som gåttbort och finns kvar i;)(på grund av tempen i sommras men detär någe annat..) hur som, det har rullat i ca6månader. och nu(den 2011-09-3) har jag lagt i ca 3,55kg LS i mitt 60L akvarium med skummare och vanligt skumgummi filter eller vad heter. med 2 clowner 1 räka 1blå 1 röd erimit 1 snigel 2 blåkinds gobi salt ca1,024 temp 24-25grader efter stenen så steg nitrit och nitrtat gör ca 10% vatten byten dagligen för att förska hålla nera värderna. nån som vet ungefär hur länge detta kommer fortgå? eller något annat tips..
-
- 5 svar
- 881 visningar
-
-
Hej! Har ni tips för små stimfiskar som man kan ha i 250l? Jag har 2 större fiskar och ville kompleter med några små likadana som håller sig i en grupp. Tack för tips! Mvh Agata
-
-
- 15 svar
- 4,7k visningar
-
-
Hej Har precis vatt iväg och köpt en stjärnpolyp som satt fast på en liten "matta". Vilket håll ska den vara på? ena sidan är vit met prickar på och den andra lila. Mvh
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Såg att min lilla plätt med stjärnpolyper var borta idag. Kan det vara den förb...ade Kamelräkan? Är det dags att fånga in den tro? Hur gör man då på bästa sätt utan att riva hela inredningen.
-
- 0 svar
- 670 visningar
-
-
Köpte några stjärnpolyper för 1 dag sedan, de såg riktigt fina ut i affären och var utslagna. Men i mitt kar vägrar de slå ut. De är bruna och vita i mitten (eller var) Någon som har en aning om vad problemet kan vara?
-
- 14 svar
- 2,2k visningar
-
-
Tjabba Hur stor eller liten bör en sump vara? Jag planerar att göra om ett 25l till sump för mitt tänkta 100l som jag skall har till huvud akvarie. Men ju mer jag funderar kommer frågan om det behövs mer volym eller om det räcker? Min plan på vattenflöde utöver cirkulationspump, är ytavrining > separat skummare > sump(ev refugium om det lämpar sig) > retur. Kom gärna med ideer och synpunkter.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-