Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har köpt genomförningar (se bifogad bild). Läste att man skulle borra ca 45mm hål för 32mm genomförning, märker nu att själva genomförningen enbart är ca 32mm ytter och inner ca 26mm (o-ringen är 32/44). De yttre delarna är dock ca 32/40mm. Jag trodde att 32mm var inre diametern på 32mm rör? Eller har jag köpt fel genomförningar?
-
- 31 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej Jag var inne på att skaffa akvarium för ett par år sedan och vill då minnas att jag var inne här och hittade några dokument som jag tyckte var bra skrivna för den som ska börja från scratch. Jag kan dock inte hitta dessa dokument. Är det någon som känner till vad jag syftar på eller minns jag helt fel? Har sett den tråd som är fäst längst upp i forumet, men det var inte den som jag var inne på förut. Är iaf tillbaka i planerna på att skaffa ett akvarium men har glömt mycket av den kunskap jag teoretiskt införskaffade senast. Men kommer dock ihåg att det var en jäkla massa stora och små detaljer att tänka på. Tacksam för svar på mi…
-
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är det 2st glasrosor jag har? Och den åt höger, vad är det för något? Grön med blå prickar
-
-
- 4 svar
- 727 visningar
-
-
Hejsan jag undrar om någon kan rekommendera bra belysning gärna något som går att styra via mobilen
-
- 0 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej. På mitt akvarium är det en kant runt om hela övre delen på 5 cm. Jag undrar hur jag skulle kunna lösa att ha en bakmonterad arm till den belysning jag kanske ska köpa. Kan man sätta fast en glasbit på uppe på baksidan och sätta belysningen på? Jag har idag sidomonterad belysning så har aldrig tänkte på kanterna som något problem. Mvh Mikael
-
Jaha, nu blev man involverad i ett projekt till Lurade på min svärfar en 160l burk jag fick med när jag köpte mitt 360l.. han tänkte köra lite dvärgciklider (gammal sötmänniska som han är). Lurade sedan på honom ett gäng böcker (bla "saltvattensakvariet" av daniel knop" mfrl) och nu efter lite bearbetning så ska han starta salt istället. Jag hade lite prylar i "bra att ha"-lådan så det gjorde övertalningen lite lättare när det blev billigare. Setupen ser enligt följande i dagsläget: *250l burk, 110x45x50 utan sump *Tunze 3115.2 skummare *AN antarctica osmos med sillikatfilter. *3 powerheads (1000-1250l/h) *jäger 150w värmare *30-40kg LS Det var grejerna jag hade "ligga…
-
- 19 svar
- 2,4k visningar
-
-
-
Hejsan, Vilka T8 rör är "bäst" att använda till saltkar? Jag har fått tagit över ett 375 L saltkar, men han har bara kört med T8 rör, men han har inte kört med något levande utöver fiskarna. Jag tänker nu köra lite levande, tex lättare koraller, anemoner osv, men till en början tänker jag prova med T8 rör, ska sägas att detta blir mitt första kar, så jag börjar sakta och ekonomiskt för att sen uppgradera. Jag tänker köra med 4 rör. Det måste finns någon med erfarenheter om detta där ute :-) /Robban
-
- 3 svar
- 918 visningar
-
-
Har ett clownhotell som jag startade upp för ca 4 veckor sen. Just nu bor ett gäng turbosniglar och eremitkräftor i akvariet och verkar trivas. Dessutom finns en pytteliten skivanemon som dom skickade med från affären som också verkar trivas. Nu har jag två frågor: 1. Alger finns det knappt några alls förutom Chaetomorpha spiralis som verkar trivas, är detta ok? Tycker att alla verkar ha så mkt alger? 2. Vi köpte på inrådan Ocean Nutritions Nano Reef Coral Food. Dosering framgår av förpackningen men däremot undrar jag hur ofta man skall mata? Alla värden i akvariet är under kontroll. Belysningen är nu tänd 5 timmar/dag.
-
- 2 svar
- 794 visningar
-
-
Säkert en fråga som ställts förut. Status just nu med mitt RSM. Körde vanligt kranvatten eftersom jag hört att de kranvatten vi har i Sthlm är mjukt nog. Kommer att successivt gå över till Osmos. - Har hällt upp salt och mätt värdena till godkänt värde enligt mätaren (mitten ungefär på den grå skalan) - Hällde i Bakterieflora som kom med RSM starters kit. PRO Bac tror jag den heter. - Har 14 kilo LS i 5 dagar nu och har inte haft på ljus mer än 1 timma dagligen. Körde lite månskens ljus oxå. Ser inget tecken på liv överhuvudtaget. Finns det några andra parametrar jag glömt för att få igång ekosystemet i karet? Sidofråga... - Är det ett problem att byta skummare "mitt i p…
-
- 18 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej Jag är ny på detta jag har fått något rött på sanden är det någon som vet vad det är???
-
- 5 svar
- 830 visningar
-
-
Hur mycket går det egentligen att automatisera ett akvarium? Kan man dra iväg i 14 dar utan att man behöver ha nån som kommer o matar o grejar eller är det kört? Kanske inte finns så avancerade foderautomater... Funderar på att skaffa ett akvarium framöver men jag har en bit kvar innan dess, vill bara veta hur bunden man behöver bli av detta. Inser att man förmodligen blir rätt begränsad med arter och sånt men är det möjligt?
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej, Startar nu tråden om mitt första saltvattenskar. Jag skall försöka att vara så aktiv som möjligt här och hoppas att jag orkar ladda upp bilder m.m. Då kanske ni lite mera erfarna orkar svara på en nybörjares frågor också Info Karet: AquaEl ReefMax 105L Salt: Red Sea Coral Pro Pump: Tunze Turbelle nanostream 6025 Osmos: Aquili Reverse Osmosis Kit RO Classic Nuvarande värden i karet Salthalt: 1.021 pH: 8,4 Idag kommer även ca. 10 kg levande sten i.. Over and out! -Filip
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
OK, vi kör igång då. Nu startar jag min planeringstråd för mitt kar och tänkte väl försöka lägga ut mina förslag och idéer här. Jag har länge funderat på att skaffa salt, planerade redan under gymnasiet. Men saker har bytt av varandra en efter en och tid/plats/permanent bostad har inte funnits. Det gör det inte nu heller, MEN – jag har kommit till gränsen då jag inte bara kan gå och önska längre. Nu måste det hända grejer, jag tror det fylls på med levande i slutet av sommaren, men baljan får byggas till dess. Jag heter Leon och har pluggat Marinbiologi i 4 år på Göteborgs Universitet och UNCW i North Carolina. Bland annat revfiskbeteendeekologi, tropisk marinbiologi …
-
- 31 svar
- 5,8k visningar
-
-
Hej! Har lite problem med en knappkoloni som inte slår ut längre samt mina gröna stjärnpolyper som är BRUNA... Vad kan det va för fel? Bifigar värden samt bilder! Mg 1350 Ca 425 Kh 9,2 Ph 8,3 NO3 0 (mätt med Salifert, har aldrig gett utslag så jag litar inte på det) PO4 0 (oxå mätt med Salifert med samma resultat) Salt 1,025 (refraktometer) Temp ca 25-26 grader Kör även med zeovit sedan ett par månader tillbaka (Zeofood, ZeoBak, Zeostart samt Pohl´s extra) Har även fått några gröna alger (tofsar som är ca 5cm långa) de senaste 2-3 veckorna. Mvh Uffe
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
Har en "sjöborre " tror det är en Arbacia lixula . Hade inte satt dit kammen på avrinningen och nu sitter han i facket . Den sitter högt upp ,men den sitter fast på rutan, försökt med ett glas och plastbytta men vill inte ta i så den skadar sig ! Måste jag ta ner vattennivån för den ska släppa eller vågar jag putta upp den med kraft . Han verkar dock trivas där men han kommer inte kunna komma ut när jag monterat kammen Mvh : Fredrik
-
- 0 svar
- 527 visningar
-
-
Jag har fått min anemon till att fästa sig men vill gärna flytta den så att det bli lättare att mata den pga mindre cirkulation. Samt för att mina clowner ska hitta den. Har ni några tips. Att flytta stenen är inte aktuellt. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 15 svar
- 2,3k visningar
-
-
hej alla saltisar. va häromdagen och köpte ett akvarium från en zoobutik. denna zoobutik hadde akvariume som visningskar. så jag tog med dunkar o tog med allt vatten hem. sög ut all vatten innan jag tog bort bottensubstratet för att få så rent o klart vatten som möjligt. botten substratet fick åka i soptunnan. så från början av flytt tills att allt va klart tog en och en halv timme. jag trodde ju att man skulle ha ett fungerande akvarium med en bra balans i. men så fel jag hadde. akvariumet har nu gått i 2 dagar med bara vatten o sten. alla värden är bra förutom nitraten. ska jag göra nått vatten byte lr ska jag bara låta det sköta sig själv? mvh mathias
-
- 16 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Efter ha lagt detta 'saltvattensakvarium -projektet' åt sidan för ett år sedan pågrund osäkerhet och avancerat så har jag försökt att komma igång igen. Jag har nu ett stående akvarium med 3 borrade hål med anslutna PVC rör från avrinningskammen/hörnet som sedan leder ner under bänken. (Eventuellt Sump!) Jag hade tänkt att börja direkt med en Skummare i sump samt en returpump! Simple! Dock så har jag svårt att se vilken skummare jag behöver, dom är min mening ofantligt dyra. Jag såg denna (Tunze 9004 på Tritonakvarium.se för 1300:-) men den ser inte ut att kunna stå i en sump utan "Hängs-på"? Efter lite research hittar jag Poly Filter, kan jag köra detta för att ersä…
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vad är detta för fisk? Köpte den å några andra för en vecka sen å frågade då specifikt så att ingen utav dem skulle ge sig på å äta förstöra koraller m.m. vilket han upprepade flera gånger att de inte skulle göra. Men nu har denna ätit upp alla våra knappar och nu börjar den ge sig på dessa som är med på bilden + en annemon vi har. Finns det något man kan göra åt det eller är det bara att göra sig av med den? Tacksam för svar ☺
-
-
- 12 svar
- 2,4k visningar
-
-
-
Hallå har börjat kika lite på olika ballingprodukter och tänkt börja lite smått med de inom en snar framtid. Har kollat en del videos och läst litegrann men verkar ju finnas så mycket så blir mest yr i huvudet 😂 Har bestämt mig för att det antagligen blir red seas foundation och tänkte beställa denna: https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-reef-foundation-abc-starter-pack/?v=f003c44deab6 Behöver man någon form av behållare till dessa eller kan man köra direkt ifrån flaskorna? Tycker det verkar så meckigt att hålla på och blanda själv. Samt att det finns en massa spårämnen coloration abc osv. Måste man ha dom på separata pumpar eller kan man b…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan för Ca 3 veckor sedan så byte jag wavemaker och efter det så har mina anemoner inte velat sträcka ut sig alls kan detta bero på att jag har för mycket ström ? mina euphillia ser ut att må bättre me denna wavemakern
-
- 0 svar
- 453 visningar
-
-
Hej, Jag ska köpa ny belysning till mitt Juwel 240l. Jag har fått förslag på Maxspect MJ-L165. Den finns med både blå och vit belysning. Jag har läst att blå belysning är bra för koraller. Men om jag förstår det rätt så har båda den blå färgen som är bra för koraller men skillnaden är bara vad man själv tycker är snyggast och vilken färg jag tycker är snyggast när jag tittar i akvariumet. Har jag helt missförstått och istället ska köpa den blå då jag ska ha koraller? Kanske svär i kyrkan men tycker nog att vitt ljus är finast… mvh Joakim
-
- 4 svar
- 634 visningar
-
-
Hej alla saltisar. Nu sätter projektet igång på riktigt. Var idag hemma hos DaTrucka (Marko) och fick mig en 3 timmar lång instruktion på i princip allt ett akvarium behöver, dock finns det så oändligt mycket mer jag behöver lära mig. När jag kom hem satte jag mig å rita å räkna. Har fått fram ett akvarium på ca 260l. Skall till detta bygga en sump. så stor som min möbel tillåter. Har hittills fått lite koll på sketchup och lyckats rita akvarium, en del av vårt vardagsrum samt en del av bokhyllan. Detta för att illustrera hur det kommer se ut. Akvariet är långt ifrån klart, skall komplettera med ytavrinning m.m. Tar tid då jag vill göra allt i de verkliga dimensionerna...…
-
- 33 svar
- 4,8k visningar
-