Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Vad behövs för ett fungerande refugium? Belysning och agler förstår jag. Brukar man ha mer saker i? sten? Jag har ett red sea reefer 425. Och tänkte använda det fack som redan finns i sumpen som är till refugium. Det är inte jättestort, men tänker att det borde räcka? Behöver man göra något med ett refugium? Eller sköter det sig själv sen när det kommit igång? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
- 2 svar
- 719 visningar
-
-
-
Hej. Går i tankarna att starta mitt första saltkar. Har kollar runt på ett färdigt red sea reefer 450 eller ett akvastabil 720L. Nu för att komma vidare så skulle jag behöva era tips på utrustning till ett sådant kar!? Tacksam för svar o tips.
-
- 2 svar
- 801 visningar
-
-
Man ska tydligen köpa prylarfrån en tysk firma i allafall om man som jag bor på Gotland.. Då borde jag ha haft ett översättningsprogram på datorn för min tyska är inte den bästa (meerwasser) betyder saltvtn..Men frågan; mitt 325lit dala samhall akvarium ska göras om till ett saltkar.. Vad behöver jag för grejjer???Är det någon som vågar tipsa om bra enkla prylar (jag är intresserad av att det fungerar that´s it. En våg maskin en squid är det en bra grejj?? En bra pump med insugsskydd vad är det jag ska köpa. LYSE 150.250mh vad ska jag välja? LYSRÖR vilka? och hur länge ska de lysa. kalkreaktorer, sumpar, mätvärden o tester.Hmm, mitt natur intresse överstiger väldeliga mit…
-
- 2 svar
- 988 visningar
-
-
Hej!! Jupp, fick tanken för ett par veckor sedan, att ja kanske ska se om man kan lyckas med att att få igång ett salt akvarium. Mycket har hänt på dessa veckor, då mest att så mycket som möjligt sätta sig in i hur det fungerar. Men likväl så är det mycket som inte är kristall klar. Jag har börjat med att bygga ett eget kar, då vi räknat på att volymen ska landa på 200 liter, dock kan det vara lite felaktightere i min matte, men bra nära. Lite frågor som kommit upp under de senaste dagarna ligger obekvämt i ens skalle och detta forum verkar ju suveränt att ge sig in på med dem. Så på min inköps lista ligger denna utrsutning än så länge, skulle gärna vilja se om man …
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag köpte några nya knappar idag. De satt inte fast på någon stenbit eller fragghållare. Alltihop ser ut som en boll av polyper och det går knappt att se vad som är upp eller ned Det finns liksom ingen fot.. Hur i hela friden fäster jag denna?
-
-
- 2 svar
- 894 visningar
-
-
Har upptäckt att rosa fläckar har bildats på snäckor och även på enstaka stenar, någon som vet vad det kan vara?
-
- 2 svar
- 449 visningar
-
-
Hej! är det några problem att blanda till en dunk med KH och sen låta den stå i låt säga 6mån. Blir den "gammal" på något sätt? mvh
-
- 2 svar
- 413 visningar
-
-
Hej, Jag tänkte köra lite fosfatadsorber i en reaktor och undrar om man borde köra kol in annan reaktor också? Frågan är kanske om man vinner såpass mycket i effekt genom att köra med reaktor? Om det endast är en minimal förbättring så kan man istället massera. Vad tycker ni? Det blir ju även en extra pump, och el, värme etc.
-
- 2 svar
- 989 visningar
-
-
Hejsan I dags läget har jag ett 54l salt kar, men är sugen på att köpa ett 100 l Mim fråga är hur fungerar det när man ska flytta över allt? Jag har ca 8 kg ls i mitt befintliga kar, 2 clowner och en goby. Måste jag låta det nya karet cykla på nytt eller räcker det med att ta det befintliga vattnet och stenen och sen bara fylla på resterande med nytt salt vatten? Med vänlig hälsning --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?j1dyk0
-
- 2 svar
- 655 visningar
-
-
Nu har mitt kar börjat komma igång lite smått. Vatten och cirkulation i karet 14 dagar. LS i karet 10 dagar. Vattenvärden: PH 8,3 KH 11,0 Fosfat 0,1 Nitrit 0 Salinitet 1,023 Temp 26 Saknas någon test som nu är viktig i uppstarten. Inga alger än så länge, lite lätt endast på toppen på LS. Skummar regelbundet (Endast lite mörkgrön goja) Tänkte nu idag introducera 10-15 Turbo. När är det dags för första försiktiga vattenbytet? Kommer inom kort också introducera 1 st tålig fisk. Fortsätter någon vecka att mata LS med bakteriekultur. Kör med ytterfilter laddat med endast aktivt kol samt fosfatremover, tänkte byta ut detta 1 gång i månaden, låter det rimligt.
-
- 2 svar
- 633 visningar
-
-
Köpte lite filter idag.när jag kom he, såg jag att jag fick med några kapslar med små svarta stavar i. Typ kol eller nåt sånt. Min fråga går det att ha i saltvatten?
-
- 2 svar
- 626 visningar
-
-
Hej Jag behöver hjälp med fråga våra/ våran Clownfisk. Våran älskade ”Maximus” tog ett äventyr han inte klarade av, han beslöt sig för att hoppa ur akvariumet och försöka upptäcka världen utanför, tyvärr så gick han hastigt bort och då är det var svårt att andas på land🥲 och ingen var hemma för att rädda han 🥺 Men men våran ”Magdalena den stora” är tyvärr kvar lämnad ensam i akvariet, hur länge kan hon vara själv? När vi köpte dem var dem reda ett par (Clownfiskar) jag undrar nu hur länge Magdalena kan klara sig själv? Hur går man ut i vägen nu när vi ska köpa ny, då vi köpte dem som ett par och könsrollerna redan satta? Ja…
-
-
- 2 svar
- 420 visningar
-
-
Sedan några veckor har min bta fått sällskap av två pepparmintsräkor. Allt har fungerat bra hitintills, men igår när jag gav anemonen lite räkhack blev den påhoppad av en räka som klättrade runt i anemonen och stal mat från den. Jag gjorde lite mindre räkhack och matade även räkorna med det, såg att anemonen fick i sig sin bit och trodde allt var frid och fröjd. Under förmiddagen idag såg jag plötsligt hur räkan klättrade runt i anemonen igen, och hade på något vis lyckats få ur anemonen gårdagens räkstycke. Räkan stal det och sprang iväg. Jag vet att det är gårdagens stycke för det jag spridde i karet till räkorna var betydligt mindre bitar. Jag fattar av detta att jag …
-
- 2 svar
- 981 visningar
-
-
hej Har lite undringar ang saltkar Befinner mig änsålänge i informations insamligs stadiet 1. Påverkas saltkar mycket av direkt soljus, förutom värmen dvs 2. Om man har bra mängd LS i et akvarium på tot. 400l, behöver man ha filtrering med? 3. Jag har sett att man ofta låter vattnet "falla" genom en massa hjul etc, vad varför? /christopher
-
- 2 svar
- 731 visningar
-
-
Hittade den är rackaren i sanden idag. Ser ut som en tusenfoting nästan, skulle uppskatta längden till en knapp decimeter. Den känns rätt så läskig... Är det någon som vet vad kan det vara? Ett nytto- eller skadedjur?
-
- 2 svar
- 575 visningar
-
-
Hej! har ett 60L med 6-7kg levande sten och grusbotten. Har några skivanemoner 1 clownfisk och 1 azur damsel. Byter 5L per vecka, kan jag börja med 5L varannan vecka eller ska jag hålla mig till varje vecka? Mvh! Emil
-
-
- 2 svar
- 658 visningar
-
-
Hej ! Har ett nystartat saltvatten akvarium på. 120 liter Det är hang on skummare på och innerfilter. Det går städpatrull och två clownfiskar i karet. Hur ofta bör man byta vattnet ,isåfall hur många procent? Eller fyller man bara på det som avdunstar ? Är osmos nödvändigt i framtiden för koraller och så ?
-
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
En liten fundering. Jag buffade lite med Salifert KH+Ph buffer då mitt ph låg på 8.0 och dKH på 7.8. Jag blandade ihop lite pulver med osmos vatten och tog en spruta och droppade under ett par timmars tid försiktigt längst bak där filtrering och pumpar är. Tyvärr måste jag ha fått fel på glasögonen när jag måttade upp pulvret för det blev i slutändan lite väl mycket buffning, dKH for upp till 12 dKH när jag mätte dagen efter. Vad innebär det rent praktiskt? -En buffning från 8.0-12.0 dKH på ett dygn kan väl inte vara så bra? Vad kan påverkas i akvariet av en så pass snabb förändring? -Ph ligger kvar på kring 8.0(kanske kanske 8.1) trots att dKH åkte upp. Vad innebär det…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det ligga eller vad gör de? De har suttit "ihop" i 2 dagar snart.
-
- 2 svar
- 583 visningar
-
-
Hejsan, Jag har 2 sötvattensakvarie ett med fiskar och ett med sköldpadda och fisk, jag har ett 6kantig akvarie på 48L, undrar om det ä möjligt att starta upp saltvatten i det? har blivit intresserad av det på sistone, jag är itne så jätte intresserad av så mycket koraller och sånt, men visst är väl alla saltvattensfiskar så coola, har oxå hört att om man inte har så mycket koraller och sånt så är det ganska lättskött? Om jag skulle starta upp det vad skule jag i så fall behöva till det?? jag kan typ inget om saltvatten så all hjälp är verkligen tacksamt välkommen . /statte
-
- 2 svar
- 931 visningar
-
-
då var det dags att ta tag i detta härliga forum igen, vill tacka alla som hjälpte mig med mitt första kar och nu vet jag att hobbyn är något för mig updatering kommer inom kort
-
-
- 2 svar
- 700 visningar
-
-
Får inte så jätte bra bild på den. Någon som vet om den är bra eller man ska försöka och fånga den?
-
- 2 svar
- 534 visningar
-
-
Hej, Någon klok som kan gissa om detta är Marin HLLE som min palettkirurg fått? Vill minnas att hon alltid haft dessa märken vid ögonen sedan jag fick henne. Matar med pellets och sjögräs. Tyvärr de bästa bilderna jag lyckades få till...
-
- 2 svar
- 352 visningar
-