Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Xanrag,

Nu har jag lagt vantarna på ett begagnat RSM 130D (kommer separat post med tekniska frågor om ett tag) där det följde med lite levande. Jag fick en lista och har googlat lite men vill bara verifiera att jag har det rätt så jag vet vad jag har i karet. Två av dom verkar väldigt medtagna också så jag undrar om dom ens lever. Jag behöver skaffa en bättre kamera, dom här är tagna med min mobiltelefon dessvärre.. Trattkant.. ehm, Discosoma? Radioactive Dragon Eye? Ska visst vara giftiga.. hm. Toadstool Leather Mushroom - Fast ska den vara så prickig? Mer Discosoma? Kanske av annan typ än ovan? Rhicordea? Verkar lite ledsen. Är det bara "rötter" eller är det något som le…

• 0 svar
    • 607 visningar
  2. På förmiddagen åkte jag och gumman till Ikea och allt var bra i burken. Men när jag kommer hem ser jag att det kommer vit gul substans ut i akvariet, for som fan titta jag in/ner i sumpen och ser att grotch fosfat filter bara sprutar ut allt i sumpen och skummarn har svämat över... Spontat vad kan ha hänt. Alla tankar och förslag uppskattas. Tängte att kanske fosfat medlet blivit gammalt.(har haft det i två veckor). Hjälp mig snälla !!!!

• 3 svar
    • 607 visningar
  3. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 607 visningar
  4. Started by patrikT,

Hej, har fått hem levande Sten som jag lagt i ett mindre kar tills jag får mitt större på 123 liter förmodligen nästa vecka, jag undrar hur länge Stenen klarar sig i det mindre karet? Pumpen till det har dessvärre slutat fungera nu idag, funkade fint innan dock 😕

• 2 svar
    • 607 visningar
  5. Started by OlleModéerGlatz,

TJO jag läser på till ett salt jag skulle vilja vet hur man tar hand om akvariet och hur mycket mer man behöver tänka på jämfört med ett sötvattens akvarium

6. Started by Cowgolem,

Halloj! Har en undran om hur man bäst riktar sina streamers? Har idag 2st i ett sumplöst 120l. 1 tunze 6040 och 1 tunze 6015. Sammanlagd volym på 6300l/h. Borde ju räcka gott och väl men tycker inte att cirkulationen blir bra :/ Den stora streamern sitter nertill och den mindre upptill mot ytan riktade lite mot diagonalen *se bild). Jag kanske ska byta plats på dessa för mer ytrörelse = bättre flås? Rikta dom på något annat sätt? Idéer?

• 4 svar
    • 606 visningar
  7. Started by Catchio,

Jag funderar på lämpliga fiskar till mitt 54-liters. Då jag vet att jag ibland är borta veckovis så behöver jag ha tåliga fiskar som äter pellets eller liknande som funkar i foderautomat. Förutom clowner, vilka gobys med flera finns det som skulle funka?

• Gilla
    • 5 svar
    • 606 visningar
  8. Started by jocke_ahl,

Hej.. För en tid sen så drog jag i gång ett ekipage på 250+100L alla värden har varit bra.. Tills idag salten är nere på 1019.. Vart har saltet tagit vägen? Hur kan nivån sjunka på typ 3 dagar? Nu till det stora problemet! Jag har inget salt kvar... Har beställt men det har inte hunnit komma... Därför undrar jag om det finns någon i Nyköping-Södertälje området som kan avvara 1kg? Hur ska jag annars bära mig åt? Tacksam för svar!

• 3 svar
    • 605 visningar
  9. Started by maria,

Har märkt att jag har många borstmaskar i akvariumet, jag har läst att dom e bra att ha men för många vill man ju inte ha och dom växer väl på sig min fråga är, finns det nån fisk/räka/krabba som äter dom?

• Gilla
    • 2 svar
    • 605 visningar
  10. Started by tholit_73,

Startade ett nytt kar 2016-10 o kan man gissa att inget vattenbyte har jag orkat med men som korallerna växer o förutom kalkwasser tillför jag inget annat. Stenkorallen till vänster va 4cm när jag köpte den nu drar den i väg åt olika håll. Min Clavularia Vridis (de gröna) tror dem heter så, som jag gratis fått från den lokala butiken sprider sig vackert. Korallen på vänster topp fick jag nyligen flytta för den var våldtagen av en vild anemon. Teknik saknas och skummare är inte värt namnet då den är ämnad till 100L max :-) men den funkar tycks det. Belysningen "Ljuset" det finns inte att köpa, lite magi i detta. En fråga till alla. Säljarna gör inga pengar på fisk/ko…

• 0 svar
    • 605 visningar
  11. Started by Daniel Fahlström,

Hej! Jag ska byta upp mig från ett 140 lit Aqua Medic Cubus till ett Red Sea Max 260 lit burk och tar gärna emot tips på vad msn bör tänka på! Jag kommer flytta över ca 20 kg levande sten, 5 fiskar, anemon samt några korallfraggar. Hur mycket inkört vatten bör man föra över och är det en fördel att ta med gammal sand eller ska man köra helt ny? Övriga tips tas gärna emot samt om någon är intresserad av mitt Aqua Medic 140 lit så är det till salu! Mycket lättskött och har fungerat problemfritt! /Daniel

12. Started by Flygare,

Nu börjar det närma sig start av del 1 i min saltvattensresa. Den består i ett 25 liters nano (vilket jag vet kan bli en "utmaning"). Del 2, om nu del 1 funkar hyggligt kommer bli ett större i 150-ish literklassen. Det jag funderar lite över är starten, då jag inte tänkt köra någon fisk i den lilla burken utan bara lägre djur och koraller. Har läst om "Lasses metod" för att starta små kar. Men frågan är om den kan appliceras även utan fisk? Räcker städpatrullen till att producera jox till bakterierna för att få igång nitrifikation i sten/filter? Och hur snart efter introduktion av levande sten kan man släppa i städpatrullen? Kan det ske omedelbums …

• Gilla
    • 3 svar
    • 603 visningar
  13. Started by Nordin,

Som några utav er säkert redan läst så skaffade jag mig ett RSM130 nu i Lördags, men idag när jag var å hälsade på min far så sa han att jag fick ta ett utav hans sötvattens akvarium om jag ville göra om det till ett saltvattens och använda det istället. Akvariet är ett Jewel Rio 240 jag måttade lite och fick det till 121x41x55 cm. Och nu är självklart min fråga hur går jag tillväga för att enklast bygga om det till ett saltvattens, med ytavrinning och sump för att dölja skummare och annat som inte är så fagert. Alla vill väll ha ett större kar:smiley22:

• 1 svar
    • 603 visningar
  14. Då hade man köpt dom 3 första fiskarna då..men nu är gramman borta..den hittade sina små gömställen med en gång..2 för och vara exakt..men nu syns den inte ens vid matning:smiley3: ...antigen har den väl fastnat o dött...plockar inte ur saker nej..eller så ligger den bakom karet på golvet..vilken underbar hobby hahah må väl...simma lugnare...

• 0 svar
    • 603 visningar
  15. Started by Pear,

Någon som vet vilka som säljer ramper MH 3x70W + T5 rör. Har letat men hittar inga finns bara 2x150W.

• 0 svar
    • 602 visningar
  16. Started by Wilhelm,

Hej! Första posten🥳 Ska inom kort hämta mitt första ”kar” (kan man säga så?😊). Det är ett RS 425 dlx. Jag försöker förbereda utrymme i mitt pannrum för att bereda vatten (RO samt salt). För att inte behöva blanda etc. varje gång jag ska byta vatten tänkte jag skaffa mig lite rejälare hinkar. Min fråga till er är vilken storlek på hink ni hade satsat på? Jag tänker att jag ska Köpa Rubbermaids ”Brute”-serie och de finns från typ 50 liter till drygt 200 liter! Hur hade ni resonerat i min situation? Priset är en faktor, men inte avgörande! Tack och trevlig söndag!

• 5 svar
    • 602 visningar
  17. Started by Micke81,

Har köpt ett nytt kar på 340L. Har köpt 2 Hydra 52:or som jag ska ha som belysning. Frågan är hur högt över ytan ska dessa hänga?? Mvh Micke

• Gilla
    • 3 svar
    • 602 visningar
  18. Started by magnus1982,

jag satte igång mitt akvarium mitten av månaden, så pengarna var juh inte dem bästa men iaf har köpt akvarium och tester m.m och en 1.5 kg ls för tillfället, akvariumet är 58 liters. ska köpa ungefär 5-6 kg till vid löning. frågan lyder alltså som såhär, börjar isf uppstartsfasen från när all levande sten är i karet eller från när jag lade i det första 1.5 kg? hoppas någon vis man eller kvinna kan svara på det ps. fan vad fult det är med kiselalger! hoppas silikaten tar slut snabbt

• 2 svar
    • 601 visningar
  19. Started by Johnny Tveit,

Hej, en kanske dum fråga. Jag har bara två st clowner i mitt akvarium (har bara varit igång i 14 dagar). Nu har jag massor med vita prickar på glaset, misstänker att det är Copepods? Men Clownerna verkar inte intresserade alls, bör jag investera i någon fisk som äter dessa? Kan det bli ett problem om jag inte införskaffar något som håller lite kontroll på populationen? MVH Johnny

20. Hej alla, vad säger ni - ska ev köpa ett kar som är uppe o rullar. Hur skulle ni göra med den sand som finns i akvariet nu? Skulle ni behålla den - eller kasta o köpa ny levande sand för att undvika all gammal medicinering mm (vet inte om det har medicinerats - mest för säkerhets skull) Mvh Ted

• 0 svar
    • 600 visningar
  21. Started by Löta,

Skulle egentligen vilja att det fanns en tråd, med de som har saltvattensakvarium men kör low tec eller lite enklare. Personligen gillar jag akvarium med mycket fisk - och enkla koraller och anemoner. Det finns dåligt utbud på tex mjukisar? Men om fler håller på kommer utbudet att öka? God Jul på er ❄️

• Haha
      • Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 600 visningar
  22. Started by znoddas,

Lång resa 124mil....åkte 04.15....hemma och de mesta igång innan 23.00 samma dag ;-)... Total nybörjare på detta med salt.. Letade länge efter ett "utrustat" kar med mina mått...juwel 350 hörn. Nu kört en vecka...började ganska fort med vodka metoden iom höga nitrat och phosfat. ...ska göra mätningar nu i helgen.. Mkt levande sten...lite annat..men bra starta me... Går tyvärr inte lägga upp bild via mobil...kommer

• 1 svar
    • 600 visningar
  23. Started by Joaina82,

Nu har jag gjort i ordning min biorb 60 l helt och hållet. Bestämde mig för att modifiera den lite, tog bort pumpen och satte i en annan, och har även installerat en skummare. Salthalten är bra, och allt ser helt okej ut, har inte börjat mäta ämnen än eftersom det blev helt klart igår. Frågan är när jag kan introducera levande sten? Och om det finns någon som säljer det i skaraborg? Ska man mata stenens hyresgäster? Hur mycket levande sten ska man ha i 60 liter? Akvariet är som en glob.. så det är trångt på botten, kommer inte få plats med så mycket. Tacksam för svar

• 5 svar
    • 600 visningar
  24. Guest
    Started by Guest,

Hej, Jag har startat upp ett kar på 50x50x50cm som det ska vara mjukisar och lps i. Jag har 2 kinastreamers i som sjunger på sista versen, det är inte alls något drag i dom nu längre. Så jag tänkte fråga om det skulle räcka med en jebao rw8 eller rw4 i karet, eller vad hade ni rekommenderar att man kör? Gärna något i liknande prisklass. Räcker det med en eller borde man ha två stycken? Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

25. Started by jeanette,

Hej Vi har köpt ett beg. akvarium med teknik. Allt går bra utom vår skummare, vi har en prizm skimmer. Den låter men den tar inte in vatten , vattnet bara står och "guppar" strax ovan vattenytan i röret. Vad är problemet?? Vi har fyllt skummaren med lite vatten men det hjälper inte.

• 2 svar
    • 599 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.