Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Vad är anledingen till att man inte kan ha en heltäckande ramp eller glas över karet ...är enda anledningen värmen eller finns det andra bovar i dramat ? MVH
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej alla Köpte igår en fisk som jag inte vet vad det är för ngn. Kan ni hjälpa mig? Den fisken som är i mitten, dvs. ej fjärilsfiskarna.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Två saltvattenskar föds på nytt tack vare ett annat kars krasch. (Start= 5:e aug 2008) Under min semester då jag spenderade två veckor på västkusten ringer min bror hemifrån och undrar varför man helt plötsligt inte kan se in i akvariumet! Hmm... Kan det vara den nyköpta nydelade anemonen som jag haft i knappa två veckor... Japp. Det var det. Anemonen hade gått bort och i sin yra valde den att ta med sig allt i karet. ALLT! Inte så svårt när karet är på blotta 58L (Clownhotell). När jag kom hem fick jag göra en ordenlig städning av karet och ta en tur till någon av alla saltvattensbutiker i stan för att ”boosta” upp karet på nytt. Jag hade aldrig varit där så jag och flic…
-
- 59 svar
- 8,1k visningar
-
-
Ja nu har man börjat få snurr på et o vatten byten har där blivit. men idag slog det mig....grusen i botten....städar man den, i så fall slammsuger man den som i ett sötvatten eller bara fläktar över den som jag gjort hittils med handen så det yr upp lite skit då o då så det håller sig fint. hmmmmmm
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
-
Jag har en Sinularia som har börjat vitna på de sista 5 mm av några av dess toppar. Är detta något att oroa sig för? Eller kan det vara tillväxtsoner?
-
- 1 svar
- 575 visningar
-
-
Hej alla! Köpte mig ett Juwel Lido 120L för en tidsedan som nu har blivit salt Tekniken jag har i akvariet som det är nu: Skummare: Aqua Medic Biostar Flotor 250L http://www.reptilica.co.uk/Aqua-Medic-Biostar-Flotor.phtml Streamers: 2st Seio Prop 530 2000L/h (tycker dom låter rätt mycket?) http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1063 Ljus: Juwel original 2x24w T5 (kommer uppgraderas till 150w MH+2x24 T5 ramp) Doppvärmare: 100w juwel original i innefiltret (tror inte den kommer användas) Juwels original innefilter med en 600L/h pump (ska fyllas med kol och annat nyttigt) va iväg idag och handlade 9kg levande sand och 25kg Tropic marine salt. Hällde i 100L kallt k…
-
- 93 svar
- 14,1k visningar
-
-
JAha . Då har man börjat med detta med .. Efter ha varigt och läst om detta i över ett år . Lite om mig själv . Namn Robin Sjöberg Kallas Roffe. Bor i Kungsör som ligger mittimellan Västerås och örebro, 5mil till vardera. 27år gammal, Alltid gillat att hålla på med akvarium. Och har testat det mesta tex, Diskus malawi sällskap osv, Men har haft ett uppehåll på ett par år, Och Hållit på med reptiler istället, Men nu är man tillbaka , Just nu Hemma i min lilla 2a , 720Liters diskus, 540Liters Fjärillar + L-malar, 320 Liter Blåciklid + Eldålar, 250 Liter Sällskap, Och Inköpt igår ett 130 Liters RSM, Som jag håller på att Fylla på i skrivandets stund, Tar gärna i mot tip…
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
Ska snart starta upp ett 118L kar och skulle vilja ha någon/några anemoner till mina clowner. Blir förmodligen några ocellaris eller percula. Hur gör jag bäst för att förbereda mig för en anemon passande till fiskarna nämnda ovan och vad är de stora varningarna? Hur länge bör man köra akvariet för att kunna ta in en anemon om det ens går i ett kar av denna storlek? Om det inte lämpar sig med anemon för en så pass oerfaren akvarist som jag, finns det några bra "substitut" som kan verka som hem åt fiskarna och utseendemässigt påminna om en anemon? Tacksam för all hjälp jag kan få, skulle verkligen vilja ha en anemon!
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
hallo, jag håller i skrivandets stund på att tömma ett 450 kar för att göra om det till salt vatten! Har ett RSM som jag kör Instant Ocean salt i. Tänkte att de är lika bra att köpa en 25 kilos hink hos bengt ute på marinakvariet till 450 karet! Mina fråga är, kan jag använda även detta saltet till mitt rsm som jag redan kör Instant Ocean i ? tacksam för snabba svsar ! MVH
-
- 10 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej har länge gått och funderat på salt och har alltid varit som ett litet barn på julafton framför ett saltkar. Har kollat runt lite efter en nybörjarguide men utan lycka, undrar om ni kunde hjälpa mig lite. Ha i åtanke nu att jag är väldigt dåligt insatt i termer och teknik inom detta! Jag har i dagsläget 2st 222l kar med borrade bottnar där jag tänkte ha som saltkar med sump. Varför sump det har jag inte en aning om något jag sett att folk använder sig utav men jag har ingen aning vad som ska fyllas i "sumpen" Skulle uppskatta om ni har tid att lägga på mig med detta Det jag vill veta är ALLT tex, vad måste jag ha för att kunna starta ett saltkar, belysning? Pumpar? …
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej, Jag tänkte köra lite fosfatadsorber i en reaktor och undrar om man borde köra kol in annan reaktor också? Frågan är kanske om man vinner såpass mycket i effekt genom att köra med reaktor? Om det endast är en minimal förbättring så kan man istället massera. Vad tycker ni? Det blir ju även en extra pump, och el, värme etc.
-
- 2 svar
- 992 visningar
-
-
Hejsan I dags läget har jag ett 54l salt kar, men är sugen på att köpa ett 100 l Mim fråga är hur fungerar det när man ska flytta över allt? Jag har ca 8 kg ls i mitt befintliga kar, 2 clowner och en goby. Måste jag låta det nya karet cykla på nytt eller räcker det med att ta det befintliga vattnet och stenen och sen bara fylla på resterande med nytt salt vatten? Med vänlig hälsning --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?j1dyk0
-
- 2 svar
- 655 visningar
-
-
Har ett par prylar som jag fick med när jag tog över ett saltkar idag, och som jag undrar vad det är.
-
- 11 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte starta upp ett 75 liters kar med lite LS och några mjukisar men är det nödvändigt med ytavrining?
-
- 4 svar
- 599 visningar
-
-
Har haft igång akvariet i snart 1.5 år och aldrig sett detta förr, vad kan det vara ? Blir alltid lika nojig när det är nå nytt som händer.
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej på er allesammans! jag har precis vart och hämtat mitt nya saltvattens akvarium. Jag ska sätta igång ett litet projekt här och hade behövt en hel del hjälp med val av teknik osv. Först presenterar jag mig lite enkelt. 24 år gammal, håller till i Kalmar och har gjort hela mitt liv. Bor med sambon som är höggravid och va beräknad till igår (27/3), riktigt bra tajming jag har hållt på med akvaristik sen jag var ett litet barn, och har sysslat med allt från malawi/tanganyika till Discus och L-malar. Sysslar även en hel del med terraristik. Har för tillfället 14 terrarium hemma. Huvudintresset ligger i pilgiftsgrodor och phelsumor. nu vidare till mitt projekt. jag ha…
-
- 60 svar
- 6,2k visningar
-
-
-
Hej Läst igenom denna några gånger och tycker det verkar vettigt: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=431 Vilka är riskerna med en så snabb start, vad bör man vara beredd på om man provar det? Mvh Urban
-
- 1 svar
- 876 visningar
-
-
Går i funderingarna på att äntligen skaffa mig ett akvarium som jag har längtat efter sen barnsben. Men det slog mig precis att jag har absolut nollkoll på vad jag behöver.. Det jag har tänkt mig är ett akvarium med storleken 450x60x100 LDH, 3 väggar och ett glas. Skummade igenom några trådar och läste att det kanske är för högt? Bör jag tänka om höjden? jag skulle vilja ha en rocka, bläckfisk och sjöhäst i karet, men utgår på att jag måste välja en Eller går det att ha någon av dom tillsammans? Vad jag har förstått så lever inte bläckfiskar så länge i fångenskap, finns det någon art som gör det? Hur bör jag b…
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Startade ett kar i oktober 2016. info: 100x35x55 typ 200 liter sump typ 30 liter belysning två kessil 160 tunablue tänder 0630, bara blå till 11, 100% färg 65% styrka till 20 och ner till blå igen för att släcka 2300. 20 kilo ls fuji sand btn bakrund tunze ato två jebao rw 4 på else mode jebao retur 4000 på halv effekt deltac skummare sc 1351 Tänker koppla in ett ehim 2017 med siporax i värden: salt 1025 noll amomium,nitrat,nitrat(enligt red sea) kh 8,3 fosfat 0,08.( red sea pro) Kör sedan fyra vattenbyten (30 liter per vecka) bara osmos vatten. kran vatten innan. Haft dino nästan se…
-
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-
-
Vilket salt tycker ni är bäst och varför? Har äntligen fått hem mitt rsm 250c och nu ska jag beställa resten så jag kan få igång det! Hört olika om salt sorter men ni som provat fler märken va säger ni?
-
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag vet att om man får in direkt solljus i akvariet så får det alger att gro. Men var placerar man ett akvatie om man bor i en ljus lägenhet? Fungerar det i ett ljust rum, men att man inte placerar precis vid ett fönster?
-
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej, Mitt första inlägg här på tråden. Helt ny inom saltvatten men hållit på lite sötvatten innan i X antal år. Äntligen har jag vågat ta steget mot att satsa på saltvatten om ändå I liten skala. Vet ju att små kar är svårare och kräver möjligtvis lite mer omsorg än större. Här kommer lite bilder. har stått några veckor och i söndags kom mina första små clown och en liten boxarräcka I. härligt med lite rörelse. Här kommer lite bilder kom gärna med förslag.
-
Hej SG. Är det någon som vet om detta är någon form av sjukdom eller parasit? Hur kan man åtgärda det? Mvh Johnny
-
-
- 34 svar
- 3,5k visningar
-