Gå till innehåll

Scubahawks 172L + 58L Nano


Scubahawk

Rekommenderade inlägg

:W:

Två saltvattenskar föds på nytt tack vare ett annat kars krasch. (Start= 5:e aug 2008)

Under min semester då jag spenderade två veckor på västkusten ringer min bror hemifrån och undrar varför man helt plötsligt inte kan se in i akvariumet!

Hmm... Kan det vara den nyköpta nydelade anemonen som jag haft i knappa två veckor... Japp. Det var det. Anemonen hade gått bort och i sin yra valde den att ta med sig allt i karet. ALLT!

Inte så svårt när karet är på blotta 58L (Clownhotell).

När jag kom hem fick jag göra en ordenlig städning av karet och ta en tur till någon av alla saltvattensbutiker i stan för att ”boosta” upp karet på nytt. Jag hade aldrig varit där så jag och flickvännen åkte till Aquarium Stockholm/Akvarieleasing i Sundbyberg.

Och vilket mottagande! Tommy möter oss tillsammans med Hanna. Båda grymt justa och duktiga på saltvatten. Karen ser superfina ut och deras korallkar är jättefina! Ett Redsea Max och ett clownhotell står där med. Båda är verkligen jättefina!

Massor med fin levande sten och ett kar på 170L som står tomt med salt, sand, T5 lysramp, 4 T5:or och en Redsea Skimmer Deluxe med avrinning i ett paket. Mmm… nytt kar…. Man blev ju sugen.

Efter en massa tips och trix från Tommy och Hanna så köper jag en påse levande sand till mitt clownhotell. Precis när vi ska till kassan frågar min tjej om vi inte ska ta 170 litaren… ? Dum fråga tänker jag och 5 min senare står vi och plockar levande sten och lyfter in ett nytt kar i min lilla Mini Cooper S. Jag visste att Minin var stor nog! ;)

Så, hem och starta upp två kar!

:nya bilder:Och nu äntligen kommer det liter bilder på det hela projektet . Lite i efterhand då jag varit för slö men efter det här inlägget så ska det uppdateras lite oftare. J

Hoppas ni gillar det.

Ja just det! Starten drog igång den 5:e augusti 2008 från 16.00 till klockan 00:00. *pust*

Här kommer först lite bilder av det som följde med. Hoppas bilderna duger. Det mesta är taget med min iPhone (ok kamera).

-shark_smiley

Fortsätter imorn..... Zzzz....

post-3775-14468916144113_thumb.jpg

post-3775-14468916144361_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Med den levande stenen följde det med 2st krabbor. Verkar vara Paractaea monodi. Så eftersom jag bara fick se den ena när jag la i stenen då den ”hoppa” av så ville jag se om jag kunde fånga dem under natten. Men det gick aldrig. Man får spana en liten stund på natten så ser man dem.

Något jag har tre av som också satt på den levande stenen. Små som 50-öringar. Jättevackra och

mina tittar bara fram när det varit släckt ett tag. De är tydligen inte artbestämda ännu men en typ av skivanemon är det. Verkar vara något i stil med: Pseudocorynactis-caribbeorum.

Och 1 och halv vecka senare köpte jag lite levande till karen.

Blev en blåbenad och turbo till vardera kar för att se hur det mås. Samt en Euphyllia från Aquarium Stockholm/Akvarieleasing.

Idag har Euphyllian börjat dela sig och det är ju ett gott tecken. Då har jag även flyttat den lite fram och tillbaka mellan karen för att det är svårt att bestämma sig var den ska vara. Men i dagsläget sitter Euphyllian i Clownhotellet.

Man kan även se en skivanemon som jag fått från en kille här på Saltguiden. Den har blivit riktigt stor idag.

post-3775-14468916146223_thumb.jpg

post-3775-14468916146455_thumb.jpg

post-3775-14468916146675_thumb.jpg

post-3775-1446891614694_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
Har nu sålt mitt clownhotell som var det första saltkaret jag hade och tänkte lägga upp ett par sista bilder på 172-liters karet innan det också avverkas för att flyttas till mitt nya 400-liter akvarium. :nöjd:

Varsågod "Kendra" ;)

Tackar :skrattar:, det var snällt. Avis på dina fiskar - båda ligger på min"vill-ha-men-vågar-inte" lista. Väntar med spänning på de första bilderna på nya akvariet - lycka till med bygget! Härligt med nytt kar med plats för nya fiskar och koraller-Tummen upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sweet. Tog bara 4 dagar (inkluderat helgen) att få hem paketet.

Hur läckert som helst och strömkabeln är ju en standard datorkabel så absolut inga problem att byta till svensk strömkabel!

Tanken är ju att den ska sitta i det nya karet men kan man verkligen hålla sig tills dess???? Hmm... får suga på den karamellen.

post-3775-14468917965342_thumb.jpg

post-3775-14468917965478_thumb.jpg

post-3775-14468917965604_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha. Då kom man äntligen till skott.

Testkör mp40:n i mitt 170 liters och jag måste ha styrkan satt till det lägsta då jag inte vill möblera om i akvariet just nu. Men det är ett ruggit drag!

Måste säga att den är verkligen tyst också. Jag hör åtminstånde ingen skillnad alls!

Det är min superhögdjudda Red Sea Prizm skimmer deluxe som fortfarande låter förbannat mycket tyvärr.

Men som sagt! Får se hur allt i karet kommer att må framöver.

Koralian i bakgrunden ska bort nu. Men fixar det imorn.

Lägger också upp några filmer vid senare tillfälle så ni får HÖRA hur det låter.

God natt.

post-3775-1446891802676_thumb.jpg

post-3775-14468918026862_thumb.jpg

post-3775-14468918026971_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att du borde klara dig med en vortech va? :)

Är det en Arcadia ramp?

Japp, i det här lilla akvariet är det inga som helst problem. När jag drog på vortechen så satt fiskarna och anemonen klistrade mot kortsidan!

Japp, det är en Arcadia-ramp. 4st T5. :) Två vita, ett blått och ett FijiPurple.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en stor citronsyratvätt av lite pumpar och annat smått och gott efter jag köpt det stora karet med tillbehör.

Hade allt i ca 20 liter vatten med citronsyra och kände att det blev riktigt varmt om dunken så jag var tvungen att kolla tempen.

Så, 4 pumpar var det. Två stycken Boyu Wave maker VM-1:or och en Maxijet 3000 samt en mindre Eheim Aquaball.

Har inte kollar watt-värderna men gör väl det senare om intresse finns.

post-3775-14468918027336_thumb.jpg

post-3775-1446891802751_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...