Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
har gått och funderat både länge och väl på att köpa ett saltkar och igår så hittade jag ett lämpligt kar, ett kubkar på 50x50 med 20 kilo ls 20 tal koraller mjuka och hårda med skummare och allt detdära som jag läst mig till att man behöver enda problemet jag har nu är att jag fick sex flyttlådor med extra grejor som jag inte har en aning om vad det är till för faktum är att jag inte ens kunde få med karet bilen blev full av lådor med olika grunkor av plast glas så det blir en ny tur till säjaren på lördag då själva karet och invånarna ska få ett nytt och kärleksfullt hem min fråga är känner någon till något om sakerna på fotot vad som skulle vara bra att montera in i k…
-
- 122 svar
- 16,4k visningar
-
-
-
Jag funderar på att skaffa ett 250 liters kar. Jag är nybörjare och vad jag har förstått så är planering A och O... Så jag undrar vad ni har för fiskar i eran 250 liters kar? Det hade varit väldigt snällt om ni hade kunnat skriva vad ni har för fiskar, hur många av varje och hur de fungerar tillsammans. Ni får gärna skicka med bilder på eran fiskar och kar! Det hade hjälpt mig väldigt mycket då jag är i planerings fasen med mitt akvarium. Tack på förhand!
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-
-
nån som vet vad den heter eller vad det är för nått?
-
- 1 svar
- 325 visningar
-
-
Nu har min anemon delat sig igen, har nu 3 stycken och måste sälja en av dem. Någon som vet vad denna sort heter?
-
- 1 svar
- 580 visningar
-
-
Jag skulle behöva veta vad denna korall heter Någon som kan se det och skriva namnet till mig. // Lennie
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Jag är inne på min 3e vecka på uppstarten och har hittat 2 gröna tunna pinnar som sticker ut från en av mina stenar. .vad kan det vara?
-
- 4 svar
- 860 visningar
-
-
Vad kan den ljusa klumpen i mitten av bilden vara för något? Ska det tas bort? Svårt att få till en bra bild. Den sitter en bit in.
-
Tjenare! Jag köpte denna fina korall för exakt en dag sedan Jag har sökt på artregistret men hittar inget. Någon som kan berätta skötsel till denna också. TAck för alla hjälp!
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Vårt kar har stått med levande sten i i nästan en vecka. Vi har sett lite olika levande djur som sjöstjärnor (tror även en ormsjöstjärna), några småräkor, nån snigel och några puttedjur i stenen. Vi har tagit kort på några saker vi inte vet vad det är. Nån som kan hjälpa oss? Tror att det kan vara några anemoner av något slag? Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna. Bild 1: lilla stenen, till höger i bilden. Utslagen mer vid mörker, lite grön i topparna. Vid ljus ihopdragen. Bild 2:stenen till vänster, lite år det röda håller. Som en blomma/knapp? Har en mun i mitten. Ihopdragen i ljus, vid mörker ser man "stjälken" tydligt. Den drar ut sig. Bild 3: På stenen…
-
- 9 svar
- 973 visningar
-
-
Goddagens! Som nybörjare på salt ser man märkliga saker titt som tätt även i riktigt små kar har jag märkt. Finns det någon vänlig person som kan ge mig en ledtråd om vad det är för luddigt med orangea prickar som sitter på denna stenen? Stenen/korallen inköptes förra måndagen hos Marinakvariet, och jag vet inte om luddet fanns från start eller om den kommit smygande. Bildbevis följer, och tack på förhand! PS. karet har vart igång i 5-6 veckor och är ett 37liters AN.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Den är väldigt skygg. Kroppen är stor som en enkrona. Kroppen är brun/vit och klon ser ni själva. Någon som har en blekaste? Det är inget jag köpt. Är det något jag ska försöka ta död på?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
vad kan hända om man lägger ner djur i akvariet om man lägger ner för tidigt? jag började få mycket alger så jag ringde till affären å frågade om det var okej å köpa några turbosniglar och fick godkännande, dock märkte jag senare att mitt nitrit värde hade stigit och sniglarna dog. min fråga är då: kan det göra nått allvarligt med uppstarten om man lägger ner djur i uppstarten eller är det bara att dem stackars sniglarna kastar in handduken? mvh/ Robban ps. om det växer grön/gula alger som ser ut som gräs är det såkallade trådalger eller vad kan detta vara för nått? det är nämnligen en gräsmatta på rutan å på lite andra ställen
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Går andra räkor ihop med Boxaren? Kan man ha en goby ihop med den? Kom gärna med förslag. Har en ensam Boxarräka just nu.
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej!!! Jag har tänkt att kanske skaffa saltvatten och isf i ett 63L-kar (60*30*35cm). Vad kan man göra med ett sådant litet kar? Vad för fiskar är bra för en nybörjare och kan hur många kan få plats? Vad behövs det för Tekniska prylar? Vad är det som gör saltvatten så dyrt? Många frågor blev det och räkna med att jag har fler som jag vänter lite med så att det inte blir för mycket på en och samma gång. Jag är helt nybörjare i detta ämne. Jag har haft sötvatten i ca 1½år och har ett nystartat Tanganyika-kar på 222L. Det kanske kan ha gett mig lite erfarenheter, men långt ifrån tillräckligt... Mvh Mathias
-
- 23 svar
- 2k visningar
-
-
En kamrat till mig han vill bara prova försiktigt i början med lite små fisk och levande sten i sin 45 liters akvarium vad ska han tänka på och vad kan man ha?
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Hej! Jag behöver lite hjälp med att välja akvarium och kringutrustning och hoppas att någon kan hjälpa. Har pysslat med sötvatten i typ 15 år men har sneglat på salt nu ett par år. Har läst mycket nyttigt både här och på andra forum samt köpt, läst och förstått (förhoppningsvis) en hel del böcker i ämnet. Målet är nu att sätta upp ett revkar på mellan 700-1000 liter. Gillar SPS:er, anemoner och räkor framför allt, kommer nog inte ha så mkt fisk, men några rackare blir det väl ändå. Kunde man hålla en Mandarinfisk hyffsat naturligt vore det fint. Har nu en en tid funderat på vad jag ska köpa för akvarium och för prylar runt. Skulle gärna köpa en "skräddarsydd" lösning …
-
- 14 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hur stort är minimi måttet och vad krävs för att ha ett saltvattens akvarium och hur gjör man? Hittar inge riktiga fakta...
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
när är det dags att lägga i räkor, snäckor, stjärnor? hur många av varje borde man ha i ett 450-liters? .
-
- 1 svar
- 974 visningar
-
-
Tänkte att jag skulle dela med mig av några nybörjarerfarenheter som visar hur fel man kan tänka om man resonerar med sig själv och inte använder sina tester för att verifiera sina resonemang. Men vi måste backa bandet några månader. Så här började det hela. I somras var vi ute och seglade och när vi kom hem hade det varit strömavbrott. Alla fiskar döda och vattnet luktade som F n. Hittade de döda fiskarna och bytte massor av vatten. Efter en vecka eller så kunde jag se att många av korallerna ändå hade klart sig och stjärnpolypen levde loppan. Men efter några veckor så började få problem med både kisel- och grönalger. Jag antog att det berodde på att det fanns massa döda…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har ett helt lager med foder till mina koraller. Undrar om jag kanske är lite för ambitiös Jag matar 2 gånger i veckan med följande: 1. Red Sea Reef Energy A 2. Red Sea Reef Energy B 3. Phyto Plan Julians Sprung´s Formula (Plankton, pulver) 4. Röd plankton (Fryst) 5. Rotifiers (Ocean Nutrition, fryst) 5. Invertebrate Food (Ocean Nutrition, fryst) Hur ser era rutiner ut? Vad matar ni med?
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej Undrar om det finns någon som kan ge mig några tips på vad jag ska tänka på. Ska starta ett kar på 170L med skummare o pumpar o dubbel lysrörsramp. behöver jag några mer tillbehör förutom levande sten? Vad kan man ha där i som inte dör direkt. Mvh//Ricke
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Håller på och startar ett s.v akv. och tänkte köpa lite grejor. Är i stockholm i morgon lördag och tänkte besöka en s.v butik men har bara tid att åka till en (vi är ju flera ) och nu undrar jag vilken rekomenderar ni?, den i södertälje eller den i bromma? eller ngn annan./ Christine
-
- 36 svar
- 3,9k visningar
-
-
hejsan nu har baljan varit i gång i snart 8 veckor i mörre.Ska inhandla nått i sanden mm.vad rekomenderas ja e novis på detta fiskar 1 2 st eller någon korall kanske.har kikat runt mycket å läst men när ja e i affären så e allt lika känns det som koraller e ju lite anorlunda.Karet e på 375 liter har bara snäckor å 35 kilo sten e la lite lite kanske.
-
- 5 svar
- 706 visningar
-