Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Mitt första inlägg, rookie på salt (dock erfaren sötvatten akvarist) Körde igång en 140l kub (aqua medic) för ca 4mån. sen. Från en av LS-stenen sprutar det ut en spermie liknande stråle flera ggr om dagen, trodde först att det var nåt sexuellt från Sargassum alger som jag hade lite av i början, men när jag rensade den stenen det var mest på, så såg jag att det kommer från stenen.. Har några acropora fastlimmade på den stenen och dom verkar inte bry sig, drar inte in polyper eller så... Nån som har en aning om vad det kan vara?
-
- 0 svar
- 689 visningar
-
-
Någon som vet vad detta är för osmolator och vilket märke det är? Har fått problem med den men har ingen manual eller nånting.... Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 626 visningar
-
-
Hej alla, min tank har nu rullat i nära 6 veckor. En del alger (gröna) har jag haft - men inte nämnvärt! MEN idag så slog den gröna algen till ordentligt! Har ökat ljustiden med en timme per vecka. Är nu uppe i ca 8 timmar per dag /ca 60% av styrkan- sen lite månljus på det. Bytt vatten var 10:e dag - ca 10-15%. Kör med osmos! Värden: Nitrit - 0 Nitrat - 0.2 fosfat 0 kh 8.5 salt 1.024 Den här veckan, börjat mata med fryst "super shrimp" - är det jag som har varit för generös till de små liven i tanken? ikväll så blev det att borsta stenen med tandborste - och så drog j…
-
- 0 svar
- 655 visningar
-
-
-
Hittar ingen bra forumskategori att skriva denna fråga i så jag lägger den i nybörjardelen. Är ju ändå snart 10 år sedan jag hade igång mitt kar. Finns det bättra underkategori få gärna Admin/Mod flytta tråden. Mitt teknikrum börjar bli färdigt och jag håller på att planera upp de tre visningskaren som kommer vara anslutna. 500l med främst LPS. 240l kub med Anemoner. 180l fiskkar med mjukisar. Jag kommer sikta på att hålla vattenvärden optimalt för mitt 500 liters LPS kar. Mina frågor. 1. Kuben. 240 liter. Hade tänkt att ha två till tre olika Anemoner med Clowner, sandvändare och städpatrull. Inga koralle…
-
- 0 svar
- 460 visningar
-
-
Har en del mjukkoraller som sprider sig och dom hamnar inte alltid där man vill ha dom. Kan man flytta på dom, dvs ta loss dom från stenen? Dom som sprider sig är Xenia, Discosoma och Montipora. Mvh UB
-
- 0 svar
- 399 visningar
-
-
Är en glad nybörjare som har Några frågor ang belysning i saltvatten. Har sett att Swedish-Growsystems säljer lågenergilampor purpellight som har 250000k vilket jag hört ska sådana lampor som ger detta spektra ska vara bra. men har bara sett dom som hps. Lågenergi är ju energisnålt. Någon som prövat dom. Vore jätte intresant att veta håller på med ett bygger mitt Akvarium nu så alla tips ideer ang belysning är välkommet Olle
-
- 0 svar
- 558 visningar
-
-
Då var akvarium och de mesta tekniken inhandlad. Allt är än så länge köpt begagnat förutom en R/O, försöker hålla mig runt 50kr/litern men det börjar bli svårt! Tekniken består idag av en Mce600 skummare, två tunze 6025 pumpar och två st 30W T8 rör. Pumparna låter ganska mycket så jag ska se om jag ska beställa nya impellrar (kostar drygt 300 från tunze för två st) eller köpa helt nya pumpar. Sågade även till en plexiglasskiva som jag kom över som nu ligger på botten. Imorgon åker jag och inhandlar en refraktometer och eventuellt en termometer därefter väntar jag bara på vattentester och en doppvärmare som är beställda, sen ska jag blanda saltet och köpa mig ca 20-25kg LS…
-
- 0 svar
- 567 visningar
-
-
Fick hem LS för nån dag sen, och med den hängde de med en krabba och något som liknar en vanlig "spindel" skulle behöva hjälp med identifiering utav dessa, krabban åker ner i sumpen vilket dom då jag icke tänker köra fish-only. Sorry för dålig kvalité på bilderna. Den som sitter på håven är alltså krabban. Och givetvis en bild på hela karet, inväntar sand och 20kg LS till nu imorgon totalt 40kg LS
-
- 0 svar
- 490 visningar
-
-
Tjenare! Vill jag uppgradera ljuset i mitt juwel lido 120 liter. Vill göra detta för att få mina koraller att växa lite. så nu undrar jag vad ni skulle rekommendera att göra utan att det kostar allt för mycket?=) hoppas ni kan hjälpa mig mvh /Wigge
-
- 0 svar
- 862 visningar
-
-
Som rubriken lyder så söker jag lite levande sten i Helsingborg! Hör av er med pris:)
-
- 0 svar
- 853 visningar
-
-
Är det normalt när man doserar buffer i liquid form för att höja alkalinity att det ser ut som bubblor när det rinner in i vattnet? > 10 minuter mellan Ca och Carbonate dock Amy idéer ?? Skickat från min iPad med Tapatalk
-
- 0 svar
- 393 visningar
-
-
-
Skulle vara uppskattat med synpunkter, tips och förslag på denna idé? Jag har en känsla av att jag kommer låta som Peter Dalle men bättre nu än sen om man säger så.. Jag ska skapa en tråd om mitt nya projekt inom kort så fort jag fått sumpen klar! Ni får ha överseende med ritningen för jag har aldrig använt ett ritprogram så det ser ut därefter! Tanken är att fackens stl kommer anpassas efter måtten på tekniken som ska ner i dessa.
-
- 0 svar
- 465 visningar
-
-
Imorse när jag kom ner och skulle tända åt firrarna så upptäckte jag säkert hundra små, 1 mm-- 5 mm, tentackelprydda djur på glaset dom har en rödorange prick mitt i. Det ser ut som massor av små nakensniglar.... Kan det vara avkommor till någon av mina sniglar?? Skulle ha tagit ett kort men jag är en sån usel fotograf så det blir så suddiga bilder, hoppas någon kan hjälpa mig trots den något flummiga beskrivningen.
-
- 0 svar
- 523 visningar
-
-
-
för övrigt en fråga till när jag ändå är igång. jag kör testerna en gång i veckan nitrat nitrit osv. med märket expert line aqua test. kanske inte så relevant men jag har så jäkla svårt att avläsa dem. ser på ett ungefär men är inte hundra, självklart ser man skillnad på blå och grön hehe. men just nitrit som är så viktig är så svårt och det ska juh helst vara 0. därav är jag lite orolig. råd?
-
- 0 svar
- 430 visningar
-
-
Kör med filtersocka 200 micron som endå släpper igenom en del. Funderar på att koppla skummaren direkt till röret ifrån akvariet, har inte hunnit än dock. Några andra tips ? Har sett att en del har filtermatta i sina sumpar, hur ofta bör dessa rengöras ? Någon sa att det finns ett medel att hälla i som binder upp allt så det är lättare att skumma ut ?
-
- 0 svar
- 630 visningar
-
-
Någon som testat denna Osmos? Sen undrar jag om det är rätt ersättningsfilter jag länkar här under? Det är 2 stycken man har i sin osmos? http://www.tritonakvarium.se/st-190-380-sediment-filter/3280-0 http://www.tritonakvarium.se/st190-380-kolfilter/3281-0 Fungerar vilket silikatfilter som helst? t.ex. http://www.tritonakvarium.se/al-silicatfilter/2844-0
-
- 0 svar
- 781 visningar
-
-
Ni som har kvar orginalfiltert i Lido 120, vad kör ni med? Några av svamparna eller bara typ kol och fosfatremovers?
-
- 0 svar
- 522 visningar
-
-
Hej.. Efter att ha kört sötvatten i snart 10 år så kände jag att det var dags med lite nya utmaningar. Det började med att jag hade ett gammalt repigt 100-liters och en passande bänk som jag tyckte skulle bli en bra start. Började med att beställa ett akvarium som passade bänken perfekt, 75(L)x40(D)x50(H) och en massa teknik, skummare, UV-C filter, reaktor för rowaphos eller pellets, osmolator och en returpump. Tog inte lång tid innan jag insåg att bänken som jag hade aldrig skulle kunna rymma en sump+20-litesdunk med RO-vatten och allt annat. Började bygga en bänk som skulle rymma allt, den blev 75(L)x55(H)x50(D) och då kändes det lite snopet att inte ha ett akvarium …
-
- 0 svar
- 443 visningar
-
-
Hej, jag ska starta ett 160 L juwel rio och behöver hjälp och feedback:) Jag behöver alla tips jag kan få och vilka märken är att rekommendera? Är det nödvändigt med levande sand och sten eller funkat det med annat? Sedan SKA jag ha nemo så vilka fiskar/botten djur passar? Tacksam för svar och alla tips i världen
-
- 0 svar
- 657 visningar
-
-
Hejsan! Jag tycker att belysningen är lite dålig i mitt aqua medic yasha och funderar på på att köpa denhär? http://www.fish-street.com/haqos_power_cree_40w_led_lighting är det något att ha? går det att sänka effekten från 40 w till lägre om man vill?
-
- 0 svar
- 566 visningar
-
-
Hej, Nu har mitt 180liters juwel stått och puttrat i en dryg månad och alla värden har rättat till sig. Början på ett bra cleanup crew är nedstoppat (5 eremiter, 5 trochus och 1 pepparminträka) och de gör sitt bästa för att röja bland algerna. Skall utöka med fler snäckor och eremiter efter hand. Nu funderar jag dock på fiskbeståndet! Det jag vet att vi vill ha i burken är ett (ocellaris-)clownpar och en midas-blenny. Sedan är det lite öppet. Tjejen gillar små gobies så det kanske blir någon grönbandad eller YWG+pistolräka eller nån clowngoby. Men jag skulle verkligen vilja ha en intensivt blå fisk också! Har ni några bra ideer? Skulle det fungera med en yellowtail damsel…
-
- 0 svar
- 473 visningar
-
-
hej på er har en del problem med filtrationen och partiklar i vattnet. uppskattar tips om hur man löser problemet. akvariet : aquamedic percula 120 med fyra fack på baksidan fack 1 : ytavrinning tom för närvarande , ok jag har en strumpa med rowaphos ca 200 ml däri grovmaskigt filter mellan fack 1 och 2 fack 2: nitrokulor samt skumare EMC 500 FACK 3: nitrokulor aquabee på 2000l/t ,finmaskigt filter,utströmning till karet med myning mitten av karet rakt ut fack 4 : fyra stycken pumpar med finmaskigt filter på 2000,2000,2000,3000 l/t,med både insug och utströmning på höger sidan av karet, ena 2000 är riktad åt vänster och uppåt från botten och 3000l är riktad snett åt vänst…
-
- 0 svar
- 965 visningar
-