Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Started by Adrenalized,

    Hejsan är det någon som vet vart jag kan få tag på lite snygga makroalger? Dom webbutiker jag sett här i Sverige verkar inte ha så stort utbud. Räcker det med vattenbyten och lite fisk i karet för att hålla dom? Eller måste man bråka med tillsatser av spårämnen. Är väl framför allt dessa sorter som jag skulle vilja lägga vantarna på : Blue Octodes Macro Halymenia Durvillei Dragons Breath Botryocladia - Red Grape Caulerpa Racemosa Grape Caulerpa Krävs något speciellt för att få dom att trivas? Tänkte mest ha makro alger, mjuk koraller zoas och kanske ngn LPS.

    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Seniorreefer,

    Når væksten går amok og har sådan en PE på sine koraller, kan man kun nyde påsken. God påske

    • 0 svar
    • 472 visningar
  3. Started by Gnarkill,

    Jag undrar om man kan köra med enbart en fristående nitratfilter eller är det något annant filter man måste ha till det?? kan man köra det om man kör ett sump löst kar?? hur får man det att funka i såna fall??

    • 0 svar
    • 515 visningar
  4. Started by Ingemar,

    Hejsan. Jag skulle behöva lite tips på passande fiskar till mitt 450 l kar. Jag har haft igång detta ca 9 månader och det fungerar ganska bra. Jag har följande fiskar nu. 2 st Clowner, 2 Gramma Loretto, 1 st gul kirurg, 1 st palett kirurg,1 st Koron kejsare , 1 st dvärgkejsare Bispinosa samt en Mandarin Splendidus. Några olika räkor. Dessutom städpatrull. Vill även ha tips på icke passande fiskar. Har några olika koraller. Bla Stylopora vilka får vara ifred idag. Tack för alla tips och förslag

    • 0 svar
    • 942 visningar
  5. Started by tropheusforever,

    Mitt första saltkar börjar närma sig uppfyllnad av vatten . jag har r. Osmos vattnet klart med cirkulation , de mesta är inhandlat i teknik väg för starten . har läst en salt bok för nybörjare ( tre gånger här lite bilder på min ny byggda bakgrund samt min sump

  6. Någon här som kör med täckglas till sitt RSM som har tips på hur man bäst får till det?

    • 0 svar
    • 727 visningar
  7. Min sandvändande sjöstjärna är nog oftare på glaset än i sanden. Vad beror det på?

    • 0 svar
    • 556 visningar
  8. Started by sway307,

    Hör mig för om det finns någon som bor i närheten av Ovanåker, med lite lite LITE tur så kanske det finns någon som man kan jhälsa på och se hur dem har ställt upp sitt kar med alla prylar osv.

    • 0 svar
    • 781 visningar
  9. Started by Scuba,

    Hej! Mitt första inlägg, rookie på salt (dock erfaren sötvatten akvarist) Körde igång en 140l kub (aqua medic) för ca 4mån. sen. Från en av LS-stenen sprutar det ut en spermie liknande stråle flera ggr om dagen, trodde först att det var nåt sexuellt från Sargassum alger som jag hade lite av i början, men när jag rensade den stenen det var mest på, så såg jag att det kommer från stenen.. Har några acropora fastlimmade på den stenen och dom verkar inte bry sig, drar inte in polyper eller så... Nån som har en aning om vad det kan vara?

    • 0 svar
    • 741 visningar
  10. Started by Richard_22,

    Någon som vet vad detta är för osmolator och vilket märke det är? Har fått problem med den men har ingen manual eller nånting.... Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. Started by Ted,

    Hej alla, min tank har nu rullat i nära 6 veckor. En del alger (gröna) har jag haft - men inte nämnvärt! MEN idag så slog den gröna algen till ordentligt! Har ökat ljustiden med en timme per vecka. Är nu uppe i ca 8 timmar per dag /ca 60% av styrkan- sen lite månljus på det. Bytt vatten var 10:e dag - ca 10-15%. Kör med osmos! Värden: Nitrit - 0 Nitrat - 0.2 fosfat 0 kh 8.5 salt 1.024 Den här veckan, börjat mata med fryst "super shrimp" - är det jag som har varit för generös till de små liven i tanken? ikväll så blev det att borsta stenen med tandborste - och så drog j…

    • 0 svar
    • 735 visningar
  12. Started by Pear,

    Fått svar

    • 0 svar
    • 621 visningar
  13. Started by Linnex,

    Hittar ingen bra forumskategori att skriva denna fråga i så jag lägger den i nybörjardelen. Är ju ändå snart 10 år sedan jag hade igång mitt kar. Finns det bättra underkategori få gärna Admin/Mod flytta tråden. Mitt teknikrum börjar bli färdigt och jag håller på att planera upp de tre visningskaren som kommer vara anslutna. 500l med främst LPS. 240l kub med Anemoner. 180l fiskkar med mjukisar. Jag kommer sikta på att hålla vattenvärden optimalt för mitt 500 liters LPS kar. Mina frågor. 1. Kuben. 240 liter. Hade tänkt att ha två till tre olika Anemoner med Clowner, sandvändare och städpatrull. Inga koralle…

    • 0 svar
    • 514 visningar
  14. Started by ubjs,

    Har en del mjukkoraller som sprider sig och dom hamnar inte alltid där man vill ha dom. Kan man flytta på dom, dvs ta loss dom från stenen? Dom som sprider sig är Xenia, Discosoma och Montipora. Mvh UB

    • 0 svar
    • 455 visningar
  15. Started by olle_001,

    Är en glad nybörjare som har Några frågor ang belysning i saltvatten. Har sett att Swedish-Growsystems säljer lågenergilampor purpellight som har 250000k vilket jag hört ska sådana lampor som ger detta spektra ska vara bra. men har bara sett dom som hps. Lågenergi är ju energisnålt. Någon som prövat dom. Vore jätte intresant att veta håller på med ett bygger mitt Akvarium nu så alla tips ideer ang belysning är välkommet Olle

    • 0 svar
    • 606 visningar
  16. Started by Virse,

    Då var akvarium och de mesta tekniken inhandlad. Allt är än så länge köpt begagnat förutom en R/O, försöker hålla mig runt 50kr/litern men det börjar bli svårt! Tekniken består idag av en Mce600 skummare, två tunze 6025 pumpar och två st 30W T8 rör. Pumparna låter ganska mycket så jag ska se om jag ska beställa nya impellrar (kostar drygt 300 från tunze för två st) eller köpa helt nya pumpar. Sågade även till en plexiglasskiva som jag kom över som nu ligger på botten. Imorgon åker jag och inhandlar en refraktometer och eventuellt en termometer därefter väntar jag bara på vattentester och en doppvärmare som är beställda, sen ska jag blanda saltet och köpa mig ca 20-25kg LS…

    • 0 svar
    • 608 visningar
  17. Started by Xquiz,

    Fick hem LS för nån dag sen, och med den hängde de med en krabba och något som liknar en vanlig "spindel" skulle behöva hjälp med identifiering utav dessa, krabban åker ner i sumpen vilket dom då jag icke tänker köra fish-only. Sorry för dålig kvalité på bilderna. Den som sitter på håven är alltså krabban. Och givetvis en bild på hela karet, inväntar sand och 20kg LS till nu imorgon totalt 40kg LS

    • 0 svar
    • 546 visningar
  18. Tjenare! Vill jag uppgradera ljuset i mitt juwel lido 120 liter. Vill göra detta för att få mina koraller att växa lite. så nu undrar jag vad ni skulle rekommendera att göra utan att det kostar allt för mycket?=) hoppas ni kan hjälpa mig mvh /Wigge

    • 0 svar
    • 963 visningar
  19. Som rubriken lyder så söker jag lite levande sten i Helsingborg! Hör av er med pris:)

    • 0 svar
    • 885 visningar
  20. Started by taspan78,

    Är det normalt när man doserar buffer i liquid form för att höja alkalinity att det ser ut som bubblor när det rinner in i vattnet? > 10 minuter mellan Ca och Carbonate dock Amy idéer ?? Skickat från min iPad med Tapatalk

    • 0 svar
    • 452 visningar
  21. Started by Mirro85,

    Hej! Är det någon i Ljungby som har saltvatten och vill sälja och byta litte koraller? Mvh Miro

    • 0 svar
    • 532 visningar
  22. Started by Lille Skutt,

    Skulle vara uppskattat med synpunkter, tips och förslag på denna idé? Jag har en känsla av att jag kommer låta som Peter Dalle men bättre nu än sen om man säger så.. Jag ska skapa en tråd om mitt nya projekt inom kort så fort jag fått sumpen klar! Ni får ha överseende med ritningen för jag har aldrig använt ett ritprogram så det ser ut därefter! Tanken är att fackens stl kommer anpassas efter måtten på tekniken som ska ner i dessa.

  23. Imorse när jag kom ner och skulle tända åt firrarna så upptäckte jag säkert hundra små, 1 mm-- 5 mm, tentackelprydda djur på glaset dom har en rödorange prick mitt i. Det ser ut som massor av små nakensniglar.... Kan det vara avkommor till någon av mina sniglar?? Skulle ha tagit ett kort men jag är en sån usel fotograf så det blir så suddiga bilder, hoppas någon kan hjälpa mig trots den något flummiga beskrivningen.

    • 0 svar
    • 563 visningar
  24. Started by Catfish,

    Hej!

    • 0 svar
    • 554 visningar
  25. Started by magnus1982,

    för övrigt en fråga till när jag ändå är igång. jag kör testerna en gång i veckan nitrat nitrit osv. med märket expert line aqua test. kanske inte så relevant men jag har så jäkla svårt att avläsa dem. ser på ett ungefär men är inte hundra, självklart ser man skillnad på blå och grön hehe. men just nitrit som är så viktig är så svårt och det ska juh helst vara 0. därav är jag lite orolig. råd?

    • 0 svar
    • 466 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.