Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by ubjs,

Hej Tänkte inhandla en sexbandad wrasse för att den ska käka plattmaskar men dom är ökända hoppare (inte plattmaskarna alltså). Lägg på täckglas då är väl det självklara rådet, problemet är bara att då blir det för varmt i akvariet pga enbart belysningen, 4 T5 till 144 liter, ett täckglas har jag så det gäller enbart baksidan av akvariet. Funderar på att handla fibernät hos Bauhaus och fästa på något sätt. Men det kanske finns någon här som har en bättre idé? Mvh UB

• 1 svar
    • 508 visningar
  2. Started by Henrik dahlström,

Finns det alger att köpa så man kan mata med eller måste man odla och isåfall hur???

3. Jag har som sagt lite dåligt med CA och Mg. Enligt Aqua Calc så ska jag tillsätta 4.4g CA och 17.1g Mg nu i 5dgr. Så jag undrar om jag kan blanda CA och Mg´t i en o samma dunk med ca 1liter osmos vatten... Lägger självklart i bara 1deciliter i taget var 5-10minut. Vill vara säker så jag inte skapar ngn cyanid med dem två tillsammans i samma dunk. tacksam för svar..

• 2 svar
    • 508 visningar
  4. Started by Fp730a,

Vilket skulle namnet kunna vara på min korall samt vad pysslar den med? Käkar den en borstmask?

5. Started by Leoparden,

Hur funkar bangaier ihop med andra? Har ett 300 liters kar där det just nu går 1 gul kirurg, två clowner, en bicolor dvärgkejsare samt en Putsarräka. Hur hade bangaier funkat med detta? Hur många rekommenderas?

• 2 svar
    • 508 visningar
  6. Started by Randomkille,

Tjenare jag har lite funderingar på vad för sorts fiskar jag kan skaffa och hur många, jag har ett 100 liters akvarium där det just nu bor 2 clowner och lite annat i Det finns några fiskar som jag sjukt gärna skulle vilja ha i mitt akvarium som kirurg, dvärgkejsare och en puffer, Men frågan är om dom behöver större utrymme? En till fråga om puffern är att jag har läst om folk som har problem med att puffer och koraller inte går ihop, stämmer det?

• 2 svar
    • 508 visningar
  7. Started by Qurex,

Jag har tre eremiter..Först var alla tre ute och betade hela tiden. Sen hitta jag en som var helt stilla och alltid gömd. Nu är den ute och betar för fullt. En annan har nu bosatt sig i en håla och verkar varken komma ut på dag eller natt. Gör de så ibland naturligt eller något som är knas? Karet har varit igång en månad drygt.

• Gilla
    • 1 svar
    • 508 visningar
  8. Started by Leoparden,

Hej allihopa! Köpte idag en grön stjärnpolyp som var jättestor grön och fin i butiken. När de stoppade ner den i påsen drog den in sig så man bara såg ett lila skinn liksom. Nu 3 timmar senare har den fortfarande inte vecklat ut sig, hur lång tid kan det ta?

• 2 svar
    • 507 visningar
  9. Started by mika,

Hallå ! Jag är ju ny på detta med salt och har väl varit igång ett tag nu. Men jag har inte använt mig av osmos vatten, Min fråga är nu, hur går jag tillväga ? ska jag byta allt vatten på en gång ? eller fortsätter jag med mina 10% vattenbytten (Fast med osmos vatten nu då) ? Kanske dumma frågor men hoppas på lite hjälp ! //Mika

• 2 svar
    • 507 visningar
  10. Started by Thomas_W,

....fått upp några bilder på mittt första saltvattenskar i galleriet. Det ser kanske inte sådär jättemycket ut för världen ännu, särskilt inte med den där lilla Fluvalen uppe i vänstra hörnet, som jag än så länge använder för att filtrera lite mekaniskt. Karet har trots allt bara varit igång i snart fyra månader allt som allt. Tekniken består av en Deltec MCE 600 (nya versionen som tydligen är upp till 700-800 liter), en Tunze streamer som drar runt 5500 l/h. En jägervärmare (intressant info, va? ), samt en 250 W MH som belysning (med 20 000 K i lampan). Kör endast med RO-vatten, och värdena ter sig stabiia. Fiskbeståndet består av ett par Ocellarisclowner, en Blennid…

• 0 svar
    • 507 visningar
  11. Started by Ted,

Hej alla Har en gul tang som som behöver komma upp ur tanken. Hur skulle ni göra? Håv? Fälla - om ja - vilken? Eller en diy-fälla? Hör av er med tips Med vänlig hälsning, Ted Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 1 svar
    • 507 visningar
  12. Started by edda124,

hej guiden jag har uppgraderat mitt lilla nano kar till ett rsm 130 som varit igång ca 1 månad nu stenen jag köpte var extremt mycket liv med olika sorts makro alger nån naken snigel och nån svamp men jag har hittat lite grejer jag var intresserad om nån visste vad det var bara lite svårt se på bilderna men gör ett försök =) bild 1 är en euphylia som fått nåt neon grönt på sig bild 2 nåt grönt bild 3 kan det vara montipora ? bild 4 är det nån knapp??

• 4 svar
    • 507 visningar
  13. Started by Tedd,

Hej alla! Jag vill uppgradera från mitt 100 liters juwel till mitt juwel 240 sötvatten, men jag vet inte hur jag ska gå till väga, sist jag uppgraderade dog min putsräka när jag uppgraderade från 40liter till 100 liters. Av en som heter Micke på forumet ska jag köpa ca 15kg mer levande sten av så då kommer jag totalt ha 25kg levande sten redo. Funderar på nån påse levande sand till. Det är det här med cirkulationen som jag undrar om jag måste få bättre? Har två koralia 3 pumpar och en som gör 1100l/h som är till ytavrinnaren. Hur ska jag göra utan att skada min små vänner? ^^ Kan lägga till att jag även skulle få hans lilla nemo då den inte kommer trivas utan levande sten…

• 0 svar
    • 505 visningar
  14. Started by Bender,

Vi hoppas någon här kanske kan hjälpa oss... Vi har nyligen startat upp ett saltvattensakvarium för några veckor sen men vårat nitrit stiger i höjden med en gång vi ger lite mat till våra tre små erimitkräftor Vi startade med bara dödsten "levande" sten men vi tillsätter medel från startkitet att få igång stenen..alger men de har inte kommit något Nu vågar vi inte mata erimitkräftorna o idag hittar grabben ben o klor på botten o vi är bortresta.. Men vad han kan se verkar all gå omkring ändå o ha klor mm .. Vad händer? Vad kan vi göra för att de ska komma igång med alger mm ?

• 3 svar
    • 503 visningar
  15. Started by rolnor,

Har en tydlig nu vad jag tror är en dominant hona (den största fisken) och en dominant hane. Dom verkar ha bildat ett par och är hela tiden nära varandra. Honan beter sej som dom jag sett på youtube som parar sej. Jag undrar om det finns något jag kan göra för att underlätta lek? Har sett att dom verkar gilla en gammal lerkruka/blomkruka att hålla till i när dom lägger rom. Dom två andra clownerna slåss om positionerna under i hierarkin, den ena är något större och är ganska aggressiv mot den allra minsta.

• 0 svar
    • 502 visningar
  16. Started by Catfish,

Hej!

• 0 svar
    • 501 visningar
  17. Started by Leoparden,

Vad är det för bruna trådar den skickar ut genom munnen?

• 3 svar
    • 501 visningar
  18. Started by SaltisLinda123,

Hej någon som beställt från reef corner alive någon gång ?

• 3 svar
    • 501 visningar
  19. Started by davidof81,

Hej. Jag har precis sat ihop min första saltvatten tank. Nu behöver jag hjälp med att välja LED lampa, jag har siktat in mig på en AI prime hd eller current USA. Min tank kommer att ha mjuk koraller och några fiskar den är bara 102l. Några förslag?

• 1 svar
    • 500 visningar
  20. Started by Six pack,

Frågan är vad är fel på den?

• 2 svar
    • 499 visningar
  21. Started by montana_79,

Hej, Min anemon har munnen utanför, det har varit så under några dagar. Vad kan det vara för tecken? Alla mina värden är ok.

• 0 svar
    • 499 visningar
  22. Started by harrgustav98,

hej jag har nu fått igång ett 200L akvarie som inte är klart än men jag har lagt i en ganska stor eremit som min pappa tänkte slänga men gör den så att man får de här algchockerna snabbare så att man kan få igång det snabbare?

• 1 svar
    • 499 visningar
  23. Started by Nille83,

Håller på med mitt RSM 250C, så såg jag att det finns något att köpa till som heter "Chiller pump" är det ett måste? Och var kan man köpa det?

• 2 svar
    • 499 visningar
  24. Started by mcjagg,

Hej jag undrar om det är någon risk att clownerna har ihjäl den pytte anemonen på bild den verkar inte ha ont av att de är där. Med vänliga hälsningar Frank

• 2 svar
    • 497 visningar
  25. Started by Belunn,

Jag har ett litet karantänsakvarie där jag oftast inte har några fiskar (typ aldrig, men jag gillar att hålla det också igång). Jag tänkte att det vore trevligt att ha samma sump till detta som mitt huvud-akvarie för att då alltid ha samma värden. Men jag förstår att hela vitsen med karantän försvinner om man har det ihopkopplat när man har fisk i karantän. En tanke skulle kunna vara att koppla isär det när man karantänar något, eller kanske skaffa sig en UV på returen från karantän till sumpen. Eller ska man hålla det isärkopplat alltid? Hur gör ni med era karantänsakvarium? Just nu har jag dessutom slängt i en del Blue clove polyps till karantänsakvariet eft…

• Gilla
    • 6 svar
    • 497 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.