Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Har försökt att få till avrinningen från akvariet så det inte sörplar så i "säkerhets" röret. Ett väldigt meckande med avrinningskranen och farten på pumpen (som jag helst vill ha på full effect). Jag kan få till det så det fungerar men då antingen töms sektionen där pumpen står lite för snabbt eller så blir det för mycket vatten där eftersom flottören inte verkar stänga av flödet. Jag kan få det lite bättre genom att justera ventilen på påfyllningskaret. Kan man mecka med flottören eller är det bara att köpa ny?

2. Started by ubjs,

Hej Tänkte inhandla en sexbandad wrasse för att den ska käka plattmaskar men dom är ökända hoppare (inte plattmaskarna alltså). Lägg på täckglas då är väl det självklara rådet, problemet är bara att då blir det för varmt i akvariet pga enbart belysningen, 4 T5 till 144 liter, ett täckglas har jag så det gäller enbart baksidan av akvariet. Funderar på att handla fibernät hos Bauhaus och fästa på något sätt. Men det kanske finns någon här som har en bättre idé? Mvh UB

• 1 svar
    • 534 visningar
  3. Guest
    Started by Guest,

Hej! Idag upptäckte jag en sak som ser ut som en kula till formen i akvariet. Den är ca 12mm i diameter och har en metallisk skimrande yta. Jag har sett liknande när jag dykt på korallrev men aldrig förstått vad det är. Någon som kan upplysa mig?

• 1 svar
    • 534 visningar
  4. Started by Bender,

Vi hoppas någon här kanske kan hjälpa oss... Vi har nyligen startat upp ett saltvattensakvarium för några veckor sen men vårat nitrit stiger i höjden med en gång vi ger lite mat till våra tre små erimitkräftor Vi startade med bara dödsten "levande" sten men vi tillsätter medel från startkitet att få igång stenen..alger men de har inte kommit något Nu vågar vi inte mata erimitkräftorna o idag hittar grabben ben o klor på botten o vi är bortresta.. Men vad han kan se verkar all gå omkring ändå o ha klor mm .. Vad händer? Vad kan vi göra för att de ska komma igång med alger mm ?

• 3 svar
    • 533 visningar
  5. Started by Leoparden,

Vad är det för bruna trådar den skickar ut genom munnen?

• 3 svar
    • 533 visningar
  6. Started by SaltisLinda123,

Hej någon som beställt från reef corner alive någon gång ?

• 3 svar
    • 533 visningar
  7. Started by Kn0tan,

Köpte mig en eremit för en vecka sedan och det visade sig vara en vandal/ligist, den flyttar omkring mina små fraggstenar med knappar på ... Så frågan är vilket korall lim är att föredra (som funkar) har kollat runt på forumet och inte fått något klart vinnarlim till mitt fraggproblem. Det jag har inom shopping avstånd är av typerna Deltec och ett no-name knådbart korall-lim enligt salthandlarens hemsida. Har även uppmärksammat att limmerna kan gå ur datum och då är fråga nr2 om dom går ut ur datum fortare om man öppnar förpackningen?... tänkte så att dom inte springer ur datum innan jag har hunnit använda allt. Mvh / Tony <--- Den ondsinta vandalen

• 2 svar
    • 532 visningar
  8. Imorse när jag kom ner och skulle tända åt firrarna så upptäckte jag säkert hundra små, 1 mm-- 5 mm, tentackelprydda djur på glaset dom har en rödorange prick mitt i. Det ser ut som massor av små nakensniglar.... Kan det vara avkommor till någon av mina sniglar?? Skulle ha tagit ett kort men jag är en sån usel fotograf så det blir så suddiga bilder, hoppas någon kan hjälpa mig trots den något flummiga beskrivningen.

• 0 svar
    • 531 visningar
  9. Started by Aquaguy,

Är det här en ny liten skivanemon? Ursäkta dålig bild.

• 0 svar
    • 531 visningar
  10. Started by Jonas Olausson,

Tjenare! någon som har tagit bort övre ramen på ett akvastabil 275l eller vet om det är möjligt eller om dom är medräknade i bärigheten?

11. Started by Henrik dahlström,

Finns det alger att köpa så man kan mata med eller måste man odla och isåfall hur???

12. Started by Jeppe83,

Tjena! Vad behöver man tänka på innan man skaffar en bubbel tip? Vattenvärde? Prover? Har två clowner nu.

• 3 svar
    • 528 visningar
  13. Started by nippe2000,

Det ser ut som växter ??

• 0 svar
    • 528 visningar
  14. Started by fotte,

Hej! har till mitt lilla kar 2st lysrör ett blått och ett vitt, varav att jag nyss upptäckte att det blåa slutat fungera (ca 2 månader gammalt lite väl tidigt att gå sönder? ) Frågan som lyder är då; kan jag vänta tills imorgon med att fixa nytt och bara låta det vita lysa sålänge?

• 2 svar
    • 527 visningar
  15. Started by Ted,

Hej alla Har en gul tang som som behöver komma upp ur tanken. Hur skulle ni göra? Håv? Fälla - om ja - vilken? Eller en diy-fälla? Hör av er med tips Med vänlig hälsning, Ted Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 1 svar
    • 527 visningar
  16. Started by Six pack,

Frågan är vad är fel på den?

• 2 svar
    • 526 visningar
  17. Started by Leoparden,

Hej allihopa! Köpte idag en grön stjärnpolyp som var jättestor grön och fin i butiken. När de stoppade ner den i påsen drog den in sig så man bara såg ett lila skinn liksom. Nu 3 timmar senare har den fortfarande inte vecklat ut sig, hur lång tid kan det ta?

• 2 svar
    • 526 visningar
  18. Hej! På grund av flytt är jag tvungen att avveckla mitt 500-liters kar och har bestämt mig för att starta upp ett nano-kar. Tänker mig ett optiwhite på 54 liter. Problemet med detta är att glaset är 4mm tjockt och jag har sett flera trådar på amerikanska forum där folk skriver att de gärna spricker om man skruvar i tankgenomföringen lite för hårt. Även en mindre stöt skulle kunna resultera i ett spräckt akvarium sägs det. Är 4mm för tunt för att kunna ha tankgenomföring i eller tror ni det kommer funka? Kan jag förstärka glaset genom att limma på en extra sida? Eller ska jag kanske ta bort baksidan på akvariet och sätta ditt en panel med tjockare glas? Vill verkligen…

• Gilla
    • 3 svar
    • 526 visningar
  19. Started by mika,

Hallå ! Jag är ju ny på detta med salt och har väl varit igång ett tag nu. Men jag har inte använt mig av osmos vatten, Min fråga är nu, hur går jag tillväga ? ska jag byta allt vatten på en gång ? eller fortsätter jag med mina 10% vattenbytten (Fast med osmos vatten nu då) ? Kanske dumma frågor men hoppas på lite hjälp ! //Mika

• 2 svar
    • 525 visningar
  20. Started by Vingen,

hej, köpte en överrinningbox från ebay "model eshopps storlek L", problemet med denne box är att 32mm pvc rör ej passar i det, den röda pvc som kom med boxen passar dock, men är 33mm på ytterdiameter, så vad är den smidigaste vägen och kunna konventera det till 32mm

• 2 svar
    • 525 visningar
  21. Started by sylle,

Är man 15 så vet man sådant men själv måste jag fråga har några bilder jag vill få in men ...

• 2 svar
    • 524 visningar
  22. Started by mcjagg,

Hej jag undrar om det är någon risk att clownerna har ihjäl den pytte anemonen på bild den verkar inte ha ont av att de är där. Med vänliga hälsningar Frank

• 2 svar
    • 523 visningar
  23. Started by Coma67,

Kanske en dum fråga men frågar man inte så ..... tänkte att förblanda saltvatten i 10 liters dunk (har 120L tank) för att byta 10% varje väcka hur länge kan man ha vattnet i dunken utan att det blir dåligt? tänkte ev ha 2 dunkar ståendes så e det klart när det e dags för byte. Har vanligt kranvatten men vi kör ofta osmos på jobb så kan ta där sen när sjukskrivningen är över 🤪 Thomas

• 4 svar
    • 523 visningar
  24. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Funderar lite på om det finns några nackdelar med att dosera phytoplankton typ lättare att det blir alg utbrott eller höjer några andra värden i akvariet Mvh Henrik

• 1 svar
    • 522 visningar
  25. Started by peppe67,

Vår sjöborre sitter på gruset precis vid framrutan och håller på med något som ser ut som sand. Vi har ingen sand i vår tank så vad sjutton kan det vara? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.