Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej, byttes vatten för första gången igår ( ca. 20L. ) blandade vatten med salt och buffer. Satte på skummare igen efter två timmar efter vatten byttes, sedan dess har det skumma över behållare hela tiden! Provade imorse stänga av skummare i 6 timmar, men det hjälpte inte! Vad gjorde jag för fel? hur länge kommer detta pågår? Jag har en skummare som sitter inne i karet.
-
- 1 svar
- 619 visningar
-
-
skummaren på mitt blenny (original) skjuter liksom en stråle vatten ned mot facket där man skall placera kolstrumpan. detta ljudet börjar jag reta mig på lite! någon som haft ett liknande problem och därmed kanske någon klok lösning på det? alternativet är väl kanske att byta skummar så man kan få utloppet närmare vattenytan. vilken skummare skulle ni rekommendera då? stort tack på förhand!
-
- 1 svar
- 619 visningar
-
-
Ikväll bjuder vi i styrelsen in för att besvara på frågor och funderingar du kan tänkas ha som nybörjare gällande saltvattenakvarier. Från klockan 19:00 till 21:00 finns jag, Andreas "Vidofner" Ljungström, Daniel "ormet" Odell samt Björn "bjomat" Mattsson på chatten och försöker svara så gott det går på era frågor. Om ni inte redan visste det så finner ni chatten här: https://saltvattensguiden.se/index.php?/chat/
-
- 1 svar
- 617 visningar
-
-
Hej allihopa! Köpte idag en grön stjärnpolyp som var jättestor grön och fin i butiken. När de stoppade ner den i påsen drog den in sig så man bara såg ett lila skinn liksom. Nu 3 timmar senare har den fortfarande inte vecklat ut sig, hur lång tid kan det ta?
-
- 2 svar
- 617 visningar
-
-
-
Hej! Idag upptäckte jag en sak som ser ut som en kula till formen i akvariet. Den är ca 12mm i diameter och har en metallisk skimrande yta. Jag har sett liknande när jag dykt på korallrev men aldrig förstått vad det är. Någon som kan upplysa mig?
-
- 1 svar
- 615 visningar
-
-
-
-
Hej! Har en snabb liten fråga. Mitt akvarium har varit igång ett tag och värdena är bra. Inga fiskar ännu men har levande sten i. Fick ett erbjudande nu att ta över lite koraller och fiskar samt sten från ett annat akvarium som ska lägga ner. Men fråga är nu om stenen jag tar från det andra akvariet kommer att starta igång cyklen igen eller kommer den här stenen bara dimpa ner i akvariet utan att det gör någon skillnad för värdena? Hoppad jag inte va allt för luddig. MVH Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 1 svar
- 614 visningar
-
-
hej, köpte en överrinningbox från ebay "model eshopps storlek L", problemet med denne box är att 32mm pvc rör ej passar i det, den röda pvc som kom med boxen passar dock, men är 33mm på ytterdiameter, så vad är den smidigaste vägen och kunna konventera det till 32mm
-
- 2 svar
- 614 visningar
-
-
Hej allihopa! Jag har ännu inte köpt något saltvattensakvarium utan jag är i planeringsstadiet (sedan ca 6 månader)... Jag har köpt den där svenska nybörjarboken som jag glömt vad den heter (den vanliga som brukar rekommenderas) och läst rätt mycket i den. Jag läste på ett inlägg nyss att det är fördelaktigt med pumpkapacitet på uppemot 100 gånger akvarievolymen vilket låter väldigt mycket. Men hursom så undrar jag ifall man bör ha ett circulationssystem där styrkan varierar ? Dessutom så undrar jag ifall circulation på 20-100 gånger är något generellt eller om det är artspecifikt. Vissa arter mår kanske inte bra av för starka strömmar heller? Det som mitt blivande akvari…
-
Finns det alger att köpa så man kan mata med eller måste man odla och isåfall hur???
-
- 0 svar
- 613 visningar
-
-
Något som man bör oroa sig över? Första bilden är det både den spretiga saken och den neongröna växten som börjat komma nu efter drygt en månad.
-
- 1 svar
- 613 visningar
-
-
Som rubriken lyder. Satte i en ny skulle i mitt red sea reefer 170 i onsdags,en Deltec 400i Men vattnet blir blå - grönt i skummarkoppen. Ska det inte va brunt ? Antar att det filtrerat ut något onyttigt till följd av detta. Men vad kan servera på?
-
- 2 svar
- 613 visningar
-
-
-
Hej, Jag undrar om det är något som gör att symphyllian inte mår bra: den verkar få ett svart ställe. Det är samma som drog samman sig så mycket när jag flyttade in zoas bredvid. Jag flyttade den längre bort och den mådde bra igen, kändes det som. Men nu har den fått denna svarta fläck (se bild; förlåt, kameran är rätt så dålig). Kan det vara stress, dålig ljus (vi har beställd nya ljusrör, men de anländer först i veckan) eller - ännu värre - en sjukdom /parasit?
-
- 0 svar
- 613 visningar
-
-
Hejsan! Jag tycker att belysningen är lite dålig i mitt aqua medic yasha och funderar på på att köpa denhär? http://www.fish-street.com/haqos_power_cree_40w_led_lighting är det något att ha? går det att sänka effekten från 40 w till lägre om man vill?
-
- 0 svar
- 610 visningar
-
-
I förrgår var jag och köpte en bubbletip till mina clowner, den har varit igenstängd ett dygn nu och det är för min pepparmint är på den.. Vad kan jag göra åt detta eller kommer det gå över?
-
- 1 svar
- 610 visningar
-
-
Tjenare! Jag har nyss startat en nano akvarium. När jag köpte hem LS då fann jag denna. Den är litet djur som rör sig som en anemon med små tentakler kan man säga. Jag undrar vad detta kan vara för något? Vilket skötsel den ska få? Tack för Hjälpen!
-
- 0 svar
- 609 visningar
-
-
Eftersom jag har haft problem med cyano i mitt kar en längre tid bestämde jag mig för att ta till kemikalier för att bekämpa det. Jag beställde något som heter chemiclean som jag fick rekommenderat på nano-reef.com. Mina zoanthus har varit riktigt risiga av cyanon och inte varit öppna på länge. Mina mushrooms och acanthastreor har dock sett bra ut. Igår påbörjade jag behandlingen och följde instruktionerna. Idag ser alls koraller väldigt hängiga ut, även de som tidigare sett bra ut. De är dessutom täckta av ett vitt slem? Vad är detta? Är det något sorts försvar mot kemikalierna? Enligt tillverkarn ska chemiclean vara helt säkert för invånarna i karet. Imorgon kommer jag…
-
- 1 svar
- 609 visningar
-
-
Har försökt att få till avrinningen från akvariet så det inte sörplar så i "säkerhets" röret. Ett väldigt meckande med avrinningskranen och farten på pumpen (som jag helst vill ha på full effect). Jag kan få till det så det fungerar men då antingen töms sektionen där pumpen står lite för snabbt eller så blir det för mycket vatten där eftersom flottören inte verkar stänga av flödet. Jag kan få det lite bättre genom att justera ventilen på påfyllningskaret. Kan man mecka med flottören eller är det bara att köpa ny?
-
- 0 svar
- 609 visningar
-
-
Hej! Måste först börja med och säga vilket toppen forum man har hittat! Som rubriken på detta ämne så är jag helt ny på saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten rätt länge. Men nu äntligen vågade jag ta steget fullt ut. Jag har startat ett Nano reef på 40 liter. Tyckte det skulle vara rätt lagom Akvariet har nu stått i 7 dagar sen uppstarten och allt verkar gå bra hittills! Lite liv har jag fått med hjälp av levande sanden och stenarna! Dock så undrar jag om vad det är för djur jag fått? Även en lång mask som tittar fram på kvällarna. Är dessa ofarliga för framtiden i karet? Med vänlig hälsning André
-
- 0 svar
- 608 visningar
-
-
vill bara tacka för hjälpen jag har fått angående nytt akvarium skall nu hoppa över nano akvariet och skaffa ett större istället. gäller bara hitta ett som är passar mig
-
- 0 svar
- 608 visningar
-
-
Kan man krascha hela systemet i början genom att ta in för mycket koraller eller gäller detta endast fiskar?
-
- 1 svar
- 607 visningar
-
-
Hej skulle behöva förstå hur man bygger en sump. Har kollat massor av ritningar hur man bygger men jag förstår inte hur vattnet kommer in i sumpen och vilken storlek på returpumpen det ska vara. Är det 2 lika pumpar in och ut? Vill bygga så enkel och kompakt som möjligt.
-
- 1 svar
- 607 visningar
-