Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Ni som har kvar orginalfiltert i Lido 120, vad kör ni med? Några av svamparna eller bara typ kol och fosfatremovers?
-
- 0 svar
- 570 visningar
-
-
Vilket skulle namnet kunna vara på min korall samt vad pysslar den med? Käkar den en borstmask?
-
om det nu är så att vissa koraller kan breda ut sig, hur gör folk då.? ansar dem eller hur gör man? vad gör man av det man ansar isf oh hur gör man osv? kan tänka mig att folk odlar vidare på skotten men det kan väl man inte säga att alla gör? är en euphyllia en mjukis eller lps, sps? skötsel info tack eller bifogning till en sida där det står. verkar vara ett bra komplement till anemonerna, även om det känns att kanske en clavularia kan vara det med sina svajjiga ben tack tack
-
- 2 svar
- 570 visningar
-
-
Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?
-
- 1 svar
- 569 visningar
-
-
Hej jag började få coralin inte bara på min LS men också på bakrutan av karet ...men ska man skrapa bort den från karet eller går det inte att ta bort den? vad tycker ni? tack på förhand tas
-
-
- 4 svar
- 568 visningar
-
-
Hej allihopa! Jag har ännu inte köpt något saltvattensakvarium utan jag är i planeringsstadiet (sedan ca 6 månader)... Jag har köpt den där svenska nybörjarboken som jag glömt vad den heter (den vanliga som brukar rekommenderas) och läst rätt mycket i den. Jag läste på ett inlägg nyss att det är fördelaktigt med pumpkapacitet på uppemot 100 gånger akvarievolymen vilket låter väldigt mycket. Men hursom så undrar jag ifall man bör ha ett circulationssystem där styrkan varierar ? Dessutom så undrar jag ifall circulation på 20-100 gånger är något generellt eller om det är artspecifikt. Vissa arter mår kanske inte bra av för starka strömmar heller? Det som mitt blivande akvari…
-
vill bara tacka för hjälpen jag har fått angående nytt akvarium skall nu hoppa över nano akvariet och skaffa ett större istället. gäller bara hitta ett som är passar mig
-
- 0 svar
- 567 visningar
-
-
Hej allihopa Funderar lite på om det finns några nackdelar med att dosera phytoplankton typ lättare att det blir alg utbrott eller höjer några andra värden i akvariet Mvh Henrik
-
- 1 svar
- 566 visningar
-
-
Hej! Har en snabb liten fråga. Mitt akvarium har varit igång ett tag och värdena är bra. Inga fiskar ännu men har levande sten i. Fick ett erbjudande nu att ta över lite koraller och fiskar samt sten från ett annat akvarium som ska lägga ner. Men fråga är nu om stenen jag tar från det andra akvariet kommer att starta igång cyklen igen eller kommer den här stenen bara dimpa ner i akvariet utan att det gör någon skillnad för värdena? Hoppad jag inte va allt för luddig. MVH Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 1 svar
- 566 visningar
-
-
Lite nyfiken på vad detta är??? Mest troligt någon ohyra 😂😂
-
- 2 svar
- 566 visningar
-
-
Något som man bör oroa sig över? Första bilden är det både den spretiga saken och den neongröna växten som börjat komma nu efter drygt en månad.
-
- 1 svar
- 565 visningar
-
-
Har en "sjöborre " tror det är en Arbacia lixula . Hade inte satt dit kammen på avrinningen och nu sitter han i facket . Den sitter högt upp ,men den sitter fast på rutan, försökt med ett glas och plastbytta men vill inte ta i så den skadar sig ! Måste jag ta ner vattennivån för den ska släppa eller vågar jag putta upp den med kraft . Han verkar dock trivas där men han kommer inte kunna komma ut när jag monterat kammen Mvh : Fredrik
-
- 0 svar
- 565 visningar
-
-
Tjenare! någon som har tagit bort övre ramen på ett akvastabil 275l eller vet om det är möjligt eller om dom är medräknade i bärigheten?
-
- 0 svar
- 564 visningar
-
-
Hej Tänkte inhandla en sexbandad wrasse för att den ska käka plattmaskar men dom är ökända hoppare (inte plattmaskarna alltså). Lägg på täckglas då är väl det självklara rådet, problemet är bara att då blir det för varmt i akvariet pga enbart belysningen, 4 T5 till 144 liter, ett täckglas har jag så det gäller enbart baksidan av akvariet. Funderar på att handla fibernät hos Bauhaus och fästa på något sätt. Men det kanske finns någon här som har en bättre idé? Mvh UB
-
- 1 svar
- 564 visningar
-
-
-
Jag har funderingar på att starta en litet tillhåll för copepods i mitt akvarium. Jag har sett att man kan ta en yngelkasse som man lägger lite sten och makroalger i och där kan förhoppningsvis poddarna trivas. Efterhand så smiter de ut lite succesivt i springorna och man får mera poddar i karet, ett drömscenario. Frågan är, behöver jag tänka annorlunda eller har jag missat något väsentligt? Krävs det något mer för att de ska kunna föröka sig, någon typ av foder, vilket i så fall? Anledningen till detta är att jag har mandariner (som äter frysfoderocmen jag vill ju kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt. Tacksam för lite råd och…
-
- 3 svar
- 564 visningar
-
-
hej, köpte en överrinningbox från ebay "model eshopps storlek L", problemet med denne box är att 32mm pvc rör ej passar i det, den röda pvc som kom med boxen passar dock, men är 33mm på ytterdiameter, så vad är den smidigaste vägen och kunna konventera det till 32mm
-
- 2 svar
- 563 visningar
-
-
I tisdags såg min Sarcophyton (är det väl?) ut som bild 1. Sedan började den slokna och idag ser den ut som bild 2. Är det någon som vet vad som händer? Jag har precis gjort det näst sista av de 15 vattenbyten jag blivit tipsad om att göra för att få ner nitratnivån. Jag kollade nitratnivån i torsdags och får det till att jag nu ligger på 10 (bild 3) om nu testet fungerar. Jag har inte kollat nitratnivån idag, tänkte göra det imorgon. Är det något jag behöver göra för min korall eller går den bara genom en fas? Mvh Peter Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
- 2 svar
- 562 visningar
-
-
-
hej igen på er! tänkte bara höra en liten sak med er. efter lite ombyggnation i karet när jag införde min bubbelkorall så drog den självklart ihop sig. dagen efter när jag kom hem från jobb så hade den slagit ut om än inte fullt ut. men där hängde även brun liknande trådar från den. någon som kan säga mig vad det är? var det dött material eller så pga stess av korall. sen för det mig vidare till mina två clowner, dem verkar må väldigt bra vad jag än gör i karet vilket är kul, är inte alls skygga. efter läggdags så satte jag mit och titta in i karet i mörkret och då såg jag att en av clownerna strök sig mot min bubbelkorall. vad kan det innebära. att den sover där eller?…
-
- 0 svar
- 562 visningar
-
-
Vår sjöborre sitter på gruset precis vid framrutan och håller på med något som ser ut som sand. Vi har ingen sand i vår tank så vad sjutton kan det vara? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
Hej skulle behöva förstå hur man bygger en sump. Har kollat massor av ritningar hur man bygger men jag förstår inte hur vattnet kommer in i sumpen och vilken storlek på returpumpen det ska vara. Är det 2 lika pumpar in och ut? Vill bygga så enkel och kompakt som möjligt.
-
- 1 svar
- 561 visningar
-
-
Tänkte visa lite nya bilder nu när jag satt in lite mera LS och lite sand. Har även satt in lite turbosar och eremiter och som synes så har dom mycket att göra ännu efter min algbombsexplotion. Hade ljuset på bara när jag tog korten,måste ju ha de släckt ännu några dagar. Man känner sig som barnen på Julafton. Ja, jag vet, Det stavas TÅLAMOD (JOBBIGT ORD FÖR DEN DELEN)
-
- 2 svar
- 561 visningar
-
-
-
Nu har jag äntligen köpt Clownfiskar och dem verka må bra
-
- 0 svar
- 561 visningar
-