Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Started by Aqua,

    Rekommenderad web sida för Bräckvatten nyfikna. Massor av olika firrar att läsa om. "Dedicated to that little space somewhere between freshwater and marine" https://thebrackishtank.tumblr.com/

    • 0 svar
    • 918 visningar
  2. Mitt intresse för akvarier är faktiskt ganska gammalt. Redan som lillkonott så följde jag med stort intresse mina föräldrars kamp med den lilla 60-liters tanken. Det var också en av dom första större sakerna som införskaffades efter jag flyttat hemmifrån. Tv:n och datorn är undantaget. En begagnad hemmgjord sötvattenstank på dryga 300L, som visade bara djupare än bred fick tjäna som mitt första egna projekt. Det som intresserade mig mest var tekniken. Kommer ihåg att jag hade ett stort överdimensionerat externt filter som flyttade på allt i sin väg. Detta intresserade mig som sagt mer än själva livet i akvariet. Lite växter och erkänt lättskötta fiskar prydde tanken. I br…

    • 0 svar
    • 927 visningar
  3. Started by Split Genetics,

    Hej. Jag är intresserad i att hitta ett passande monster till min rsm 130. Planerar att expandera inom närmaste halvåret, tänker mig runt 300-600l. Har just nu 2 clowner och 3 cronisfiskar och en bra städpatrull Är sugen på enantennarius striatus, men antagligen så kommer fiskarna ryka med ^^ Tar gärna emot idéer om andra intressanta fiskar, ska gärna vara rev säker

  4. Started by Anger,

    • 0 svar
    • 557 visningar
  5. Started by jizeta,

    Hur ser anemonbajs ut...eller ser man det inte?

    • 0 svar
    • 605 visningar
  6. Started by Katastrofal,

    Hej! jag har nyligen startat ett 30L nano kar och när det nu har stått till sig i 2 veckor med lite levande sten och jag har observerat lite invånare som jag gärna skulle vilja identifiera och läsa mer om. på den här bilden har vi 3 individer, den första ser ut som en liten gul korv som ser ut att nästan "pulsera" även iakttagit flera nere i den levande sanden. Andra individen är en väldigt tunn mask nästan genomskinlig och lång, någon bristle worm eller något liknande? Tredje individen kunde till och med jag klura ut var en sjöstjärna! frågan här är vad för någon och hur stora blir dom för jag har nog sett 7st.

    • 0 svar
    • 654 visningar
  7. Started by heyking,

    Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!

    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  8. Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller mis…

    • 0 svar
    • 859 visningar
  9. Started by berettaq,

    jag undrar hur farligt är aluminium i akvariet . jag har ett filter nät som är svårt att ta bort . jag byter 15 % av vattnet i veckan .

    • 0 svar
    • 820 visningar
  10. Started by seb1989,

    hejsan. har nu köpt ett guppyhotell och nu vill jag få till ljuset så det ska funka ihop med koraller osv. så.. orginalljuset som är i är ett dubbelrör med vitt och blått ljus på 18 watt.. så undrar nu lite lätt om det skulle räcka att ha 2 st av dessa ljus till mitt kar på ca 40 L? tack mvh seb

    • 0 svar
    • 723 visningar
  11. Started by Tobbe77s,

    Karet (200 liters juwel lido) har snurrat nån vecka nu, då det inte finns nå saltvattens butiker i gävle, och jag vill gärna se fiskarna som jag ska köpa så lär jag åka till stockholm om ca 5-6 veckor, hur mycket fisk ska man köpa? sett några som skriver att köp alla man vill ha direkt, medans vissa säger att man ska dela upp det i 2-4 omgångar, första svängen skulle jag iaf vilja köpa minst 2 clowner och 1-2 räkor, sedan 1-2 koraller hade varit trevligt. Hade inte tänkt ha för mycket fiskar, men runt 5st samt 2-3 räkor skulle jag vilja ha iaf. Kan man ha 2 eldräkor i karet eller blir det bråk då?

    • 0 svar
    • 894 visningar
  12. Started by taspan78,

    Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ?har ni också några tips om hur kan man dekorera stenen? tack på förhand

    • 0 svar
    • 405 visningar
  13. Started by jarecki68,

    Har någon testat ? https://www.biotedmarin.se/product/seachem-purigen-1000-ml https://www.reef2reef.com/search/28078/?q=purigen&o=relevance

    • 0 svar
    • 527 visningar
  14. Hej, Efter att ha läst många andra inlägg här på forumet så verkar det som om Tunze doc 9005 borde vara den mest passande skummaren för mig. Kan någon ge mig tips om andra impellerskummare som klarar samma belastning och som är i samma kompakta storlek men som är något billigare än Tunze. Jag var tidigare inne på Deltec 500 men jag gillar inte att den är så bred. VH / Dominique

    • 0 svar
    • 553 visningar
  15. Started by jay05,

    Hej jag hade problem med rött slemm ett tag sen och använde red slime remover och det hjälpte men efter vattenbytet så börjar slimet dyka upp igen lite här o var och jag undrar om det är för jag inte använder osmosvatten eller kan det vara nåt annat och isåfall vilka sätt finns det of örbereda vattnet på för påfilning? Är tacksam för alla svar MVH J

    • 0 svar
    • 588 visningar
  16. Started by Leoparden,

    Åsikter om denna behandlingen mot dinos? Ska vara den som tidigare hette ultra algea X https://www.tritonakvarium.se/product/fm-ultra-dino-x

    • 0 svar
    • 569 visningar
  17. Started by Jokkmokksjocke,

    Jag kör en XR30 (bifogar schemat). Ljuset ligger på 40-50% mellan kl12 och kl20. Den tiden har jag ökat ca en timme i veckan sedan jag startade. Min fråga är hur mycket och intensivt ljus kör ni som har liknande setup i en LPS och fisk tank. Kommer ev. testa någon SPS i framtiden. Ska man köra mer ljus eller längre? Vad säger ni? Korallerna är ute på dagarna och drar ihop sig lite och öppnar munnarna på kvällen. Och allt känns normalt men jag är ju en simpel rookie så vad vet jag. :-)

    • 0 svar
    • 536 visningar
  18. Started by ubjs,

    Startade upp mitt akvarium för ca 6 veckor sedan och har ännu inte gjort rent filtret. Jag har ett filter som pumpar 1000 l/h till mitt 140 liters akvarium. Filtret har bara en stor ¨svamp¨ och i behållaren såna där stenrullar som medföljde. Med vänlig hälsning Urban

    • 0 svar
    • 1,9k visningar
  19. Started by Pasaputte,

    Hej har köpt 2 Hydra26 HD och har problem med att kunna ställa till tiden och intesitet för att kunna ampassa LPS jag sökte överalt men bara hittar inställning till SPS som ser bra för ögon eftermidag och för tillväxt under dag tid. kan ni rekomenderar inställning för ett LPS kar????? karet är 100X60X50 den är på sin andra månad. Hydra sitter ovanpå karet 12cm ( kan ej höja mer än det ) kör bara LPS : Scolymer,Acan,Euphyllia,knappar med mera MVH Patrick

  20. Started by Robban1975,

    Nu blir väl dom stora saltplanerna verklighet.. Skulle behöva hjälp med tips på utrustnig.har ett 720 liters akvarie plus ett 100 liters som jag tänkte använda som sump, kan det vara lagom? OBS detta är inget som kommer komma igång på en natt utan det får ta den tid det tar. Får titta i det lilla så länge men som sagt tips på utrustning vad ska man ha och tips på vart man köper det.

    • 0 svar
    • 839 visningar
  21. Started by montana_79,

    Hej, Min anemon har munnen utanför, det har varit så under några dagar. Vad kan det vara för tecken? Alla mina värden är ok.

    • 0 svar
    • 559 visningar
  22. Started by Jeroef,

    Nu när vårat 58l Guppi år igång, vi har 6 inneboende och alla värden är ok, funderar vi på att ta bort 1 av 2 LS'ar, så min fråga är om det är ok att ta bort 1 sten utan att rubba balansen för mkt?

    • 0 svar
    • 675 visningar
  23. Started by predator81,

    Funderar på att konvertera mitt Juwel Trigon 190 L till Saltvatten, men vet inte vad jag ska ha för skummare, funderar på en Deltec MCE 300 om den räcker till. Ni får gärna komma med ideer när det gäller tekniken som t.ex vilken cirkulationspump, skummare o.s.v man kan ha.

  24. Started by rillz,

    hej har ett 150l kar jag tänkte bygga fraggkar av. skulle det räcka med ett ytterfilter ca 800l/tim med lite kolfilter o lite andra filter, och en stremer pump, samt belysning t5. sen köra täta vattenbyten. kanske några kilo ls för att få lite bra balans i karet och nån firre. nåt mer man behöver tänka på? mvh rillz

    • 0 svar
    • 625 visningar
  25. Started by troffe,

    Hej! Hur ser ett overrinnignsfack ut och behovs ett sodant om man har en skummare? Jag vill ha bort ytfilmen. Och det ar val bra att ha det fixat innan det fylls vatten i burken. URsakta stavningen men saknar sista tre bokstaverna i vart braiga alfabete.

    • 0 svar
    • 773 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.