Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jergenoman,

Hej Jag kommer att köpa ett begagnat MAX-S 400 och tänkte ta tillfället i akt att fräscha upp det när jag har chansen. Bl.a. byte av o-ringar, men jag kan inte hitta någon specifik sats för detta akvarium. Vad brukar ni använda? Något annat jag borde tänka på i det här läget? /Jörgen

• 1 svar
    • 450 visningar
  2. Started by Belunn,

Tog över ett akvarium för drygt 2 månader sedan. Akvariet har varit igång länge och det följde med mycket levande sten. Dock är inte nitratvärdena så bra så det jobbar jag med, ligger stadigt 25-50. Men det jag funderar över nu är min sand och inte nitratet. Jag har tillsatt ny sand till Akvariet och den har blivit väldigt brun och full av alger. Jag har förstått att detta är normalt för ny sand och att det tar ett tag för den att mogna. Men hur lång tid ska man räkna med att detta tar? Och ska man rengöra eller röra runt i sanden under denna tiden eller ska man låta den vara så att den får mogna ifred? Har varit sådan flera veckor nu redan. Men det kanske är mitt höga n…

3. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 449 visningar
  4. Started by hejhej123,

Hejsan för Ca 3 veckor sedan så byte jag wavemaker och efter det så har mina anemoner inte velat sträcka ut sig alls kan detta bero på att jag har för mycket ström ? mina euphillia ser ut att må bättre me denna wavemakern

• 0 svar
    • 448 visningar
  5. Started by Danijel,

Har upptäckt att rosa fläckar har bildats på snäckor och även på enstaka stenar, någon som vet vad det kan vara?

• 2 svar
    • 448 visningar
  6. Started by Larsson,

Har länge funderat på att göra om mitt 80 l jad akvarium till ett hästkar men har inte riktigt fått tummen ur Har nu lite frågor och funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. 1. Sitter orginalskummare i, räcker den som syresättare? 2. jag kör med ett ytterfilter till detta kar, bör jag ta bort det? 3. Enda cirkulationen om jag då tar bort ytterfilter är returpumpen som också är orginal(vet ej hur många l/h) fungerar det? kom gärna med så mkt tips, råd och massa inspo som möjligt Tack på förhand/ Cissi

• 0 svar
    • 447 visningar
  7. Started by OlleModéerGlatz,

Tjo jag läser på till ett salt jag har svårt att hitta bra länkar. Skulle nån vara trevlig att skicka en bra länk helst från Lasse metoden

• 1 svar
    • 447 visningar
  8. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 445 visningar
  9. Started by jizeta,

Har en mjukis (typ sinularia) som något äter på. Såg först hur ena grenen dragit ihop sig. Intill hade någonting byggt ett "rör" av något som verkar var en tunn hinna klädd med sand och dyligt. Röret hade mynningen precis vid grenen. Dagen efter var hela grenen på korallen borta och röret försvann ett par dagar senare. Nu upptäckte jag att ytterligare en gren är helt uppäten och samma sorts rör har uppstått där den grenen var. Tog en pinceyy och tog bort röret i hopp om att förövaren skulle finnas kvar, men konstaterade att röret ledde till ett hål i LS:en. Stoppade in en tandpetare för att se djupet och hålet är en gång som leder ut på baksidan av LS:en... Någon som vet …

• 0 svar
    • 444 visningar
  10. Started by Johan Singstrand,

Hej! Vårat kar har varit igång sedan Januari i år och värderna är okej. Vad håller på att hända med Euphyllian? Jag har sett att Clownerna har börjat att va i Euphyllian men detta har hänt under natten. Är det någon av fiskarna som har varit på den? Vad kan vi göra för att rädda den? Vi har även två Goby Engeneer som inte syns på bild. Tacksam för råd./Johan

11. Started by Lenjung,

Precis i veckan dragit igång mitt nyinköpta kar. Blev ett Rsm 130D. tidigare kört ett JAD 54l. fått rätt på salthalten (ca 1,024 mätt med refraktometer) Har idag lagt i sanden. Blev ett täcke på ca 4cm. kör till en början med original teknik, men tids nog lär det bli uppgradering antar jag. lägger upp tråden i hopp om goda tips och råd ang uppstart. hittills verkar allt ha klaffat!

• 1 svar
    • 443 visningar
  12. Started by mcjagg,

Hej när jag kom hem idag såg jag att anemonen satt konstigt på stenen till höger och jag kände på den den verkar sitta fast där för foten är långt ner till vänster håller den på att dela sig eller? mvh

• 0 svar
    • 442 visningar
  13. Started by Margareta,

Nu är min filfisk tyvärr död. Men jag undrar vilken sjukdom han hade. Trode först att det var prick men efter att ha läst lite på nätet spå undrar jag om det kan ha varit något som kallas "Flukes" Han hade vita fläckar samt ena ögat var väldigt grummligt. Min salaris piskar sidorna ganska mycket mot sanden, det gör en av mina clowner också. Är det någon som vet hur jag ska göra karantän, hur länge? medicin? :-(

• 0 svar
    • 442 visningar
  14. Started by mcjagg,

Hej är det nån som har koll på om man kan ha en fasciatus och ramosus ihop eller blir det bråk Mvh Frank

• 0 svar
    • 441 visningar
  15. Started by peppe67,

Jag såg två av våra Chromisar "pussas" nu på kvällen. Är det någon som vet vad de gjorde? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 440 visningar
  16. Started by Richard Björklund,

Hej, är det någon som kan bidra med lite tips och hjälp? Ska flytta till nytt boende och tänkte samtidigt flytta över allt från mitt lilla välfungerande 46l till ett lite större 140l kar. All teknik finns till det större såklart och idag har jag lite lättare mjukkoraller, en bubbeltip anemon, 3 clowner och städpatrull. 6-8 kg levande sten. Sanden tänker jag inte flytta med in i det större. Hur går jag lättast till väga utan att ta livet av allt i flytten? Tänker naturligtvis flytta med vattnet från mitt lilla men hur gör jag för att flytta över allt i det större? Blanda 100l vatten men då blir det väl en mognadstid? Tänker använda ny …

• 2 svar
    • 439 visningar
  17. Started by tele,

Hej.. Efter att ha kört sötvatten i snart 10 år så kände jag att det var dags med lite nya utmaningar. Det började med att jag hade ett gammalt repigt 100-liters och en passande bänk som jag tyckte skulle bli en bra start. Började med att beställa ett akvarium som passade bänken perfekt, 75(L)x40(D)x50(H) och en massa teknik, skummare, UV-C filter, reaktor för rowaphos eller pellets, osmolator och en returpump. Tog inte lång tid innan jag insåg att bänken som jag hade aldrig skulle kunna rymma en sump+20-litesdunk med RO-vatten och allt annat. Började bygga en bänk som skulle rymma allt, den blev 75(L)x55(H)x50(D) och då kändes det lite snopet att inte ha ett akvarium …

• 0 svar
    • 439 visningar
  18. Started by Freddesss,

Har satt upp två 30l akvarier utan täckglas. Men funderar lite kring hur detta funkar med fisk. Det säljs många utan glas och endel med nät över. Hur kör ni som har utan glas och öppet? Risk att fisk hoppar ur (givetvis finns den)?

• 2 svar
    • 439 visningar
  19. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 438 visningar
  20. Started by Mille,

Jag har ett Aquel Reefmax 105 som är nystartat då mina clowner nu flyttat upp sig från ett clownhotell. Strulet är att hitta en tänkt vattennivå. Ni som har ett likadant, vilken nivå har ni för att få skummaren och allt annat att funka optimalt? Ni kan ha kammarna på "insläppet", där vattnet rinner in till filter/biobollar. Jag har vänt på kammen och har den "smalare" sidan uppåt. Så vad säger ni med erfarenhet av likadant, var ska nivån ungefär vara? Tacksam för svar. Mille

• 0 svar
    • 438 visningar
  21. Started by krukan,

Hej! Hade tänkt sätta på en T-koppling från 32mm returlinan till en reaktor, men är lite osäker på exakt hur jag ska koppla detta. Behöver jag köra ett flertal förminskningar från 32->25->20->16 till slanganslutning, jag skulle även vilja styra flödet med hjälp av en kran. Gissar på att slangstorleken till reaktorn ska vara ca 12-16mm ? Någon som har ett liknande system och har en bra lösning ? mvh Christian

• 0 svar
    • 438 visningar
  22. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 438 visningar
  23. Started by Randomkille,

Har lagt märke till att min sten sakta blir vit, är detta tecken på kalcium brist? Mvh Nils

24. Started by Twik,

Har en stor eremitkräfta som går runt och välter turbosniglar och andra eremitkräftor med jämna mellanrum och har ihjäl en del med. I övrigt är han duktig på att hålla rent men vet inte riktigt om han är värd att behålla med de andra beteendet. så jag undrar väl vad man bör göra. Man kan ju bara låta naturen ha sin gång och låta han va och bråka med vem han vill? Bannlysa honom till sumpen? Sälja till någon stackare? eller är det offentlig avrättning som gäller?

• 2 svar
    • 435 visningar
  25. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 434 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.