Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Har haft turen att ha fått en saltvattens kar på 380 liter inkl utr, har haft sötvattenskar i många år, men vill gärna lära mig mer om saltvattenskar och hur det funkar mm, därför söker jag efter bra och informativa böcker som man bör läsa innan man drar igång nått projekt. Dom får gärna va på svenska. Mvh Jimmy
-
- 1 svar
- 546 visningar
-
-
Hej! På mitt salt står det att det ger 1450ppm mg vid salinitet på 1025. Då jag testar akvarievattnet ligger halten mycket riktigt runt 1450. Har läst att halten snarare bör ligga runt 1350, bör jag byta salt?
-
- 2 svar
- 545 visningar
-
-
Hej, Skrev om detta i min akvarietråd men måste slänga in det här också ifall någon som vet vad det kan vara inte tittar där. Sjukt häftigt, en liten arm tittade ut från en sten när jag hade belysningen på. Den sticker blixtsnabbt in om man tar på glaset eller gör häftiga rörelsen. Vad kan det vara tro ?
-
- 2 svar
- 545 visningar
-
-
Hejsan..... Vad är skillnaden mellan Hanna checker phosphate 744 el 713? Vilken rekommenderar ni till 400Ltr Red Sea med fisk o några LPS?
-
- 1 svar
- 544 visningar
-
-
Igår var det inga problem, idag efter att jag satt i fisk drog den in alla polyper och det var över 7 timmar sedan. En annan korall som dragit ihop sig lite med har alla polyper ute. De 2 andra korallerna ser precis ut som vanligt och anemonen också. Allt i karet lever. Fick något problem med skummaren innan idag men det är löst nu, man ser på bilden att jag har ganska mycket syre i akvariet av någon anledning. Vattenvärdena är ungefär likadana som de varit någon vecka nu Vattenvärden: Temp 27 Salt 1.025 Nitrit 0 KH 9 Nitrat 3 Fosfat ca 0,06 MG 1360 Ca 480 PH 7,8 Silikat 0
-
- 0 svar
- 541 visningar
-
-
någon som kan ge några tips på hur jag ska placera mina pumpar så att vattnet cirkulerar i hela karet?? mina koraller står i mitten av tanken......vart ska jag sätta pumparna för att få maximalt flöde på hela korallerna??
-
- 0 svar
- 540 visningar
-
-
-
Nu är min filfisk tyvärr död. Men jag undrar vilken sjukdom han hade. Trode först att det var prick men efter att ha läst lite på nätet spå undrar jag om det kan ha varit något som kallas "Flukes" Han hade vita fläckar samt ena ögat var väldigt grummligt. Min salaris piskar sidorna ganska mycket mot sanden, det gör en av mina clowner också. Är det någon som vet hur jag ska göra karantän, hur länge? medicin? :-(
-
- 0 svar
- 539 visningar
-
-
Behöver hjälp med, Om Slangen från pump motorn ska vara i vattnet eller ovanför osv ? http://www.yatego.com/aquamann/p,4ff6c405a1b6f,4d0b892dedb733_3,grotech-hea-080-2-eiweissabschaeumer-bis-300liter?sid=09Y1378300384Y1c9238490178aa375a
-
- 2 svar
- 539 visningar
-
-
Har satt upp två 30l akvarier utan täckglas. Men funderar lite kring hur detta funkar med fisk. Det säljs många utan glas och endel med nät över. Hur kör ni som har utan glas och öppet? Risk att fisk hoppar ur (givetvis finns den)?
-
- 2 svar
- 539 visningar
-
-
Hejsan! Nu har jag också startat med saltvatten akvariet är på ca 100 l men jag tror det går bra. Tänkte ha denna tråd som en liten dagbok, om det går bra? hoppas ni kan ge mig lite råd och sådant. Akvariet har varit uppe i ca en och en halv vecka. temp: 24 C salt: 1.024 ammonium: 0.0 Nitrat: 0.0 nitrit: 0.0 hur lägger man upp bilder? ps. Har nån' någon LS och känner att dom vill sälja lite till mig? i så fall skicka ett mejl så kommer vi överens om priset: linus.loterna@live.se
-
- 1 svar
- 538 visningar
-
-
Har någon testat ? https://www.biotedmarin.se/product/seachem-purigen-1000-ml https://www.reef2reef.com/search/28078/?q=purigen&o=relevance
-
- 0 svar
- 538 visningar
-
-
Ska starta upp ett nytt 120 liters kar idag så behöver lite nytt salt runt 4-5 kg så undrar om någon i Helsingborg eller ut mot Jonstorp säljer lite salt?, eller om ni vet någon butik i närheten som säljer? MVH Wigge
-
- 1 svar
- 538 visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett salt jag har svårt att hitta bra länkar. Skulle nån vara trevlig att skicka en bra länk helst från Lasse metoden
-
- 1 svar
- 537 visningar
-
-
Någon som vet om denna är bra eller dålig för akvariet?? 0ch vad är det??
-
- 0 svar
- 536 visningar
-
-
Hej. Jag har köpt helt ny live sand (Natures Ocean). Efter att studerat ett klipp på Youtube så vill jag gå denna rutt med djup sand. Det jag ber om: är det någon i Kristianstad, Hässleholm, Älmhult eller Markaryd trakterna som kan tänka sig låna ut 1 eller 2 av sina redan inkörda levande sten till mig under uppstarten så att de gynnsamma bakterierna kan överföras till min nya sand? Jag både hämtar och lämnar! MVH!
-
- 0 svar
- 534 visningar
-
-
Hej har precis köpt en nu lampa till karet gick från hydra till nu en orphek. Skulle vilja ha några tips från nån som har en, så som höjd över kar o lite ljustyrka o så vidare. Har haft ett cyano utbrott så jag fick tips om att mörklägga i 3 dagar o när jag drog i gång igen så dör allt, korallerna blir vita( har höjt det succesivt). Så min tanke är att det måste va lampan o att jag har för mycket "kräm" på. Har kört på ett förinställd program. Alla värdena är bra i övrig utom nitrat lite i överkant just nu po4 0.04 nitrat 5 ca 460 alk 8.3 mg 1380 Obs ska tillagas att jag är nybörjare o har "hade" lite sps fraggar montiporor/ mvh Patrik
-
- 0 svar
- 533 visningar
-
-
Hej! Har ett litet problem. Har en putsarräka som klättrat ner vid överrinningen ner till sumpen, där det är ett avskilt utrymme med röret som leder ner till sumpen. Har försökt locka upp den med mat samt försökt fånga den med håv men det för trångt utrymme för att lyckas få tag i den. Problemet är också att den är så snabb och rädd, så fort man stoppar ner håven så gömmer den sig mellan röret och glaset där det endast är någon centimeter brett. Har ett galler över överrinningen men den har på något sätt lyckats ta sig ned dit ändå. 😅 Är det någon som varit med om liknande eller som har någon idé på hur jag ska lyckas få upp den? Hade en fisk som ocks…
-
-
- 3 svar
- 530 visningar
-
-
Tjena! För några dagar sedan fick de två första firrarna dyka ned i mitt akvarium. Två fire gobys, en vanlig och en lila. Otroligt vackra fiskar. Nu till problemet. Jag har byggt mitt rev för att få så bra vattenflöde som möjligt men tycker ändå det finns några bra gömslen. Dock är det en sten som är helt perfekt, som ett litet hus och där har båda valt att bosätta sig. Märkt att den lila är lite aggro mot den röda och första natten blev den av med lite stjärtfena men den verkar inte stressad. Bör jag göra något för att få dem att bli särbo? Förstått att de skall vara lite revirhävdande mot samma art.
-
- 0 svar
- 529 visningar
-
-
Hej! Hur mycket och hur ofta bör jag mata mina nya clowner? Har haft dem i 5 dagar och hittills gett dem en 0,5*1 cm bit av frysta platta artemia (kanske 3-4 mm tjock)/dag Är det lagom? Det blir ju en hel del mat som flyter omkring i strömmen och jag tror inte clownerna äter allt innan det går i filtret. Men samtidigt ser jag att de hugger på allt som rör sig i karet efter jag matat dem. Sedan har jag problem med min sandvändare:( Köpte den för att den skulle städa undan matrester men såg nu att den tappat en halv arm och misstänker att den svälter:( Finns det något jag kan göra så den får i sig mat?
-
- 1 svar
- 525 visningar
-
-
Nu ska jag börja tillsätta flera spser i karet och funderar på att skaffa mig en doserpump, kan jag mäta KH och CA mellan vattenbytena för att se hur mycket det går åt ? Byter 10 liter 1 gång i veckan I ett 60 liters akvarium. Tänkte då om jah börjar på måndag med ett vattenbyte och sedan börjar mäta KH och ca tills nästa måndag och se hur mycket det går åt
-
- 2 svar
- 524 visningar
-
-
Har en ställbar pump över, finns det något filter man kan trycka in i en liten sump brevid skummaren? Kar 52liter sump typ 30liter, eller är det skit sak samma i ett så litet system? Tankarna har gått mot uv, eller ett sånt där rör man lägger olika medie i!
-
- 0 svar
- 524 visningar
-
-
Hej jag har en fråga jag behöver något som städar sanden men vet inte vad jag ska skaffa för sjöstjärnor säger dom att dom svälter och kollade på gobi men dom rekomenderade minst 100 liter och jag har endast ett 30 liters nano har finkornig vit sand då finns det sand dollar säger endel hitta inte mycket om dom eller sniglar typ nassarius min lokala fisk affär har tyvärr inga sånna så då får jag beställa från nätet vad skulle ni rekomendera jag har både bruna och gröna alger på sanden och jag har 2 eremiter men dom rör sig enbart på stenen och en turbo som med bara kör på stenen tyvärr så rutor och sanden får jag köra för hand mvh edvin
-
- 0 svar
- 522 visningar
-
-
Enligt min app så ligger jag på 29,6 i salthalt det innebär att jag då har 1,020 men enligt min refractometer från aqua medic så ligger jag på 1,024 är det jag som missuppfattat uträkningen ? eller vilken borde jag lita på ?
-
- 2 svar
- 522 visningar
-
-