Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Danijel,

Har upptäckt att rosa fläckar har bildats på snäckor och även på enstaka stenar, någon som vet vad det kan vara?

• 2 svar
    • 472 visningar
  2. Started by Richard Björklund,

Hej, är det någon som kan bidra med lite tips och hjälp? Ska flytta till nytt boende och tänkte samtidigt flytta över allt från mitt lilla välfungerande 46l till ett lite större 140l kar. All teknik finns till det större såklart och idag har jag lite lättare mjukkoraller, en bubbeltip anemon, 3 clowner och städpatrull. 6-8 kg levande sten. Sanden tänker jag inte flytta med in i det större. Hur går jag lättast till väga utan att ta livet av allt i flytten? Tänker naturligtvis flytta med vattnet från mitt lilla men hur gör jag för att flytta över allt i det större? Blanda 100l vatten men då blir det väl en mognadstid? Tänker använda ny …

• 2 svar
    • 471 visningar
  3. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 471 visningar
  4. Started by Larsson,

Har länge funderat på att göra om mitt 80 l jad akvarium till ett hästkar men har inte riktigt fått tummen ur Har nu lite frågor och funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. 1. Sitter orginalskummare i, räcker den som syresättare? 2. jag kör med ett ytterfilter till detta kar, bör jag ta bort det? 3. Enda cirkulationen om jag då tar bort ytterfilter är returpumpen som också är orginal(vet ej hur många l/h) fungerar det? kom gärna med så mkt tips, råd och massa inspo som möjligt Tack på förhand/ Cissi

• 0 svar
    • 470 visningar
  5. Started by Lenjung,

Precis i veckan dragit igång mitt nyinköpta kar. Blev ett Rsm 130D. tidigare kört ett JAD 54l. fått rätt på salthalten (ca 1,024 mätt med refraktometer) Har idag lagt i sanden. Blev ett täcke på ca 4cm. kör till en början med original teknik, men tids nog lär det bli uppgradering antar jag. lägger upp tråden i hopp om goda tips och råd ang uppstart. hittills verkar allt ha klaffat!

• 1 svar
    • 469 visningar
  6. Started by OlleModéerGlatz,

Tjo jag läser på till ett salt jag har svårt att hitta bra länkar. Skulle nån vara trevlig att skicka en bra länk helst från Lasse metoden

• 1 svar
    • 468 visningar
  7. Started by Margareta,

Nu är min filfisk tyvärr död. Men jag undrar vilken sjukdom han hade. Trode först att det var prick men efter att ha läst lite på nätet spå undrar jag om det kan ha varit något som kallas "Flukes" Han hade vita fläckar samt ena ögat var väldigt grummligt. Min salaris piskar sidorna ganska mycket mot sanden, det gör en av mina clowner också. Är det någon som vet hur jag ska göra karantän, hur länge? medicin? :-(

• 0 svar
    • 468 visningar
  8. Started by hejhej123,

Hejsan för Ca 3 veckor sedan så byte jag wavemaker och efter det så har mina anemoner inte velat sträcka ut sig alls kan detta bero på att jag har för mycket ström ? mina euphillia ser ut att må bättre me denna wavemakern

• 0 svar
    • 468 visningar
  9. Started by peppe67,

Jag såg två av våra Chromisar "pussas" nu på kvällen. Är det någon som vet vad de gjorde? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 467 visningar
  10. Started by Jokkmokksjocke,

Har en liten fråga, Jag blandar alltid ihop nitrat och nitrit. Jag har ju börjat mäta lite för att lära mig testerna som jag tycker för övrigt är sjukt luddiga. Men de ger en indikation. Jag mäter just nu 0 Nitrit NO3 antar att det är för jag inte har något i karet mer än sten och sand. Jag ligger någonstans mellan 10, 4, 5 Nitrat NO2 har svårt att se exakt vad det är. Jag har haft igång det i fyra veckor nu. Ni som vet känns detta normalt? har cykeln startat etc..?

• 4 svar
    • 466 visningar
  11. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 466 visningar
  12. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 466 visningar
  13. Started by Twik,

Har en stor eremitkräfta som går runt och välter turbosniglar och andra eremitkräftor med jämna mellanrum och har ihjäl en del med. I övrigt är han duktig på att hålla rent men vet inte riktigt om han är värd att behålla med de andra beteendet. så jag undrar väl vad man bör göra. Man kan ju bara låta naturen ha sin gång och låta han va och bråka med vem han vill? Bannlysa honom till sumpen? Sälja till någon stackare? eller är det offentlig avrättning som gäller?

• 2 svar
    • 466 visningar
  14. Started by Pasaputte,

Hej har köpt 2 Hydra26 HD och har problem med att kunna ställa till tiden och intesitet för att kunna ampassa LPS jag sökte överalt men bara hittar inställning till SPS som ser bra för ögon eftermidag och för tillväxt under dag tid. kan ni rekomenderar inställning för ett LPS kar????? karet är 100X60X50 den är på sin andra månad. Hydra sitter ovanpå karet 12cm ( kan ej höja mer än det ) kör bara LPS : Scolymer,Acan,Euphyllia,knappar med mera MVH Patrick

15. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 464 visningar
  16. Started by mcjagg,

Hej när jag kom hem idag såg jag att anemonen satt konstigt på stenen till höger och jag kände på den den verkar sitta fast där för foten är långt ner till vänster håller den på att dela sig eller? mvh

• 0 svar
    • 462 visningar
  17. Started by Johan Singstrand,

Hej! Vårat kar har varit igång sedan Januari i år och värderna är okej. Vad håller på att hända med Euphyllian? Jag har sett att Clownerna har börjat att va i Euphyllian men detta har hänt under natten. Är det någon av fiskarna som har varit på den? Vad kan vi göra för att rädda den? Vi har även två Goby Engeneer som inte syns på bild. Tacksam för råd./Johan

18. Started by Freddesss,

Har satt upp två 30l akvarier utan täckglas. Men funderar lite kring hur detta funkar med fisk. Det säljs många utan glas och endel med nät över. Hur kör ni som har utan glas och öppet? Risk att fisk hoppar ur (givetvis finns den)?

• 2 svar
    • 459 visningar
  19. Started by Randomkille,

Har lagt märke till att min sten sakta blir vit, är detta tecken på kalcium brist? Mvh Nils

20. Started by Kubiken1891,

Nån som vet vart man kan få tag i kranen till V2 pure 75 osmos system?dvs kranen man väljer mellan att spola vattnet igenom systemet el att få ut osmosvatten.Min har börjat läcka

• 1 svar
    • 458 visningar
  21. Started by mcjagg,

Hej är det nån som har koll på om man kan ha en fasciatus och ramosus ihop eller blir det bråk Mvh Frank

• 0 svar
    • 458 visningar
  22. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 458 visningar
  23. Started by Jokkmokksjocke,

Hej, Skrev om detta i min akvarietråd men måste slänga in det här också ifall någon som vet vad det kan vara inte tittar där. Sjukt häftigt, en liten arm tittade ut från en sten när jag hade belysningen på. Den sticker blixtsnabbt in om man tar på glaset eller gör häftiga rörelsen. Vad kan det vara tro ?

• 2 svar
    • 458 visningar
  24. Started by jizeta,

Har en mjukis (typ sinularia) som något äter på. Såg först hur ena grenen dragit ihop sig. Intill hade någonting byggt ett "rör" av något som verkar var en tunn hinna klädd med sand och dyligt. Röret hade mynningen precis vid grenen. Dagen efter var hela grenen på korallen borta och röret försvann ett par dagar senare. Nu upptäckte jag att ytterligare en gren är helt uppäten och samma sorts rör har uppstått där den grenen var. Tog en pinceyy och tog bort röret i hopp om att förövaren skulle finnas kvar, men konstaterade att röret ledde till ett hål i LS:en. Stoppade in en tandpetare för att se djupet och hålet är en gång som leder ut på baksidan av LS:en... Någon som vet …

• 0 svar
    • 456 visningar
  25. Started by mcjagg,

Hej ni som kör balling när doserar ni på dygnet sprider ni ut det över hela dygnet eller kör ni på natten jag själv doserar på natten utspritt på 4 doseringar med 15min mellanrum doserar 100mlx4 av varje dunk kör med stigs recept mvh Frank

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.