Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Jag undrar om man kan köra med enbart en fristående nitratfilter eller är det något annant filter man måste ha till det?? kan man köra det om man kör ett sump löst kar?? hur får man det att funka i såna fall??
-
- 0 svar
- 509 visningar
-
-
Nu är min filfisk tyvärr död. Men jag undrar vilken sjukdom han hade. Trode först att det var prick men efter att ha läst lite på nätet spå undrar jag om det kan ha varit något som kallas "Flukes" Han hade vita fläckar samt ena ögat var väldigt grummligt. Min salaris piskar sidorna ganska mycket mot sanden, det gör en av mina clowner också. Är det någon som vet hur jag ska göra karantän, hur länge? medicin? :-(
-
- 0 svar
- 509 visningar
-
-
Har någon testat ? https://www.biotedmarin.se/product/seachem-purigen-1000-ml https://www.reef2reef.com/search/28078/?q=purigen&o=relevance
-
- 0 svar
- 509 visningar
-
-
Är det samma nitrifikationsbakterier i sötvatten som i saltvatten? Jag tror mig ha läst här att det är det men i Knops bok så står det att det skall vara halofila bakterier och att "bakteriepreparat för sötvatten torde göra ringa nytta i saltvatten". Eftersom jag har korallgrus i mitt malawiakvarium så tänkte jag ta av det till saltvattensakvariet för att kickstarta processen. Är det dumt?
-
-
- 1 svar
- 508 visningar
-
-
Hej jag har en fråga jag behöver något som städar sanden men vet inte vad jag ska skaffa för sjöstjärnor säger dom att dom svälter och kollade på gobi men dom rekomenderade minst 100 liter och jag har endast ett 30 liters nano har finkornig vit sand då finns det sand dollar säger endel hitta inte mycket om dom eller sniglar typ nassarius min lokala fisk affär har tyvärr inga sånna så då får jag beställa från nätet vad skulle ni rekomendera jag har både bruna och gröna alger på sanden och jag har 2 eremiter men dom rör sig enbart på stenen och en turbo som med bara kör på stenen tyvärr så rutor och sanden får jag köra för hand mvh edvin
-
- 0 svar
- 508 visningar
-
-
Har en ställbar pump över, finns det något filter man kan trycka in i en liten sump brevid skummaren? Kar 52liter sump typ 30liter, eller är det skit sak samma i ett så litet system? Tankarna har gått mot uv, eller ett sånt där rör man lägger olika medie i!
-
- 0 svar
- 508 visningar
-
-
-
Hej Jag behöver hjälp med fråga våra/ våran Clownfisk. Våran älskade ”Maximus” tog ett äventyr han inte klarade av, han beslöt sig för att hoppa ur akvariumet och försöka upptäcka världen utanför, tyvärr så gick han hastigt bort och då är det var svårt att andas på land🥲 och ingen var hemma för att rädda han 🥺 Men men våran ”Magdalena den stora” är tyvärr kvar lämnad ensam i akvariet, hur länge kan hon vara själv? När vi köpte dem var dem reda ett par (Clownfiskar) jag undrar nu hur länge Magdalena kan klara sig själv? Hur går man ut i vägen nu när vi ska köpa ny, då vi köpte dem som ett par och könsrollerna redan satta? Ja…
-
-
- 2 svar
- 508 visningar
-
-
Hej, karet är ca 2mån nu och det börjar dyka upp saker man själv kanske inte medverkat till 😆 jag har lite kalkmaskar på stenen som jag förstått är bra.. dessa har röda spröt som kommer ut. Markerade med grön ring i bild. sen finns gamla rester av sådana vermetider(?) som är som taggar. De verkar dock döda för jag ser inga slemmiga nät eller strängar från dem. Markerade med blå ring.. men jag kan inte minnas att jag sett de vita sakerna i de röda ringarna innan. Känns som de tillkommit. Vad kan detta vara? bra eller dåliga? 😆
-
-
- 1 svar
- 506 visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett salt jag har svårt att hitta bra länkar. Skulle nån vara trevlig att skicka en bra länk helst från Lasse metoden
-
- 1 svar
- 505 visningar
-
-
Hej! Håller på att fixa med rörmokeriet till mitt kar. Har förstått att metoden jag tänkt använda kallas Herbie overflow. Rören ned har jag preliminärt satt så att hävertröret är strax över mitten av vattenytan och botten, och det andra ca 1 cm under tänderna på kammen. Är det ok så långt? Hur högt upp ska returröret gå? Upp till vattenytan, ovanför eller? Tacksam för svar
-
- 0 svar
- 503 visningar
-
-
-
-
Hej, Nu har mitt 180liters juwel stått och puttrat i en dryg månad och alla värden har rättat till sig. Början på ett bra cleanup crew är nedstoppat (5 eremiter, 5 trochus och 1 pepparminträka) och de gör sitt bästa för att röja bland algerna. Skall utöka med fler snäckor och eremiter efter hand. Nu funderar jag dock på fiskbeståndet! Det jag vet att vi vill ha i burken är ett (ocellaris-)clownpar och en midas-blenny. Sedan är det lite öppet. Tjejen gillar små gobies så det kanske blir någon grönbandad eller YWG+pistolräka eller nån clowngoby. Men jag skulle verkligen vilja ha en intensivt blå fisk också! Har ni några bra ideer? Skulle det fungera med en yellowtail damsel…
-
- 0 svar
- 502 visningar
-
-
Hej ni som kör balling när doserar ni på dygnet sprider ni ut det över hela dygnet eller kör ni på natten jag själv doserar på natten utspritt på 4 doseringar med 15min mellanrum doserar 100mlx4 av varje dunk kör med stigs recept mvh Frank
-
Hej! Vårat kar har varit igång sedan Januari i år och värderna är okej. Vad håller på att hända med Euphyllian? Jag har sett att Clownerna har börjat att va i Euphyllian men detta har hänt under natten. Är det någon av fiskarna som har varit på den? Vad kan vi göra för att rädda den? Vi har även två Goby Engeneer som inte syns på bild. Tacksam för råd./Johan
-
- 0 svar
- 501 visningar
-
-
någon som kan ge några tips på hur jag ska placera mina pumpar så att vattnet cirkulerar i hela karet?? mina koraller står i mitten av tanken......vart ska jag sätta pumparna för att få maximalt flöde på hela korallerna??
-
- 0 svar
- 501 visningar
-
-
Skulle vara uppskattat med synpunkter, tips och förslag på denna idé? Jag har en känsla av att jag kommer låta som Peter Dalle men bättre nu än sen om man säger så.. Jag ska skapa en tråd om mitt nya projekt inom kort så fort jag fått sumpen klar! Ni får ha överseende med ritningen för jag har aldrig använt ett ritprogram så det ser ut därefter! Tanken är att fackens stl kommer anpassas efter måtten på tekniken som ska ner i dessa.
-
- 0 svar
- 500 visningar
-
-
-
Hej, Skrev om detta i min akvarietråd men måste slänga in det här också ifall någon som vet vad det kan vara inte tittar där. Sjukt häftigt, en liten arm tittade ut från en sten när jag hade belysningen på. Den sticker blixtsnabbt in om man tar på glaset eller gör häftiga rörelsen. Vad kan det vara tro ?
-
- 2 svar
- 500 visningar
-
-
-
-
Hittar ingen bra forumskategori att skriva denna fråga i så jag lägger den i nybörjardelen. Är ju ändå snart 10 år sedan jag hade igång mitt kar. Finns det bättra underkategori få gärna Admin/Mod flytta tråden. Mitt teknikrum börjar bli färdigt och jag håller på att planera upp de tre visningskaren som kommer vara anslutna. 500l med främst LPS. 240l kub med Anemoner. 180l fiskkar med mjukisar. Jag kommer sikta på att hålla vattenvärden optimalt för mitt 500 liters LPS kar. Mina frågor. 1. Kuben. 240 liter. Hade tänkt att ha två till tre olika Anemoner med Clowner, sandvändare och städpatrull. Inga koralle…
-
- 0 svar
- 497 visningar
-
-
Hej! Jag undrar om nån vet om jag kan använda sushi sjögräs till att mata mina krabbor med? Eller måste jag köpa sjögräs från en zoo butik? Med vänlig hälsning, Adam 😁
-
Hejsan för Ca 3 veckor sedan så byte jag wavemaker och efter det så har mina anemoner inte velat sträcka ut sig alls kan detta bero på att jag har för mycket ström ? mina euphillia ser ut att må bättre me denna wavemakern
-
- 0 svar
- 497 visningar
-