Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Linus Jansson,

Hallå saltfolket ! ... För 20 år sedan så var jag på gran canaria och följde med styvfarsan ut på en fiske tur. Under denna tur så fick jag en bläckfisk (av något slag) som höll i en sten med hans tentakler som han sedan släppte mitt på båten, gubbarna sa åt mig att ta hem stenen som ett roligt minne. Nu har den här stenen legat i en påse på min hylla och tänkte nu höra med någon om man kan stoppa ner den här stenen efter att man haft den i vatten några veckor och kört täta vatten byten !

2. Started by roger.olsen75,

Hej. Jag undrar hur gör jag med levande sten när man ska torrlägga den. Jag ska ta paus med hobbyn ett tag men tänkte spara på stenen. Kan man spara levande sand också? Mvh Roger

• 0 svar
    • 367 visningar
  3. Started by Lantz,

Hej på er, Var ju på väg att starta upp ett 720, men det blir tyvärr för stort för mitt rum som jag ska ha det i. Hade mer än gärna provat, men har gett upp tanken... 😞 Nu har jag hittat ett 420 liters istället med avrinning, sump, skummare osv. Det jag undrar över lite är returen från sumpen, som man valt att borra i botten i motsatt sida fast i mitten. Det fungerar ju, men ser ju lite ut som man har ett periskop i akvariumet. Bifogar bild så ni kan se. Ska man låta det vara så, eller ska man försöka dölja röret eller vad tänker ni som kan detta?

• 0 svar
    • 400 visningar
  4. Started by mcjagg,

Hej är det möjligtvis någon som har rotifer och phytonplankton att sälja eller vet nåt ställe man beställa har försökt få tag på Pär på mikromarine men telefonen verkar strula vet inte om han har det hemma mvh

• 0 svar
    • 342 visningar
  5. Started by skumperra,

Någon som vet om denna är bra eller dålig för akvariet?? 0ch vad är det??

• 0 svar
    • 483 visningar
  6. Started by Firren,

Tjena allihopa! jag är totalt ny till SG men jag har gått o funderat på ett saltvattensakvarium i snart ett år nu och jag undrar ska jag köra berlin metoden (utan sand) eller med sand, vad är enklast, billigast o andra för/nackdelar. Jag har ett 230 liters kar som jag hade tänkt ha mest lägre djur o några fiskar för att jag (tror?) att det blir enklare billigare. tack på förhand Kalle

• 0 svar
    • 653 visningar
  7. Started by Aquaguy,

finns det någon liten räka som jag skulle kunna ha i ett 6liters?

• 0 svar
    • 420 visningar
  8. Started by redrobjem,

Min cladiella drar ihop sig och sen vecklar den ut sig och drar ihop sig om vart annat, den är kanske ihopdragen 15% av tiden jag höjde kh för 5 dagar sen från 7 till 8 kan det vara orsaken? Annars är mina värden inom ramarna. salt 1,025 kh 8 nitrit 0 nitrat 0 magnesium 1450 Fosfat 0 Amonium 0 ph 8,2

• 0 svar
    • 405 visningar
  9. Started by peppe67,

Är det någon som vet vad detta kan vara för krabba? Den hade gett sig på en av mina snäckor när jag hittade den, lyckades få bort snäckan så den sitter på glaset nu men krabban försvann ner i sanden. Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• 0 svar
    • 366 visningar
  10. Started by Vingen,

hej alla, jag undrar vart ni köper era kalibrering vätska till ozon proben? allt jag hittar kostar en del i inköp.

• 0 svar
    • 527 visningar
  11. Started by Gnarkill,

någon som kan ge några tips på hur jag ska placera mina pumpar så att vattnet cirkulerar i hela karet?? mina koraller står i mitten av tanken......vart ska jag sätta pumparna för att få maximalt flöde på hela korallerna??

• 0 svar
    • 469 visningar
  12. Started by slarvid,

Har en ställbar pump över, finns det något filter man kan trycka in i en liten sump brevid skummaren? Kar 52liter sump typ 30liter, eller är det skit sak samma i ett så litet system? Tankarna har gått mot uv, eller ett sånt där rör man lägger olika medie i!

• 0 svar
    • 481 visningar
  13. Started by Poppopower,

Hejsan! Sitter och fundera om det finns några i Sverige som säljer/har akvarium som heter Solana eller EcoCube? Dom ser väldigt trevliga ut. http://www.current-usa.com/solana.html http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?c=3578+3730+18993&pcatid=18993

14. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Är det någon idé att lägga i copepods i refugiet när skummare kommer efteråt och även en grov skumm filter innan returen eller tar dom sig förbi ändå??

15. Started by Insaltad,

Fick i 20 kilo sten från Bali idag..lycka:)

• 0 svar
    • 773 visningar
  16. Started by jizeta,

Har ett RSM 130 med 5 fiskar, drygt 10 turbos, 5 eremiter och 3 räkor...hur många till fiskar kan man ha utan att överbelasta karet? De som är i nu är 2 clowner, 1 bicolor, 1 scooterblenny, 1 filfisk och 1 jordgubbsfisk...

• 0 svar
    • 569 visningar
  17. Started by Henrik,

Har ni några tips på snygga saker som trivs i mörkare vatten? Har några tomma stenytor som inte får så mycket ljus. Det ska vara saker som trivs i ett 130 liters RSM, som sagt inte så mycket ljus, och som är relativt enkla (passar nybörjare). Gärna med lite färg (jag vet, vad man tycker är snyggt varierar, men vad tycker ni? Gärna med bilder eller länk till reeflex. /Henrik

• 0 svar
    • 740 visningar
  18. Started by bläckis,

Hej bläckis här igen då jag har 1midas,1rödstjärtad gobbie och 1 dvärgsabbore väldigt fina typer .Men jag har märkt att dom inte håller ihop så bra dom bråkar ! vad ska jag göra nu ?

• 0 svar
    • 638 visningar
  19. Started by dragan,

Hej.är det nån som har bänk av aluminium profiler som på bilden

• 0 svar
    • 894 visningar
  20. Started by hejhej123,

Hejsan jag undrar om någon kan rekommendera bra belysning gärna något som går att styra via mobilen

• 0 svar
    • 2,4k visningar
  21. Started by Zigmund,

Har en "sjöborre " tror det är en Arbacia lixula . Hade inte satt dit kammen på avrinningen och nu sitter han i facket . Den sitter högt upp ,men den sitter fast på rutan, försökt med ett glas och plastbytta men vill inte ta i så den skadar sig ! Måste jag ta ner vattennivån för den ska släppa eller vågar jag putta upp den med kraft . Han verkar dock trivas där men han kommer inte kunna komma ut när jag monterat kammen Mvh : Fredrik

• 0 svar
    • 527 visningar
  22. Started by hejhej123,

Hejsan för Ca 3 veckor sedan så byte jag wavemaker och efter det så har mina anemoner inte velat sträcka ut sig alls kan detta bero på att jag har för mycket ström ? mina euphillia ser ut att må bättre me denna wavemakern

• 0 svar
    • 452 visningar
  23. Started by jetstar,

Är helt såld på denna hobby! verkligen glad att jag prövade! har startat ett till projekt för några veckor sen! 30L nano med en hög möbel passar jättebra i mitt "matrum" i det har jag typ 4-5kg LS ca1kg Levande sand, streamerpump på 2000l/h samt en filterpump på 400L/h en doppvärmare som jag ska byta ut för denna är skit då man inte kan ställa tempen mao så kör den på och värmer lätt vattnet till typ 30 grader! belysningen jag har nu är ett 11w rör samt en liten led belysning 36 små leds med blåa och vita leds! verkar fungera rätt ok det växer iaf saker från LSn:-) ska byta röret mot ett 26w samt köpa en till led av samma sort så borde det räcka perfekt sen! jag har inte…

• 0 svar
    • 563 visningar
  24. Started by Mrbw,

Jag kör med stängd ramp / kåpa som det är idag, men jag vill skaffa en öppen ramp istället. Men då vi har redan hög luftfuktighet i huset som det är idag, plus att jag är astmatiker, vill min far inte skaffa en hängandes ramp. Då undrar jag, hur mycket mer skulle ett 350L med öppen ramp avdunsta jämfört med stängd ramp? Och vad är för-nackdelarna med de olika två alternativen? Det är snyggare, lättare att komma åt i akvariet etc, men det hjälper även med att hålla stabilare kh om jag inte är helt ute och cyklar? Vad finns det mer för för-nackdelar?

• 0 svar
    • 526 visningar
  25. Started by pettabaj,

Hej! Undrar om någon vet om det finns någon bra saltvattensaffär i eller omkring FALUN BORLÄNGE AVESTA HEDEMORA!!?! Snälla hjälp mig...!?? // Petter

• 0 svar
    • 598 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.