Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej har köpt 2 Hydra26 HD och har problem med att kunna ställa till tiden och intesitet för att kunna ampassa LPS jag sökte överalt men bara hittar inställning till SPS som ser bra för ögon eftermidag och för tillväxt under dag tid. kan ni rekomenderar inställning för ett LPS kar????? karet är 100X60X50 den är på sin andra månad. Hydra sitter ovanpå karet 12cm ( kan ej höja mer än det ) kör bara LPS : Scolymer,Acan,Euphyllia,knappar med mera MVH Patrick
-
Hej allihopa har noterad nyligen att på visa ställen på mina LS finns det några vita "grejer" med oregelbunden form och storlek ....bifogar en bild ..... vad kan det vara?är det någon slakt av svamp?är det något som skall tas bort? tack på förhand tas
-
-
- 1 svar
- 433 visningar
-
-
Nån som vet vart man kan få tag i kranen till V2 pure 75 osmos system?dvs kranen man väljer mellan att spola vattnet igenom systemet el att få ut osmosvatten.Min har börjat läcka
-
- 1 svar
- 432 visningar
-
-
Hej! Har hållit på med sötvattensakvarier i snart fyra år och kände att det var dags att utöka sina kunskaper och sin hobby ett steg längre. Och vad är bättre än att då slänga sig in i saltvattensvärlden Har beställt ett JAD 58 liters kar från den lokala affären här i Växjö och det ska komma antingen idag eller imorgon om de håller vad de lovar så att säga. Jag skulle behöva lite hjälp med en inköpslista på vad som kan vara bra att ha hemma när man kör med saltvatten. Skulle ni kunna vara snälla och hjälpa mig med detta? Köpte inte den tillhörande möbeln till karet utan hade tänkt och bygga en själv där också, har gjort det till några mindre kar innan så det ska nog gå b…
-
- 1 svar
- 431 visningar
-
-
Hej, Skrev om detta i min akvarietråd men måste slänga in det här också ifall någon som vet vad det kan vara inte tittar där. Sjukt häftigt, en liten arm tittade ut från en sten när jag hade belysningen på. Den sticker blixtsnabbt in om man tar på glaset eller gör häftiga rörelsen. Vad kan det vara tro ?
-
- 2 svar
- 430 visningar
-
-
Hej! Hur mycket och hur ofta bör jag mata mina nya clowner? Har haft dem i 5 dagar och hittills gett dem en 0,5*1 cm bit av frysta platta artemia (kanske 3-4 mm tjock)/dag Är det lagom? Det blir ju en hel del mat som flyter omkring i strömmen och jag tror inte clownerna äter allt innan det går i filtret. Men samtidigt ser jag att de hugger på allt som rör sig i karet efter jag matat dem. Sedan har jag problem med min sandvändare:( Köpte den för att den skulle städa undan matrester men såg nu att den tappat en halv arm och misstänker att den svälter:( Finns det något jag kan göra så den får i sig mat?
-
- 1 svar
- 429 visningar
-
-
Nu har mitt akvarium med redan inkörd levande sten varit i gång i ca 2 veckor har belysningen på 2 Tim om dagen vattenvärderna är bra sniglar/ eremit sjöstjärna samt Nina 2 clowner mår bra kan jag gå vidare med fler invånare/ koraller? Någonting clownerna kam bo i andra Tips? Är så sugen på lite mjuka koraller o även putsaeräka fler fiskar osv
-
- 0 svar
- 428 visningar
-
-
Har en liten fråga, Jag blandar alltid ihop nitrat och nitrit. Jag har ju börjat mäta lite för att lära mig testerna som jag tycker för övrigt är sjukt luddiga. Men de ger en indikation. Jag mäter just nu 0 Nitrit NO3 antar att det är för jag inte har något i karet mer än sten och sand. Jag ligger någonstans mellan 10, 4, 5 Nitrat NO2 har svårt att se exakt vad det är. Jag har haft igång det i fyra veckor nu. Ni som vet känns detta normalt? har cykeln startat etc..?
-
- 4 svar
- 427 visningar
-
-
-
för övrigt en fråga till när jag ändå är igång. jag kör testerna en gång i veckan nitrat nitrit osv. med märket expert line aqua test. kanske inte så relevant men jag har så jäkla svårt att avläsa dem. ser på ett ungefär men är inte hundra, självklart ser man skillnad på blå och grön hehe. men just nitrit som är så viktig är så svårt och det ska juh helst vara 0. därav är jag lite orolig. råd?
-
- 0 svar
- 427 visningar
-
-
Hej. På mitt akvarium är det en kant runt om hela övre delen på 5 cm. Jag undrar hur jag skulle kunna lösa att ha en bakmonterad arm till den belysning jag kanske ska köpa. Kan man sätta fast en glasbit på uppe på baksidan och sätta belysningen på? Jag har idag sidomonterad belysning så har aldrig tänkte på kanterna som något problem. Mvh Mikael
-
Igår tog jag hem en gul kirurg. Jag upplever att den blir extremt stressad så fort endast blåljuset är på. Har det på någon timme på morgonen innan det andra tänds och även någon timme på kvällen då det ser lite trevligare ut än att ha det helt släckt. Den simmar fram och tillbaka på samma ställe tills det att ljuset släcks. På dagarna när även det vita är tändt är den lugn och beter sig som "de ska". Någon som upplevt samma? Kan det vara något övergående? Vill ju gärna ha det fina blåa ljuset igång så man får njuta av det
-
- 2 svar
- 425 visningar
-
-
Nu ska jag börja tillsätta flera spser i karet och funderar på att skaffa mig en doserpump, kan jag mäta KH och CA mellan vattenbytena för att se hur mycket det går åt ? Byter 10 liter 1 gång i veckan I ett 60 liters akvarium. Tänkte då om jah börjar på måndag med ett vattenbyte och sedan börjar mäta KH och ca tills nästa måndag och se hur mycket det går åt
-
- 2 svar
- 424 visningar
-
-
Hej. Har ett nystartat akvarie som gått i två veckor. Vad är det här gula för något? Ser ut som en liten mask. Är den att oroa sig för? Samt bubbelalgerna är väl inte så kul heller men kanske ger sig? // Oliver Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 1 svar
- 423 visningar
-
-
För 3 dagar sedan stängde min goniopora igen sig och har inte öppnat sig sen dess, Funderar på om det är att jag har en för svag lampa men jag ska beställa en Coral box moon led till jul så då kanske det löser sig? Ska eventuellt också skaffa sump
-
- 1 svar
- 422 visningar
-
-
-
Tjo jag läser på till ett salt jag har svårt att hitta bra länkar. Skulle nån vara trevlig att skicka en bra länk helst från Lasse metoden
-
-
- 1 svar
- 421 visningar
-
-
Hej allihopa De sista dagarna kommer de som ni kan se på bilderna , in i vattnet och kan inte förstår varifrån kommer dem. Har ju två vuxna räkor i karet men kan inte förstår vad är dem små "räkor-kostymer " som flyter i vattnet... Någon som har en förklaring för detta? Är det nån förlossning som skedde ? är ju förlossningsläkare själv men inte för Rakor ) Hehe Tackar på förhand Tas
-
-
- 1 svar
- 420 visningar
-
-
Hej ni som kör balling när doserar ni på dygnet sprider ni ut det över hela dygnet eller kör ni på natten jag själv doserar på natten utspritt på 4 doseringar med 15min mellanrum doserar 100mlx4 av varje dunk kör med stigs recept mvh Frank
-
Hallå. Funderar lite på vad folk menar med "stabila vattenvärden". Alla säjer jämt att man kan få problem innan akvariet stabiliserat sig, byt vatten första gången när vattenvärdena blivit stabila osv. Vad är det som ska bli stabilt igentligen?? Så här i början. Nitriten har försvunnit o ph o temp ligger på en bra nivå. Är det stabilt då? Ca,KH och Mg är ju värden som förbrukas o går lite upp o ner beroende på hur man doserar detta så dessa kan man ju knappast vänta in för att dom ska bli stabila.... Klart att man bör vänta med vattenbyten tills filter kommit igång om man nu kör med biobollar eller liknande i akvariet. Det har dom ju gjort när nitriten försvunnit o nitrat…
-
- 0 svar
- 419 visningar
-
-
Hej! Någon som vet hur kranvattnet är i Haninge. Går det att starta upp med kranvatten eller är det bäst att fixa osmos? Ska ha ett RSM 130 med mjukkoraller, någon anemon, räkor, kräftor och någon fisk.
-
-
- 1 svar
- 418 visningar
-
-
-
hej på er alla ... nu e det så att jakten på kunskap har lett mig till att starta ett salt vattens akvarie på 100 liter... jag har inga tester än så jag vet inte hur det ligger till med alla minneraler och så men jag tänkte fixa det i veckan om sos pengarna trillar in.. det som jag har i det änn så länge är en hink men begangnad levande sand 900g levande sten+ några små bitar sten.. några sjöstjärnor både vita små och blågrå saker som e jätte små och en liten rörmask på några mm .. tänkte försöka lägga upp bilder på akvariet.. för jag har några stenbitar som ändrat från vitt til gråblå färg
-
- 0 svar
- 418 visningar
-
-
Kan de äta koraller ? Tycker min är och petar i mina Ricordia m.m. Idag försökte han ha ihjäl en snäcka också. Vanligt ? eller har jag fått en psychoräka.
-
-
- 1 svar
- 416 visningar
-
-