Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej! Håller på att fixa med rörmokeriet till mitt kar. Har förstått att metoden jag tänkt använda kallas Herbie overflow. Rören ned har jag preliminärt satt så att hävertröret är strax över mitten av vattenytan och botten, och det andra ca 1 cm under tänderna på kammen. Är det ok så långt? Hur högt upp ska returröret gå? Upp till vattenytan, ovanför eller? Tacksam för svar
-
- 0 svar
- 519 visningar
-
-
Hej, Nu har mitt 180liters juwel stått och puttrat i en dryg månad och alla värden har rättat till sig. Början på ett bra cleanup crew är nedstoppat (5 eremiter, 5 trochus och 1 pepparminträka) och de gör sitt bästa för att röja bland algerna. Skall utöka med fler snäckor och eremiter efter hand. Nu funderar jag dock på fiskbeståndet! Det jag vet att vi vill ha i burken är ett (ocellaris-)clownpar och en midas-blenny. Sedan är det lite öppet. Tjejen gillar små gobies så det kanske blir någon grönbandad eller YWG+pistolräka eller nån clowngoby. Men jag skulle verkligen vilja ha en intensivt blå fisk också! Har ni några bra ideer? Skulle det fungera med en yellowtail damsel…
-
- 0 svar
- 519 visningar
-
-
Ska byta akvarium från 200 liters Lido till RSR 425XL. Flyttar över ca 30 kg levande sten samt har köpt 12 kilo Macrorocks. häller på 20 kg levande sand.Kan jag flytta koraller och fiskar på en gång? Köpt Red sea Reefer mature kit,behövs det?
-
- 2 svar
- 519 visningar
-
-
Har lagt märke till att min sten sakta blir vit, är detta tecken på kalcium brist? Mvh Nils
-
- 2 svar
- 519 visningar
-
-
-
-
Skulle vara uppskattat med synpunkter, tips och förslag på denna idé? Jag har en känsla av att jag kommer låta som Peter Dalle men bättre nu än sen om man säger så.. Jag ska skapa en tråd om mitt nya projekt inom kort så fort jag fått sumpen klar! Ni får ha överseende med ritningen för jag har aldrig använt ett ritprogram så det ser ut därefter! Tanken är att fackens stl kommer anpassas efter måtten på tekniken som ska ner i dessa.
-
- 0 svar
- 518 visningar
-
-
-
Jag undrar om man kan köra med enbart en fristående nitratfilter eller är det något annant filter man måste ha till det?? kan man köra det om man kör ett sump löst kar?? hur får man det att funka i såna fall??
-
- 0 svar
- 517 visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett salt jag har svårt att hitta bra länkar. Skulle nån vara trevlig att skicka en bra länk helst från Lasse metoden
-
-
- 1 svar
- 517 visningar
-
-
Hej allihopa De sista dagarna kommer de som ni kan se på bilderna , in i vattnet och kan inte förstår varifrån kommer dem. Har ju två vuxna räkor i karet men kan inte förstår vad är dem små "räkor-kostymer " som flyter i vattnet... Någon som har en förklaring för detta? Är det nån förlossning som skedde ? är ju förlossningsläkare själv men inte för Rakor ) Hehe Tackar på förhand Tas
-
-
- 1 svar
- 517 visningar
-
-
Nån som vet vart man kan få tag i kranen till V2 pure 75 osmos system?dvs kranen man väljer mellan att spola vattnet igenom systemet el att få ut osmosvatten.Min har börjat läcka
-
- 1 svar
- 517 visningar
-
-
Köpte en tunze Companct kit 16 Sump hur gör man och är denna sump bra till juvel trigon? Suger gärna åt mig info hur man installerar och sånt
-
- 2 svar
- 517 visningar
-
-
Hejsan för Ca 3 veckor sedan så byte jag wavemaker och efter det så har mina anemoner inte velat sträcka ut sig alls kan detta bero på att jag har för mycket ström ? mina euphillia ser ut att må bättre me denna wavemakern
-
- 0 svar
- 517 visningar
-
-
Hej! Har hållit på med sötvattensakvarier i snart fyra år och kände att det var dags att utöka sina kunskaper och sin hobby ett steg längre. Och vad är bättre än att då slänga sig in i saltvattensvärlden Har beställt ett JAD 58 liters kar från den lokala affären här i Växjö och det ska komma antingen idag eller imorgon om de håller vad de lovar så att säga. Jag skulle behöva lite hjälp med en inköpslista på vad som kan vara bra att ha hemma när man kör med saltvatten. Skulle ni kunna vara snälla och hjälpa mig med detta? Köpte inte den tillhörande möbeln till karet utan hade tänkt och bygga en själv där också, har gjort det till några mindre kar innan så det ska nog gå b…
-
- 1 svar
- 515 visningar
-
-
Karet har varit igång ett tag nu.. kanske ~6mån.. Dels har jag fått gröna alger som bara växer på LS.. har inga på glasen. Kan hitta en spor i sanden som ser ut som ett frö med grönt hår runt om.. Här på bilden i blå ring ser man hur det ser ut på LS.. blir som tussar.. Sen till det grå.. det ser ut som smuts, men verkar växa på stenen, man kan liksom inte enkelt blåsa bort det.. i röd ring på bilden.. 200l ca 7-8 trocus ca 7-8 eremiter 3 mitras krabbor och en sjöborre.. men de verkar inte så intresserad av detta vsd är det? Och hur blir jag av med det? Det ser inte så trevligt ut.. tack på förhan…
-
Precis i veckan dragit igång mitt nyinköpta kar. Blev ett Rsm 130D. tidigare kört ett JAD 54l. fått rätt på salthalten (ca 1,024 mätt med refraktometer) Har idag lagt i sanden. Blev ett täcke på ca 4cm. kör till en början med original teknik, men tids nog lär det bli uppgradering antar jag. lägger upp tråden i hopp om goda tips och råd ang uppstart. hittills verkar allt ha klaffat!
-
- 1 svar
- 514 visningar
-
-
Då kommer nästa fråga Vart köper man olika balling preparat?? Eller komponenterna för att blanda själv Kalciumhydroxid Kalciumklorid dihydrat Magnesiumsulfat Magnesiumklorid NaCI fritt salt Mvh Henrik
-
- 2 svar
- 514 visningar
-
-
-
-
Hej när jag kom hem idag såg jag att anemonen satt konstigt på stenen till höger och jag kände på den den verkar sitta fast där för foten är långt ner till vänster håller den på att dela sig eller? mvh
-
- 0 svar
- 511 visningar
-
-
Jag har ett Aquel Reefmax 105 som är nystartat då mina clowner nu flyttat upp sig från ett clownhotell. Strulet är att hitta en tänkt vattennivå. Ni som har ett likadant, vilken nivå har ni för att få skummaren och allt annat att funka optimalt? Ni kan ha kammarna på "insläppet", där vattnet rinner in till filter/biobollar. Jag har vänt på kammen och har den "smalare" sidan uppåt. Så vad säger ni med erfarenhet av likadant, var ska nivån ungefär vara? Tacksam för svar. Mille
-
- 0 svar
- 511 visningar
-
-
Hej! är det några problem att blanda till en dunk med KH och sen låta den stå i låt säga 6mån. Blir den "gammal" på något sätt? mvh
-
- 2 svar
- 511 visningar
-
-
Hej. Har ett nystartat akvarie som gått i två veckor. Vad är det här gula för något? Ser ut som en liten mask. Är den att oroa sig för? Samt bubbelalgerna är väl inte så kul heller men kanske ger sig? // Oliver Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 1 svar
- 510 visningar
-
-
Har länge funderat på att göra om mitt 80 l jad akvarium till ett hästkar men har inte riktigt fått tummen ur Har nu lite frågor och funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. 1. Sitter orginalskummare i, räcker den som syresättare? 2. jag kör med ett ytterfilter till detta kar, bör jag ta bort det? 3. Enda cirkulationen om jag då tar bort ytterfilter är returpumpen som också är orginal(vet ej hur många l/h) fungerar det? kom gärna med så mkt tips, råd och massa inspo som möjligt Tack på förhand/ Cissi
-
- 0 svar
- 509 visningar
-