Triton
16 ämnen i detta forum
-
Undra vad detta innebär. Förstår inte riktigt. Eller om de går ner från 4 produkter till tre eller tom två behållare en bra nyhet att de går ifrån sina ”mjölkpaket” som läckt så många gånger man köpt… ——- https://reefbuilders.com/2022/08/06/triton-gets-reloaded-with-core-7-flex-and-new-concentrated-reagents/ You may be forgiven for thinking TRITON has been quiet recently, but in true TRITON fashion, the leading, global aquarium lab company has been anything but, and instead has been busy inventing new ways for reefkeepers to use and experience its products. With costs increasing around the world, TRITON first identified the …
-
Hej! Jag har kört Triton i drygt ett år nu och värdena i mitt kar har stabiliserats med tiden. Mätte idag nitrat till 0-0,2 med Salifert. Svårt att avgöra mer noggrant än så. Jag odlar chaeto i sumpen. Hur ska jag göra så att mitt kar inte krashar när nitrat sjunker för lågt? /Andreas
-
- 3 svar
- 433 visningar
-
-
Hej! Är det någon som har Tritons Core7 i oöppnade förpackningar hemma? Skulle vilja ha vikten på 1,2 och 3a samt 3b.
-
Efter 1.5 år av triton har jag tillslut fått nog utav alger som fastnar i diverse saker i sumpen. Skummaren fungerade några dagar tills en bit alg kom in och satte stopp i kugghjulen. Rengör varannan dag för att det sen ska fastna igen. Testat allt för att stoppa algerna från att gå över till skummar-delen av sumpen. Men att ha ett ljus hängandes i sumpen gör att ljus läcker över hela sumpen. Har en Red Sea Reefer 425xl och deras sump är inte refugium vänlig. Har någon erfarenhet utav en alg reaktor och om det exklusivt skulle fungera med triton metoden?
-
-
- 5 svar
- 5,7k visningar
-
-
Tror det är Core7 tillsats 2 och/eller 3ab som sätter igen mynningen på slangen. Bara en väldigt tunn och klen stråle bildades. Låter nu slangarnas mynning hänga ner i vattnet för att se om det hjälper. Några andra tips?
-
-
- 13 svar
- 4,8k visningar
-
-
Ska man dosera bara på dagen? Vilka tider är bäst?
-
Triton har haft problem med sina tetra-förpackningar som används till t ex Core7. Förpackningarna har börjat läcka påväg till butiker och hem till kunder. Jag vill varna för att förpackningarna kan börja läcka även om de har överlevt transporten! Jag har haft en extra uppsättning Core7 Other Methods stående i en plastlåda i klädkammaren i nån månad. Idag upptäckte jag att 70% av förpackningarnas innehåll hade läckt ut i lådan och förstört alla andra pappersförpackningar och manualer i lådan! Tur att de inte stod direkt på golvet iaf, hade varit riktigt tråkigt om parketten hade blivit förstörd. Har mailat Triton, får se vad de säger, men ska ni h…
-
-
- 5 svar
- 5,6k visningar
-
-
-
Tänkte prova denna "balling" metod. Någon som har erfarenhet av det? Mvh Alex
-
- 10 svar
- 3,5k visningar
-
-
Hej! Vi kör en variant på Tritonmetoden, vi kör kalkreaktorer istället för Core etc. Sen toppar vi upp med ämnen var för sig efter att ha fått vattenanalysen från Triton lab. Sen ett halvår tillbaka doserar vi jod och mangan varje dag med doserpump. Nu har vi några doserpumpar över och jag fundrarar på att testa att tillsätta fler ämnen automatiskt. Vi har tex aldrig fått utslag på V, Zn eller Fe. Jag har sett att vissa kör dessa ämnen med doserpump. Några tankar om detta? Vilka ämnen ska man gå vidare med? Har räknat ut årsförbrukning av B för 2016, så jag funderar på att dosera det dagligen också. Alla tankar är välkomna! Mvh …
-
- 0 svar
- 2,6k visningar
-
-
Tjena! Jag kör triton-metoden och har gjort i ca 3 månader. Saken är den att jag har problem med min doserpump och dess kalibrering, kalibrerar jag alla med den vätska dom ska dosera så skiljer det fortfarande väldigt mycket emellan dom på dosering. Bör nog säga att det är en Jeabo doeserpump, Kommer att skaffa mig antingen en GHL eller PS doserpump så fort plånboken tillåter. Nu till mitt problem: Som sagt, Det doseras olika och vad jag hade velat veta är vilken utav dessa lösningar som innehåller vad. Vet att doserpumphuvud 2 doserar mest men inte utav vad? kör väldigt enkelt huvud 1 för lösning 1 huvud 2 för lösning 2 osv. kör 3a och…
-
- 1 svar
- 2,9k visningar
-
-
Någon som har provat detta?? Besökte min lokala firre affär i dag för å köpa lite mer Balling light. Såg då att Triton Lab hade egna produkter som ersätter Balling så jag köpte det för att prova. Man tycker ju att dom som gör så många tester ska veta vilka tillsatser som behövs. Det ska blandas med 9 Liter osmosvatten/dunk utom dom två sista där båda ska blandas med 8 Liter.
-
-
- 5 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej allihop. Startat upp och kommit en bit på vägen med mitt kar. Söker likasinnade för att få lite referenser och förslag. /Anders
-
-
- 36 svar
- 13k visningar
-
-
Automatic Elements Pohl's K-Balance Potassium Concentrate. Är rätt sugen på och prova då jag har problem med att mitt K sjunker från 400 till 230 på 1 månad. Har en känsla av att min bubbleking strippar K ur vattnet. /Anders
-
-
- 10 svar
- 4,2k visningar
-
-
Har läst och sett att det kommit upp en metod som kallas TRITON metoden http://www.triton.de/cms/upload/Triton_PDF_T-Methode_EN.pdf Är det nån som läst mer om den och kan förklara mer om det. /Christian
-
Hej I och med att Triton Lab nu kan testa 32 ämnen i våra saltvattensakvarium skapas en del nya förutsättningar för att få en kollektiv kunskap för att förbättra skötsel av våra akvarium. En sak som jag tror kommer bli av större betydelse framåt är tillsättning av olika spårämnen, att det är helt enkelt där som bromsen för att gå vidare ligger idag. Vi har nog kommit till vägs ände vad gäller fosfat och nitratspåret och det är dags för en ny nivå. Jag själv upplever detta problem just nu - mina koraller har sällan sett så här bra ut men några fiskarter och mina eremiter har haft bättre dagar. Jag hade iofs en hög kopparhalt men det är nog inte den som ställer till de akut…