Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Har vi ngn zoa whisperer som vet namnet på dessa? 🙂 Samma i annat ljus.
-
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Köpte denna som en Blastomussa. Har dock kikat lite på google bilder och tycker mer att det liknar en Favia+ Ca 10-12cm är den. Någon som vet?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur gammal kan en anemon bli? Delar den sig bara och lever vidare eller dör någon del till slut? Tynar den bara bort eller hur fungerar dom, hur ser livscyklen ut? MVH/Glenn
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Såg idag att en av våra favoritkoraller fått en skada, troligtvis då jag rengjorde akvariet! Se bild nedan. Vad kan man göra för att hjälpa den att läka? Eller kan man inte göra något? Vad tror ni, kommer den att dö? Skadan syns på höger sida av korallen. Vita lameller som sticker ut! Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Har haft min multicolor bta i snart 2 veckor nu, den flyttade sig en decimeter första dygnet men verkar ha hittat sin plats nära där jag ville. Hur som helst...dagtid är den ihopdragen medan nattetid är den lätt 2-3ggr större, hela natten och inom en kvart efter att sista ljuset slocknat så sträcker den ut sig. Undrar bara om det är fler som upplever det eller om min är en nattsuddare?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag köpte några små fraggar av xenia. när jag skulle sätta i dom i mitt kar så läste jag i en saltvattensbok som jag har, att med trädliknande koraller som xenia så fanns det en metod som gick ut på att man stack igenom en tandpetare genom stammen några mm över snittytan. sen skulle man sätta fast tandpetaren med korallen på ner i ett litet hål eller liknande på t.ex Ls en man skulle fästa den på. jag gjorde det men jag tror inte den metoden var så bra. en av xeniorna ligger ner väldigt skrumpen och den har blivit blek och slemmig på den ena grenen. (det finns två grenar med en massa polyper på) den andra grenen ser lite bättre ut men inte som den gjorde när jag köpte den…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Eftersom det någon gång kommer komma i en anemon (tror jag iaf) så tänkte jag redan nu säkra upp pumparna. Det sitter ett antal Koralia Nano i karet och förutom dessa finns det inget som den borde kunna skada sig på. Hur säkrar man upp dessa bäst, hemmabygge eller ska man köpa färdig anordning för pumparna? /Henke
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Acanthastrea lordhowensis är en av mina favoriter bland korallerna. Jag undrar om dessa koraller är agressiva mot andra av samma art med annan färg samt mot andra Acanhastrea-arter. Dessutom undrar jag hur dessa påverkar närliggande skivanemoner (Ricordea i huvudsak, men även Discosoma och Rhodactis). Frågan uppkommer därför att jag skulle vilja ha en grupp av Acanthstrea i olika färg som ligger tätt. Då jag också tänkte utöka antalet Ricordea undrar jag hur nära intill Acanthstrea-korallerna jag vågar ha dem.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag kämpar med att få mina koraller att trivas. Har hållit på med saltvatten i ca 1 år nu men många koraller som jag provar verkar bara att dö långsamt eller håller sig indragna... Jag har haft stabila värden länge nu när det kommer till KH, MG, CA, etc. Postar bilder på koraller samt mitt ljusschema. Mina värden just nu är: Fosfat: 0,16 (Testat med Hanna checker) Kh: 7,9 (håller sig stabilt) MG 1290 CA: 430 Ph: 8.5 Salthalt: 1025 Nitrat: ca 10 Nitrit: nära 0 Ammoniak: < 0.15 O2: 6 Är tacksam för svar för vad som är fel eller vad som kan förbättras
-
-
- 27 svar
- 1,1k visningar
- 2 följare
-
-
Min anemon som jag har haft i minst 4år har helt plötsligt försvunnit från akvariet , som för övrigt är på 200L med c:a 50kg LS. så jag borde ha hittat den. Är det någon som har råkat ut för detta mer än jag?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Denna anemon som jag nu inte kommer ihåg namnet på men ett av populärnamnen är Corkscrew anemone har under de senaste månaderna fått dessa (orch) svulster som ni ser på bilden. Någon som har erfarenhet av vad det kan vara? Har haft den i snart fyra år och inga värden, belysning mm har ändrast något drastiskt. Mina egna funderingar är om det kan bero på att den bränner sej på koraller, den kan nämligen få omfång som en pizzatallrik när den är på humör och jag har sett att den fastnar i koraller ibland. Min andra fundering är om det är den inneboende Clarkin för det ser ut som om den biter i tentaklerna i bland.
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min ena acropora råkade ramla och ligga emot min symphyilla ett tag. delen som nudade den dog och jag undrar nu om vävnaden kommer komma tillbaka på den döda delen? eller om jag ska kapa korallen, sprider det sig så att hela korallen dör?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag hade 2st röd/brunaktiga skivanemoner. Vet inte om det beror på lyset flöder eller andra närvarande koraller som gjorde att båda 2 såg mer och mer tråkiga ut och en dag jag kom hem från jobbet hade dom lossnat och flugit sin kos ner i akvariet. Nu när jag kollar lite nogrannare är det typ 3st småsmå likadana där den ena satt och 1 liten där den andra satt. Kan uppkomsten till dessa vara att dom lossnade och blåste iväg? Förökar dom sig på andra sätt än att dela på sig? Kanske konstigt formulerat men hoppas någon förstår iaf
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, har denna stenkorall, (skall vara det enligt uppgift) någon som har ett id till den? Mvh Appen
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har eller hadde en acropora den va fin växte på och helt plöttsligt så började den bli vit och efter 1 dag så va hela korallen vit jag fraggade av den men dom dog ochså när jag fraggade den så vaden liksom slemmig i mitten vad kan orsaka detta alla andra koraller växer på en annan acropora fragg av samma art stog ganska så nära men den är blå och fin kan acropora arten få något så den bara dör eller vad kan det vara??
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
någon som vet hur stora dom här anemonerna kan bil? har kollat efter id men inte hittat nåt som stämmer överens med mitt ex.
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Min gröna Rhodactis har fått mörka gråaktiga fläckar. Vad beror detta på? Kan orsaken vara ökat ljus? Den är nu på sommaren i direkt solljus utifrån en eller två timmar om dagen. Eller beror det på något annat?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, jag har en liten fragg av M. Superman:) Det jag undrar över är placering i karet. Ska jag sätta den i mitten eller ska jag ha den så högt upp som möjligt? På bilderna ser ni hur jag har placerat sen idag:) Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
-
Köpte en lemnalia igår idag har den rast ihop . Står ca 30 cm under 2 T5 rör blått och vitt där det inte strömmar så mycket. Ska jag flytta den eller ha is i magen och vänta några dar . Mina andra koraller verkar trivas bra. Värdena är nog också bra. MVH BA:smiley22:
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Min Hammar korall har börjat o släppa ifrån sitt skelett? Den ser fin ut övrigt... Inga missfärgningar lr något synbart fel förutom att den har släppt ca 1cm ifrån sitt skelett i ena kanten. Kan den läka sig lr e den på väg o dö? Mvh
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-