Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belysning

1. Hej, Jag har köpt en ny 400 watt MH lampa men den fungerar med ett högt, visslande ljud som kommer från armaturen, inte från ballast. Jag undrar om det är lampans fel, darför jag vill kolla hur fungerar lampan med någon annan armatur, då vet jag om jag måste byta hel armatur eller lampan. Om det finns någon i Uppsala som har en 400 watt armatur kontakta mig då kan jag besöka och kolla lampan. Eller någon som kan låna mig en 400 watt lampa så jag kollar hur det fungerar med min armatur. Tack, MVH Peter

• 0 svar
    • 526 visningar
  2. På reefbuilders finns en trevlig artikel om LED ur konsumentperspektiv : http://reefbuilders.com/2012/01/19/led-lighting-transition/#more-52159

3. Started by SaltisLinda123,

Hej! Har ett 80 liter och har en coral moon led som sitter 20 cm över ytan och en en stylophora 10 cm ner under ytan. Imorse så ser jag att min anemon har vandrat upp och sitter nu 10 cm under ytan måste jag höja procenten på lampans ljus eller kan jag låta det vara och se om anemonen tycker det är en bra plats nu när den flyttat på sig ?

4. Started by Hermanbrute,

Hallå! Jag har en ny lampa över akvariet. har dock lite problem med att ställa in ljustiderna och styrkan. Är lte små svårt att få det rätt. Tänkte kolla om någon annan har använt lampan eller andra produkter från Lumini som vet hur man ställer in dem.

• 0 svar
    • 583 visningar
  5. Started by smedberg,

Jag har en Pacific Sun Metis Hyperion R2 2x150W . Jag mätte effekt från väggen och den drar bara ca 150w vilket känns lite väl lågt. Är det någon som har mätt förbrukning på en liknande ramp? Kan vara intressant att höra vad ni får på andra ramper också. Edit: Har felsökt nu med PS och den drar 280w när styrkortet sätts ur spel så det är något knas med rampen.

• 0 svar
    • 2,1k visningar
  6. Started by Aqua,

Toppen LED belysning för sött eller salt från NemoLight. Kvalité, kompakt, strömsnål, snygg, tyst & billig. Super nöjd & lätt att programmera till min burk. http://www.nemolight.com/ http://www.nemolight.com/aqualight/aqualight18w.html http://www.nemolight.com/aqualight/aqualight72w.html Reviews: https://reefbuilders.com/2016/03/29/aquamaxx-nemolight-led-review/ https://reefbuilders.com/2016/04/05/aquamaxx-nemolight-led-review-pt-2-how-it-looks-over-corals/

• 0 svar
    • 866 visningar
  7. Started by xxxperxxx,

Hur högt bör man ha den ovanför ytan om man vill ha SPS mellan 0-60cm djupt? Om man har en fläkt, ska man då rikta den mot ytvattnet eller mot själva lampan för mest effektiv kylning? Mvh/Per

• 0 svar
    • 749 visningar
  8. Started by Henric,

Jag undrar vad som händer om man använder 45w drivdon till 39w lysrör. Jag kommer att bygga en egen ramp och tänkte ev. att använda befintliga hållare och drivdon som jag har till mitt 350 liter Juwel trigon. Jag har även 24w t5 rör. anledningen att jag vill byta från Juwel till "standard-rör" är att det finns ett större utbud av rör. Det är som är negativt är att jag tappar 6w på varje lysrör. //Henric

• 0 svar
    • 1k visningar
  9. Started by chippen,

Kan man räkna med att en 250w MH håller, dvs ger tillfredsställande belysning? Mvh/Bosse

• 0 svar
    • 537 visningar
  10. Jag har en Aqua Light QUAD T5 med 4 st 54 watts rör och har lyckats ta sönder 2 fästen till ett rör. Jag har fått veta av aqua light att de kan skicka ersättningsfästen men jag kan inte klura ut hur jag skall göra för att ta bort de gamla fästena. Tittar man på fästet så sitter det en skruv rakt under ledlampan som sitter mitt på fästet (ett fäste håller 2 rör, ett på vardera sida om ledlampan) och det borde vara så att man skall skruva loss den skruven för att sedan vrida på fästet så det lossnar. Problemet är bara att ledlampan sitter fastgjuten mellan fästena och jag kan inte finna något sätt att dela på den. Har försökt skruva isär sidorna på armaturen för att se om m…

11. Started by Fluval_Robban,

Söker en liten nano belysning för saltvatten till min dotters lilla 10L kar, kör tillfälligt med en Leddy 6W 8500k men vill givetvis ha minst 10-12k och lite blått;) Finns massor ser jag men dom flesta butiker är värdelösa på att speca nått? karet är 20x20cm

12. Started by Bobbafett,

Tittar runt lite på ny led ramp och undrar om bridgelux bxce bxcd är något att ha. Om man tittar på hemsidan tycker jag det ser ut som båda är blå. Stämmer det? Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

• 0 svar
    • 678 visningar
  13. Started by Mazi,

Ska jag ha allt ljus tänt under inkörningsperioden ? Annars kanske algtoppen kommer när jag kör igång ljuset... Min belysning är 2*250 watt HQI och 1*54 watt T5... MVH Mazi

• 0 svar
    • 966 visningar
  14. Started by Nickeliten,

Hej har hört gott om just märket ATI, som tillverkar lysrör. Finns dom att få tag på i Stockholm någonstans? Annars så kan någon gärna få rekommendera några andra bra och vilka olika sorters färger som skulle passa. Är ju en hel djungel att välja ihop 6st lysrör som ska lira ihop Ska köpa 6x39w T5 Jag kommer att ha nybörjar-fiskar och nybörjar-koraller! Med vänlig hälsning, niklas

• 0 svar
    • 642 visningar
  15. Started by irwin_fletch,

Skulle behöva lite hjälp när jag ska installera min nya ATI powermodule hybrid ramp. Har laddat hem programvaran på ATI:s hemsida men när jag ska kolla ihop rampen men datorn med USB-kabel så kommer det bara upp att datorn inte hittar enhetsdrivrutinerna. Jag är alltså fast vid första läget? Hur kan jag gå vidare?

16. Started by dominique,

Hej, Jag har funderingar på att skaffa mig ett nytt Juwel Rio 180 l med highlite rampen. Denna ramp har endast två T5 rör och i Knopps bok Saltvattensakvariumet så står det att att ett revakvarium skall ha minst 4st T5 rör för att bli tillräckligt upplyst. Detta borde väl bero på korallernas krav? Är det någon som använder ett Juwelkar med highlite till saltvatten och vet om detta fungerar?

• 0 svar
    • 764 visningar
  17. Started by Fredrik85,

Såg imorse när jag tog lite mått under huven på mitt rsm att det bara är typ hälften utav original led moonlightsen som fungerar. Någon som vet om det går att laga dessa på något sätt?

• 0 svar
    • 439 visningar
  18. Advancedaquarist har postat en intressant artikel där de är några som jämför de senaste inom ljus till revakvarium. Plasma mot LED. Kul med lite åsikt och funderingar kring detta, Har själv väldigt dålig koll på LED och vet knappt hur plasma fungerar. http://www.advancedaquarist.com/2013/2/aafeature

• 0 svar
    • 743 visningar
  19. Har tittat på intellisun från denna butik förut men nu såg jag denna. http://www.marine-aquarium.co.za/online-store/products/pharos-130w-fs-g2-130w-full-spectrum-led-module/ Vad tror ni som har mer koll på läget? För egen del handlar det om Sps-belysning Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

• 0 svar
    • 749 visningar
  20. Started by wrang,

Såg denna bild på en GHL armatur som heter Aqua Illumination Skall visst vara 24st Seoul Z-LED P4 LEDS per enhet 8x3=24 Per trippel lins 2st vita och 1st blå 60506 Triple-Linse für Seoul P4 LEDs, 40° 66002 Seoul Z-LED P4, weiß, 240lm, ohne Platine (Emitter) 66402 Seoul Z-LED P4, blau, 38lm, ohne Platine (Emitter) Är det nån som kan hur man räknar ut hur mycket watt / A / mA som kan tänkas gå åt för att det skall funka med rätt transformatorn

• 0 svar
    • 1k visningar
  21. Started by crille,

hittade en länk med jämförelser av olika lampor,http://www.cnidarianreef.com/lamps.cfm

• 0 svar
    • 746 visningar
  22. Started by Henrik Jonsson,

Jag har en ramp 2*150W från AquaMedic. Nu vill jag veta vilka lampor det är. Egentligen vill jag veta färgtemperaturen. Det står "150 W CW F-108842" på glaset. Jag tänkte att ni som har liknande lampor och vet vad ni har för temperatur kan titta på era och se vad det står där.

23. Started by Tobbe77s,

Vilka lysrör är att föredra av juwels sortiment på 28w t5? jag har funderat på antingen 2x marine eller 1x marine och 1 blått

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by BergLasse,

Finns det någon som kör denna rampen och kan ge ett utlåtande om den är bra eller dålig generellt? Även benämnd CT Light G4 och säljs av Drakfisken och Triton.

• 0 svar
    • 764 visningar
  25. Started by campokatt,

Ska skicka efter lite nytt ljus till mitt mollyhotell. Men kan inte lista ut om hållarna till rören följer med Hfdonet jag tänkte köpa. Dom har inga lösa i den butiken heller. Nån som vet vart man kan få tag i sånna? Butik i sverige. Det ska vara till dom där dubbla T5 rören ni vet..... /Matte

• 0 svar
    • 891 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.