Belysning
2 711 ämnen i detta forum
-
Hejsan, Jag har ett Akvastabil 360 som är 130 cm långt och 55 cm högt. Djupet är 50 cm. Använder idag originalrampen med 4st 54w T5. Dessa behöver nu bytas och då överväger jag om jag ska gå på en LED ramp istället. Ett tillkommande skäl är att det är så svårt att komma åt i akvariet med den heltäckande rampen. Det blir också för varmt i akvariet om jag låter den stå stängd och att ha den i öppet läge är ganska fult dessutom. Vilka fyra rör ska jag välja om jag forstätter med samma ramp? Utbudet på LED är idag ganska stort och det mesta verkar bra även om det är ganska dyrt. Det som jag tycker är svårast när man försöker jämföra är vilka som skulle klara att lysa upp hela…
-
- 0 svar
- 556 visningar
-
-
hejsan. har nu köpt ett guppyhotell och nu vill jag få till ljuset så det ska funka ihop med koraller osv. så.. orginalljuset som är i är ett dubbelrör med vitt och blått ljus på 18 watt.. så undrar nu lite lätt om det skulle räcka att ha 2 st av dessa ljus till mitt kar på ca 40 L? tack mvh seb
-
- 0 svar
- 556 visningar
-
-
-
-
Har tänkt mig starta ett 220 liters saltkar mått 110*45*45. jag undrar om det räcker med att ha 4*39 t-5 rör och en 70 watts mh, för att få lite glitter i vattnet. Min bror har en 125 w 6400k Lågenergi lampa liggande, kan man använda den med kanske. Det blir mest mjukkoraller lite fisk men mest koraller. Mvh Joakim
-
- 0 svar
- 708 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet utav maxspect lysrampen?, Min slår iaf på fläktarna efter någon timme när det är full effekt på båda kanalerna vanligt eller har jag bara varmt i huset?
-
- 0 svar
- 769 visningar
-
-
Jag har kört 2st CT-lite G4 i snart 2 år men tyvärr har det hänt nåt med slaven, det går inte att koppla ihop master-slave längre samt att slaven inte uppför sig korrekt när man startar den. När man sätter i kabeln ska den scrolla genom alla färger men min tänder allting i några millisec sen slocknar den helt i ca 10-15min för att sen kliva igång på max. Tyvärr har aqua stockholm lagt ner + att jag inte har full koll på vart kvittot är så jag tänkte börja leta efter något nytt och låta den fungerande ct-liten hänga över mitt Blenny istället. Det jag tittat mest på är Hydra och maxspect razor och det verkar som hydra är klart bättre iom fler kanaler b…
-
- 0 svar
- 825 visningar
-
-
Skulle vilja ha lite synpunkter på dessa tider! Har valt att 50% är fullt ljus då jag upplevde 100% lite för starkt, om inte annat jobbigt för ögonen då modulen sitter placerad på sådan höjd att dioderna bländar ögonen, dessutom försäkrar jag livslängden på dioderna;) Karet är ett Blenny/Giesermann IQ kopia på 75L (hemmabygge) Har valt lite tightare soluppgång och mer utdragen solnedgång som båda går åt det blå hållet medans dagsljuset går mer åt det vita?! TP1 TP2 TP3 TP4 TP5 TP6 TP7 TP8 8.00 9.00 10.00 11.00 16.00 18.00 20.00 22.00 A 0% 5% 25% 50% 50% 25% 5% 0% B 0% 15% 40% 50% 50% 40% 15% 0% C…
-
- 0 svar
- 790 visningar
-
-
I vilken ordning skulle ni placera rören? Har 4 st T5 39w rör placerade i den här ordningen: Längst fram: Aqua medic Reef Blue Sen: KZ fiji purple Sen kommer 70w MH med 22000k lampa Sen: KZ New Generation Längst bak: Aqua Medic Reef Blue
-
- 0 svar
- 634 visningar
-
-
Har en lampa där den lilla mörka plattan i mitten ligger lös. Nyfiken på vad det är. Lampan en 20k 150w fungerar iaf. ( skall endock bytas , blev bara nyfiken )
-
- 0 svar
- 666 visningar
-
-
Till mitt lilla experiment/avlastningskar, kanske ca 25-30 cm djupt med vatten för tillfället. Kom på att jag hade en gammal skrivbordslampa med plats för två 15W lysrör. Gick till zooaffären och köpte bättre anpassade färgskalor än det som satt i när jag grävt fram den ur förrådet. Stod där i butiken och visste inte vad jag skulle välja, men orkade inte gå hem och läsa på. Tänkte att jag tar två olika så blir det nog bra. Snål som jag var tog jag de billigaste. Då blev det 1 actinic och 1 Power-glo på 18000K. Var det helt tokigt valt? Skulle jag valt nån av de som var runt 6000K istället?
-
- 0 svar
- 596 visningar
-
-
Någon som har eller sett AI LED sol super blue? Har själv deras sol white.
-
- 0 svar
- 553 visningar
-
-
Vi som har 150W MH-armatur med skruvsockel (E27) har vissa problem att få tag på lampor till dessa. Jag har nyligen beställt en 50 000K Iwasakilampa (ljusskenet motsvarar ungefär 14-15 000K) från www.bltdirect.co.uk för £46 samt £11 i frakt. Det tog cirka tre veckor att få den, men det skall normalt gå på 4-5 dagar. Det finns också lysrörslampor med dagsljus (6-6 500K) att beställa. /Anders
-
Hur skulle dessa funka som kompletterande belysning i ett 23-liters? http://www.hastannonser.se/smd-led-strip-bla-30cm--auktion_101110_143368289 http://www.hastannonser.se/smd-led-strip-kallvit-60cm-auktion_101110_143368283 Är det nåt som kan funka eller är det bara att glömma? Är helt grön på detta med LED-ljus men är ute efter att uppgradera ljuset i ett Fluval Edge 23l utan att det kostar massa pengar...
-
- 0 svar
- 582 visningar
-
-
Tjosan! Är inte direkt påläst på dedär med led så: skulle 190w från Key LED vara nog till ett kar på 280L? Tänkte mig 2 stycken "Nano slim"(75w var) och en "SPS Power bar"(40w) Länk till ramperna: http://www.fish-street.com/key_aquarium_led_lighting_europe_version (info står en bit ner) Måtten på karet är 90x60x61! Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
- 0 svar
- 653 visningar
-
-
Ska köpa begagnade AI prime HD Säljaren och jag är båda osäkra på hur dessa ska konfigureras om till min hemmanätverk. Är det så enkelt som att han raderar sitt konto och jag loggar på via seriekoden? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 989 visningar
-
-
kul att få lite svar om denna tanke bara: ljustet gör ju så att sps växer, och färgar ut. tänkte på dessa produkter kan man dra ner på ljuset då? inte för att jag själv skall göra det men bara en tanke.. tänkte kombinera dessa.. aminocid kbalans bbalans
-
- 0 svar
- 624 visningar
-
-
Någon som kan tipsa om bra affär, eller gärna bra webshop i Sverige (värsta fall danmark / tyskland) där man kan beställa hem en typ Sunpod 20" (50cm) 70w belysning? Vill ha en sån där med ben som man kan sätta direkt på karet, sett flera som har det på nano-reef sajten, verkar ju grymt smidigt o bra. Annat märke kan ju fungera bra också förstås, bara att det enda jag sett är sunpod
-
- 0 svar
- 571 visningar
-
-
Tja. Vad för någon rimlig led belysning Skulle passa mitt Juwel 240, Har nuvarande två glo ramper. Har tittat på Mazarra modulerna med controllern men då drar det iväg med pengar.. . Sedan har jag tittat på rapidleds dimmbara kit . Men tycker det ser lite meckigt ut att hålla på med och så förstår jag inte riktigt allt med chippen och dyl. skulle vilja kunna styra kittet isf med någon kontroll Skulle vara tacksam för tips och råd angående detta! mvh Mange
-
- 0 svar
- 705 visningar
-
-
Har precis byggt klart min ramp med 3 st 50 w versionen av dreamchipet och leker just nu med hur inställningarna för varje kanal. Så min enkla fråga är hur ser era inställningar ut när det gäller fördelningen mellan kanalerna. tex så här kanal 1 vitt (varm) 50% kanal 2 blått 45% kanal 3 uv 10% kanal 4 blått 65% kanal fem vitt (kall) 98% Alltså hur balansera ni kanalerna gentemot varandra. Jag vet att smaken är som baken men det hade varit roligt att veta var man ska börja. //Christoffer
-
- 0 svar
- 609 visningar
-
-
Tillbringade lördag kvällen med att sätta upp ny belysning kelolight och trimma in den över WIFI vilket verkar fungera fint. Bara små justeringar kvar men verkar fungera som den skall Vaknade denna morgon och konstaterar att allt fungerar fin Taskig bild tyvärr taget med mobilen.
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har mer eller mindre bestämt mig för att montera en ny armatur i mitt nya bygge. Men har kollat på Giesemann´s hemsida. Vet att jag ska satsa på 2*250w +någon form av acctinic. Moonlight vet jag inte om jag är så intresserad av..? Vilken ramp ska man välja? Finns ju mängder där.. SYSTEM 230, SPECTRA, BILUX...?
-
- 0 svar
- 569 visningar
- 1 follower
-
-
Är det någon som provat dessa MH som säljs av Triton Akvarium?
-
- 0 svar
- 674 visningar
-
-
Kan någon som äger ett clownhotell mäta måtten på lysröret som sitter i...längd och bredd...
-
- 0 svar
- 601 visningar
-
-