Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Conjor,

Waterbox Cube 10 är på gång. Äntligen anlände det 20 Oktober en aning nervös hämtning på utlämningstället det är ju glas 😂 väl hemma efter resa med handkärra på spårvagn så började uppackningen och 😅 se där inte en skråma eller repa gött. Det som ingår är filtersocka,skumgumifilter,Biobollar,Kol,Returpump. Läst lite om Pumpen som följde med och den är tydligen inte så tyst bestämde mig för att uppgradera direkt och köpte en sådan här Jebao DC 650 styrbar pumpar 50 liter mera än originalet dessutom med Feed funktion fick plats gott och väl i sumpfacket. Återkommer med mera Bilder och info när det är igångsatt.

2. Started by DSB,

Har startat om mitt lilla akvarium. Skall endast ha 1 st levande sten i mitten med korallsand i övrigt på botten, lite av en lagun är tanken. Har konstruerat ett stag för att hålla stenen upprätt. Har en 250 watt metallhalogen som belysning, tanken är att införskaffa ett lysrör för att stimulera gryning och kväll. Köpt Tunze reef pack 200.

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  3. Started by agalychnis,

Hej, Håller på att planera för en sump i ett RSM 130D, men jag har inte karet eller skåpet ännu. Kan någon vänlig människa tala om vilka innermått det är på underskåpet, så jag vet hur stor sump jag kan göra? Gärna med någon bild också. /Jan-Erik

• 9 svar
    • 2k visningar
  4. Started by Torreador,

Hej på er Jag startade upp mitt första saltvattenkar för ett år sedan, ett litet 20 liters som jag fick i present. Allt gick bra med det förutom några små missöden som berodde på min okunskap men överlag bra. MEN i december så hände allt på en gång, fisken som jag hade i dog, det blev världens alginvasion (bruna saker) sen brakade pumpen sönder och en lampa gick sönder samtidigt och allt var kaos här så jag hann inte ta hand om det. Den boxarräkan som var kvar dog kort därefter så då släckte jag även den blå lampan som var kvar och sedan fick det stå helt enkelt. Inte en bra lösning men så blev det tyvärr. I förra veckan kände jag att NU äntligen ska jag ta tag i det igen…

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by Playmain,

Eftersom att 30 liters aquael nano reef kändes alldeles för litet har jag bestämt mig 27 dagar efter uppstart att uppgradera. Nytt 54 liters kar, nybelysning osv beställt, kommer runt 25-27. Too excited! Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

6. Started by grizz,

Hallå! tänkte visa mitt 60l projekt jag håller på med. egengjort bakgrund Levande sand. Dutch reef rock. och Popbloom belysning. jebao pump. lättare koraller/anemoner

7. Started by gravol,

Hej allihopa! Har kört igång vårat första saltis för ca 1 månad sedan och det är såklart väldigt spännande och roligt. Väldigt mycket matnyttig info här på forumet som har hjälpt mycket såhär i en första uppstart och vi ska försöka få upp lite bilder här också såklart så att man får visa upp skönheten. Det är ett Juwel Lido 120 med följande teknik och innehåll: Ersatte den jättelika original filter/pump burken med: * Hydor Crystal R10 (800 l/h) som har både filter och en behållare för aktivt kol. * Hydor SlimSkim Nano skummare * Hydor Koralia Nano (1600 l/h) cirkulationspump * T5 rör, 1st Juwel Marine och 1st Juwel Blue * 12 kg levande sten * 1 påse levande sand Målade ba…

• 9 svar
    • 2k visningar
  8. Started by bigm82,

Tjena alla kunniga jag har ett problem. Jag köpte en blå ledlist från ebay som jag tänkte jag skulle ha för att förstärka mitt blåljus i mitt rsm 130. Min tanke va att koppla in den på den befintliga leddrivern men efter jag gjort detta och satte allt på sin plats o tände ljuset så gick det en kvart sen slocknade allt, drog ut kontakten till belysningen och satte i den igen o vips så funka allt igen MEN bara i en kvart... så min fråga till er blir vad har jag gjort för fel ?? Blir det överbelastning eller vad är det frågan om??

• 9 svar
    • 2k visningar
  9. Started by Willson,

Hej Mitt första saltvattenskar blev ett test akvarium på 80liter så att man får lära sig. Köpte ett Aqua Medic Blenny begagnat för att testa om det är en hobby för mig. Kört sötvatten i hela livet men under många år vart inne här då och då för att läsa på. Vi får se hur det går....... Haft det igång några veckor nu..... Håkan

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by Jeanette Johansson,

Blir lite orolig. Min första clown hona dog, kvar blev hannen i ca 3 veckor tills jag köpte ny, den nya har nu bott här i över en månad och det har gått jättebra tills idag när jag ser hanen jaga den lilla och putta på henne hela tiden, är det lek eller är han en elak mupp? Måste jag sära på dom? VID_20170531_215706.mp4

• Gilla
    • 8 svar
    • 800 visningar
  11. Started by Cippe,

En hemvändar-historia! 2018, mitt saltkar i började läcka ur en fog på midsommardagen och det uppmärksammades först i rummet under🥳. Den dagen hävdade min fru att det inte blir några fler akvarium 😩 Men tydligen fick hon idétorka nu i julas och köpte mig och vår 3:åring ett 30L kar i hopp om att vi skulle ha en kampfisk, tyvärr är hon naiv ibland😄 Jag såg det kort och gott som en uppmaning att beställa hem belysning och streamer från Ai, blev en Blade grow och senare en Nero 3. Akvariet är i dag i full gång, tänker att fler bilder och invånare presenteras i nästa uppdatering 😄 Riktigt kul att vara tillbaka!

12. Started by rickard81,

Mitt nya akvarium som är ett Red sea Nano. Har problem med grön cyano tyvärr

13. Vad jag kan se är det många som kör nano reef serien. Vad har ni i era ytterfilter som följde med? Där sitter två stora skumpatroner i behållare. Är detta lämpligt eller ska man byta mot något i ena eller båda facken? Biobollar, aktivkol? Eller bara låta vara och se vad som ev behövs. Kommer att ha ca trekilo levandesten plus levandegrus.

• 8 svar
    • 2,1k visningar
  14. http://www.modularled.ca/red-sea-max-250-ecoxotic-kit/ Stefan

• 8 svar
    • 1,9k visningar
  15. Started by Aquaguy,

Så ska äntligen starta upp mitt 54 liters! Teknik I dagsläget bara original pumpen med en påse aktivt kol och påse bio pellets en vanlig doppvärmare och en aqua medic spotfix som belysning. Ska uppgradera mer någon mer pump typ en Tunze 6015 I karet har jag tänkt att jag ska ha 2 clowner, en eldräka och några eremiter och sniglar. Vad det gäller koraler ska jag mest ha mjukkoraler men ska även försöka skaffa en eller två mini maxi anemoner.

• 8 svar
    • 3,2k visningar
  16. Started by Johnny Tveit,

Hej på er. Tänkte skriva lite om mitt första saltvattensakvarium (har redan börja snegla på ett större). Efter att min hustru skaffat ett sötvattensakvarium började gå in på detta forum och surfa runt lite. Och eftersom att alla här är så hjälpsamma och har så sjukt bra kunskaper kunde jag bara inte låta bli. Min erfarenhet och kunskap om saltvattensakvarium är väldigt begränsad så för mig är ni alla guld värda :). Nåja, sagt och gjort började (med min hustrus tillåtelse) titta på att bygga ihop ett mindre akvarium för att se om jag klarar av att sköta det och hålla allt vid liv. Eftersom jag är lite händig och gillar att tillverka saker så …

17. Hej. Då min Dardanus megistos har blivit för aggressiv mot mina fiskar och är allmänt som en stor bulldozer,har han nu fått ett eget akvarium Köpte en 50l kub, jag är väl införstådd att han kommer behöva en mycket större inom kort men tills dess så vill jag göra det så bra som möjlig för han. Jag har lagt ner en del ls så han kan klättra runt lite, men skulle behöva lite råd till uthärdliga koraller Kommer lägga upp lite bilder inom kort.

18. Hallå alla, Tänkte be om hjälp med att planera ett akvarie som ska byggas. Jag har försökt skissa själv på vilken typ av ytavrinning det ska vara och hur den ska se ut men får inte det att bli bra. Dimensioner på rör, hur stor yta boxen måste ha för att fungera, vilken typ av box, hur lång från glaskanten kan man sätta tankgenomföringarna? är några frågor som jag inte får rätt på. Likaså hur en väl fungerande sump borde se ut? Ni som har borrade akvarier och kör med olika metoder, kan ni hjälpa mig med en bra förklaring eller till och med posta en skiss på en bra tyst lösning? Måtten är i dagslägen inte bestämda förutom att det finns 2 st maxmått, 700mm bredd och 450mm …

• 8 svar
    • 2,3k visningar
  19. Started by Cippe,

Hej! Efter ett antal år av anonymt användande av forumet så var det dags att krypa ur skuggorna. Efter något år från hobbyn så bytte jag bort mitt påbörjade projekt mot ett mindre och nu är lusten större än någonsin. Min tanke är att är att hålla underhållskraven låga, känner mig såpass väl att jag vet att mina intressen krockar i bland. Inriktningen kommer vara zoanthus, ett fåtal fiskar, någon mussla och lite lägre djur. Tänket på både scape och invånare är lite less is more och med mindre sten så valde jag att testa Maxspect bio-blocks. Så till de tekniska, här kommer det inte bli några förtidiga utlösningar pga teknikporr Karet: …

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by -FH-,

Då är en äntligen på gång! Förvisso ett 30l men medans man väntar på att fiskarna i mitt 240l skall säljas av eller av ålderdom simma vidare, så får det duga. Är juh inte så dåligt fördendelen med nano kar, mitt tredje bli detta. Köpte ett Aquael 30l (shrimpset) som egentligen skulle va till räkodlingen för det större karet. Men nu blir det ett salt istället. Utrustning. Belysning: Fluval marine Nano led 20w. Skummare: Tunze comline DOC 9001. Cirk.pump: Tunze Turbelle 6040. Doppvärmare: Fråga där, behövs det tro eller håller övrig utr. >25grader? LS skall inhandlas hos Coralcove i veckan. Se…

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,8k visningar
  21. 140 Liters Akvariet är nedlagt bytt till ett mindre inför eventuell flytt lite lättar så Det ser ut så här och är ett Fluvall Flex 57 Liter tomt Hoppskyddet har jag snickrat själv vad man kan göra med Posterlister och myggnät ? snarare flugnät och lite cyano och annat som man hade liggande

• Gilla
    • 8 svar
    • 2,9k visningar
  22. Mitt akvarium IMG_2343.MP4

• 8 svar
    • 934 visningar
  23. Started by agalychnis,

Hej, Någon som vet vad det är för vikt på ett tomt RSM 130, bara karet alltså? Mvh Jan-Erik

• 7 svar
    • 2,5k visningar
  24. Started by quaddan,

Hej, Efter ett par år utan saltakvarium så är jag redo att sätta igång igen. Jag har hittills haft 3 olika akvarium i varierande storlek, det senaste karet hade jag i 2 veckor innan jag var tvungen att sälja av pga ett spontant husköp med allt vad det innebar Jag har inget bra utrymme för något större kar, jag är inte heller intresserad av att lägga för mycket tid på underhåll. Därmed kommer detta att bli ett litet kar, med ett försök att göra så smarta tekniska lösningar som möjligt, för att minimera underhåll. Måtten på karet blir 60*40*30, helt i 12mm gjuten akryl (12mm är att ta i för ett så litet kar, tycker dock att tjo…

• Gilla
    • 7 svar
    • 2,1k visningar
  25. Started by Hermanbrute,

Har köpt ett begagnat rsm130 och får inte igång månljus,lysrör eller fläktarna. Är det någon som haft samma problem? Jag har sökt på internet och kommit fram till att det kan vara LED transformatorn som kastat in handduken. Men jag hittar ingen sån reservdel i någon svensk butik och jag är lite orolig för att beställa ifrån tex England med tanke på att elen inte fungerar på samma sätt?

• 7 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.