Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Tjenare, Nu är jag äntligen tillbaka till salt Har haft 3st Saltkar tidigare, Ett clownhotell och 2st 54L som fungerat riktigt bra men ekonomin fungerade inte så bra som gymnasieelev och saltvattensägare Men nu är jag tillbaka och med ett 110L 80*35*40 L*D*H. Detta karet kommer att bli ett Low-Tech kar utan skummare, Kollade länge på DSB men struntade i det till slut. Det är tänkt att jag ska ha Ocellaris Clowner och en anemon och en h*lvetes massa Xenia . Funderar på lite mjukkoraller med men vet inte hur det går utan skummare. Har en bekant som kört ett 54L utan skummare och rening (endast en pump som drar runt vattnet) och enligt honom så har värdena alltid varit br…

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  2. Started by msen,

Hur ser man att ett RSM 130 D är just ett sådant, dvs den nya uppgraderade versionen, och inte den äldre versionen utan D?

• 5 svar
    • 2,3k visningar
  3. Started by Kickanpickan,

Hej är ny och har en fråga. Jag har ett 30l fluval "ebi" kar och vill ha lite räkor och koraller. Kan jag ha det i det karet om jag köper till belysning osv? Dvs själva akvarier klarar det salt? Hittar inga riktiga svar någonstans men tänker, glas som glas akvarium som akvarium. Är det fel? Mvh kickan

• 5 svar
    • 3,3k visningar
  4. Started by Jeanette Johansson,

Någon som vet vad detta är och bör det tas bort ?

• Gilla
    • 5 svar
    • 726 visningar
  5. Started by Peckoltia,

Har idag målat bakrutan svart på mitt nya 18L kar och i morgon ska jag börja och flytta över det lilla som finns i 12L karet. Funderar på en lite bättre belysning med än de ledlampor jag har nu på 12L karet, har inte bestämt mej men funderar på den här. http://fish.aquaristic.net/EHEIM-powerLED-daylight-and-actinic-blue-6471221-daylight-and-actinic-blue-6471.html?force_sid=ad564fa2ed41de7df24cfe293d0f8d06 Eller finns det något bättre billigt alternativ kanske, har inte tänkt att ha några sps i det här:) Det är ett lika dant kar som mitt 49L kar fast 18L:) 12L karet ser ut så här ursäkta att det ser skitigt ut och att saltet kryper ut på utsidan:)

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  6. Hej Lite om min nedgradering från Aquael Reefmax 105 till nano Juwel VIO 40 ca 30 liter utan inredning. Har följande teknik: Aquael keramisk doppvärmare. Aquael 500 liters pump med UV. Haquoss Påhängskummare ändrad till Eheim Luftpump Air Pump 200 har endast bytt ut motorn mot träutströmare funkar bättre och tystare. Ljuset är fyra ledstrips och en 1 watts blå led en liten bit levande sten och koralskelett som jag limmat ihop. Uppstarten var för 2 veckor sedan med 2 glasampuller med Staruppbakterier. Det ända levande som finns just nu är en liten rörmask som liftade med stenen. Skall vänta 2 veckor till minst innan det blir något mer levande.

• 5 svar
    • 3k visningar
  7. Started by Utstrand,

Då var jag snart igång igen efter ca 5 års uppehåll. Gick inte att hålla sig ifrån:) Ett akryl nano kitt från Kina "A-40", 55l. Tyckte dock leden som följde med på 13w med Amerikansk kontakt såg lite klen ut så har beställt en AI prime HD. Nu väntar jag på att färgen på min möbel ska torka, tydligen 1v innan den bör belastas:/ kommer kunna stoppa in 2-3 hyllplan till om jag får lust. Sen får jag se hur jag går vidare, om de blir en "back to nature slimeline" som bakgrund eller om jag kör utan. Fick inspiration från ett annat kar här från sidan, se om jag knycker lite av den idén. Kommer bli mest koraller, någon liten städpatrull och kanske någon liten goby. …

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by edda124,

Så nu har jag startat mitt nano akvarium här det blev ett Innovative marine nuvo 8. Köpte till filter strumpa med och dr tims one and only som är nitrite bakterier som hjälper till starten av cykeln. Kommer även uppgradera lite med bättre belysning och kanske refugium och en ato men än så länge är jag hel nöjd med allt. Här kommer lite bilder från starten har lagt i levande sten nu och kör start cykeln.

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  9. Har haft sötvattensakvarium i många år och aldrig vågat prova mig på saltvatten, men eftersom min karl har hållt på med det förut så införskaffade vi oss nyligen ett 80 liters Aqua Medic Blenny Advanced. Än sålänge står det tomt, men kommer uppdatera lite under tiden som vi fixar med det.

• 5 svar
    • 1,9k visningar
  10. Har någon lyckats byta denna och hittat ett ersättnings relä (genomskinliga fyrkanten med massa ben i kåpan)? Har fått problem med min belysning då den inte längre stänger av ljuset, timern funkar och likaså fläktarna i kåpan och dom stängs av men inte själva belysningen. Har också noterat att natt belysningsdioderna inte heller tänds längre. Det går bra att slå av belysningen manuellt dock med strömbrytaren. Misstänker att det är själva reläet som gått sönder och behöver bytas. Verkar som att det inte bara är jag som har haft problem med reläet. Jag har inte lyckats hitta ett nytt på zoo.se eller Bioted som säljer reservdelar till RSM. Någon som har lyckats få tag på des…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Peckoltia,

Detta är mitt första kar på 49L, det jag inte är nöjd med är filtreringen har beställt ett till AquaEl Versamax 3 till detta, samma som jag har till det mindre karet:) Det har hänt en del här sen starten, fraggarna på botten är tänkt ska komma upp på stenarna och botten ska bli mera fri utan en massa "krimskrams". Har inte haft några problem alls med karet sen uppstarten utan allt har tuffat på kanonbra. I dagsläget nu på kvällen ser det ut såhär, rengjorde glasen från alger därav lite grumligt vatten och sen börjar det bli skymning i karet med:) Såhär såg det ut vid starten så det är en viss skillnad ja:)

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  12. Started by Johnny Tveit,

Tjoho. Hade lite tråkigt och en del saker som bara låg och skräpa. Köpte en begagnad lampa här och nu är det igång. Vet inte vad jag skall ha det till så alla idéer är välkomna

13. Started by Xanrag,

Så, nu får det börja bli dags att starta en egen tråd för att ha koll på vad som hänt. För en månad sen ungefär så köpte jag en begagnad RSM130D inkl levande och allt. Den flytten tog ett bra tag och jag fick hjälp av en arbetskamrat att frakta och bära sakerna, hade aldrig gått annars. Fördelen med begagnat är att jag då kunde börja direkt, och behövde inte köra in karet. Sen blev det ett väldigt bra pris också, mycket valuta för pengarna. Nackdelen är att karet var rätt gammalt och saker hade börjat gå sönder. Jag har fått byta både skummare och returpump, men mer om det tekniska i en annan post senare när jag väl fått igång allt som jag tänkt det. Det har varit ett him…

• 4 svar
    • 2k visningar
  14. Started by SaltisLinda123,

delar med mig med lite bilder på mina koraller, försöker få bra inställning på kameran. Någon som har tips? kör med en canon 450d tycker vissa bilder blir så disiga

15. Started by fredd,

Hej lägger in några bilder så jag kan se utvecklingen på det bebos av ett clarki par samt 5 turbosniglar 4 ermitkräftor en sandvändande sjöstjärna samt en massa små kryp

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  16. Jag har satt upp mitt första saltkar, tänkte att jag kunde skapa en tråd om den för att få tips om förbättringar. Måtten är 60x40x45cm (LxDxH). Belysningen är 4st 24w t5 noname armatur. För stunden så har jag ingen sump men karet är borrat och har en limmad kammare för ett 25mm hål, sumpen limmas så fort jag har alla pvc kopplingar. I sumpen ska jag ha en eheim compact 1000l/h som retur och en filtersocka som tar emot vattnet från 25mm hålet. Sumpen kommer vara uppbyggd med bafflar. Flödet: filtersockan> jad wg524 skummare> refugium(levandesten, macroalger)> eheim compact. Som cirkulation har jag en pump som ger nästan 2000l/h. Allting har varit igång i ett par…

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  17. Started by Lasse,

Hej Nu har jag startat ett nytt projekt som skall sluta med en 6 års present till mitt yngsta kvinliga barnbarn - Adrine. Hon har alltid varit facinerad av mitt akvarium och nu är det dags att hon får sitt eget. För ett tags sedan fick jag tag på ett Red Sea Max nano till ett bra pris. Som när mina andra barnbarn fick ett akvarium för några år sedan kommer jag att starta akvariet hemma och köra ner det startade akvariet till Tygelsjö utanför Malmö framåt december. Det måste bli ett akvarium som kräver lite skötsel vilket innebär ett stabilt biologiskt akvarium och då mestadels mjuka koraller som skivor och annat. Konstruktionen denna gång blir en typ av "Reves…

18. Started by edda124,

Var ett tag sen man var här jag la ner karet ett tag pga skulle flytta och tänkte skaffa ett nytt. Nu så har man flyttat i veckan och monterat det nya karet blev ett fluval m40 som är ett komplett kit med allt som behövs för att starta upp Jag är riktigt nöjd håller bra kvalitet och fick även den uppgraderade versionen med bättre lampa och diverse andra saker. Så det här kommer med: Streamer 1600 liter Doppvärmare 50 w Termometer Skummare ps1 Retur pump med tillhörande PVC Lampa fluval led halo 22 w Glas akvarium med frostat kant Trä möbel Finns även en tapp på baksidan där man kan tömma allt vatten i sumpen följ…

19. Started by Jeanette Johansson,

Min Montipora tog lite stryk i flytten från förra ägaren, den var dock grön och fin första dygnet men nu har den dag för dag blivit gråare och gråare, nu är jag orolig! Kommer den repa sig eller är den körd? Har gjort alla tester och dom är OK förutom MG som var lite lågt och Nitrit testet har jag inte kunnat göra ännu då jag inte hunnit köpa det testet ännu. Vad gör jag om den dör? Ska den tas bort då? och hur gör man det? Jag vill ju ha kvar den, det är ju den enda sps en jag har , första bilden är hur den ser ut nu och andra bilden hur den såg ut första dygnet

• Gilla
    • 4 svar
    • 655 visningar
  20. Started by agalychnis,

Har ett RSM 130D och skall byta ut de två medföljande cirkulationspumparna (2x550l/h). Den ena har pajat och den andra väsnas. Är det någon som har ett tips på bra pumpar att sätta dit istället? Gärna med mer kräm i också Tacksam för tips!

21. Hej! Här tänkte jag dela med mig hur det går för mig och mitt lilla 30L. Jag köpte ett paket ifrån Dennerle som innehöll allt man ska behöva vid uppstart för en ytterst billig peng. Följande innehåll: Mått: L 30 x B 30 x H 35 cm Volym: 30 liter Bio Circulator 4 in 1 - cirkulationspump, ytrengöring, planktonfoder, filtrering Minivärmare - elektronisk temperaturreglering, superkompakt "ReefLight"-belysning - uppfriskande och upplivande 10000 kelvin belysning samt aktiniskt, blått ljus "Reef Sand" - speciellt bottenmaterial för små saltvattenakvarier "Reef Salt" havssal…

22. Started by Jungman,

Hej, var sugen på att prova saltvatten så jag köpte ett begagnat Red Sea Max C, uppdaterade belysningen till Maxspect Jump L165 Blue, upptäckte att den medföljande skummaren inte fick plats med en lampa monterad på bakre glaset så skippade den och hoppas att jag inte behöver den, fyllde med död sten (som köptes i "blandad storlek" men i praktiken var ett fåtal stora bumlingar, delade på dem så gott jag kunde vilket visade sig vara att slå av småbitar och epoxa tillbaks dem på andra platser på dem nu marginellt mindre stenarna) och levande sand och startade upp det i mitten av Juni förra året. Har sedan långsamt tillsatt ett fåtal djur och så här ser det ut idag: …

• 4 svar
    • 376 visningar
  23. Started by grizz,

Fick ett ryck för nästan precis 1år sedan med att ta upp salthobbyn igen efter ett uppehåll på 3-4år nånting. Denna gång fick det bli ett waterbox cube 20. Tanken med detta kar var att det skulle vara så simpelt som möjligt. Från början var tanken mjukt och anemoner, men som gått över till mjukt å lps lite smått. Teknik. Popbloom RL90 belysning. Orginal returpump Jebao streamer 3d printad rullfilter. Uv-filter & doppvärmare. Sten från Dutch reef rock. Aquaforest Bio sand. Invånare Clownfiskar Yellow watchman goby med Pistolräka Midas blenny & G…

24. Started by Drullputt,

Tänkte dra upp några bilder och lite info på mitt enorma 32 liters kar. Burken är ett så kallat AIO akvarium på 32 liter. Belysningen är en Kessil A160WE Tuna Blue. Cirkulationen består av original returpump samt en Eheim Compact 300. Testade först en Jebao Rw-4 men det blev för häftigt även på lägsta flåset. Filterkammaren bak består av tre fack där första facket är fyllt med filtermatta och GFO, andra facket är fullt med levande sten och aktivt kol samt givaren till termometern. Och i sista facket finns returpump och en Aquael EasyHeater på 25 watt. Kör ingen skummare utan byter 20% varje vecka. Fyller även på avdunstat vatten manuel…

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  25. Started by smedberg,

Hur kör ni era Rapid LED 27x3w eller liknande led setups? Krämar ni på fullt med ~1,4A efter invänjning? Beställde min med 50/50 blå/vit men skall beställa och byta till fler blå. Är även sugen på att blanda in actinic men då kan jag bara köra på 700ma, hmm.

• 4 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.