0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hej mitt namn är Björn och har haft mitt saltvattensakvarium i ungefär fyra månader nu. Tidigare har jag inte velat göra en egen tråd om mitt akvarium men nu märker jag att det faktiskt verkar vara rätt roligt och mycket enklare att fråga i en och samma tråd när det dyker upp funderingar. Sen blir det säkert lite roligare för er om det kommer lite bilder och en tråd man kan följa och se hur det går för mig Här kommer första bilden av många på hur det ser ut just nu
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har lite problem med min "balkong" på mitt rsm 130, Den åker upp av sig själv hela tiden och till följd av det går vattnet högre upp än jag vill i visningsdelen. Någon som har ett bra tips på hur man får den att sluta göra så? Vill inte limma fast den då det kraftigt försvårar rengörning
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-
-
Mitt akvarium har varit stabilt och bra i ett par månader nu men helt plötsligt senaste 2 veckorna är det jättesmutsigt på glaset, bruna och gröna alger överallt, på stenar, glas,sand, vad gör jag åt detta? Får snart panik för en del sitter fast jättehårt på stenar tex
-
-
- 1 svar
- 637 visningar
-
-
Efter några år på villovägar med annat så har suget kommit tillbaka. Slog till på ett begagnat Cube 20 så länge för att se om intresset håller i sig.. Tanken är ett SPS dominerat acropora kar vilket kanske kan bli en utmaning med så pass liten volym men med dagens teknik så borde det nog kunna gå bra 🙂 även om jag faktist redan har kollat lite efter något större.. men ja, en dag i taget! 😂 Teknik så här långt: Hydra 32HD Returpump jecod DC 1200 Smart ato duo Jebao mow 5 Reef factory KH keeper Reef factory thermo kontroll Skummare har jag inte handlat än, det blir troligtvis Coral…
-
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Efter flytt till mindre hus så insåg jag att mitt juwel 240 L var för stort. Att allas favorit i karet - diademan "Borris" gav upp under flytten gjorde inte saken bättre. Det var dags för ett mindre kar och valet föll på ett rsm 130 i silver som startades upp dagarna innan jul. Tog några bilder, så här ser det ut idag en månad senare:)
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Är på g att starta ett litet..har ett clown men tycker det blir för stort..har också ett aqua-el 30 l som jag tänkte starta i men inte vackert direkt..är ju förtjust i vattenbyten så detta kanske kan vara något? snyggt med ett minirev kanske i detta? belysning måste rev anpassas hittar inte nån marine version på lyse http://www.akvariecenter.com/fluval-spec-v-led-19l-svart-30x223x275-cm/3350-0
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tjejen hittade detta akvarium på Bromma zoo, någon som har någon mer info om det? Tillverkar och hur funkar det? Med vänlig hälsning, Rasmus
-
- 1 svar
- 2,9k visningar
-
-
Tänkte att det är dags att lägga upp en liten bild på mitt nybörjar kar, ca 1 1/2 månad sedan start.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Känns som om det var dags att göra en tråd om min lilla burk jag har startat upp. Det är mitt älskade cocoon 6 som har varit både räkkar, sydamerikanskt och bräckvatten. Och äntligen vågade jag! Startade med levande sten och ett ganska rejält lager levande sand och nitraten ligger högt, inte sett någonting på ammonia eller nitrit, började testa efter ett par dagar och då hade jag ungefär 5 i nitrat och nu efter snart två veckor har den stigit först till 15 och sen över 20 och jag gjorde ett litet vattenbyte idag, blir att testa imorgon. Har också börjat få bruna alger, antar att de är precis som i sötvattnets kiselalger att de försvinner när karet mognar? Hittat en hel d…
-
- 1 svar
- 1,6k visningar
-
-
http://reefbuilders.com/2014/06/04/hagen-announces-larger-fluval-edge-tanks-led-light-simpletec-filter/ Trevligt kar för dom som gillar nano!
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Eftersom det är så svårt att få någon att köra mig till akvariet så hoppas jag på lite tur här, någon som har ett par turbosniglar och eremitkräftor att sälja till mig i närheten av Södertälje så att jag kan åka kommunalt? gärna någon rolig LPS också =) Har säkert gjort något fel nu då jag inte riktigt fick till det att komma in på köp och sälj sidan, förlåt i så fall
-
- 0 svar
- 389 visningar
-
-
<style type="text/css">P { margin-bottom: 0.21cm; }</style> Efter att ha lagt saltvatten på is sedan 3 år tillbaka, köpt och renoverat ett hus så är det äntligen dags för ett nytt lite mindre saltvatten. Karet är placerat i köket i ett hörn vi inte visste vad vi skulle göra med först, blev utmärkt plats för ett saltvattensakvarium. Platsen där man spenderar mest tid känns som prime spot för koraller! Kravet är att akvariet ska vara så tyst som mjöligt och så färgglatt det bara går att komma! Akvariet är ett 8-kantigt kar med tillhörande möbel med förvaring samt en avtagbar huv allt är målat i vitt för att passa in i köket. Borrade ett hål mitt i huven för…
-
- 0 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tjena Nu har jag skaffat ett rsm130 igen. Efter lite rens och tvätt och så slog det mig att tusan va litet allt är och enkelt. Mitt percula 120 slular en hel del av elräkningen och allt är lite ohanterbart på något vis. Nu vet jag inte varför jag köpte det men tanken är nog att slänga ut perculan och köra rsm igen. Hade ett för 3 år sedan och tänker att cirkeln ska slutas. Det är led belysning och andra tysta pumpar och skummare. Gott om repor men det går att leva med. Min fråga nu då. Led belysningen, fick med en påse linser men är det nödvändigt att använda dem? Vet inte vilken grad de har eller så. Sen sitter det ju 1 fläkt i kåpan, är det tillräckligt? Mvh Johnny
-
- 0 svar
- 1,8k visningar
-
-
Kommer över ett nytt akvarium på 80l plus sump på ungefär 20l. Borrat med 3 hål och returpumpen blir en jebao på 2000l/h i timmen. Kommer köra en Tunze streamer som cirkulation. Belysningen blir en Radion Xr30 gen2 PRO. Skummare ej bestämt än sitter och letar efter lämplig. Håller på med scapen just nu bilder kommer Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 727 visningar
-
-
Skulle man kunna ha ett aquael nano reef 30 liter med dess orginaldelar som yngelkar till bangaiier?
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
För ett par hundringar fick jag en repig Biorb Flow levererad till dörren. Bottenplasten för filter slets ut och ersattes med en Aquael pat mini. Belysningen ersattes med en liten Blau-lampa som vilar på kanalplast. För att kanalplasten inte ska glida runt har jag använt termoplast på kanterna - kul material med många användningaområde. Levande sten köptes från ett nerlagt kar, och glasrosorna flyttades över från min pest-pastaburk (skäll inte på mig, jag gillar dem). Med tiden har burken använts som lowtech-experiment för fraggar som är missnöjda i skrivbordsskålen och oönskat bös. Till min stora förvåning stormtrivs en pytteliten fragg Seriatopora som vantrivs i s…
-
- 0 svar
- 190 visningar
-
-
Hej alla. Ny här på forumet och även inom saltakvarie. Har hålt på med reptiler en längre tid. Men fick nu i jul ett akvarie av märket Haquoss model nanoextrem 67l modellen. Är just nu i stadiet att läsa på och vara frågvis så här kommer en fråga jag kom på vid denna tid på dygnet. Om jag nu ska köra nano karet som salt visst måste jag då ha en skummare? För i paketet följde det med deras quick filter medium. Sen en följd fråga duger en Haquoss Påhängskummare Nano-Skim Hang-On Mini till ett kar på 67liter? nu kom jag på en fråga till. Vad för filtermedium skulle ni rekommendera? De som kom med i paketet eller skulle ni byta ut det mot något annat? I så fall vad? Tack fö…
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Då man fått många goda råd och ännu fler svar på frågor så hör det till god ton att visa vad det blev. Detta blev det: 54-liter Hemmabyggd dimbar LED-belysning av delar från Oceanakvarium Aquaclear 50 HOB-filter Hydor Nano 900l/h För närvarande lite knappar, Sarcophyton, Rhodactis, snäckor och eremiter. Är det någon som har fraggar av mjukisar eller LPS i närheten av Nyköping så är jag intresserad!
-
- 0 svar
- 822 visningar
-
-
Någon här som har erfarenhet av skummaren till aqua medic blenny 80 liter? har nu försökt i flera veckor att få skummaren att skumma men lyckas inte, har vridit och vridit på "hjulet"/reglaget för flödet och även väntat ända upp till en hel dag för att se om den skummar men icke,,, enda sättet att få den att skumma lite grann är om jag i princip stryper hela flödet och drar hjulet/reglaget så att det nästan är helt stängt,, men så kan jag ju inte ha det? Vad gör jag för fel? Fyller på vatten hela tiden men det hjälper inte, snart svämmar akvariet över med allt vatten jag fyller på med och den skummar ändå inte
-
- 0 svar
- 505 visningar
-
-
Jag gör en snabb presentation här av ett av mina system i lokalen där jag håller till. Jag började sitta på en del korallfraggar som jag kände att jag hade svårt att ta hand om och inte trivdes i karen jag hade igång. Så jag satte igång ett fragg system för att kunna göda upp de lite. Tanken var även att kunna dra upp lite fler fraggar med från korallerna jag har, men jag kommer nog behöva flytta det här inom en ganska snar framtid så jag har inte introducerat så mycket. Jag var först osäker på hur man skulle göra då jag inte efterforskat ämnet särskilt mycket. Men min tanke var ändå ett system i princip fritt på sten och med bara korallfraggar. Hu…
-
- 0 svar
- 743 visningar
-