151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
Hej, då är man på väg in igen efter ett par års frånvaro från eget akvarium. Akvariet har varit igång i ca 5veckor nu och värdena är bra Nitrit 0 och Nitrat knappt mätbart och städpatrull ligger i för att göra grovstädningen innan nästa tillsättning med djur kommer i akvariet. När jag nu ikväll siter och tittar in så ser jag vita små "larver" på glaset som jag inte sett tidigare under mina akvarier jag haft och undrar om det är någon här som kan se vad det är, det är ganska mycket av dem. Inte den bästa bilden men någon med skarp syn kan kanske se vad det är. Annars tar kiselalgerna sina sista dagar och börjar slås ut av gröna alger vilket är …
-
Hejsan! Harald heter jag, i skrivande stund 23 år gammal och bor tillsammans med min flickvän i Norrköping. I våran etta på ca 38 kvm har vi idag ett 720L sötkar med syd / centralamerikanska Ciklider, ett 400L terrarium innehållande två Leopardgeckos, 2 katter och sedan ungefär 5 månader tillbaka - ett 275L saltkar. Akvariehobbyn för mig startade för bara 1,5 år sedan, men har sedan barn varit omgiven av akvarium tack vare mina föräldrars intresse. Då för knappt 2 år sedan så bestämde jag mig för att starta ett 70L sötkar med lite sällskapsfisk och där var jag fast. Ungefär 1 år och 10 akvarium senare bestämde jag mig för att starta ett saltkar och…
-
-
- 14 svar
- 2,9k visningar
-
-
Nytt kar. 😅 Tänkte det kunde vara kul att starta en tråd här med karet så man kan bolla lite tankar och ideer. Det känns lite som att börja om från 0 när man byter kar, men jag tröttnade lite på helglasakvariet utan bra möjlighet till filtrering, skummning och ytavrinning. Kom över detta akvariet för någon månad sen beggat och kunde inte motstå. Passade perfekt här hemma 🙂 Känns bra med plats för en lite rejälare skummare, massa filtermedia och ytavrinning. Sen att det är större är ju också ett plus. Startade detta med 50/50 död och levande sten, så jag kunde försöka mig på lite aquascaping. Förra veckan stängde jag ner mitt gamla och fl…
-
Hej på er! Helt ny på forumet så jag börjar med en liten presentation. Heter Jesper och kommer från Solna, strax norr om Stockholm. Är helt grön på saltvatten men har länge varit sugen på att starta upp ett kar. Har haft sötvatten i många år i alla olika varianter men den senaste tiden har varit helt akvarielös. Jag och damen har nyligen skaffat ny lägenhet och det känns som att vi kommer bo här ett tag. Ypperligt tillfälle att starta sin första saltburk tycker jag men hustrun har varit något tveksam. Efter många långa diskussioner så fick jag till sist godkänt, med förbehåll om att det skulle passa in bra i lägenheten. Efter många timmars läsande på det här forumet så ha…
-
- 37 svar
- 7,6k visningar
-
-
Hej Det har uppkommit ett märke på vårt akvarium. Undrar om någon vet vad det är och vad man kan göra
-
Allt började med att jag hade en tråkig hemmakväll och bestämde mig för att se avatar filmen mitt i filmen kom inspirationen och det blev ett nytt rev. Akvarium: 200L Sump: 70L CTLite 2X90W Led Jebao RW8 Buble magus curve 5 Inovative marine midi reactor D&D reactor marine magic doser pump PH,KH mätare Ozone ( kommer användas vid behov) Jebao 3000DC pump SCWD squid wave sumpen har följande filtrering 1*filter strumpa --> Filter matta --> siporax -->bioballs____ 2*Skummare---> två reactor____ 3*Chaeto + mangrove + LS____4*UV+returpump Så här allt började Bänken och borrning är klar
-
-
Hej! Tänkte presentera mitt nya kar dom är ett juwel rio på 180 liter. Belysningen i karet skall maxspect razor 160 stå för. Cirkulationen görs av en tunze 6015 och en 6020 och skummare kör jag på med min Aqua medic turboflotor 500, jag får se om det fungerar eller om jag får byta upp mig till större. Nu ännu har jag blandat saltvatten samt gjort scapen jag blev för en gångs skull ganska nöjd. Jag slänger in lite bilder
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Äntligen är mitt nya akvarium igång! Ser inte så mycket ut för världen ännu men snart kommer det i lite mer grejer. Jag startade en liten 30-liters burk för nästan exakt ett halvår sedan för att lära mig lite innan jag vågade mig på ett större. Hade ju salt på 90-talet men det var ju lite skillnad på utrustning då! Nu fick jag faktiskt några sps:er att växa i min pytte-burk och då kände jag att det var dags att ta steget fullt ut. Akvariet är ett ombyggt Akvastabil Move 360 med ett hoppskydd från D&D och en sump på 90 liter. Har ritat och printat en hel del grejer som överrinningskammar, baffelhållare etc. En 3d-skrivare är ju guld värd i den…
-
Hej o välkomna till mitt nya projekt. 'kuben' Mitt nya kub Akvarie är på ca 230L , 60*60 65Högt , sumpen är på 50*35 35hög Baksidan på kuben är borrad med tre hål , 2 hål för tyst avrining samt ett för returvattnet från sumpen. Dom 2 hålen för avriningen sitter i övre mitten i karet så det är limmat en glasbalkong för avriningen. Returhålet sitter i vänstra hörnet. Jag har klätt baksidan och 'balkongen' med vit slimline då jag återigen vill ha en bakgrund som jag kan jobba med precis som jag hade i rsmet. Tycker det ger bäst intryck i själva akvariet. Tekniken består till stor del dom prylar jag hade till rsmet men har fått komplitera med bla skummare och returpump. Skum…
-
Ska inom en tid dra igång ett projekt som kommer att löpa under några månader allt eftersom pengar och tid finns. Tanken är att bygga och starta upp ett kar på 160-200 liter med ca 50 liter sump. Har sneglat på 2 kar ett aquael 200 liter (är lite fundersam över plastramen undertill vill bygga in det i möbeln med list en bit upp på karets undersida) http://www.pwss.se/product.php?productid=20&cat=631&page=1 och ett http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/40/products_id/847. Jag har bestämt mig för att jag inte har plats med med ett som är mer än 100 cm brett så kommer att utgå ifrån det. Bänken kommer jag att bygga själv med 45*70-reglar som stomme,…
-
- 80 svar
- 8,3k visningar
-
-
Hallå alla. Varit borta ett tag från hobbyn, avvecklat mitt 540L. Det gick upp för mej att som första kar med vad de kostar att starta så beslöt ja att sälja det och skaffa ett mer i lagom storlek. Har nu byggt om min bänk för ändamålet, kortade ner den och byggt en stadig ram framtill för att få en inbyggnadskänsla. Nu idag har jag tagit bort en bit plast på baksidan, tittat mycket på sardellens och tycker de e så jäkla bra byggt. Funderar på om man ska köra 25mm ner eller man ska ta 32 mm??...isf 25, då blir de nog 3 hål, annars 2 hål. Returen idag är fortfarande newjet 3000, nöjd med den. En annan sak, är om jag ska lägga balkong på bak/utsida med hål under för rakt fa…
-
- 0 svar
- 533 visningar
-
-
OBS! Titeln är vilseledande, här är det supersalt! Här följer min planeringstråd inför nästa projektet: Jag var tvungen att göra mig av med min gamla burk i och med flytt för ett tag sedan, dels för att jag inte hade tid för den gamla burken och dels för att jag inte hade plats för den i den nya lyan.. Nu börjar det roliga än en gång! Min tanke är som följande: Akvariet: 120cm långt, 35-40cm högt och 45 & 55cm djupt. Jag avser att ha framrutan i en vinkel så att refraktionen sker så att man ser ner i burken rätt framifrån. Burken kommer att vara djupare i basen än på toppen. Självklart så blir det Optiwhite;) Bänken: HÖG! Så hög som bara möjligt, så att man får in en …
-
- 4 svar
- 858 visningar
-
-
Hej! Tänkte ta och beställa ett nytt kar 80x50x40 (LxBxH) som ska placeras på en bänk ca 1m hög. Tror det kan bli riktigt bra. Hade tänkt mig att ha en överrinning centriskt i karet. Borrat med tre hål 2 för avrinning och ett för returpump. Nu till första frågan, diameter på hål. Vad tror vi om 2 st 27 för 25 rör samt ett 22 för 20 rör som retur. Kan det bli bra? Har inte riktigt förstått hur man går till väga när man bestämmer höjden på avrinning. Kan någon förklara på ett bra och lätt sett? Hoppas jag får lite hjälp av korallfisken med men det är alltid roligare att förstå och kunna fixa själv. Jag har ett gammalt kar på …
-
- 8 svar
- 2,6k visningar
-
-
Då var det dax för ett nytt kar. Kom över ett begangnat här i stan med måtten 60*60*50cm (180l) där höjden är 50cm. Karet har en sk "coast to coast" överining på baksia av karet med tre hål a 42mm. Tre rutor är optiwhite villket blir kul eftersom jag inte haft det tidigare. Bänk hade jag sedan innan. En mp bänk med måtten 66*66*90 i valnöt. En sump kom med karet också på 50*50*35 (90l) som får plats fint i bänken (eller rättare sagt, den får plats). Så nu är det mycket planering här hemma. Sitter och skissar i SketchUp där jag har fått endel hjälp av Blackizzz med moduler mm. Kommer väll bli endel bilder i den här tråden om jag känner mej själv rätt, så jag börjar med sk…
-
Hej! Tänkte starta en tråd för mitt kommande akvarium, ett Red sea reefer 425XL. Detta är mitt tredje akvarium av den salta arten på tre år. Detta är första gången jag satsar stort dock och går all in gällande teknik. Uppsättningen kommer bestå av följande komponenter: Akvarium, bänk, sump: Red Sea reefer 425XL 120x55x57.5 cm Skummare: Deltec sc1456 Cirkulation: 2x MP40QD Belysning: 2x Radion xr30w pro, bra sugen på en tredje kan tilläggas. Retur: Jebao DCT-6000 Akvariedator: Apex 2016 Dosering: Kalciumreaktor styrd av apex - Grotech HCR-110 med gasreduktionskammare. - Matarpump: Milwaukee MP815 …
-
Jag tänkte att jag skulle lägga upp lite info ang mitt nya projekt. Karet är ett Juwel 400. Jag har tagit bort original filter och ersatt detta med ett Eheim professionell3 som jag har fyllt med levande sten. Som skummare satte jag en Deltec Mce 600. Belysningen består av 2 X T8 36w blå rör, 2xT5 54w vita rör och 2xT5 54w pink rör. 4st streamer pumpar. Kom gärna med synpunkter bra som dålig.
-
- 23 svar
- 2,5k visningar
-
-
Fick äntligen flytta ner på nedanvåningen, fick tillomed ett eget rum Beställde akvariet hos diamanten aquarium i Tyskland, bänken byggde jag själv. Måtten landade på 187.6x63.5x40 då jag tydligen gillar låga kar, 12mm optiwhite. Sumpen har tre fack 110x50x35. Tekniken är noga utvald för att köra ett tyst system, ända som låter lite är fläktarna från belysningen. 3 st radion gen3 hängandes i egentillverkad upphängning. 2 MP40QD en på varje sida. Returen är en vectra M1. Dessa produkter kommer styras via reeflink när jag får den. Skummaren är en bubbleking Mini 180. Kör en kessil A160WE som belysning över refuguimet. Doserpump från Ati med 6 kanaler,…
-
-
- 24 svar
- 2,1k visningar
-
-
En bild på nya karet. Ska införskaffa mera koraller och fisk. lite för tomt ännu.
-
- 4 svar
- 992 visningar
-
-
Startar en ny tråd för mitt kommande akvarium. Tjejen får välja tapeter, Fredrik får välja kar! Flytten äger rum i december och då ska karet vara färdigbyggt, en hel del planering är klar men lite återstår, om allt går som tänkt borde nog karet så färdigt i Oktober ungefär. Tråden kommer till en början inte vara speciellt aktiv utan drar igång under bygget / när flytten är gjord Funderingarna och tankarna är otroligt många då jag nu varit saltvattensakvarist i dryga året och har haft en mängd bekymmer under den perioden, samtidigt så har jag lärt mig enormt mycket. Karet som ska byggas är inget fancy optiwhite utan medel budget med utgångpunk på den teknik jag idag har.…
-
Eftersom jag är tillbaka efter en tids frånvarande från SG och mycket har hänt med mina akvarium så tänkte jag berätta vad. Jag Rev ner mitt 828L revkar och gjorde ett FOWLR av det istället och korallerna som jag behöll flyttade jag till 600L karet, så nu är 600L karet ett korallkar istället och i samma veva så bytte jag ut mina MH mot T5. Båda karen belyses nu av T5. Teknik 828L FOWLR Mått: 230x60x60, Sump 55x53x60. Belysning: Två 3x39w T5 och ett T8 58w. Skummare: AM Turboflotor 5000 single. Cirkulation: Aqua bee UP3000. Returpump: AN New Jet 3000. Overflowbox: Shuran. UVC: Deltec 39w. Filter: Zeolith och Vodka doseras med en Grotech doseringspump. Osmolator: DIY. Fisk:…
-
Såg ett snyggt akvarie från Göteborg i en tråd jag följer på Reefcentral som heter modern reef aquariums. Tycker det var ett fint kar som passade in väl i det snygga vardagsrummet. Någon som känner till det här karet eller om personen varit/är aktiv på forumet? Bilderna på Geddex kar är längst ned på den här sidan, mer bilder på följande sida: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1289056&perpage=25&pagenumber=24 Om inget annat så är det en intressant tråd med många fräcka kar och lösningar. Mvh Peter
-
- 76 svar
- 16,7k visningar
- 2 följare
-
-
En kväll när jag och frugan satt i soffan och pratade, så sa hon bara plötsligt: "Förresten, om vi slänger ut vitrinskåpet så får du fått plats med ett till akvarium..." Det kom lite oväntat, och visst undrade man om vad motprestationen skulle bli... Men det verkar som om det bara var en godhjärtad tanke. Eftersom mitt Percula 120 blivit så fullt av koraller och fraggar att man knappt ser sanden, så kom ju detta lägligt. Tanken är att satsa på LPS:er, musslor och rörmaskar i det nya karet, så att jag i gamla karet kan få prova en Chelmon Rostratus, som varit drömfisken sedan jag börjat med hobbyn. Belysningen är LED (Pacific Sun Metis Hyperion R2 2x150W) och jag kommer…
-
- 38 svar
- 5,6k visningar
-
-
äntligen i gång det blir 540 kar första sumpen på 35 liter där skomaren ska stå andra sumpen 200 liter med 50 liters vatten bytes 100 liters sten kista osmos tank på 50 liter en slask tank på 40 liter som är kopplad till skomar koppen tekniken består av Deltec TC 2560 TC / SC självren görande huvuden Deltec PF601 Kalciumreaktor 2000 liters nitratfilter 3 kanal i doserpump ATS skrobers 2 st reaktor er som är till aktiv kol eller dylikt deltec 20 w uve filter led ramp cirka 600 w TUNZE sustem i karet samtidigt vill jag tacka jonathan för hjälpen i dag
-
- 81 svar
- 10,9k visningar
-
-
Hej, Jag har inget finare skåpakvarium, satsar istället en hel del på att försöka att få det att växa och trivas. Idag växer det lite för snabbt. Mäter med Alkatronic, Mastertronic och Apex. Ligger ofta på 0,1 i PO4, men har inte sett någon skada av det. Ligger på ca 2,3 - 5,0 i NO3 Matar med Pytonplankton och Copperpods som jag odlar själv. Jag kör med Kalciumreaktor, Kalkwasserreaktor, Rowaphosreaktor, Sulphurreaktor. Tillsätter inga andra ämnen, byter vatten 160 liter var 14 dag,
-
-
- 2 svar
- 622 visningar
-