Gå till innehåll

Snygg svensk burk på Reefcentral


Clownen

Rekommenderade inlägg

Såg ett snyggt akvarie från Göteborg i en tråd jag följer på Reefcentral som heter modern reef aquariums. Tycker det var ett fint kar som passade in väl i det snygga vardagsrummet. Någon som känner till det här karet eller om personen varit/är aktiv på forumet?

Bilderna på Geddex kar är längst ned på den här sidan, mer bilder på följande sida:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1289056&perpage=25&pagenumber=24

Om inget annat så är det en intressant tråd med många fräcka kar och lösningar.

Mvh Peter

post-1277-14468915318516_thumb.jpg

post-1277-14468915318587_thumb.jpg

post-1277-14468915318758_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 månader senare...

Tack skall ni ha!

Jag lovar posta fler och nyare bilder snart. I em om jag hinner.

Inredningen gjorde jag med en drickaback som bas som jag sågade till och ställde på högkant och med buntband fäste ordentligt med levande sten runt den så att den blev helt gömd. På så sätt kunde jag få till ett rejält överhäng. (bla är dom längsgående handtagen bortsågade)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inredningen gjorde jag med en drickaback som bas som jag sågade till och ställde på högkant och med buntband fäste ordentligt med levande sten runt den så att den blev helt gömd.

Smart. Det fyller bra och blir luftigt på samma gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet har varit igång i mer än 8 år. Jag gör inte så mycket med det, för det mesta inte mer än att jag en gång i veckan fyller på avdunstningsdunken, tömmer skummaren och gör rent glaset med magnet.

Har bytt vatten max någon enstaka gång per år, och då ca 10%. Det gick i flera år utan några byten alls. Mäter vattenvärden ett par gånger per år men oftast är värdena ganska stabila. Har inte tillsatt andra spårämnen på åtminstone 4-5 år. Jag tänkte experimentera lite med detta nu och se vad det ger för effekt.

Jag kör med en Deltec AP701 som är direktkopplad till ytavrinningen. Kalkreaktor och svavelnitratreaktor från Korallin och fosfatremover i ett ombyggt osmosfilter. Var tvungen att skaffa en kylare från Teco pga värmeproblem men med den funkar det perfekt. BLW 250w 20 000K. All utrustning är i möbeln under akvariet. Måtten på akvariet är 75cm x 75cm x 70cm högt.

I akvariet, under överhänget sitter en stream 6100 gömd i en stream rock och pulsar snett uppåt mot ett av sidoglasen. Bakom stenarna sitter en nedåtriktad koralia 4 som hindrar att detrius samlas bakom stenarna.

Fiskarna matas med foderautomat 3ggr per dag plus att dom emellanåt får en nypa nori och fryst foder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med så positiv feedback!

Det är ganska blandat med olika koraller, ett flertal kolonier av varje sort.

Jag rabblar upp dom:

Montiporor

Acroporor där de flesta är millepora

Seriatophora hystrix

Porites

Favites

Sarcophyton

Sinularia

Skivanemoner och kolonianemoner av olika slag

Xenia

Mycket och många svampar

En sjögurka

En blandning av sniglar, både algätande och sandlevande

Fisk:

1 Zebrasoma xanthurus

1 Zebrasoma flavescens

2 Amphiprion ocellaris (dom har lekt ett otal gånger)

2 Gramma brasiliensis

2 Paracanthurus hepatus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...